62 A HAWK LOMBARDSIJDE-ESSENTHO-KORBACH-te bewaren
-
papafreddy - Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Dag PeetPeetje Maurice schreef: PapaFreddy heeft het over het afleggen van een examen om zo te promoveren tot adjudant. Aan hem de vraag: welke examens moesten jullie dan afleggen, ik bedoel, over wat ging de leerstof???
Mvg.
Der Peet
Eindelijk ben ik hier terug, de voorbije week enorm druk gehad, en het blijft maar aanhouden, vandaar in de vluchte een kleine posting.
Wat betreft die examens, ik denk dat ik verleden jaar daar al op geantwoord heb, of begin januarie dit jaar!!!
Als ik in detail wil treden moet ik mijn cursussen terug doornemen en daar voor heb ik nu echt geen tijd.
Moet nog 20ton bomen zagen en klieven.
Moet nog het grondplan tekenen van een huis en bijgebouwen uit de jaren '20 voor de keuring van de elektriciteit, dus werk genoeg!!!
Nog een goede dag verder
MVGr.
PapaFreddy
-
BLACKJACK - Lid geworden op: 30 dec 2006, 09:48
Hi,
hier een reactie op een discutie hier een tijdje geleden gevoerd i.v.m.
'jachtvliegtuigen'.
Om een voorbeeld te geven: ons aller F 16 wordt ook beschouwd als een jachttoestel. Toch zijn deze toestellen zo ontworpen dat ze multifunctioneel zijn. Ze kunnen dus zowel de rol spelen van jager ( air to air, zowel aanvallend als verdedigend ), maar ook recce - opdrachten uitvoeren ( verkenningsvliegtuig ), als ook deze van bommenwerper.
(Natturlijk niet te vergelijken met een B 52 ).
Dat de F 16 kan uitgerust worden met verschillende soorten raketten, was duidelijk te zien tijdens de oorlog tegen Joegoslavije / Servië.
Dus ook met een lucht-grond raket. zoals o.a de AGM 88 - HARM , welke speciaal ontworpen als anti-radar missile tegen doelen op de grond.
Tijdens de oorlog in Korea bleek dat nogal veel Amerikaanse vliegtuigen uit de lucht geknald werden door de Russische SAM.
Om dit Russische succes een beetje tegen te gaan is men dan begonnen met de ontwikkeling van zulke anti-radiation missiles.....
De F 16 is natturlijk niet het enige vliegtuig dat multifunctioneel is, zo zijn er nog wel enkele...
Zo is er ook nog de Tornado, een vliegtuig die daarbij nog speciaal ontworpen is om aan zeer hoge snelheid op super lage hoogtes te vliegen....
Zoals ieder wel zal weten is dit op lage hoogten vliegen een van de beste manieren om niet gedetecteerd te kunnen worden door een radar....
We hebben ook nog de Harrier, die eveens die tactiek kan toepassen en daarbij nog ter plaatse stil kan hangen ook. Stel u eens voor dat plots vanachter een bergkam zulk toestel eventjes omhoog komt piepen, terwijl hij stil in de lucht hangt en op zijn gemak zijn target aan het uitkiezen is. Wel een fantastisch gezicht om zien maar niet als tegenstrever...
Zoals reeds eerder gezegd diende ik eind 76 en begin 77.
De HAWK was waarschijnlijk zeer goed in zijn tijd, en de verbeterde versie misschien daarna ook nog ( welke de Belgische dus niet was ).
In de periode dat ik er was, was de technologie toch al een tijdje voorbijgestreefd, zoals zelfs officieren in die tijd het er met elkaar over hadden.
Je had er toch een grote oppervlakte voor nodig om alles deftig te kunnen opstellen, ( remmber de lange electrische verbindingkabels die de verschillende radars, de launchers, etc. met elkaar verbonden )., het was ook niet zo erg mobiel, het was niet zo maar op een paar minuutjes te verplaatsen om ergens anders op te stellen, en zo zijn er nog wel enkele argumenten.
Trouwens, als ik me nog goed herinner waren er toen al problemen om bepaalde wisselstukken zonder al te lange wachttijd te verkrijgen.
Ik wil toch hierbij nog wel vermelden dat ik tijdens mijn dienst zowel toffe momenten als natuurlijk ook mindere heb gekend.
Alleé, bye bye,
Grtz,
Blkjk.
hier een reactie op een discutie hier een tijdje geleden gevoerd i.v.m.
'jachtvliegtuigen'.
Om een voorbeeld te geven: ons aller F 16 wordt ook beschouwd als een jachttoestel. Toch zijn deze toestellen zo ontworpen dat ze multifunctioneel zijn. Ze kunnen dus zowel de rol spelen van jager ( air to air, zowel aanvallend als verdedigend ), maar ook recce - opdrachten uitvoeren ( verkenningsvliegtuig ), als ook deze van bommenwerper.
(Natturlijk niet te vergelijken met een B 52 ).
Dat de F 16 kan uitgerust worden met verschillende soorten raketten, was duidelijk te zien tijdens de oorlog tegen Joegoslavije / Servië.
Dus ook met een lucht-grond raket. zoals o.a de AGM 88 - HARM , welke speciaal ontworpen als anti-radar missile tegen doelen op de grond.
Tijdens de oorlog in Korea bleek dat nogal veel Amerikaanse vliegtuigen uit de lucht geknald werden door de Russische SAM.
Om dit Russische succes een beetje tegen te gaan is men dan begonnen met de ontwikkeling van zulke anti-radiation missiles.....
De F 16 is natturlijk niet het enige vliegtuig dat multifunctioneel is, zo zijn er nog wel enkele...
Zo is er ook nog de Tornado, een vliegtuig die daarbij nog speciaal ontworpen is om aan zeer hoge snelheid op super lage hoogtes te vliegen....
Zoals ieder wel zal weten is dit op lage hoogten vliegen een van de beste manieren om niet gedetecteerd te kunnen worden door een radar....
We hebben ook nog de Harrier, die eveens die tactiek kan toepassen en daarbij nog ter plaatse stil kan hangen ook. Stel u eens voor dat plots vanachter een bergkam zulk toestel eventjes omhoog komt piepen, terwijl hij stil in de lucht hangt en op zijn gemak zijn target aan het uitkiezen is. Wel een fantastisch gezicht om zien maar niet als tegenstrever...
De HAWK was waarschijnlijk zeer goed in zijn tijd, en de verbeterde versie misschien daarna ook nog ( welke de Belgische dus niet was ).
In de periode dat ik er was, was de technologie toch al een tijdje voorbijgestreefd, zoals zelfs officieren in die tijd het er met elkaar over hadden.
Je had er toch een grote oppervlakte voor nodig om alles deftig te kunnen opstellen, ( remmber de lange electrische verbindingkabels die de verschillende radars, de launchers, etc. met elkaar verbonden )., het was ook niet zo erg mobiel, het was niet zo maar op een paar minuutjes te verplaatsen om ergens anders op te stellen, en zo zijn er nog wel enkele argumenten.
Trouwens, als ik me nog goed herinner waren er toen al problemen om bepaalde wisselstukken zonder al te lange wachttijd te verkrijgen.
Ik wil toch hierbij nog wel vermelden dat ik tijdens mijn dienst zowel toffe momenten als natuurlijk ook mindere heb gekend.
Alleé, bye bye,
Grtz,
Blkjk.
-
Hallo BlackjackBLACKJACK schreef:We hebben ook nog de Harrier, die eveens die tactiek kan toepassen en daarbij nog ter plaatse stil kan hangen ook. Stel u eens voor dat plots vanachter een bergkam zulk toestel eventjes omhoog komt piepen, terwijl hij stil in de lucht hangt en op zijn gemak zijn target aan het uitkiezen is. Wel een fantastisch gezicht om zien maar niet als tegenstrever...
Blkjk.
Tijdens een van mijn rappels heb ik in 1981 een oefening meegemaakt als BijCmd van de Cbatt met een Harrier.
Plotseling ging die naast de C site, via de radars hadden we niets opgemerkt omdat die via hat dal kwam aangevlogen.
In oorlogstijd zou het zo gemakkelijk nie zijn vrees ik, als er in het dal een peleton soldaten op dat vliegtuig vuren met al wat ze hebben (vb fal, Mi.50), ergens zal er wel een kogel inslaan.
De amerikanen hebben dit ook in vietnam mogen ondervinden, hoeveel van hun vliegtuigen zijn niet neergehaald door inslag van gewone kogels uit handwapens!!
Het is wel zo dat het Belgisch Hawk wapen in de jaren '80 wel een update ondergaan heeft, daardoor kreeg het een andere nikname, maar die ontgaat men nu op dit moment.
MVGr.
PapaFreddy
-
Amaai, Amaai wat gaat de tijd vlug zeg, door mijn hoge bezighied verleden week, heb ik mijn agenda uit het oog verloren zodat ik plots met mijn memoires 6 dagen achterloop!!
Ziehier mijn belevenissen op:
Vrijdag 13-02-1976
Vandaag hebben we de gevechtstest gehad, waaronder 16km lopen met volledige gevechtsuitrusting inclusief geweer, vroeger was mijn conditie goed om te lopen, maar sinds ik militair ben zijn er al 6 extra kilo’s bijgekomen wat natuurlijk niet te veel is, maar dit is wel 10% van mijn totaal gewicht.
Morgen zaterdag, mogen we ook niet naar huis omdat er geleide maintenance is, d.w.z. gans de zaterdag voormiddag kuisen voor de zoveelste maal. Dan moet je van die onnozele dingen doen zoals papier rapen die er niet ligt, of zoals de voorgaande maal bloempjes plukken. Er zijn mensen die graag bloemen ontvangen zoals de vrouwen maar ja dat is een ander onderwerp.
MVGr
PapaFreddy
Vrijdag 13-02-1976
Vandaag hebben we de gevechtstest gehad, waaronder 16km lopen met volledige gevechtsuitrusting inclusief geweer, vroeger was mijn conditie goed om te lopen, maar sinds ik militair ben zijn er al 6 extra kilo’s bijgekomen wat natuurlijk niet te veel is, maar dit is wel 10% van mijn totaal gewicht.
Morgen zaterdag, mogen we ook niet naar huis omdat er geleide maintenance is, d.w.z. gans de zaterdag voormiddag kuisen voor de zoveelste maal. Dan moet je van die onnozele dingen doen zoals papier rapen die er niet ligt, of zoals de voorgaande maal bloempjes plukken. Er zijn mensen die graag bloemen ontvangen zoals de vrouwen maar ja dat is een ander onderwerp.
MVGr
PapaFreddy
-
Zaterdag 14-02-1976
Natuurlijk vandaag zo stijf als een plank, van dat lopen gisteren.
Deze zaterdag de militairen begeleiden aan de geleide maintenance. Dit maal was het de gebouwen schrobben, eindelijk iets logisch.
Weet u wat we met A.B.L. toen bedoelden. “Alles Behalve Logica”, het leger begint waar de logica eindigt.
Sorry, voor het stout zijn.
MVGr
PapaFreddy
Zaterdag 14-02-1976
Natuurlijk vandaag zo stijf als een plank, van dat lopen gisteren.
Deze zaterdag de militairen begeleiden aan de geleide maintenance. Dit maal was het de gebouwen schrobben, eindelijk iets logisch.
Weet u wat we met A.B.L. toen bedoelden. “Alles Behalve Logica”, het leger begint waar de logica eindigt.
Sorry, voor het stout zijn.
MVGr
PapaFreddy
-
Gast
In bedrijven kom je die "Alles Behalve Logica" ook tegen. Ik moet niet ver lopen. Destijds in het leger kwam ik toch fijne mensen tegen, daar focuste ik me op. Het leger was maar voor een tijdje...een bedrijf daarentegen....nog 8 jaar te gaan...hopelijk overleef ik dit nog...en dit is géén grap hoor !!!
Gr Willem
Gr Willem
-
Ja papafreddy,
dat moet wel een fameus zicht zijn geweest wanneer daar plots zo'n Harrier onverwachts voor uw neus hangt te 'biezebeizen'.
Dat had ik ook willen meemaken. ( Je hadt ondertussen misschien wel al geraden dat ik een beetje luchtvaartliefhebber ben...)
Vraag blijft wanneer daar zo'n brulmachine met al zijn vuurpower voor je neus hangt,wie zich dan nog durft bloot te geven om met een 'proppeschieter' deze kerel te proberen weg jagen. Daarbij opereren jagers zelden of nooit alleen.
Ook in volle vlucht moet je wel al veel geluk hebben om zo iets te kunnen raken en neerhalen denk ik. Vergelijk de snelheid van zo'n machien met de snelheid van een kogel...
Wanneer ze hier voorbij vliegen is dat ( bijna) nooit op max. snelheid, gebruik van afterburners en zo is in ons drukbevolkte Belgie bijna nergens en nooit toegestaan...
Ik woon hier in Oosterzele, de kant van Merelbeke, Munte en bijna iedere woensdag is het hier speeltijd, radars van Gavere, Semmerzake eens testen zeker. Ook de C 130 passeren hier regelmatig.
So long,
Blackjack
dat moet wel een fameus zicht zijn geweest wanneer daar plots zo'n Harrier onverwachts voor uw neus hangt te 'biezebeizen'.
Dat had ik ook willen meemaken. ( Je hadt ondertussen misschien wel al geraden dat ik een beetje luchtvaartliefhebber ben...)
Vraag blijft wanneer daar zo'n brulmachine met al zijn vuurpower voor je neus hangt,wie zich dan nog durft bloot te geven om met een 'proppeschieter' deze kerel te proberen weg jagen. Daarbij opereren jagers zelden of nooit alleen.
Ook in volle vlucht moet je wel al veel geluk hebben om zo iets te kunnen raken en neerhalen denk ik. Vergelijk de snelheid van zo'n machien met de snelheid van een kogel...
Wanneer ze hier voorbij vliegen is dat ( bijna) nooit op max. snelheid, gebruik van afterburners en zo is in ons drukbevolkte Belgie bijna nergens en nooit toegestaan...
Ik woon hier in Oosterzele, de kant van Merelbeke, Munte en bijna iedere woensdag is het hier speeltijd, radars van Gavere, Semmerzake eens testen zeker. Ook de C 130 passeren hier regelmatig.
So long,
Blackjack
-
radio-operateurke - Lid geworden op: 29 jul 2007, 20:58
Hallo Blackjack, ik ken jou streek ook tamelijk goed; Vurste, Semmerzake, Gavere. 'k Heb er nogal wat familie wonen. Je zit daar uitteraard goed geplaatst om het testen van de radarbol waar te nemen. Ik denk ook dat het uit de lucht halen van modern vliegend materiaal met lichte handvuurwapens bijna niet te verwezenlijken is. Zelfs de mi.50 is maar juist gepast om een vlagje achter een traagvliegend vliegtuigje te raken.
Ook Hawk de moed niet opgeven; 8 jaar gaat heus wel voorbij. Het is als 50-plusser inderdaad niet simpel meer op de arbeidsmarkt, niet plooien was steeds en is nog steeds ons parool. Hou je gewapend, mannen.
Groeten,
Ook Hawk de moed niet opgeven; 8 jaar gaat heus wel voorbij. Het is als 50-plusser inderdaad niet simpel meer op de arbeidsmarkt, niet plooien was steeds en is nog steeds ons parool. Hou je gewapend, mannen.
Groeten,
-
Peetje Maurice - Lid geworden op: 05 mei 2004, 18:53
Goed gezegd Hawk! Daar waar de logica eindigd daar begint het leger...dat zeiden we in 1974. Ik was toen al drie jaar aan het werk. Ik heb die uitdrukking altijd wat overdreven gevonden.Hawk schreef:In bedrijven kom je die "Alles Behalve Logica" ook tegen. Ik moet niet ver lopen. Destijds in het leger kwam ik toch fijne mensen tegen, daar focuste ik me op. Het leger was maar voor een tijdje...een bedrijf daarentegen....nog 8 jaar te gaan...hopelijk overleef ik dit nog...en dit is géén grap hoor !!!
Gr Willem
De logica is ook ver te zoeken in de bedrijven, maar volgens mij is die nog veel verder te zoeken in de openbare diensten...
Ben werkzaam in de FOD Financiën ik kan jullie verzekeren dat de logica daar eenvoudigweg niet te vinden is, omdat er geen is
Volgens het boekje heb ik nog 9 jaar te gaan, gelukkig bestaat nog altijd de mogelijkheid om op de leeftijd van 60 met rust te gaan! Van die mogelijkheid zal ik ongetwijfeld gebruik maken. 40 jaar gaan werken is genoeg geweest, zoals onze goede vriend Hawk het schrijft "hopelijk overleef ik het"...Nog 4 jaar en enkele maanden dus. Het leger was misschien totaal zinloos, maar het werk dat ik nu reeds 36 jaar doe is nog meer zinloos, hoe meer men werkt, des te meer men van een mens verwacht, én het zijn altijd dezelfde die profiteren, én nee, profiteren dat ligt niet in mijn aard...Dat was ook zo in het leger, je hebt dat in jou of je hebt dat niet...Opgebrand, moe van al dat gezever
De beroeps, wanneer kunnen die eigenlijk met pensioen??? Op 55 of vroeger???
Mvg
Der Peet
ASO in Essentho in 1974.
Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)
-
Hallo Radio-operateurke,
tsja, St. Denijs is ni zo ver van hier hé...heb trouwens nog zes jaar in Zwijnaarde gewoond, langs de Schelde tegen de Fabelta, 't was toen juist een beetje die woelige periode bij Fabelta.
Ben eens aan de praat geraakt met iemand die onderhoud
deed aan F 16's, en da ziet er ni zo goed uit.
Ze hebben nu wel een midlife-update gekregen, maar daarna zou 't gedaan zijn, t.t.z. ze zouden gewoon niet meer vervangen worden door andere toestellen. Men zou zich nog juist concentreren op transportvliegtuigen.
Het zal wel kaderen in een groter geheel / Navo, maar ja, gedaan is gedaan zeg ik altijd maar.
In koeweit en in Joegoeslavije is het toch de luchtmacht die het grootste deel van het werk heeft opgeknapt.
Gelukkig gaat alles nog zo rap niet, maar toch, het geeft tot nadenken...
Grtz,
Blkjk
tsja, St. Denijs is ni zo ver van hier hé...heb trouwens nog zes jaar in Zwijnaarde gewoond, langs de Schelde tegen de Fabelta, 't was toen juist een beetje die woelige periode bij Fabelta.
Ben eens aan de praat geraakt met iemand die onderhoud
deed aan F 16's, en da ziet er ni zo goed uit.
Ze hebben nu wel een midlife-update gekregen, maar daarna zou 't gedaan zijn, t.t.z. ze zouden gewoon niet meer vervangen worden door andere toestellen. Men zou zich nog juist concentreren op transportvliegtuigen.
Het zal wel kaderen in een groter geheel / Navo, maar ja, gedaan is gedaan zeg ik altijd maar.
In koeweit en in Joegoeslavije is het toch de luchtmacht die het grootste deel van het werk heeft opgeknapt.
Gelukkig gaat alles nog zo rap niet, maar toch, het geeft tot nadenken...
Grtz,
Blkjk
-
Hallo Blackjack, de wereld is klein, ik ben nl. van Zwijnaarde en mijn tante heeft tot eind jaren 80 in de Scheldestraat gewoond. Prettig weekend.
-
Oproep aan Mon, je bent niet meer te horen of te zien op 't forum jong. Geef eens seintje dat het goed met je gaat. Je bent de enige op 't forum met wie ik in 1968 in Essentho was. Groeten en tot wederhoren.
-
Dinsdag 17-02-1976
Terwijl ik een brief naar mijn vriendin schrijf zit ik rustig ……… op mijn bed, rond 22Hr30, in de kazerne van Lombardsijde
Die examens zijn bijna achter de rug nog één mondelinge, niet zo erg en dan is dit voorbij.
MVGr
PapaFreddy
Dinsdag 17-02-1976
Terwijl ik een brief naar mijn vriendin schrijf zit ik rustig ……… op mijn bed, rond 22Hr30, in de kazerne van Lombardsijde
Die examens zijn bijna achter de rug nog één mondelinge, niet zo erg en dan is dit voorbij.
MVGr
PapaFreddy
-
Ja Radio-operateurke, de wereld is soms inderdaad wel heel erg klein.
Woonde van '80 tot '86 in de Nieuwescheldestraat ...
Wat we daar veel deden was wandelingen maken langs de trekweg, langs de Schelde dus. Was daar ook een leuk cafeetje met een mooi terras met uitzicht op de Schelde, de naam ben ik vergeten, weet zelfs niet meer of het nu nog bestaat ?
Ook een prettig weekend gewenst, aan iedereen trouwens, bij mij wordt het echter een werkweekend...
tot wederhoren,
Grtz,
Blkjk.
Woonde van '80 tot '86 in de Nieuwescheldestraat ...
Wat we daar veel deden was wandelingen maken langs de trekweg, langs de Schelde dus. Was daar ook een leuk cafeetje met een mooi terras met uitzicht op de Schelde, de naam ben ik vergeten, weet zelfs niet meer of het nu nog bestaat ?
Ook een prettig weekend gewenst, aan iedereen trouwens, bij mij wordt het echter een werkweekend...
tot wederhoren,
Grtz,
Blkjk.
-
Hallo, nog eens terug,
een tijdje geleden zocht er hier iemand nog een muts van 't leger....
Op e-Bay is er eentje te koop heb ik gezien.
Zoek op e-Bay Belgie en typ ' ABL ' in, er verschijnt een hele lijst.
Het aanbod loopt nog ongeveer een dag en veertien uur .
De instelprijs is drie euro en er is nog geen bod op gedaan....
Ni wachten zou'k zo zeggen en veel geluk.
Grtz,
Blkjk.
een tijdje geleden zocht er hier iemand nog een muts van 't leger....
Op e-Bay is er eentje te koop heb ik gezien.
Zoek op e-Bay Belgie en typ ' ABL ' in, er verschijnt een hele lijst.
Het aanbod loopt nog ongeveer een dag en veertien uur .
De instelprijs is drie euro en er is nog geen bod op gedaan....
Ni wachten zou'k zo zeggen en veel geluk.
Grtz,
Blkjk.