1971-72 - 43A Brakel

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

sonneke44

30 jan 2008, 22:05

Emteechauffeurke schreef:
sonneke44 schreef:Hallo jongens,

En voor de liefhebbers hier nog een fototje van al de vrouwtjes die toen in Brakel waren. Degene die hier een polleke krijgt van de kolonel, dat ben ikke hahaha.

[img]http://forumimages.seniorennet.be/sonne ... ee55d0.JPG[
/img]

Hoi Sonneke!!

Mogelijk kan ik twee namen plakken, 3de van links Lambrechts?? en uiterst rechts Van Belle ??? En d'er juist achter het pittige blondje??

GRTZ,
EMTEEKE
Hoi Emteechauffeurke,

Nee zenne, dat is niet Lambrechts. De voornaam is Linda (familienaam ontsnapt me), uiterst rechts is niet Van Belle maar Lilian Bellen (dus bijna juist) en dat pittig blondje is Chantal Delvaux.

groetjes, Sonja

sonneke44

30 jan 2008, 22:16

mucki schreef:Wel sonneke in 1971 waren er nog geen vrouwen in brakel hoe hebben ze dat gedaan hadden jullie een eigen blok over zaten jullie in de zelfde blokken als de mannen groetjes
Hallo mucki,

Dat klopt. De vrouwen zijn pas in de op het einde van de jaren '70 in Brakel gekomen. De blok VBV was gelegen recht tegenover de ingang van de bar onderofficieren, beneden rechts. Dus in de blok van de BV's maar wel met een aparte afgesloten deur. Mijn kamer was de eerste kamer rechts, vlak bij de deur. Mocht dus heel dikwijls, omdat ik sergeant was, "waakhond" spelen want je hebt er altijd die de regels overtreden he, zelfs dokters.
Persoonlijk was ik niet geliefd bij het vrouwvolk zenne. "k was nogal een strenge vonden ze. Maar ja, als zij de aap uithingen kon ik het boven bij koko (de kolonel) gaan uitleggen.
Op een late avond heb ik eens een dokter/milicien ladderzat in de gang gevonden. Hij vond dat hij het recht had om als "officier" en arts de blok te betreden. Nou, ik heb hem bij zijn zatte lurven gepakt en letterlijk bij zijn haar te trap afgesleurd. Het regende dat het goot dus kon meneer eens flink afkoelen buiten.
En het resultaat ... de volgende dag mocht hij op het matje komen boven en een week later had de eenheid een andere dokter. Rara, hoe zou da komen???
En zo kan ik nog heeeeeeeeeeel veel anekdotes vertellen zenne .....
groetjes, Sonja

sonneke44

30 jan 2008, 22:26

Begin jaren '80 schreef het Westfalen Blatt een reportage met als onderwerp: "Frauen in Uniform". Voor dit doel werd er een fotograaf en een reporter in de kazerne toegelaten. Natuurlijk mochten ze enkel die locaties bezoeken waar alles "safe" was. En dus ook de bar onderofficieren. Onderstaande foto is daar toen genomen.
Voor alle duidelijkheid hier de namen van de heren die er opstaan (met mijn excuses voor eventuele fouten bij de schrijfwijze van de namen).
Van links naar rechts ... Jos Minne, ikzelf, Marc Pattyn en dan nog een snotneus van wie ik de naam kwijt ben. Ik dacht Dree Strobbe maar ben me niet zeker!!!

Afbeelding

groetjes, Sonja

sonneke44

30 jan 2008, 23:02

Heb nog een foto gevonden. Bataljonsfeesten '79...

Den defile in de gietende regen. Uiterst links zien jullie Jean Van Loo met de mascotte van de eenheid. Daarvoor loopt ADC Roger Bourgeois, de toenmalige RSM, bijgenaamd The Kid. Daarvoor 2 officieren. Die met baard ken ik niet maar die kleine met zijn snorretje is Majoor Semeese, bij de beroeps beter bekend met de bijnaam Dolfje. Die kerel had beter 35 jaar vroeger geleefd, kon ie toen met zo een lange zwarte jas en dito hoed rondlopen en Heil H..... roepen. Wat een kerel zeg. Had je alleen maar troubles mee!!!
Lachen kon die niet zenne. Was een wandelende bom!!!
Maar ja,die kom je overal wel eens tegen he!!!

groetjes, Sonja

Afbeelding

sonneke44

30 jan 2008, 23:14

Voor mannen van de B By en de St&D By.
Kennen jullie hem nog??? Adj. Wilfried Himschoot. Heeft jarenlang in de B By gezeten en is daarna BSM bij de St&D geworden. Geen makkelijk menneke zenne.
Naast hem zit Kapt. Bob Van Maele, toenmalig ByCdt bij de St&D.
Bob en Wilfried waren kat en hond. Toen ik zwanger was van mijn dochter heb ik daar op den bureau gewerkt om de administratie van de onderofficieren te doen. Dat was altijd "vertrouwelijk" en mocht dus niet door een dienstplichtige gedaan worden. Wat een gezever zeg.
Nou, ik kan jullie vertellen ... als den Bob en de Wilfried op oorlogspad waren heb ik dikwijls met rode oortjes gezeten zenne ...... jonge, jonge, konden die 2 ruzie maken.
Ik was altijd blij als ik met documenten naar de stafblok kon. Bleef daar altijd iets langer dan nodig was. Ik dook regelmatig de Sec. Pers binnen voor een babbel met de Guido Fannes tot de onweersbui over was :lol:

de groetjes, Sonja

Afbeelding

sonneke44

30 jan 2008, 23:42

petrol schreef:Vrouwelijke militairen nooit geweten in mijnen tijd toen ik in Brakel gekazerneerd was.
En wanneer was ... in mijnen tijd ... petrol?
Sonja

Chris V

31 jan 2008, 01:22

In november '76, toen ik in Brakel aankwam, waren er reeds vbv's.

Voor zover ik weet, en dit gehoord heb van een ex 43A-er die er bij was, is de eenheid op missie gegaan naar Kosovo ('93-'94?), en daarna opgedoekt.

Emteechauffeurke

31 jan 2008, 09:46

Hoi Sonneke,

Amai, dan was ik een beettekke abuis wel was ik met Liliane in de goei richting!! Dat blondje was dat het blondje dat regelmatig bij het peloton van de gestraften aan het wachtlokaal stond??? :?: :?:

Ooit was ik es uitgenodigd op den blok VBV, maar dat kon niet door gaan omdat ik wacht had, en idd. die derde van links herken ik haar d'er mogelijk in!!In ieder geval ze had tamelijk lang rood-rossig haar! En ze had een zilver HONDA CIVIKSKE maar nu doe je mij twijfelen aan de familienaam!

GRTZ,
EMTEEKE
Suuuupppeeers yes!!!!!

sonneke44

31 jan 2008, 11:05

petrol schreef:
sonneke44 schreef:
petrol schreef:Vrouwelijke militairen nooit geweten in mijnen tijd toen ik in Brakel gekazerneerd was.
En wanneer was ... in mijnen tijd ... petrol?

Sonja
In 1966 Sonja.The golden sixties.
:lol: nee, dat klopt. Toen bestonden die VBV's nog niet. Ikzelf was toen net 10 jaar oud, dus nog helemaal groen achter de oren :P
groetjes, Sonja

sonneke44

31 jan 2008, 11:12

Emteechauffeurke schreef:Hoi Sonneke,

Amai, dan was ik een beettekke abuis wel was ik met Liliane in de goei richting!! Dat blondje was dat het blondje dat regelmatig bij het peloton van de gestraften aan het wachtlokaal stond??? :?: :?:

Ooit was ik es uitgenodigd op den blok VBV, maar dat kon niet door gaan omdat ik wacht had, en idd. die derde van links herken ik haar d'er mogelijk in!!In ieder geval ze had tamelijk lang rood-rossig haar! En ze had een zilver HONDA CIVIKSKE maar nu doe je mij twijfelen aan de familienaam!

GRTZ,
EMTEEKE
Hoi emteechauffeurke,

Die blonde die je bedoelt zal wel Lieve geweest zijn. Dat was ook zo een pittig ding. Liep altijd samen met Jeanine Boddaert. Enne ... inderdaad ... die 2 stonden heel regelmatig bij het peloton gestraften aan het wachtlokaal. Ikzelf heb ze ook een paar keer den boek opgezet. Met die 2 viel niet te werken zenne.
Die met haar Hondake .. ik weet wie je bedoelt maar kan niet op de naam komen. Zogauw ik het weet ga ik wel gillen :D

Zo, nu snel aan den auto verder werken. Moet de motorolie vervangen en de vloeistof voor de ruitensproeiers bijvullen. En we krijgen hier storm vanmiddag (windkracht 9 a 10) en moet dus opschietne. Bij storm blijf ik liever binnen zenne.
Het waait nu al behoorlijk.
Allez, de groetjes hé!!!
Sonja

kazzac

31 jan 2008, 12:42

Amaai petrol, heb je dat gezien jong, die blonde stoot regelmatig bij de gestraften? Dat hadden wij moeten beleven. Net een kolfje naar mijn hand, had mij daar zeker goed mee kunnen amuseren.
Ah wat hebben wij veel gemist in 'onzen tijd'

sonneke44

31 jan 2008, 15:47

kazzac schreef:Amaai petrol, heb je dat gezien jong, die blonde stoot regelmatig bij de gestraften? Dat hadden wij moeten beleven. Net een kolfje naar mijn hand, had mij daar zeker goed mee kunnen amuseren.
Ah wat hebben wij veel gemist in 'onzen tijd'
Nou Kazzac, daar kan ik het volgende van vertellen.
Der waren er nog 2 die dachten: 'we gaan ons hier eens lekker amuseren". Binnen de kortste keren zaten ze netjes opgesloten in Neheim en mochten toen voor de Krijgsraad verschijnen. Ze hadden rap gedaan met lachen!!! :twisted:

de groeten, sonneke

papafreddy

31 jan 2008, 16:01

Dag sonneke of beter Sonja

Een klein vraagje naar aanleiding van de vraag van kazzac
Daar je onderofficier was (of bent) was je dus niet bij de eerste lichtingen die binnengekomen waren als Vbv in 1975 en of 1976.
Als ik me goe herriner zijn de vrouwelijke Ooffcr toegelaten eind jaren '70 begin jaren '80. En ik denk voor de vrouwelijke Offcr dat dit midden de jaren '80 was.
Klopt dit??

MVGr.
PapaFreddy (OR Lt) in de reserve

kazzac

31 jan 2008, 18:14

Sonneke, ik geloof je graag, maar ik zou toch een poging ondernomen hebben. Daar ben ik zeker van. Ik stond ooit voor de krijgsraad in Gent, ik kan je verzekeren dat het daar een slappe bedoening was. Wanneer je op dat ogenblik een beetje 'braaf' was viel alles nog best mee. Er zijn waarschijnlijk ergere dingen in het leger, maar wel in oorlogstijd, wat tenslotte de doelstelling is van het leger. Sneuvelen is dan nog het ergste niet, als het maar vlug gaat. Het is enkel een kwaad moment om mee te maken.

Emteechauffeurke

31 jan 2008, 18:23

Hoi Sonneke,

Als ex. Mter bij den Delta heb ik met meer dan gewone belangstelling jouw olieverversingsavonturen bij jouw auto gevolgd!!!! :P :P Moeten we dan toch vaststellen dat ook voor de vrouwelijke kunne, met alle waardering, de legerdienst heeft bijgedragen tot plantrekkerij en zekere autonomie bij het individu??
In ieder geval chappoooooo hoor!!!Amai, waar is den tijd van die donkergroene ABL- oliebussen die we bij de POL gingen halen!! De MANekkes en MAGIRUSkes heb ik goe gesoigneerd zenne, en mijnen baas chef DESOMER was daar serieus content mee!!
BTW blaast de wind daar ook zo??

GRTZ,
EMTEEKE
Suuuupppeeers yes!!!!!