62 A HAWK LOMBARDSIJDE-ESSENTHO-KORBACH-te bewaren

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?
Gast

26 jan 2008, 23:58

Tja Peetje, wij waren helaas 24 uur van wacht, wij hadden een tweetal uurtjes om ons terug te trekken in het slaapzaaltje naast de kantiene, rond 20u00...het lawaai en het onredelijk vroege uur zorgde er voor dat van rusten niets in huis kwam. Gevolg...het waren 24 lange uren. Enfin, om 22u00 ging ik dan maar weer naar het BOC-hoofdkwartier, soms had ik het geluk een BOO te treffen die langer bij me bleef en al eens een spel bovenhaalde (schaken) tussen de linecheck's door al eens bleef hangen tot 02.00....03u00. Tijdens de nacht waren er twee mensen die regelmatig gebeld werden...de centralist (soldaat-milicien) en de BOA (Kroo). De keren dat ik boven mijn slapende centralist hing om vanuit zijn plaatsje de check's te doen waren niet bij te houden....ook de wachtpost (soldaat-milicien) bij het hek liet me dikwijls aan de geluiden te horen via de intercom verstaan dat hij in diepe slaap verzonken was. Nooit heb ik een jongen een verslag aan zijn broek gelapt, ikzelf heb nooit maar één check overgeslagen...enkel tussen 04u00 en 06u00 kroop ik even in de ongemakkelijke zetel...en die ene keer met de cdt -smokevest op mijn benen... met de voeten op een stoel. Slapen was er niet echt bij...wel even rusten...Geloof het of niet...BOA was zeker niet de meest begeerde job. Weet je...ik draag nog altijd de gevolgen...ik was toen ik afzwaaide een nachtmens geworden. Dat heb jij al zeker gemerkt als je het uur van mijn postings hier bekijkt. Als ik in al die tijd tussen mijn legerdienst en nu gemiddeld per nacht al 6 uur nachtrust nam noem ik dat "uitslapen". Maar weet je...ik heb toch een mooie herinnering aan mijn legertijd. Onlangs heb ik gedroomd dat ik terug mijn eenheid bezocht, en zoals het er meestal in dromen aan toegaat, de gebouwen waren zoiets als een oud schoolgebouw zoals hier om de hoek, de site leek op een weide met oude fruitbomen in een Pajots landschap. Eigenlijk had die droom iets akeligs...ik was daar immers alleen in een onwezenlijke stilte...
De geschreven stemmen hier op het forum bewijzen me gelukkig dat dromen bedrog zijn...laten we ze koesteren en vooral gretig de verhalen lezen.
Gr Willem

Peetje Maurice

27 jan 2008, 18:34

Onze vriend "mucki" aanwezig op een ander onderwerp "legerdienst in Essentho", doet zijn beklag omdat het in Essentho een triestige boel was om uit te gaan.
Hij kan wel gelijk hebben. Essentho was of is een boerendorp waar niets te beleven viel.
"mucki" schrijft dat Brakel, waar dus het 43ste A vertoefde heel wat meer troeven had om uit te gaan. Dat zal wel kloppen, want ik ben ook enkele keren in Brakel geweest, niet om er uit te gaan en het beest te gaan uithangen, maar wel voor het werk dat van mij gevraagd werd.
Voor mij was dat niet het belangrijkste. Voor sommigen was uitgaan "het van het".
Het niet kunnen uitgaan in Essentho werd door sommigen ruimschoots gecompenseerd door het zuipen in de kantiene. Zuipen als koeien, maar dan bier, de koe drinkt water.
Velen hadden er een alcoholverslaving en waren op het einde van hun legerdienst echte wrakken geworden. Ik zou wel eens willen weten wat er met die mensen na hun legerdienst gebeurd is. Geen verwijzing naar het drinkgedoe van sommige beroeps of BV's...alhoewel...
Er waren er die op zaterdag uitgingen in Marsberg, er was nog een andere plaats, maar die ben ik vergeten. Dan kwamen ze in het midden van de nacht dronken op de kamer. Ze bouwden er vanzelfsprekend nog een bijkomend feestje. Van nachtrust was er dan geen sprake voor die miliciens die er net zoals ik helemaal geen behoefte aan hadden om ons crimineel zat te drinken. Ze dronken meestal 'whisky-cola', omdat dit het effekt van de alcohol enkel deed toenenen.
Het is daarom dat ik dikwijls zelf aan de leiding vroeg om me op zaterdag op de site te zetten, hetgeen ook werd ingewilligd.
"The morning after" moest ik wel terug naar de kamer. Daar werd ik vergast op een stank van jewelste. Eéntje daarvan vond het blijkbaar ook nodig om zijn natuurlijke behoeften in zijn bed te doen, ik bedoel dan niet alleen de vloeibare toestand, maar ook de vaste... :oops:
Ik heb er de legerleiding nooit van op de hoogte gebracht, ze deden maar. En nee, ik was helemaal geen eenzaat omdat ik niet mee ging naar de één of de andere discotheek om me te pletter te drinken.

Het drankmisbruik was er enorm, dat zal me altijd bijblijven. Mij kun je niet wijsmaken dat zulke gasten ook niet in het gewone burgerleven zo'n leventje hadden.

Het belangrijkste voor mij in het leger was dat ik me er goed voelde, ik stortte me volledig op mijn werk, de tijd ging daardoor heel wat sneller voorbij....terwijl anderen zaten te wachten op het uur waarop de kantiene openging...

Mvg.

Der Peet :wink:
Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)

Emteechauffeurke

28 jan 2008, 10:39

Hoi de Peet,

Uit goed nabuurschap kom ik nog es ff langs!! :P
Zoals gesteld in het vorige bericht was er een laat ons zeggen een zuipcultuur onder sommige miliciens!
Maar in alle eerlijkheid, ik heb in die zes maanden tijd wanneer ik er was verhoudingsgewijs meer van het hoger kader zien zwalpen dan miliciens
Amai daar kan ik van vertellen hoor! Buiten komen in de frisse lucht, en lap die gaste kregen dat hun uniform hing daar aan hun lijf op een ondefinieerbare manier, soms binneste buiten! 100 meter koste een half uur zwalpen en als de wind ff goed zat rook je het meters ver!!Enfin da was niet te doen.
Wat Brakel betreft, ja die stad lag veel dichter dan Essentho en Marsberg bij de kazerne!

GRTZ,
EMTEEKE
Suuuupppeeers yes!!!!!

Peetje Maurice

28 jan 2008, 18:43

Emteechauffeurke schreef:
ik heb in die zes maanden tijd wanneer ik er was verhoudingsgewijs meer van het hoger kader zien zwalpen dan miliciens
Amai daar kan ik van vertellen hoor!
Wie A zegt moet ook B zeggen! Dus Emteechauffeurke, ga je gang!

Mvg

Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)
Gast

29 jan 2008, 01:03

Misschien moeten we weer even de goeie kant opdraaien met ons topic, het gaat hem niet over de negatieve uitwassen van onze legertijd, het mag eventjes maar mag niet blijven duren. Het waren niet allemaal zuipschuiten...mensen die na hun legertijd mateloos bleven drinken zal je bezwaarlijk hier nog tegenkomen na al die vernietigende tijd. Drank kon je immers ook vinden in het burgerleven. Zelf drink ik oh zo graag een paar pintjes met mijn vele vrienden die ik gelukkig nu nog rijk ben...toch heb ik nog steeds geen behoefte om chronisch beschonken te zijn. We mogen het leger niet linken aan overmatig drankgebruik, evenmin dat alle hedendaagse jongeren nietsnutten zijn, dat alle politici niet deugen, enz...het is aan ons om hier integer te blijven, genuanceerd omgaan met verhalen van mensen uit een ver verleden. Reeds in de Oudheid (Romeinen) vond men geschriften die verhaalden dat de jeugdigen lui en vadsig werden en liever wijn dronken dan te werken en te strijden....

Gr Willem :wink:

mucki

29 jan 2008, 05:43

Beste mensen ik wil toch even rechtzetten dat het zeker niet de bedoeling was om te sugereren alsof iedereen er in 62 a of 43 a er de hele tijd bezopen bijliep verre van groetjes

Peetje Maurice

29 jan 2008, 18:32

Hawk schreef: Het waren niet allemaal zuipschuiten...mensen die na hun legertijd mateloos bleven drinken zal je bezwaarlijk hier nog tegenkomen na al die vernietigende tijd.
Je hebt overschot van gelijk Hawk, we mogen niet veralgemenen! Laat ons verder de positieve kant van onze legerdienst bekijken!
Maar ik kon er destijds toch niet naast kijken en ik weet ook wel dat ook beroeps zich maar al tegoed deden aan de geneugten des levens, soms met alle gevolgen vandien.
Voor mijn part deed ieder zijn goesting, maar ik had het toch knap lastig dat ik als praktisch geheel onthouder de kots moest opkuisen toen we van de site terugkeerden, nadat de miliciens voor de zoveelste keer een feestje hadden gebouwd. Alle redenen waren goed om zich te pletter te drinken.

Van nu af aan ga ik hier niet meer op terugkomen. Het is juist, ook in het burgerleven kan men er niet naast kijken dat er zoveel gezopen wordt.

Ook dat de legerleiding er niets aan deed toen een stomdronken MT chauffeur zich naar de site begaf met zijn Bedford vol manschappen toen alarm werd geslagen voor de zoveelste Tac Eval oefening.

Laat ons vanaf nu positief gedragen. En verontschuldig me mocht ik eventueel iemand geraakt hebben.

Mvg

Gast

31 jan 2008, 00:00

Je hoeft je niet te verontschuldigen Peetje, en niemand voelt zich geraakt meen ik, en ik had net als jij een bloedhekel aan immer dronken gasten waar je geen zinnig woord meer uitkreeg, soit...een tijdje geleden vroeg jij wat zo'n Hawkraket kostte, ik meen me nog te herinneren dat dit zo ongeveer 30 miljoen oude belgische franken was. Ik kan de bal misslaan, maar ik weet zeker dat ik diezelfde vraag toendertijd ook gesteld heb, enkel blijf ik minder zeker achter wat het bedrag betreft. Ondanks mijn goeie cijfergeheugen geef ik er een gezonde twijfel aan...misschien het gedroomde moment om onze off in dit topic wakker te maken...Expert ??? kan jij bevestigen ?? :P
Gr Willem

papafreddy

31 jan 2008, 18:13

Hallo iedereen, het is vandaag zaterdag in 1976.

Hier dan mijn belevenis op zaterdag 31-01-1976
In de streek van Essentho was het erg koud en je kon genieten van sneeuwpret.

Deze week, is de week van de soldaat, dit vanaf 31 januari tot 6 februari.
De tijd dat de burgers op het thuisfront ook eens aan hun jongens in dienst dachten
Toen had je Milac. In Roeselare was er een harde kern medewerkers van Milac, en ik wilde er ook mijn steentje bij dragen, ik voelde me ook een beetje een sociale officier.
Ik citeer wat ik toen aan mijn vriendin vertelde: “Daar ik een hogere functie bekleed, kunnen we de gewone milicien ook wel eens helpen in plaats van hem uit te kafferen, wat af en toe nog eens te veel gebeurd. Er wordt soms vergeten dat hij ook maar een gewone mens is met zijn verdriet; leed en vreugde en dat men de mens in kwestie meer zou moeten motiveren” einde citaat.

MVGr
PapaFreddy

Expert

01 feb 2008, 15:28

Heren, hoeveel een HAWK missile kostte weet ik niet meer juist, dat was voer voor de aankoopdienst in Brussel en niet voor de uitvoerders in Brakel, Korbach of Essentho. Waarschijnlijk wel enkele miljoenen Belgische franken, in elk geval minder dan het vliegtuig dat we verondersteld werden neer te halen. Tussen haakjes: ik schrijf "missile" en niet "raket". Een raket wordt afgevuurd en volgt dan een ballistische baan zonder bijsturing. Een missile, zoals de HAWK, wordt tijdens de vlucht geleid.
En nu ik toch bezig ben: het is niet de prijs van de missile die de doorslag gaf bij de kost van het HAWK systeem. Ook de radars, het controlecentrum en de andere apparatuur moest aangekocht worden. Maar de grootste kost lag hem in de "tewerkstelling". Zoals jullie allemaal meegemaakt hebben, vroeg de tewerkstelling van het systeem heel veel personeel (denk aan de ploegendienst, zeker in een "vijf minuten periode", later "twintig minuten periode"), opleiding en training (onder andere in Kreta). Bovendien werden die fameuze "TacEval" oefeningen altijd maar strenger beoordeeld en moest België dus, om aan de NAVO-normen te voldoen, steeds meer financiële inspanningen leveren (aankoop van nieuw materiaal en verbetering van de infrastructuur).
De luchtafweer was, met zijn HAWK en GEPARD systemen, indertijd de meest performante tak van de landmacht. Maar ook de kostelijkste. Zij was dus de eerste tak die sneuvelde toen men begon aan de besparingen in het leger.

Ik wens jullie toe dat er nog wat meer dienstplichtigen zouden reageren op dit toch wel bloeiend forum,
expert

radio-operateurke

01 feb 2008, 17:25

Hallo Expert, blij je nog eens te horen. De laatste tijd is er toch wat "radiostilte" op de site. Gelukkig heeft Freddy nogal wat archief ter beschikking. Ik moet wel degelijk opmerken dat toch 90 % van de contacten op dit forum van miliciens afkomstig zijn. Allen een prettig weekend en binnenkort een warme "Valentijn"..... :wink:
Gast

02 feb 2008, 02:07

Bedankt expert voor je toelichting, idd, kostprijs van een missile, (vergeef me het woord raket) :oops: :oops: kaderde in een geheel van het systeem, en globaal gezien was dit dan een vrij dure operatie...maar geheel te verantwoorden...Vrede kost meer dan oorlogsgeweld, het zit al ingebakken sinds het ontstaan van de eerste beschavingen. Daarom zie ik mijn legerdienst nog steeds als een belangrijk onderdeel in mijn leven. Ik heb er als jonge snotneus mijn intrede in de volwassen wereld gemakkelijker mee gemaakt. Met een beetje gezond verstand kon je in het leger onderweg veel oprapen dat je in het latere leven beter wapende om tegenslagen te pareren. Nu kijk ik als senior even achterom...het verleden ligt vast...je kan dus glashelder achterhalen waar je fouten maakte...ik merk nu dat dit meer dan meevalt...een basis dat ik destijds opbouwde deels door de opvoeding thuis...en deels in die tijd dat je de eerste keer los stond van die thuis, iedereen mocht zelf zijn levenscoctail mixen, voor sommigen was de smaak bitter, anderen kwamen er gelouterd uit.
Gr, Willem

Peetje Maurice

03 feb 2008, 11:02

papafreddy schreef:Toen had je Milac. .
Ik citeer wat ik toen aan mijn vriendin vertelde: “Daar ik een hogere functie bekleed, kunnen we de gewone milicien ook wel eens helpen in plaats van hem uit te kafferen,
Inderdaad in onze tijd bestond nog "Milac", alhoewel men zich over deze organisatie in mijn legerdienst niet veel diende voor te stellen.
Het is juist dat de gewone soldaat nogal eens veel te veel werd uitgekafferd, niet zozeer door de beroeps, maar ook door degenen die dachten dat ze wat meer waren dan de gewone soldaat, ik denk hierbij niet zozeer aan de KRO's, maar aan de KROO'S. Potverdikke zeg, ze deden toch ook maar hun dienst!

Ik ben nog altijd onze toenmalige pastoor van mijn toenmalige parochie dankbaar, omdat hij me iedere week het "parochieblad" toestuurde, het "Kerkelijk leven", Van hem ontving ik af en toe ook wel eens een pakje, wellicht omdat ik zijn oud-misdienaar geweest was. Als praktikerende katholiek was ik daar nogal aan gehecht. Want het waren soms wel lange uren en dagen daar in dat verre Essentho, maar voor mij was het een steun dat zelfs mijn pastoor me niet vergeten was.

Toenmalig aalmoezenier, Urbain Heyse, thans pastoor in Zwijnaarde en afkomstig van mijn toenmalige parochie heb ik ook enkele keren in Essentho mogen ontmoeten en dat deed deugd. Ik meen me te herinneren dat aalmoezenier Heyse, destijds aalmoezenier was in Siegen het kan ook Soest geweest zijn.

De week van de soldaat daar herinner ik me niet zoveel van daar ik toen gekazerneerd was in Lombardsijde. Daar we elk weekend naar huis mochten heb ik er wel horen over spreken in de parochiekerk, maar in Lombardsijde was dat noppes.

Ook welcome back aan "Expert" die hier op een wijze manier gesproken heeft over de kostprijs van een "missile", dat was voor die tijd een zeer groot bedrag, men kan stellen dat men met dit geld de honger uit de wereld kon helpen, maar langs de andere kant, staat er ook geen prijs op het bewerkstelligen en het in stand houden van de vrede, alleen jammer dat dit op zo'n manier moest gebeuren. Maar goed ik MOET positief blijven.

Nog een aangename zondag aan iedereen toegewenst!

Peetje Maurice

03 feb 2008, 11:09

Hawk schreef: Daarom zie ik mijn legerdienst nog steeds als een belangrijk onderdeel in mijn leven. Ik heb er als jonge snotneus mijn intrede in de volwassen wereld gemakkelijker mee gemaakt.
DAT KAN IK ENKEL BEAMEN! Misschien was het beter toch maar de legerdienst terug in te voeren, weer de opleidingen te starten, terug de garnizoenen in Duitsland openen, alhoewel, hoe zou de jongeren van tegenwoordig daarop reageren, alles laat hun koud, (de meesten toch)
"moete we weer naar het leger, wel dan is dat zo hé"

MVG

radio-operateurke

03 feb 2008, 21:41

Wel Peet, dat is ook wel toeval. Urbain ken ik nogal goed, daar ik afkomstig ben van Zwijnaarde. Ik weet dat hij aalmoezenier geweest is in 't leger maar wist niet waar. Ik denk Soest, daar een verre neef van mij daar ook aalmoezenier was, nl. Willy Parmentier, misschien kennen sommige oudjes zoals wij hem nog. Urbain Heyse is nog steeds van de partij maar heeft de laatste jaren wel wat met de gezondheid gesukkeld.
Ik zie hem regelmatig en vooral tijdens de oudstrijdersvieringen sta ik regelmatig bijna naast hem vooraan de de kerk. Tevens ben ik blij dat je nog steeds de kritische noot weet te bewaren; want gevaarlijk wordt het als iedereen klakkeloos aanvaard wat de "overheid" hem voorspiegelt.
Allen een vruchtbare (werk-)week.