1971-72 - 43A Brakel
-
Genieterke - Lid geworden op: 15 nov 2002, 01:36
Yep! Ik heb daar heel wat tijd versleten in de gaskamer en het een en ander meegemaakt! Daar waren kadees bij die niet meer van plaats konden van de schrik. Het waren daar ontroerende momenten, de meesten kregen tranen in hun ogen!
Het ergste vond ik, dat ik van het begin tot einde oefening in de gaskamer moest blijven. Hoe langer dat je erin vertoefde des te dieper trok dat geurtje in je kleren.
Ja, de Pattijn was een Pietje precies, maar vergeet niet dat men van het (heel) hoog echelon ons flink de levieten las ... dat NBC gedoe moest op korte tijd door iedereen gekend zijn. De eerste slachtoffers waren al diegenen die voor hun bevordering kwamen: KROO's (groene lintjes), KRO's (rode lintjes), B2 (witte+blauwe lintjes), B1 (keuronderofficier), BM (Adjudant Chef), kandidaten Majoor en dat van alle wapens.
En geloof me hoe hoger het niveau des te saaier, enorm veel theorie.
Ik werd dat zelf kotsbeu en ben dan stilletjes begonnen met gags in te bouwen. Zo hadden wij een film gemaakt waar een soldaat ten velde zijn kleine rugzag leeg maakt en de inhoud ten toon spreide. Hilariteit alom toen hij een FAL en een beetje later een doucheslang te voorschijn haalde. Wij hadden namelijk een put gegraven achter de rugzak waar dat materiaal allemaal in stak en dan de camera in een zodanige positie gebracht dat je dit niet kon zien.
En wat Pattijn niet wist, ik had een aantal dia's in mijn zakken van dames met weinig kleren om het lijf en die foefelde ik tussen de andere dia's. Dat maakte
dat de leerlingen liever les van mij kregen
Ik zal hem dat toch eens moeten opbiechten.
't Leven is mooi (je moet het wel een handje toesteken).
Het Genieterke
Het ergste vond ik, dat ik van het begin tot einde oefening in de gaskamer moest blijven. Hoe langer dat je erin vertoefde des te dieper trok dat geurtje in je kleren.
Ja, de Pattijn was een Pietje precies, maar vergeet niet dat men van het (heel) hoog echelon ons flink de levieten las ... dat NBC gedoe moest op korte tijd door iedereen gekend zijn. De eerste slachtoffers waren al diegenen die voor hun bevordering kwamen: KROO's (groene lintjes), KRO's (rode lintjes), B2 (witte+blauwe lintjes), B1 (keuronderofficier), BM (Adjudant Chef), kandidaten Majoor en dat van alle wapens.
En geloof me hoe hoger het niveau des te saaier, enorm veel theorie.
Ik werd dat zelf kotsbeu en ben dan stilletjes begonnen met gags in te bouwen. Zo hadden wij een film gemaakt waar een soldaat ten velde zijn kleine rugzag leeg maakt en de inhoud ten toon spreide. Hilariteit alom toen hij een FAL en een beetje later een doucheslang te voorschijn haalde. Wij hadden namelijk een put gegraven achter de rugzak waar dat materiaal allemaal in stak en dan de camera in een zodanige positie gebracht dat je dit niet kon zien.
En wat Pattijn niet wist, ik had een aantal dia's in mijn zakken van dames met weinig kleren om het lijf en die foefelde ik tussen de andere dia's. Dat maakte
't Leven is mooi (je moet het wel een handje toesteken).
Het Genieterke
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX !
-
Emteechauffeurke - Lid geworden op: 27 feb 2007, 17:10
Hoikes allemaal !!De jongste schreef:Hoi,sonneke44 schreef:Wie van al die gezellige kletsers hier gaan er naar de reunie in Westende?
Ik in alle geval wel!!! Het lijkt me leuk om al die toffe ex-43A babbelaars uit het forum hier te ontmoeten ... of niet soms???
Kan ik weer eens een gezellig vlaams babbelke houden.
Ik hoor het graag van jullie
groetjes, Sonja
Die reunie is enkel voor (ex)beroeps? Zelf zat ik er als milicien van november 1973 tot juli 1974. Op het forum nog bijna niemand gehoord die er ook die priode zat. Nogmaals een oproep dus. Het is natuurlijk al lang geleden.
Groetjes, Frans
Vorig jaar, eind juni is er in onze ex. peterstad WETTEREN een reunie gehouden, deze orginanisatie ging dat zeer zeker dit jaar herhalen, maar wanneer weet ik niet, normaal gezien ook ergens eind juni??
Naar alle waarschijnlijkheid terug in WETTEREN !
Overigens kan je op de MSN- site Essentho-Korbach een fotoreportage zien van vorig jaar bij de afbeeldingen!!
GRTZ,
EMTEEKE
Suuuupppeeers yes!!!!!
-
sonneke44 - Lid geworden op: 12 nov 2007, 22:51
Hallo Frans,De jongste schreef:Hoi,sonneke44 schreef:Wie van al die gezellige kletsers hier gaan er naar de reunie in Westende?
Ik in alle geval wel!!! Het lijkt me leuk om al die toffe ex-43A babbelaars uit het forum hier te ontmoeten ... of niet soms???
Kan ik weer eens een gezellig vlaams babbelke houden.
Ik hoor het graag van jullie
groetjes, Sonja
Die reunie is enkel voor (ex)beroeps? Zelf zat ik er als milicien van november 1973 tot juli 1974. Op het forum nog bijna niemand gehoord die er ook die priode zat. Nogmaals een oproep dus. Het is natuurlijk al lang geleden.
Groetjes, Frans
Daar moet ik op antwoorden dat ik het niet weet. Er staat alleen dat je bij 43A moet "gediend" hebben. Ik wil wel eens informeren bij den John Verbeeck hoor. Geen enkel probleem.
groetjes, Sonja
-
mud - Lid geworden op: 06 jan 2008, 18:13
Niemand kan beweren dat ik bij die categorie van mannen hoor, die in gezelschap urenlang kunnen zaniken over de tijd dat zij bij het leger waren, omdat dit de enige periode van hun leven was waarin zij even in een ander milieu dan het hun vertrouwde terechtkwamen, en daarna hun bange onderwerping aan tucht en komedie met sterke verhalen trachten te verdoezelen. Exit Clem Schouwenaars.
Dat ik dezelfde mening ben toegedaan kan ik niet onder stoelen of banken steken, heb drie jaar van mijn leven verkwist aan een totaal overbodige dictatoriale instelling. Oudgedienden die ik later tegenkwam hadden stuk voor stuk dat nostalgisch, maar totaal misplaatst trekje van; het was toch de mooiste tijd van mijn leven. Natuurlijk is het de mooiste tijd van je leven, omdat je jong bent, nog behept met mooie idealen. Niets meer, niets minder.
Dat ik dezelfde mening ben toegedaan kan ik niet onder stoelen of banken steken, heb drie jaar van mijn leven verkwist aan een totaal overbodige dictatoriale instelling. Oudgedienden die ik later tegenkwam hadden stuk voor stuk dat nostalgisch, maar totaal misplaatst trekje van; het was toch de mooiste tijd van mijn leven. Natuurlijk is het de mooiste tijd van je leven, omdat je jong bent, nog behept met mooie idealen. Niets meer, niets minder.
God zal me wel vergeven. Dat is zijn vak
-
Dat het voor U een verkwisting was en dat U het leger als een dictatoriale instelling ziet/zag, dat is uw eigen mening.mud schreef:Niemand kan beweren dat ik bij die categorie van mannen hoor, die in gezelschap urenlang kunnen zaniken over de tijd dat zij bij het leger waren, omdat dit de enige periode van hun leven was waarin zij even in een ander milieu dan het hun vertrouwde terechtkwamen, en daarna hun bange onderwerping aan tucht en komedie met sterke verhalen trachten te verdoezelen. Exit Clem Schouwenaars.
Ik persoonlijk heb van die 7 jaar als 'aktieve militair" en die 20 jaar als echtgenote van een militair, alleen maar de positieve kant gezien. Natuurlijk was het niet altijd rozegeur en maneschijn maar vertel me eens waar dat wel zo is!!!
Ik heb ook jaren in het "burgerleven" gewerkt en daar waren de ervaringen veel negatiever. Een baas die zijn handen niet kon thuishouden en als je je mond opendeed stond je op straat. Of iemand van wie ik de opdracht kreeg om even de Ambassade in Brussel te bellen omdat mijnheer zelf alleen maar Nederlands sprak en geen Frans of Duits ... om van die paar woorden Engels maar te zwijgen ....
En ... by the way ... het is zoals zovelen zeggen ... bij den troep leer je terminste je plan trekken. Tenzij je alles in de schoot geworpen krijgt omdat pa en/of ma een dikke geldbeugel hebben ....
MVG,
't boeferke
-
pioneer - Lid geworden op: 20 jan 2008, 01:16
Hij zanikt niet in gezelschap alleen op forums.mud schreef:Niemand kan beweren dat ik bij die categorie van mannen hoor, die in gezelschap urenlang kunnen zaniken over de tijd dat zij bij het leger waren, omdat dit de enige periode van hun leven was waarin zij even in een ander milieu dan het hun vertrouwde terechtkwamen, en daarna hun bange onderwerping aan tucht en komedie met sterke verhalen trachten te verdoezelen. Exit Clem Schouwenaars.
-
Hoi Mucki,mucki schreef:Wel 43 a iedereen in slaap
Ik denk dat deze radiostilte mede veroorzaakt word door het goe weer en de crocuscongee!!
Om ff. op terugkomen op het voorgaande....ikzelf heb hele goede herinneringen aan de Brakelperiode, natuurlijk den enen dag was den ander niet, maar toch heb ik getracht d'er iets van te maken! Misschien was daar de zomerperiode mede verantwoordelijk voor, wie weet??Och ja, waar is de tijd weeral hee.!! Dat we gingen een vleeskeurinkse doen aan het openluchtzwembad...FUR ORTLICHE FREULEINEN ZU SEHEN!!!
Dat we naar de CMC gingen voor rond te zien!!Dat we efkes naar Blomberg bij d!Hollanders gingen kooppekes doen voor thuis!!
Dat we es gingen bellen naar huis!!Dat we naar de kantien gingen voor een pintekke te drinken!Dat we bezoek kregen van thuis!! Amai als da geen schoon zaken zijn om te koesteren weet ik het niet meer!!
GRTZ,
EMTEEKE
Suuuupppeeers yes!!!!!
-
Hoikes allemaal,
In mijn vorige berichtsje sprak ik over Blomberg. Nu werd er, naar ik aanneem soms door het beroepskader met bussen naar Wiesbaden en Frankfurt gereden om daar in de TAX-FREE shops te gaan bij de Amerikanen!!
Deze verhalen deden daar de ronde, allee je hoorde regelmatig vertellen over aankopen doen daar!!Wie kan dit 100% bevestigen???
GRTZ,
EMTEEKE
In mijn vorige berichtsje sprak ik over Blomberg. Nu werd er, naar ik aanneem soms door het beroepskader met bussen naar Wiesbaden en Frankfurt gereden om daar in de TAX-FREE shops te gaan bij de Amerikanen!!
Deze verhalen deden daar de ronde, allee je hoorde regelmatig vertellen over aankopen doen daar!!Wie kan dit 100% bevestigen???
GRTZ,
EMTEEKE
Suuuupppeeers yes!!!!!
-
mucki - Lid geworden op: 02 okt 2007, 20:21
Ja emtee dat zal het zijn het is echt prachtig weer ja brakel ik heb er ook mooie herinneringen aan de cmc brt ik heb daar het begin van mee gemaakt toen kwamen alle programma s met 1 dag vertraging ze waren op video opgenomen en werden dan vanuit de studio die in het cachot gelegen was afgedraaid minister Van Den Boeynants den saucissenboer is het nog komen inwijden heel de kazerne stond op zijn kop toen
-
Hoi Mucki,mucki schreef:Ja emtee dat zal het zijn het is echt prachtig weer ja brakel ik heb er ook mooie herinneringen aan de cmc brt ik heb daar het begin van mee gemaakt toen kwamen alle programma s met 1 dag vertraging ze waren op video opgenomen en werden dan vanuit de studio die in het cachot gelegen was afgedraaid minister Van Den Boeynants den saucissenboer is het nog komen inwijden heel de kazerne stond op zijn kop toen
Amai da moet iets geweest zijn da de Pollepens daar ff. z'n opwachting deed!!Ocharme die bleukes...tot het laatste onkruidje van tussen den beton halen, vegen, botinnen poetsen enz. enz. Alles dus SPIC en SPAN!
Ikzelf heb ook zoiets meegemaakt, dat noemde Koloc inspectie ofzoiets??
Dan moest ook den helen boetiek d'r aan geloven!! Alles wat kon gecontroleerd worden moest picobello zijn!! In mijn functie als emteeke moest ik ervoor zorgen dat het hele wagenpark van den delta er prima bijstond!
Amai en die zenuwachtigheid van die hoge pieten..niet goed zenne !!
Owee dat ze een platgelopen chikelleteke op den tarmac vonden.pfff!
Als dat dan weeral voorbij was, was het Busyness as Usual!!Ik beschouwde dat als een soort van bezigheidsterapie voor de gasten!
En in passant was dan weer de grote kuis gedaan hee!!
Of daar destijds goede punten uitgedeeld werden weet ik nie meer!
GRTZ,
EMTEEKE
Suuuupppeeers yes!!!!!
-
Hoi Emteeke,Emteechauffeurke schreef:Hoikes allemaal,
GRTZ,
EMTEEKE
Ja, dat van de Amerikanen dat klopt. Ik ben er zelf 1 keer geweest. Eigenlijk was het meer voor grotere stukken (tv, stereo e.d) dat het goedkoper en interessanter was. Veel meer keuze en zo. Ook gingen we regelmatig naar Schloss Neuhaus (bij de Engelsen). Daar kon je toen ook koopjes doen hoor enne ... het was niet zo ver rijden als naar Wiesbaden.
De Engelse waren wel heel streng in het controleren. Het moest tot op de puntjes nauwkeurig zijn.
Naar Blomberg ben ik ook enkele keren geweest. Eén keer waren we daar op uitnodiging van de Nederlanders naartoe gereden met een man of 10 (nou ja, en 1 vrouw dan
Het heeft ruim een half uur geduurd voor er toch toestemming kwam dat die vrouwelijke sergeant de bar in mocht. Je had de ogen van die Nederlanders moeten zien. Blijkbaar hadden ze nog nooit een vrouwelijke Ooffr. gezien. Maar ... het is wel een heel leuke avond geworden. Al die kerels wilden dat "meisie" graag een drankje aanbieden. En vermits ik niet graag in mijn uppie drink hebben de mannen van Brakel ferm meegedaan!!!
groetjes, Sonneke
-
Hoi Sonneke!!
Nou sjeg, Boerekool met worst.....een hele traktaatsie!!Maarrrreeeeeuhh die specifieke Gelderse worst lust ik wel hoor!!!! Dit ff. off topic !!
GRTZ,
EMTEEKE
Nou sjeg, Boerekool met worst.....een hele traktaatsie!!Maarrrreeeeeuhh die specifieke Gelderse worst lust ik wel hoor!!!! Dit ff. off topic !!
GRTZ,
EMTEEKE
Suuuupppeeers yes!!!!!