62 A HAWK LOMBARDSIJDE-ESSENTHO-KORBACH-te bewaren

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

Peetje Maurice

05 feb 2008, 21:46

papafreddy,
hier kun je gerust je "memoires" schrijven over je belevenissen in Essentho hoor! Je mag je niet laten ontmoedigen door sommigen!

Zie wat dat betreft ook mijn PM.

Ik zou zeggen ga gerust je gang! Indertijd heb ik ook geschreven dat ik een dagboek heb bijgehouden tijdens mijn legerdienst in Essentho. Eigenlijk had ik zelfs twee, maar het eerste deel is jammer genoeg verloren gegaan, het is te zeggen, ik denk niet dat het verloren is, maar ik vind het spijtig genoeg niet meer terug. Wel ben ik nog in het bezit van enkele losse aantekeningen. Zo lees ik voor vandaag de 5de februari 1974 in Lombardsijde ( we waren toen welgeteld 5 dagen in het leger)...

"bij de kleermaker, kledij OK, verder de hele voormiddag niets te doen. Vandaag patatten jassen en op de kamer kaarten en radio luisteren".

In de namiddag werden we met zijn allen opgetrommeld voor het maken van dijkversteviging op het strand van Oostende. We moesten er zandzakjes vullen met ons schopje dat bij onze uitrusting behoorde. Vervolgens werden die zakjes dan gedeponeerd in de gaten die de golven van de zee in de dijken op verschillende plaatsen hadden geslagen". Einde citaat.

Ik herinner me dat er tijdens de eerste weken van mijn legerdienst we regelmatig met storm te maken hadden. De wind kan ik zo nog in de gangen horen tekeergaan. Er werd toen nog niet gesproken over een "opwarming van de aarde".

De dag daarop was memorabel: we ontvingen dan het teken van de artillerie voor onze mutsen, en fier dat we waren!
We voelden ons daarna echte soldaten...het werk kon nu echt beginnen, we hadden al véél te véél tijd verloren.

Mvg

Der Peet :wink:
Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)

BLACKJACK

06 feb 2008, 14:04

Yaw Peet en de anderen,
eindelijk is't er nog ne keer van gekomen iets neer te krabbelen, met dank aan het slechte weer.............
Da kenden wij in Lombardsijde ook ( periode oktober tot december 1976 )
Bij ons duurde het ook wel een tijdje eer we al onze spullen hadden. Zo liep er bij ons een jongen van dik boven de twee meter rond, en die heeft weken in zijne blauwe overall moeten rondlopen bij gebrek aan een gepaste kaki-uitrusting......
Idem zijn bed, moest ook speciaal aan zijn lengte aangepast worden, wat ik mij nog wel goe herinner, toen we zijn bed in geef acht zetten, ( met hem erin ), kon de sukkelaar er op eigen kracht niet meer uit.......
Wat me altijd zal bij blijven echter en me steed direkt aan mijn legerdienst in Lombardsijde doet denken, is het liedje van Cat Stevens: Morning hes broken...dat plaatje werd gedraaitd op een oude grammofoon en schalde door de gangen, daar werden wij immers iedere ochtend,zo rond kwart voor zes als ik mij nog goed herinner, mee gewekt.
Onnodig te zeggen dat dit nooit mijn populairste song geworden is .........
Greetz,
Blackjack

danys

07 feb 2008, 10:57

Expert schreef:Heren, hoeveel een HAWK missile kostte weet ik niet meer juist, dat was voer voor de aankoopdienst in Brussel en niet voor de uitvoerders in Brakel, Korbach of Essentho. Waarschijnlijk wel enkele miljoenen Belgische franken,
Hallo 62a,

Efkes via google gezocht en volgende gevonden :

250.000 dollar per missile
15 million dollar per fire unit
30 million dollar per battery

Heb ook ergens gevonden dat de aanschafwaarde van het hawk systeem voor België : 74.368.057 Euro bedroeg per systeem.

Veel geld dus.

Zou dat nu allemaal gestockeerd liggen in de buurt van Genk ?

Groeten,

Dany, 43a 1986

Peetje Maurice

07 feb 2008, 21:33

danys schreef:

250.000 dollar per missile
15 million dollar per fire unit
30 million dollar per battery

Heb ook ergens gevonden dat de aanschafwaarde van het hawk systeem voor België : 74.368.057 Euro bedroeg per systeem.

Veel geld dus.
Als de gegevens van "danys" juist zijn, ja, dan vind ik dit enorm veel geld.
Defensie is altijd al een grote slokop geweest. 250.000 dollar voor een missile, het is haast niet te geloven, om dan nog maar te zwijgen van de andere systemen, die er moesten voor zorgen dat zo'n missile kon worden afgevuurd.
In één van mijn vorige reply's had ik geschreven dat de prijs voor de vrede onbetaalbaar is. Maar als ik nu hier die cijfers zie begin ik te duizelen. Was het nu echt gerechtvaardigd om zoveel geld daarvoor uit te geven?
Met alle respect, zeker voor onze vriend Expert, ik heb altijd twijfels gehad over de degelijkheid van dit systeem. Ik heb tijdens mijn legerdienst altijd geprobeerd me voor te stellen dat die systemen eens zouden gebruikt worden. Veronderstel dat er dan honderden jachtvlliegtuigen naderbij kwamen, zou een batterij er dan in geslaagd zijn om in zo'n korte tijdspanne één van die vliegtuigen te onderscheppen???
Het is niet omdat men daar in Kreta één vliegertje kon neerhalen met één missile (om het met de woorden van Expert te zegggen), dat men er in een echte oorlog zou in geslaagd zijn een batterij van vliegtuigen neer te halen, uiteindelijk werden die tuigen toch allemaal vanop de grond bestuurd, door mensen, die bevelen gaven aan toestellen. Zou men er dan tijdens een ware oorlog in geslaagd zijn, deze commandos tijdig door te geven...we zaten destijds in de BCC, en toen heerste daar een stresstoestand van jewelste, waar men haast onderuit ging....

Mvg

Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)
Gast

08 feb 2008, 00:17

Peetje,
Ik denk dat het batterijschild Hawk niet echt bedoeld was voor jachtvliegtuigen, maar eerder voor loggere bommenwerpers, troepen- en materieeltransporten. Jachtvliegtuigen dienden om "jacht" te maken op luchtdoelen, spionnage en raids op grondkonvooien. Geen enkele Generaal zou het in zijn hoofd halen om honderden jachtvliegtuigen met enkel de piloot aan boord en enkel uitgerust met lucht-lucht afweersystemen en mittrailleurs boven vijandelijk grondgebied te sturen. Kortom...een op voorhand verloren systeem om een oorlog te beginnen. Jachtvliegtuigen werden bestookt met Mi.50 en C20...en de NAVO had ook jachtvliegtuigen om luchtrobbertjes uit te vechten. Jachtvliegers begeleidden meestal ook deze transporten...die spek voor onze bek waren.
Gr Willem

papafreddy

08 feb 2008, 00:43

Hawk schreef:Peetje,
Ik denk dat het batterijschild Hawk niet echt bedoeld was voor jachtvliegtuigen, maar eerder voor loggere bommenwerpers, troepen- en materieeltransporten.
En toch Heren zou ik het materiaal niet in twijfel trekken.
Ik heb indertijd meerdere malen in de Bar Offr met Duitse en Engelse piloten gepraad, nog voor dat ze onder indruk waren van ons Belgisch Bruin Pater bier!
Ze waren niet bang om raids boven de toenmalig oostblok uit te voeren, maar ze waren meer bevreest om terug te komen zeker als hun elektronisch systeem niet meer werkte zodat we ze niet zouden herkennen.
Ze waren bang afgeschoten te worden door onze Hawk of Nike systemen.
En trouwens de verbeterde Hawk geeft zijn diensten bewezen tijdens de eerste Golfoorlog om Israel te beschermen, onder andere het Nederlands systeem.
MVGr.
PapaFreddy
Gast

08 feb 2008, 01:03

Fred, ik trek het materiaal niet in twijfel, jij spreekt hier over een paar toestellen die in vredestijd missies uitvoerden boven het toenmalige Oostblok. Ik zou ook een onbehagelijk gevoel hebben als mijn electronische identificatie zou falen boven de mij bekende afweerinstallatie's bij terugkeer. Uiteraard werden deze dan geviseerd, wij hadden niets anders omhanden dan die paar "onbekende" tuigen. En eigenlijk, wat Peetje schreef was nog zo gek niet, wat, als een Oostblokgeneraal idd besliste om ons eerst gek te maken met honderden jachtvliegertjes, om dan eenmaal leeggeschoten uit te pakken met de zware invasietoestellen en bommenwerpers. Eigenlijk blijft de vraag...wat was prioritair in een conflict...DAAR gaat het om.
Gr Willem

papafreddy

08 feb 2008, 10:08

Hawk schreef:Fred, ik trek het materiaal niet in twijfel, jij spreekt hier over een paar toestellen die in vredestijd missies uitvoerden boven het toenmalige Oostblok. Ik zou ook een onbehagelijk gevoel hebben als mijn electronische identificatie zou falen boven de mij bekende afweerinstallatie's bij terugkeer. Uiteraard werden deze dan geviseerd, wij hadden niets anders omhanden dan die paar "onbekende" tuigen.
Dag willem

Ik vrees dat u me verkeerd begrepen hebt, met die raids bedoelde ik wel in oorlogstijd nietwaar!!!
Bij terugkeer na een aanval.
Als het er zou op spannen, gelukkig tot nu toe is dit niet nodig geweest!!!
Want in peace time waren er geen vluchten buiten spionage en daar hadden we geen weet van en dat was ook op hoge hoogte nietwaar.

MVGr.
PapaFreddy

radio-operateurke

08 feb 2008, 10:10

Hallo Peetje, gisteren vernam ik dat de door U gekende Urbain Heyse de parochie Zwijnaarde verlaat eind deze maand en proost wordt in een RVT te Zottegem. Wreed tegen zijn goesting naar 't schijnt, maar "bevel" van hogerhand. Of hoe 40 jaar na onze diensttijd nog steeds bevelen dienen opgevolgd! :roll:

Peetje Maurice

08 feb 2008, 13:43

radio-operateurke schreef:Hallo Peetje, gisteren vernam ik dat de door U gekende Urbain Heyse de parochie Zwijnaarde verlaat eind deze maand en proost wordt in een RVT te Zottegem. Wreed tegen zijn goesting naar 't schijnt, maar "bevel" van hogerhand. Of hoe 40 jaar na onze diensttijd nog steeds bevelen dienen opgevolgd! :roll:
Even off-topic: radio-operateurke, bedankt voor de mededeling!
Ik kan het heel goed geloven dat dit tegen de zin is van Urbain!
Soit, zo komt hij dan ook terug in zijn geboortestreek!

Mvg

echt woar

08 feb 2008, 17:14

Wat ik niet snap ..is ja we waren bij de Hawk ..;end so what ..
Israil heeft ze'n Golan hoogte ...
Is een ..wapen ..die Europees mits .. pusch from ...
Zou liever ... bloemekes strooien in den tijd ...Bader Mein... in het wachtkotje ...we deden ons best ...naar behoren ..en zodoende ...wij als miliciens .;ons overste bekoren ..;niet méér of minder ...maar ZIJ ons niet vermanovere ..zal wéér verward overkomen ...liever zo ..dan ....

echt woar

08 feb 2008, 18:13

En nog zoiets ..rondom site Rhoden (spreek 75) ..wat me opviel ..lege hokke ...rondom site ..heb lalala in een herberg eens vernomen ...waren toenmalige eigenaars ...logen zij... ik lieg ook ... die beestjes ..;plante zich niet meer ... was hun .;rust verstoord ..na telkenmale tack eval (jagers vliegtuige )...
moest dat zo zijn ..de streek rond Merelbeke Munte zou ook dergelijke on natuurlijke fenomenen ...zouden ook nul ..of minus voortplanting gehad hebben
Een kieke zonder kop ...:-)[/b]

echt woar

08 feb 2008, 19:33

En tot slot ..Evarist was onze ...dwingeland ...streng ..maar ...menselijk ..zoals overige ...'t chief RP..hebbe zelfs in Ieper de stoet ..aangedaan ..als soldaat toendertijd ...verwonderd ?na cours 3 gratis bierkes hahaha [/b]

Peetje Maurice

08 feb 2008, 21:59

Hawk schreef:Peetje,
Ik denk dat het batterijschild Hawk niet echt bedoeld was voor jachtvliegtuigen, maar eerder voor loggere bommenwerpers, troepen- en materieeltransporten.
Dat denk ik ook hoor. Wij werden opgeleid om "straaljagers" uit de lucht te halen. Nooit ofte nooit heb ik één transportvliegtuig zien vliegen boven de site. Dat zou misschien te duur zijn uitgevallen. Als ASO was of werd ik geacht vliegtuigen op lage hoogte te onderscheppen, met mijn CWAR radarke.
Op sommige taceval oefeningen vlogen bepaalde jachtvliegtuigen zo laag dat de hele BCC daverde! Een waar spectakel!
Logge vliegtuigen, zoals transportvliegtuigen waren natuurlijk gemakkelijker en sneller te onderscheppen. Zo'n jachtvliegtuig dat was moeilijk om het snel terug te vinden op de radar en éénmaal gevonden moest je het nog doorgeven aan de officier van dienst ook in de BCC aanwezig.
Soms waren het toch wel spannende momenten. Soms scheerden tientallen vliegtuigen over de site, toen dacht ik zo, moest dat nu eens echt oorlog zijn, dan waren we er al lang aan voor de gedane moeite.

Daarom denk ik dat de Hawksystemen eerder bedoeld waren om logge vliegtuigen uit de lucht te halen en geen formule 1 tuigen
,
Tijdens de nacht in de BCC hield ik me soms bezig met het onderscheppen van gewone passagiersvliegtuigen, echt een makkie, want die vlogen niet zo snel. Misschien mocht dit wel niet, maar ik beleefde er plezier aan, ik speelde FCO en ASO, voor zover dat de radars tijdens de nacht in gang konden gebracht worden, meestal was dit niet het geval. Het materiaal werd als de avond viel wijselijk meestal onder de koepels gezet, maar ik was er de ochtend nadien als de kippen bij om alle radars in werking te stellen, soms werd me dit niet in dank afgenomen...maar de meeste onderofficieren en officieren wisten dat ik dat graag deed en ik heb er echt geen problemen meegehad.

Mvg.

Gast

09 feb 2008, 00:58

Peetje en Fred,
bedankt voor de mooie verhelderende antwoorden, op mijn beurt heb ik er iets uit geleerd...daarom wens ik jullie zeker een zonnig en vrij warm weekend toe...geniet ervan ...en denk even aan jullie ouwe gabbers van toen ! :P :wink:
Gr willem