1971-72 - 43A Brakel
-
Genieterke - Lid geworden op: 15 nov 2002, 01:36
Hallo, aan alle gepoederden en niet gepoederden,
Danny, dank voor het compliment ... wij waren wel krakken, maar durfden ook eens naast het potje pissen!
Sonja, dit beeld staat mij nog levendig voor de geest. Deze foto is genomen op de plaats waar men Baileybruggenbouwden. Om dat moment stond ik naast de fotograaf. De onderrichter links is Adjt Roger Pattijn (een opperbeste kerel (als je hem goed kende)). De anekdote met Hedwig klopt inderdaad. De arme meid had alleen wat poeder op haar wangen en toen kwam Roger die plofte een verse poederhandschoen op haar weelderige haarbos. Dat was meteen het signaal voor een (klein)poedergevecht. Hoewel, ik voor zulke dingen te vinden was, ben ik op dat ogenblik moeten vluchten. Ik moest 10' later bij de korpscommandant zijn. Ik kon daar niet naar toe met mijn een kop vol poeder. Wat ik mij nog zeer goed herinner, het was een fijn peloton, aangename sfeer, erg gedeciplineerd en uitermate leergierig. Daar is destijds, voorafgaandelijk heel wat te doen geweest, bij de voorbereidingen van de vrouwelijke leerlingen. De badzaal was naast de sportzaal gelegen in het zelfde gebouw. Als het douchetijd was voor de dames moest ik éérst gaan kijken in de douchecellen als er geen mannelijke leukerd achterbleef, daarna moest iedereen uit de sportzaal, zelfs de sportmonitor, dan pasmochten de dames binnen en moest ik aan de deur post vatten.
Het was een zware opleiding en een harde periode voor de leerlingen. Erg bepalend voor hun verdere loopbaan was het extreem hoog aantal punten toebedeeld aan het vak NBC (op dat ogenblik). Wij waren ons daarvan bewust en hebben ons als onderrichter erg dienstbaar opgesteld.
Emteeke, jij hebt deels gelijk hoor voor wat het NBC gedoe in de eenheden betrof!
Maar je moet alles zien in zijn tijdsvak.
Ik heb de Recce's van 2JP NBC-oefeningen zien doen, tot in de perfectie uitgevoerd. Van soldaat tot commandant wisten met wat ze bezig waren.
Verder is dan 'Krijgskunst' bepalend, afgaande op de overlevingskansen en overlevingstijd van de troepen, dit werkt een strategiewissel in de hand.
Een ander voorbeeld. Ooit waren de Geniakken fiere bruggenbouwers, momenteel is in het Belgischleger niets meer terug te vinden van bruggen.
Evolutie en klemtoon verlegging in de strategie, m.a.w. meegaan met je tijd. En dat is ook wat wij moeten doen ... meegaan met de tijd.
Neemt niet weg dat we met plezier eens mogen terugblikken om ons (ondeugend) verleden.
Met genieterige en geniale groeten
Het Genieterke
Danny, dank voor het compliment ... wij waren wel krakken, maar durfden ook eens naast het potje pissen!
Sonja, dit beeld staat mij nog levendig voor de geest. Deze foto is genomen op de plaats waar men Baileybruggenbouwden. Om dat moment stond ik naast de fotograaf. De onderrichter links is Adjt Roger Pattijn (een opperbeste kerel (als je hem goed kende)). De anekdote met Hedwig klopt inderdaad. De arme meid had alleen wat poeder op haar wangen en toen kwam Roger die plofte een verse poederhandschoen op haar weelderige haarbos. Dat was meteen het signaal voor een (klein)poedergevecht. Hoewel, ik voor zulke dingen te vinden was, ben ik op dat ogenblik moeten vluchten. Ik moest 10' later bij de korpscommandant zijn. Ik kon daar niet naar toe met mijn een kop vol poeder. Wat ik mij nog zeer goed herinner, het was een fijn peloton, aangename sfeer, erg gedeciplineerd en uitermate leergierig. Daar is destijds, voorafgaandelijk heel wat te doen geweest, bij de voorbereidingen van de vrouwelijke leerlingen. De badzaal was naast de sportzaal gelegen in het zelfde gebouw. Als het douchetijd was voor de dames moest ik éérst gaan kijken in de douchecellen als er geen mannelijke leukerd achterbleef, daarna moest iedereen uit de sportzaal, zelfs de sportmonitor, dan pasmochten de dames binnen en moest ik aan de deur post vatten.
Het was een zware opleiding en een harde periode voor de leerlingen. Erg bepalend voor hun verdere loopbaan was het extreem hoog aantal punten toebedeeld aan het vak NBC (op dat ogenblik). Wij waren ons daarvan bewust en hebben ons als onderrichter erg dienstbaar opgesteld.
Emteeke, jij hebt deels gelijk hoor voor wat het NBC gedoe in de eenheden betrof!
Maar je moet alles zien in zijn tijdsvak.
Ik heb de Recce's van 2JP NBC-oefeningen zien doen, tot in de perfectie uitgevoerd. Van soldaat tot commandant wisten met wat ze bezig waren.
Verder is dan 'Krijgskunst' bepalend, afgaande op de overlevingskansen en overlevingstijd van de troepen, dit werkt een strategiewissel in de hand.
Een ander voorbeeld. Ooit waren de Geniakken fiere bruggenbouwers, momenteel is in het Belgischleger niets meer terug te vinden van bruggen.
Evolutie en klemtoon verlegging in de strategie, m.a.w. meegaan met je tijd. En dat is ook wat wij moeten doen ... meegaan met de tijd.
Neemt niet weg dat we met plezier eens mogen terugblikken om ons (ondeugend) verleden.
Met genieterige en geniale groeten
Het Genieterke
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX !
-
Danny. - Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Of het verhaaltje van de kat en de melk ...Genieterke schreef:... dan pas mochten de dames binnen en moest ik aan de deur post vatten ... Het Genieterke
En van toen is het volledig mis gegaan met Genieterke
Groetjes
Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender
-
Emteechauffeurke - Lid geworden op: 27 feb 2007, 17:10
Hoi Genieterke,
Ik ben blij dat ik niet alleen die mening deel...
een mens zou denken dat er een gat in ons cultuur is achtergebleven daar!! Ja, idd het enige dat we dus daaromtrend hadden was dat kleine boekske dat we te samen met het Militair Zakboekje deel 1 in ons borstzakje bij moesten hebben ten allen tijde!! Nu is dt serieus verfroemmeld en de bladzijden ietwat vergeeld!!
Nu, een vraagske over diene poeder! Wat moet ik me daar bij voorstellen qua substantie?? is dat vergelijkbaar met zeg maar MAIZENA voor bij de saus te doen??Iets dat goe dapper klonterd ofzo, ge hebt ook zo van diene poeder voor kol te maken voor papier te plakke tegen de muur!??
GRTZ,
EMTEEKE
Ik ben blij dat ik niet alleen die mening deel...
Nu, een vraagske over diene poeder! Wat moet ik me daar bij voorstellen qua substantie?? is dat vergelijkbaar met zeg maar MAIZENA voor bij de saus te doen??Iets dat goe dapper klonterd ofzo, ge hebt ook zo van diene poeder voor kol te maken voor papier te plakke tegen de muur!??
GRTZ,
EMTEEKE
Suuuupppeeers yes!!!!!
-
Fcotje - Lid geworden op: 05 feb 2008, 18:52
De reunie zal doorgaan op 12/04/08 in Westende. Als er iemand interesse heeft stuur mij een mailtje redgy.cornelis@telenet.be en ik stuur je de mail die ik ontvangen heb voor de reunie. Inschrijven moet voor 28/02
-
sonneke44 - Lid geworden op: 12 nov 2007, 22:51
Daar is destijds, voorafgaandelijk heel wat te doen geweest, bij de voorbereidingen van de vrouwelijke leerlingen. De badzaal was naast de sportzaal gelegen in het zelfde gebouw. Als het douchetijd was voor de dames moest ik éérst gaan kijken in de douchecellen als er geen mannelijke leukerd achterbleef, daarna moest iedereen uit de sportzaal, zelfs de sportmonitor, dan pasmochten de dames binnen en moest ik aan de deur post vatten.
Hallo genieterke,
Ja, nu je het zegt over die douches. Dat herinner ik me weer. Dus jij was de wachtpost bij de douches!!! Ik kan je wel vertellen dat we ons pas weer veilig voelden als we gedoucht hadden hoor. Er zou maar zo een gluiperd binnen komen!!!
Het was inderdaad een bikkelharde opleiding en de punten werden niet voor niks gegeven. Sommige onder ons hebben behoorlijk wat traantjes gelaten 's avonds in ons bed ... bang dat we het niet zouden halen.
En wat de onderrichters betreft ... die waren echt toppie .... dat meen ik.
groetjes, Sonja
Hallo genieterke,
Ja, nu je het zegt over die douches. Dat herinner ik me weer. Dus jij was de wachtpost bij de douches!!! Ik kan je wel vertellen dat we ons pas weer veilig voelden als we gedoucht hadden hoor. Er zou maar zo een gluiperd binnen komen!!!
Het was inderdaad een bikkelharde opleiding en de punten werden niet voor niks gegeven. Sommige onder ons hebben behoorlijk wat traantjes gelaten 's avonds in ons bed ... bang dat we het niet zouden halen.
En wat de onderrichters betreft ... die waren echt toppie .... dat meen ik.
groetjes, Sonja
-
Hallo Emteeke,Emteechauffeurke schreef:Hoi Genieterke,
Ik ben blij dat ik niet alleen die mening deel...![]()
een mens zou denken dat er een gat in ons cultuur is achtergebleven daar!! Ja, idd het enige dat we dus daaromtrend hadden was dat kleine boekske dat we te samen met het Militair Zakboekje deel 1 in ons borstzakje bij moesten hebben ten allen tijde!! Nu is dt serieus verfroemmeld en de bladzijden ietwat vergeeld!!
GRTZ,
EMTEEKE
Wat de samenstelling van die zooi was weet ik niet. Ik weet alleen dat het een vies, papperig goedje was als daar water bij kwam. Het was dus eerst ferm de haren borstelen met het hoofd omlaag anders kreeg je dat gedoe in je ogen. Gelukkig had ik altijd heel kort haar ... nu nog trouwens ... dus dat was wel makkelijk. Maar ... al met al ... het blijven mooie herinneringen.
groetjes, Sonja
-
Hallo FCOtje,Fcotje schreef:De reunie zal doorgaan op 12/04/08 in Westende. Als er iemand interesse heeft stuur mij een mailtje redgy.cornelis@telenet.be en ik stuur je de mail die ik ontvangen heb voor de reunie. Inschrijven moet voor 28/02
Bedankt voor de info. Ik stuur je zodadelijk een mailtje.
groetjes, Sonja
-
Hallo Danny,
Wij hadden het destijds erover ... om 'Inspectie GRENDEL' terug in te voeren!!!
Sonja,
Wij zijn altijd al krakken geweest (al moet ik het zelf zeggen).
Wij hebben het op een bepaald ogenblik de Generaal van zijn stoel gekregen om naar onze lessen te komen met in zijn kielzog een horde Amerikanen. Misschien kan jij de volgende anekdote beamen. Ik ben mij niet meer zeker als dit met uw peloton was.
Het klonk en klinkt nu nog ongeloofelijk, maar ik kon gelijktijdig les geven aan twee verschillende niveau's door onze uniek lessystheem.
Wij hadden namelijk al onze lessen voor 50% audio-visueel gemaakt: film, video en projectie met 12 dia-projectoren. Dan was het nog een kwestie van de uren schranken:
08:00 uur B2 Audio
08:30 uur B2 Mondeling -/- B1 Audio
09:00 uur B2 Audio -/- B1 Mondeling
Woorden van de Belgische Generaal (terwijl hij zich vergenoegd in de handen wreef) "Nu hebben wij iets dat de Amerikanen niet hebben".
Zij kwamen een kijkje nemen in de kleine NBC-praktijkzaal waar een peloton dames toen de drill van het opzetten van het gasmasker kregen.
In die periode kon niets mij van mijn stuk brengen en bouwde rustig een kwinkslag in de les in aanwezigheid van het hoge bezoek.
Ik zei, dat na het opzetten van het gasmasker en het verwijderen van de rubberenstop aan de filter, het gasmasker getest moest worden. Daarbij moest je met een hand de onderkant van de filter afdekken en hard uitblazen ... en zorgen dat de wind langs je kaken verdween en niet langs je broekspijpen!!! Daar waren een paar dames die kregen toen de slappe lach die kregen het gasmasker niet meer opgezet.
Zelf heb ik toen duizende dia's getrokken voor onze lessen omdat deze technisch correct moesten zijn (exacte kledij, enz), maar geloof het of niet zelf heb ik geen enkele foto van die periode. Ik was dan ook verheugd het gepoederd peloton te mogen aanschouwen en heb deze dan ook meteen geript. Zal hem gaan uitprinten en een ereplaats geven op mijn werkdesk ... kwestie van hartverwarmertje!
En laat Danny ... en de andere rakkers ... er maar van denken wat ze willen!
Mooie ... genieterige periode!
Het Genieterke
Wij hadden het destijds erover ... om 'Inspectie GRENDEL' terug in te voeren!!!
Sonja,
Wij hebben het op een bepaald ogenblik de Generaal van zijn stoel gekregen om naar onze lessen te komen met in zijn kielzog een horde Amerikanen. Misschien kan jij de volgende anekdote beamen. Ik ben mij niet meer zeker als dit met uw peloton was.
Het klonk en klinkt nu nog ongeloofelijk, maar ik kon gelijktijdig les geven aan twee verschillende niveau's door onze uniek lessystheem.
Wij hadden namelijk al onze lessen voor 50% audio-visueel gemaakt: film, video en projectie met 12 dia-projectoren. Dan was het nog een kwestie van de uren schranken:
Woorden van de Belgische Generaal (terwijl hij zich vergenoegd in de handen wreef) "Nu hebben wij iets dat de Amerikanen niet hebben".
Zij kwamen een kijkje nemen in de kleine NBC-praktijkzaal waar een peloton dames toen de drill van het opzetten van het gasmasker kregen.
In die periode kon niets mij van mijn stuk brengen en bouwde rustig een kwinkslag in de les in aanwezigheid van het hoge bezoek.
Ik zei, dat na het opzetten van het gasmasker en het verwijderen van de rubberenstop aan de filter, het gasmasker getest moest worden. Daarbij moest je met een hand de onderkant van de filter afdekken en hard uitblazen ... en zorgen dat de wind langs je kaken verdween en niet langs je broekspijpen!!! Daar waren een paar dames die kregen toen de slappe lach die kregen het gasmasker niet meer opgezet.
Zelf heb ik toen duizende dia's getrokken voor onze lessen omdat deze technisch correct moesten zijn (exacte kledij, enz), maar geloof het of niet zelf heb ik geen enkele foto van die periode. Ik was dan ook verheugd het gepoederd peloton te mogen aanschouwen en heb deze dan ook meteen geript. Zal hem gaan uitprinten en een ereplaats geven op mijn werkdesk ... kwestie van hartverwarmertje!
En laat Danny ... en de andere rakkers ... er maar van denken wat ze willen!
Het Genieterke
-
Jaja Jean, ik sprak toch van die poes en ...Genieterke schreef: ... om 'Inspectie GRENDEL' terug in te voeren!!!![]()
Sorry, niet de poes maar de kat
Ik lees ook in het antwoord van Sonja, dat ze zich toch niet veilig voelden.
Was daar toen al een reden voor
Jean, is je hart zo ver naar onder gezaktGenieterke schreef: ... het gepoederd peloton te mogen aanschouwen ... kwestie van hartverwarmertje!
Jean, je weet het, het is zeker niet slecht bedoeld, maar ik kon het niet laten je eens door de cacao te sleuren.
Vriendelijke groetjes
Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender
-
Hallo Danny
Afkomstig uit het Maasland en dan jaren vertoefd in het Rijnland, dan kan je tegen een stootje en zie je er de lol van in.
Ken je dat nog ...
Ich binne ne Kölsche Jung, watt willste mache?
Ich binne ne Kölsche Jung und dunn jern lache.
Ich bin och sonst nit schlecht, nee, ich bin brav,
ming Lieblingswörtsche, heiss Kölle Alaaf!
Het Genieterke
Afkomstig uit het Maasland en dan jaren vertoefd in het Rijnland, dan kan je tegen een stootje en zie je er de lol van in.
Ken je dat nog ...
Ich binne ne Kölsche Jung, watt willste mache?
Ich binne ne Kölsche Jung und dunn jern lache.
Ich bin och sonst nit schlecht, nee, ich bin brav,
ming Lieblingswörtsche, heiss Kölle Alaaf!
Het Genieterke
-
Hoi genieterke,Genieterke schreef:Hallo Danny,
Wij hadden het destijds erover ... om 'Inspectie GRENDEL' terug in te voeren!!!![]()
Sonja,
Ik zei, dat na het opzetten van het gasmasker en het verwijderen van de rubberenstop aan de filter, het gasmasker getest moest worden. Daarbij moest je met een hand de onderkant van de filter afdekken en hard uitblazen ... en zorgen dat de wind langs je kaken verdween en niet langs je broekspijpen!!! Daar waren een paar dames die kregen toen de slappe lach die kregen het gasmasker niet meer opgezet.![]()
En laat Danny ... en de andere rakkers ... er maar van denken wat ze willen!![]()
Het Genieterke
wat vonden wij die lessen toen interessant zeg
En dat met dat gasmasker ... ja, dat was inderdaad bij ons. Ik weet nog dat ene Josiane vergeten was de rubberdop onderdaan te verwijderen. Dus toen ze het masker ophad kreeg ze het behoorlijk benauwd
Erg geliefd in de groep was ze niet dus Ingrid, Irene en ik (we werden toen de 3 musketiers genoemd) hadden wel binnenpretjes hoor
ADC Pattyn was best een bazig ventje. We waren altijd blij als zijn les er op zat !!! Trouwens, was jij niet bij ons toen we de gaskamer inmochten? Ik herinner me wel dat er een instructeur tussen ons in stond voor "noodgevallen"!!!
Groetjes, Sonja
-
Wie van al die gezellige kletsers hier gaan er naar de reunie in Westende?
Ik in alle geval wel!!! Het lijkt me leuk om al die toffe ex-43A babbelaars uit het forum hier te ontmoeten ... of niet soms???
Kan ik weer eens een gezellig vlaams babbelke houden.
Ik hoor het graag van jullie
groetjes, Sonja
Ik in alle geval wel!!! Het lijkt me leuk om al die toffe ex-43A babbelaars uit het forum hier te ontmoeten ... of niet soms???
groetjes, Sonja
-
Sonja, ik ben zeker dat dat het Genieterke was, voor de mond aan mond beademing kon je geen betere vinden ...sonneke44 schreef: ... Trouwens, was jij niet bij ons toen we de gaskamer inmochten? Ik herinner me wel dat er een instructeur tussen ons in stond voor "noodgevallen"!!!
Jean, ik heb vorige maandag gekeken naar de Kölsche Carnaval Zug.
Waar is de tijd van de Weiber Fastnacht, dat was nog iets anders als voor de deur van de douches staan hé
Groetjes
Danny
-
papafreddy - Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Dag Sonnekesonneke44 schreef:Wie van al die gezellige kletsers hier gaan er naar de reunie in Westende?
groetjes, Sonja
Ik kom zeker naar de reunie, om mijn benen uit te slaan.
Ondanks dat ik een 62Aer ben, kan ik toch vrienden tegen komen, daar een deel in de jaren '80 van 62A naar 43A zijn gegaan.
Hopelijk kom ik er tegen na 32jaar voor sommige, voor andere is dat nog nie zo lang door de oefeningen in Lombardsijde.
MVGr.
PapaFreddy
-
De jongste - Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:34
Hoi,sonneke44 schreef:Wie van al die gezellige kletsers hier gaan er naar de reunie in Westende?
groetjes, Sonja
Die reunie is enkel voor (ex)beroeps? Zelf zat ik er als milicien van november 1973 tot juli 1974. Op het forum nog bijna niemand gehoord die er ook die priode zat. Nogmaals een oproep dus. Het is natuurlijk al lang geleden.
Groetjes, Frans
Hoe slecht het ook was, legerdienst was ergens goed voor!