62 A HAWK LOMBARDSIJDE-ESSENTHO-KORBACH-te bewaren

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

kd29

27 feb 2008, 21:08

Hallo,

Voor diegenen die graag modelkits ineen plakken

>>> maar ik denk dat deze moeilijk te vinden zijn

http://www.missilesofkeywest.bravepages ... tibles.htm

Greetz... Fco-ke

papafreddy

27 feb 2008, 21:43

Ziehier mijn belevenissen op:

Vrijdag 27-02-1976

Vandaag niets te doen, wat vervelend is
Het is hier toch zo verlaten, men kan het hier “het gat van Piethol” noemen
Vandaag gezondheid niet te best, ziek en natuurlijk moeten overgeven; tja van wat er ons gisteren avond is overkomen.
Deze dag was het niets anders dan kennismaking met de hogere Off hier aanwezig en gelukkig maar dat er geen drank bij was. Als dat zo blijft doorgaan zal ik het waarschijnlijk niet overleven.
In onze kamer staat natuurlijk een bed met 2 kasten, een tafel en een lavabo en in een hoekje onze rust zetel.
Ik heb natuurlijk al mijn kamer ingericht, alles uitgepakt, kalender uitgehangen en naast mijn bed heb ik die kaart gehangen die ik van mijn vriendin heb gekregen voor mijn verjaardag. Als aandenken natuurlijk aan die mooie streek aan zee, om ze zo maar niet te vergeten en natuurlijk ook bepaalde personen niet hé?

Dit was dan ons adres te Essentho.
Willem ken jij het nog?

Adjt KRO ??????? Freddy 75/01234
Bar Officieren
62A Essentho
SPB 37
4090 B.S.D.

MVGr.
PapaFreddy

Peetje Maurice

27 feb 2008, 22:11

papafreddy schreef:Ziehier mijn belevenissen op:

Vrijdag 27-02-1976

Vandaag niets te doen, wat vervelend is
Het is hier toch zo verlaten, men kan het hier “het gat van Piethol” noemen

Bij ons zeggen ze "het hol van Pluto"...

papa, jongen, 4 Westvleters drinken dat is om problemen vragen....maar je uiteenzettingen zijn stuk na stuk boeiend!
In mijn tijd heb ik als milicien nooit een Westvleteren in Essentho gezien, enkel de "paardenzeik" van Christal Alken, niet alleen gezien, ook geproefd...en de Martini die als Cola die voor sommigen diende door te gaan wanneer ze in de kantiene na 22 uur moesten wachten op de bus die hun naar Warburg zou brengen om met verlof te vertrekken, oh wee, wanneer de onderofficier van wacht dan aan die glazen ging ruiken, dan kon men de bus naar Warburg vergeten, één keer heb ik het gezien...

Mvg.

Der Peet :wink:
Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)

plantonkorbach

27 feb 2008, 22:25

Ik heb hier niet alles kunnen lezen, maar alvast mijn reactie.
Van september 1979 tot mei 1980 was ik planton voor de B-batterij in de kazerne van Korbach. En ik deed er de administratie voor de hoogste in rang van de kazerne, namelijk kapitein Willy Bacqué. Ik vraag me af of Willy nog goed en wel in leven is. Hij was alleszins een heel kleurrijk figuur. Zo herinner ik me dat hij er geen punt van maakte om midden zijn bureau van broek te veranderen... en daar te staan paraderen in onderbroek. Willy had ook een ongebreidelde, luide lach. Weet iemand wat er van Willy geworden is?

Vele miliciens waren ook een tikje jaloers omdat ik mijn "privé" slaapkamer mocht installeren achter de kasten van het bureau, net zoals trouwens de planton van de A-batterij. Die planton van de A-batterij noemde Koen, maar familienaam ben ik vergeten (weet iemand van julie dit?). Koen had alleszins hogere studies gedaan, en was volgens mij de intelligentste van de hele kazerne.
De miliciens moesten zich wel wat inhouden tegenover mij, want ik moest hun verlofkaart opmaken en voorleggen aan de kapitein.

De laatste maanden van mijn "carrière" in Korbach mocht ik een winkeltje openhouden, in de kelder onder de mess officieren (of daar ergens in die buurt). In mijn winkeltje verkocht ik vooral LP's. Om de zoveel weken mocht ik dan de bestelling van nieuwe platen gaan ophalen in Essentho.

Een van de weinige "milicien"taken die ik moest uitvoeren: wacht lopen op de B-site. Maar het was eerder wacht zitten of liggen. De meeste miliciens zagen daar verschrikkelijk tegen op, omdat je dan alleen op die uitgestrekte B-site zat, samen met 1 Duitse burger. Aangezien ik regentaat talen (o.a. Duits) gestudeerd had, was het voor mij geen probleem om met die burger te communiceren. Ook heel plezant: een chauffeur voerde me in een grote vrachtwagen (MAN?) naar de site, en kwam er me ophalen. In de achterbak stonden dan de grote ketels met warme soep, aardappelen, vlees zoveel ik maar wou... En die Duitse burger zag me graag komen, want ik kon gerust van dat eten delen met hem. In ruil kreeg ik dan wat gebak of worst, die zijn vrouw gemaakt had.
Die Duitser noemde Wolrad Bruss, en hij woonde in Meineringhausen. Iemand een idee wat er van hem geworden is?

Voor de rest kon het nogal saai zijn qua activiteiten. Ik had de toestemming gekregen om een uitstap voor de miliciens te organiseren, en een bus te charteren. Op een zaterdag reden we dus met een volle bus naar Kassel. Koen, ik, en de infirmier bezochten de bezienswaardigheden en een museum... maar al de rest vond het blijkbaar leuker om de hele tijd op café te zitten, en ze hadden niks van de stad gezien.

Korbach was voor mij een mooie tijd, waar ik graag aan terugdenk.
Gast

27 feb 2008, 23:15

Adjt KRO ??????? Freddy 75/01234
Bar Officieren
62A Essentho
SPB 37
4090 B.S.D.

Hééééé, ja ik had hetzelfde adres, maar dan in de Bar O/off.
En deze was véél mooier dan de bar off. En dit is geen grap, door een of andere gelegenheid was onze bar gesloten en mochten we tot nader order een paar dagen per uitzondering een glas gaan drinken bij de gouden sterrekens, de bar was eerder sober ingericht en daar keken we wel even van op, ingebouwde eentonige lampen, terwijl die van de bar o/off mooie sfeervolle hanglampen had, ook onze toog zelf was veel mooier. Dat vond ik vreemd, en bij nadere vraag aan de instantie's was het antwoord dat off. er nogal eens stevig tegenaan konden gaan...met de nodige schade tot gevolg...natuurlijk ben ik niet zeker dat dit wel een correct antwoord was...dat laat ik graag in het midden omdat ik dit moeilijk kon geloven.
In onze bar kwam ik drie soorten beroeps- o/off tegen. De eerste groep gedroeg zich joviaal en normaal en dronken met een Kroo al eens een glas samen met een goed gesprek, de tweede groep dronken iets meer dan goed was voor ze, waarna ze van zattigheid zaten te bleiten en van zichzelf vonden dat ze bijna commandant geweest waren...deze hadden drie tot vier strepen. De derde groep was agressiever en zatter, meestal 5 strepen, en Kroo's waren hun geliefkoosde doelwit, ze namen ons vast bij een epaulet en snauwden ons toe dat het niet kon zijn dat snotneuzen na vier maanden wachtmeester waren. Gelukkig waren de twee laatste groepen sterk in de minderheid, en als 's anderendaags de drank uitgepist was gedroegen ze zich terug normaal en zelfs vriendelijk...tot de volgende zitting. Soms kwam adj.chef Janssens bij je zitten of nodigde hij je uit aan zijn tafel, dit gebeurde ook in de mess/o.off. In die tijd was hij de oudste o/off en genoot aanzien zowel bij beroeps als Kroo's. :wink:
Gr Willem

papafreddy

28 feb 2008, 18:37

Zaterdag 28-02-1976
Het is nu zaterdag morgen 10Hr
Deze dag, hadden we niets te doen dus “Ruhe”.
Ik ben juist naar Osc geweest. Dit is de plaats waar men platen en dergelijke verkoopt en ik vind het interessant, ik voorzie al dat ik me waarschijnlijk veel van die zwarte dinges zal aanschaffen voor een goedkope prijs namelijk 185Bfr stuk.
Ik heb waarschijnlijk nog niets gezegd, hoe mooi de natuur hier wel is. Alles is hier mooi omringd door dennenbossen, echt mooi, ik hou wel een beetje van de vrije natuur, nog niet bezoedeld of ingenomen door afval en dergelijke, echt om eens rustig in te wandelen. In de zomer zal dat waarschijnlijk wel fantastisch zijn, jammer dat je altijd alleen bent om te wandelen en niemand ….bij je hebt! Om eens rustig te praten en niks doen, eens lekker romantisch doen op het padje van de verliefden.

Afbeelding

Dus we zijn dan ook maar gaan wandelen, en het zicht op de foto, is ook een deel van de bataljon cross, die was 5km lang.
Feitelijk kan je hier niet veel beleven de zaterdag en zondag. Het dorpje “Essentho” is nog kleiner dan een Vlaams boerendorp waar je dus niet moet zijn om eens plezier te maken of te dansen. Het naaste stadje “NederMarsberg” ligt op 6 km van hier en dit is ook zo fameus niet, er zijn maar 2 dancings en zodat het altijd hetzelfde is en dezelfde gezichten die je tegenkomt, op de duur begint het toch tegen te steken. En ik die gedacht had om nu eens Duits te leren spreken, ik denk dat ik daar ook niet meer aan moet denken!

MVGr.
PapaFreddy

papafreddy

29 feb 2008, 23:32

Blijkbaar was 1976 ook een schrikkeljaar.

Zondag 29-02-1976
Deze dag hadden we terug niets te doen wat normaal is op een zondag. Dus terug maar gaan wandelen.

Afbeelding
Dit was de wandeling door het bos naar Niedermarsberg. Dit waren de andere 2van de 3 KRO's die in Essentho waren, namelijk de Daniel Dauwe en Jules ???, zijn familienaam ben ik kwijt.

Om nu terug te komen op de ontspanning, er is de sectie sport en ontspanning, er is ook een bibliotheek is met natuurlijk allemaal militaire boeken. Natuurlijk heb ik al platen aangeschaft namelijk 2x een dubbele LP’s van de Beatles. Af en toe zijn we van plan iets voor de soldaten te doen, dit is wel een initiatief van mij. Vb: om af en toe een muzikale mis te geven, vroeger heb ik dit nog gedaan, samen met Raf Deley toen onderpastoor in onze parochie.

MVGr.
PapaFreddy
Gast

01 mar 2008, 02:10

Verboden te wateren ! :lol:
Dauwe was er meen ik nog te weten graag bij. Deze wandeling heb ik nooit gemaakt, ik was altijd met de koersfiets op de baan. Herinner je je de onmenselijke klim naar Öbermarsberg nog Fred. Niet te doen hé ??
De muur van Hoei was er ne molshoop tegen. 8O
Gr Willem

radio-operateurke

01 mar 2008, 12:16

Ja Freddy, ik denk dat het meer de wandeling van Niedermarsberg naar Essentho was....Nu en dan eens de blaas ledigen na een paar uurtjes stappen was wel een must, zonder daarom overdreven te doen. De klim naar Obermarsberg heb ik nooit gedaan. Schijnbaar was er in de beginjaren van 62A te Essentho minder interesse voor de omgeving en het uitgangsleven. Wij werkten eigenlijk op minimale bezetting, zodat er altijd klussen te doen waren en we eigenlijk blij waren als we eens ongestoord een avond bij de makkers in de kantine konden vertoeven. Soms duurde het een week eer je enkele kameraden kon samen ontmoeten in de kantine, want er was wel telkens iemand van wacht of piket (of gestraft...). Allen prettig weekend en kop op.....Raf.

papafreddy

01 mar 2008, 14:01

Hawk schreef:Ik was altijd met de koersfiets op de baan. Herinner je je de onmenselijke klim naar Öbermarsberg nog Fred. Niet te doen hé ??
De muur van Hoei was er ne molshoop tegen. 8O
Gr Willem
Wat je daar zegt Willem.
Ik heb die klim eenmaal bovengeraakt in de zomer van 1976.
Voor de ingewijde deed ik dat met een verzet van 46 - 23, in een omwenteling leg je dus een afstand van 4m38 af.
Nog een prettige dag verder en zonder stormschade. Ik heb afgekraakte bomen, normaal als die in blad blijven staan, daardoor vangen die veel wind. Dat heb je van ingevoerde bomen die bladdragend zijn. Leve de inheemse bomen die hun blad verliezen.

MVGr.
PapaFreddy

Peetje Maurice

02 mar 2008, 10:59

Misschien eventjes een gewaagde vraag doch ik stel ze toch. Wie onder de Hawkers in 62 A was iedere week in de eucharistieviering? Met alle respect en denkwijze van anderen hoor! Op de kamer waren wij met zijn 13. Van die 13 gingen er twee iedere week naar de kapel. Ik was er onder het bewind van aalmoezenier Johan af en toe wel eens misdienaar. Veel beroeps waren in de viering. Veel KRO's of KROO's heb ik er nooit gezien. Iedereen is vrij in gedachten uiteraard. De Padre stond voor iedereen open, ook voor de niet-gelovigen, hetgeen hem zo sierde!

De laatste weken heb ik kunnen vaststellen dat er talrijke ontspanningsmogelijkheden waren voor de kandidaatreserveofficieren (rood lint) en voor de kandidaatreserveonderofficieren (groen lint), dat was jammer genoeg niet zo voor de arme gewone milicien. Die had het op een zondag moeilijk. Men kon kiezen, een wandeling maken in de prachtige omgeving, zich vervelen op de kamer of zich te pletter drinken in de kantiene. Het leger heeft in mijn tijd nooit iets ondernomen om ook aan de 'gewone' milicien mogelijkheden te verschaffen om toch maar die uren van nietsdoen op te vullen. Daarom trok ik op zondag veel de bossen in. Soms was ik alleen, soms met twee, de meesten waren aan het zuipen vanaf het moment dat de kantiene op zondag openging, dat was na het middageten, dat was volgens mij véél te vroeg. Samen met een vriend ging ik af en toe ook de bibliotheek bezoeken, werd er een spelletje schaak gespeeld, en na dat bibliotheekbezoek werd er ook overgegaan tot een kantienebezoek, waar de rook te snijden was en waar de biergeur het lokaal verpestte. Doch enkele minuten daarbinnen werd men aan de typische geur gewoon.

Mvg en aan iedereen een mooie zondag toegewenst!

Der Peet :wink:
Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)

papafreddy

02 mar 2008, 11:53

ja toe waren we nog jong, en zo ver van alles toen in Essentho.
Toen hadden we soms van die romantische buien.
Je kon toen speciaal briefpapier krijgen (kopen) bij de almoezenier met de volgende hoofding:

Afbeelding

Wie kent er nog die cartoons van toen "Liefde is", die werden prompt meegestuurd met de brieven richting België, vandaar hier soms een exemplaar.

Afbeelding

De brieven werden dan afgesloten met een speciale klever, zie het exemplaar hieronder :

Afbeelding

Misschien roept dit bij iemand herinneringen op van toen.
Nog een gezegende zondag
MVGr.
PapaFreddy

BLACKJACK

02 mar 2008, 13:23

Hello iedereen,
wel Peet, in de kantine werd natuurlijk gedronken, doch er werden ook soms wel eens serieuze gesprekken gevoerd hoor...Wel niet altijd, dat geef ik toe.
Natuurlijk was de ontspanning voor de miliciens, spijtig genoeg, zeer beperkt, daarnij zaten wij daar ook nog in volle putje winter....
Jammer genoeg zat je daar dus ook niet direkt dichtbij een grote(r) stadje, zoals onze compagnons van 43A wel, die ik daarom alleen al steeds benijd heb. Mja, je moest ervan maken wat er te maken was. Wij kwamen wel bij elkaar op de kamer voor een babbel, ook veel om te kaarten, meestal poker.
Van de padre hadden wij 'niet veel last' om het zo maar uit te drukken. Van die mens kan ik niets zeggen omdat wij dus bijna geen contact met hem hadden. Zoals je dus al zult afgeleid hebben zaten er in onze groep geen kerkgangers tussen. Elk zijn overtuiging, met respect.
Een keer heeft hij wel een preek komen houden, hij moet ergens lucht hebben gekregen van een op til zijnde 'doop'. En bij een ervan daarvoor moet het toch een beetje uit de hand gelopen zijn ( van voor onze tijd ) en moet er met een jongen toch iets ernstig zijn gebeurd ... Zoals reeds gezegd : wel van voor onze tijd. Wij hielden de traditie wel in ere, doch trachten dat toch min of meer fatsoenlijk te doen....
Iedreen nog een goeie zondag gewenst,
BJ
Gast

03 mar 2008, 00:45

Hey Peetje, als KROO ben ik vele zondagen misdienaar geweest voor Johan, zelfs op verplaatsing. Soms kwam ik daardoor te laat voor het Zondags middageten.. ik at dan maar een stukje brood met wat beleg...en dat was het dan. Verder bood ik mijn diensten aan om het leeszaaltje (bib) van de padre open te houden. Ik zat dan in het kleine bureeltje en door het glas kon ik zien wie er binnenzat, ik draaide ook de muziek die er soms op aanvraag van de bezoekers kwam. Verder heb ik in mijn vrije tijd ook enkele malen de schoolkinderen begeleidt met de bus, dit moest immers een o/off zijn. Ik was ook actief in het volleyballteam van de sport-o/off. Op vrijdag was ik vaste klant voor de bataljonscross, soms werd mij gevraagd om als laatste te eindigen, kwestie dat er in de bossen niemand achterbleef met kwetsuren...of erger. Mijn koersfiets heb ik op eigen initiatief met de DVT meegenomen naar Essentho..en dat kon dus gelijk wie doen ! Nooit heb ik weet gehad dat er exclusief extra ontspanningsmogelijkheden waren voor groene of rode lintjes...het enige dat ik weet is dat ik als groen lintje op mezelf aangewezen was. Daarom waren we met veel te weinig. Wandelen, fietsen, en wat ik reeds schreef was alles wat ik meemaakte in Essentho. Zeker geen privilege-animatie exclusief voor...ik zou het begot niet weten. Buiten de mess o/off heb ik geen café in Duitsland aan de binnenkant gezien. Mijn budget liet dat trouwens niet toe. Zoals je ziet, ik moest net als iedereen mijn geluk zelf creëren. Nu mag ik me bij de betere burgers plaatsen, maar heb ik nauwelijks tijd om wat te profiteren. Vandaar dat je me hier meestal 's nachts vindt op ons forum. Weet je Peetje, Ik hoop dat onze Padre ook hier eens zou komen kijken, ja, hij was voor mij een goeie vriend en een mens waar je iets aan had. Legeraalmoezeniers waren steeds speciaal, ik ben geen pilarenbijter...maar Johan zit in mijn hart. Onlangs overleed Padre Pierre Van der Goten op 93-jarige leeftijd, een gebrevetteerde paraCdo-aalmoezenier...je wilt niet weten hoeveel emotionele reactie's volgden op het nieuws door para-cdo's. Al is het maar om het belang van deze mensen te onderstrepen.
Vr gr, Willem :wink:

zoete

03 mar 2008, 12:39

Wat betreft de aalmoezeniers,ik was beroeps en in 1961 was mijn eenheid ontbonden en moest ik van lombardsijde naar duitsland in ludenscheid als wapenmekanieker naar het 5 lanciers ik had altijd als wapenmekanieker van de luchtdoelartillerie 40,57,90 mm gewerkt en vond dit een niet zo plezant,ik had ook mijn aanvraag gedaan om in mei te huwen en moest op 1 mei in ludensheid zijn ik had ondertussen al bijgetekend voor een jaar dit begon op 1 april ,had een huis gehuird,dus er waren problemen,wel de aalmoezenier van lombardsijde heeft mij geholpen en ik heb het leger eind april kunnen verlaten dank zij de aalmoezenier ,die ik spijtig genoeg nooit meer heb ontmoet,ik was niet en nog niet zo kerkelijk ,maar dit vergeet ik nooit