62 A HAWK LOMBARDSIJDE-ESSENTHO-KORBACH-te bewaren

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

papafreddy

03 mar 2008, 21:39

Peetje Maurice schreef: De laatste weken heb ik kunnen vaststellen dat er talrijke ontspanningsmogelijkheden waren voor de kandidaatreserveofficieren (rood lint) en voor de kandidaatreserveonderofficieren (groen lint), dat was jammer genoeg niet zo voor de arme gewone milicien. Die had het op een zondag moeilijk. Men kon kiezen, een wandeling maken in de prachtige omgeving, zich vervelen op de kamer of zich te pletter drinken in de kantiene. Het leger heeft in mijn tijd nooit iets ondernomen om ook aan de 'gewone' milicien mogelijkheden te verschaffen om toch maar die uren van nietsdoen op te vullen. Daarom trok ik op zondag veel de bossen in. Soms was ik alleen, soms met twee, de meesten waren aan het zuipen vanaf het moment dat de kantiene op zondag openging, dat was na het middageten, dat was volgens mij véél te vroeg. Samen met een vriend ging ik af en toe ook de bibliotheek bezoeken, werd er een spelletje schaak gespeeld, en na dat bibliotheekbezoek werd er ook overgegaan tot een kantienebezoek, waar de rook te snijden was en waar de biergeur het lokaal verpestte. Doch enkele minuten daarbinnen werd men aan de typische geur gewoon.
Der Peet :wink:
.

Dag Peet

Wat u daar schrijft is niet volledig korrect, onze vriend Hawk heeft daar ook al op gereageerd.
Alle actieviteiten die ik opgenoemd heb waren ook toegankelijk voor de soldaat milicien, maar dat ze er geen gebruik van maakte was toch wel hun fout hé, of nie? Of ze hadden er geen interresse voor, zoals de fotoclub waar je zelf leerde foto's ontwikkelen, heb dit trouwens veel gedaan. Of orgel spelen in de kappel, als er geen mis was.
Zelfs op bepaalde dagen was de bowling onder de bar Off. toegangkelijk voor jullie.
Ik heb maar één iets gedaan die niet voor SM toegelaten was.
In feite door KRO te zijn had je een contract getekend, want wij deden toch zo'n 15 maanden i.p.v. de 8 maanden voor de SM, wel te verstaan in Duitsland. De para's tekenden ook iets dergelijk, want ze deden ook 15 maanden.
Ik heb dus de Ronde BSD gedaan voor wielertoeristen, dit was enkel voor beroeps, maar ik kon ook meedoen, het geeft me wel 3dagen verlof gekost, die ik dan niet in België heb doorgebracht :x :x :x
Dat was dus een toegift hé.
Wanneer we adj waren hadden we een mooie soldij, maar daarvan moesten we ook ons eten mee betalen, ook het onderhoud van onze kamer, onze was en plas.
Dus uiteindelijk bleef er toch zo veel niet meer over zulle.
Noot ik spreek van het jaar 1976
Nog een goede avond

MVGr.
PapaFreddy
Laatst gewijzigd door papafreddy op 03 mar 2008, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Peetje Maurice

03 mar 2008, 22:06

papafreddy schreef:Dag Peet

Wat u daar schrijft is niet volledig korrect, onze vriend Hawk heeft daar ook al op gereageerd.
Alle actieviteiten die ik opgenoemd heb waren ook toegankelijk voor de soldaat milicien, maar dat ze er geen gebruik van maakte was toch wel hun fout hé, of nie? Of ze hadden er geen interresse voor, zoals de fotoclub waar je zelf leerde foto's ontwikkelen, heb dit trouwens veel gedaan. Of orgel spelen in de kappel, als er geen mis was.
Zelfs op bepaalde dagen was de bowling onder de bar Off. toegangkelijk voor jullie.
In het jaar dat ik er was, in 1974 dus, heb ik nooit iets over dergelijke mooie initiatieven die zouden bestaan hebben voor de miliciens gehoord.
Moesten die aktiviteiten waarvan boven sprake voor ons miliciens bestaan hebben dan had ik er ongetwijfeld aan meegewerkt. Fotografie heeft me van kleinsaf altijd geboeid.
Ik heb zelfs geen weet van een bowling onder de bar officieren...wij wisten eenvoudigweg van niets qua ontspanning. Ofwel was ik wat dat alles betreft in een slecht lichtingsjaar beland.
Ook de KRO's in mijn tijd of de KROO's hebben wat dergelijke zaken betreft daarover nooit iets gezegd.
Dat iemand een fiets op de DVT zette om daar in Essentho ritjes te gaan maken, nooit gezien, wel heb ik weet van een wielrenner bij de toenmalige liefhebbers, die zijn gang kon gaan als milicien. Zijn materiaal werd echter door zijn ouders met de wagen naar Essentho gebracht. Stel je even voor dat iedere milicien zijn koersfiets op de DVT wou gaan zetten, het zou nogal mooi geweest zijn...
Spijtig dat men ons niet op de hoogte gebracht heeft wat de ontspanningsmogelijkheden voor de milicien waren...daarom was ik zo graag op de C site, omdat er in de kazerne behalve dan het zuipen toch niets te doen viel voor de gewone milicien. Op de site kon ik me uitleven zoals ik thuis deed, ik heb er ontelbare dagen het onkruid gewied samen met nog andere kameraden, dat was onze ontspanning en wanneer het weer goed meeviel was dat best aangenaam.

Mvg

Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)

papafreddy

03 mar 2008, 22:14

Peetje Maurice schreef: In het jaar dat ik er was, in 1974 dus, heb ik nooit iets over dergelijke mooie initiatieven die zouden bestaan hebben voor de miliciens gehoord.
Moesten die aktiviteiten waarvan boven sprake voor ons miliciens bestaan hebben dan had ik er ongetwijfeld aan meegewerkt. Fotografie heeft me van kleinsaf altijd geboeid.
Ik heb zelfs geen weet van een bowling onder de bar officieren...wij wisten eenvoudigweg van niets qua ontspanning. Ofwel was ik wat dat alles betreft in een slecht lichtingsjaar beland.

Der Peet
Sorry Peet
Ik was nog iets vergeten.
Ik sprak dus over het jaar 1976 hé, dus 2 jaar later dan U.
Dan moet er wel veel veranderd zijn in die korte tijd!!!
Wacht maar af wat ik nog zoal zal schrijven in mijn memoires dit jaar, je zal er van opkijken. Daar zijn ook neg zaken bij. Het was niet al zonneschijn hoor!!!
Nog een prettige avond en laat het niet aan het hart komen hé.

MVGr.
PapaFreddy
Laatst gewijzigd door papafreddy op 03 mar 2008, 22:19, 2 keer totaal gewijzigd.

BLACKJACK

03 mar 2008, 22:17

Hello,
hier moet ik den peet toch volledig bijtreden, bowling enzo heb ik ook nog nooit van gehoord.......... Behalve den cinema en de kantine was er niks....................
BJ
Gast

03 mar 2008, 23:27

Bowling onder de bar o/off ?? amaai, ik zal dan op een andere planeet gezeten hebben zeker ?? Wist ik echt niet :oops: :oops: :lol: maar eigenlijk was ik het liefst in de mooie natuur rondom onze kazerne...en beste vrienden...vergeet niet dat we er nu veel geld zouden voor neertellen om met onze madam in zo'n decor te kunnen gaan wandelen. :lol: En jawel Peetje, je kon perfect zaken meenemen met de DVT, er was een ruime pakwagen voorzien, maar niet elke milicien was wielerliefhebber, bij mijn weten kwam ik enkel Fred al eens tegen op de fiets. Andere sportievelingen die ik kende aldaar waren meestal lopers, en die konden hun spullen best in hun reiszak opbergen. :wink:
Gr Willem

kd29

04 mar 2008, 16:52

[quote="kd29"]Yo! gasten van 62 A

Als ge een leuk hebbedingetje zoekt >>>

[img]http://forumimages.seniorennet.be/kd29/ ... 3eeab9.JPG[/img]

Leuke gadjet gevonden op >>>>
http://www.diskidee.nl/2006/06/02/nutti ... oort/6663/

zie ook fimlpje op volgende link
http://www.everythingusb.com/usb_air_darts.html

[img]http://forumimages.seniorennet.be/kd29/ ... 4e5dbb.jpg[/img]

Greetz Fco-ke 43A Bravo[/quote]

radio-operateurke

04 mar 2008, 18:02

Vrienden, in 't jaar 1968 was er helemaal niets, enkel de cinema, als de apparatuur niet kapot was tenminste. We zaten regelmatig zonder cinema zodat we als eens met de bus naar de Jagers te Arolsen mochten om in hun zaal een film te bewonderen. Dan nog de kantine en ik moet tot vervelens toe herhalen dat de toestanden zoals Peet beschrijft in mijn tijd onbestaande waren. Natuurlijk had er soms iemand te diep in 't glas gekeken, maar dat gebeurde in 't burgerleven ook. De zwemkom in Marsberg werd ook weinig gebruikt door onze soldaten. Ik had de indruk dat wij, die tenslotte de eerste Belgische militairen waren in een streek zonder traditie van buitenlandse troepen, er niet geweldig geapprecieerd werden. Ik die nochtans geen lawaaimaker was ben eens uitgescholden in Niedermarsberg voor "Nato schwein". 'k Was nog van plan om te antwoorden: "und du, Nazischwein" maar ze waren met teveel.....Soms is een strategische terugtocht meer opportuun dan een onberedeneerde aanval.... Tot geneugten. P.S. een bowling was er zeker niet, de eerste maanden dat ik er vertoefde was er slechts één keuken, zowel voor sldtn als bv's, ooffrn en offrn. wat een voordeel was natuurlijk.

papafreddy

04 mar 2008, 18:18

radio-operateurke schreef: P.S. een bowling was er zeker niet, de eerste maanden dat ik er vertoefde was er slechts één keuken, zowel voor sldtn als bv's, ooffrn en offrn. wat een voordeel was natuurlijk.
Hallo radio.....tje
In 1976 was er nog altijd maar een keuken, alles werd samen gekookt, er was een tweede als ik me nie vergis, tja tis al zo lang geleden, maar die werd niet gebruikt.
Nog een goede avond

MVGr.
PapaFreddy

Markske55

04 mar 2008, 18:24

Aan Peetje Maurice,

Met dit berichtje wil ik U laten weten dat ik soldaat geweest ben in Essentho van einde augustus '73 tot einde juli '74.
Ik zat in de C batterij als agregaat operateur(sectie mazout) en hulpchauffeur. Mijn werkterrein was de C site zo'n 30 km van de kazerne, en de kazerne zelf natuurlijk, om patatten te jassen na de wachtdienst, alsook soms meehelpen aan het onderhoud van de voertuigen van ons batterij.
Dit is de eerste keer dat ik een bericht plaats op een forum, sorry als het niet goed is, want moet nog veel leren op de computer.

Groetjes, markske55.

papafreddy

04 mar 2008, 18:40

Markske55 schreef:Aan Peetje Maurice,

Met dit berichtje wil ik U laten weten dat ik soldaat geweest ben in Essentho van einde augustus '73 tot einde juli '74.
Ik zat in de C batterij als agregaat operateur(sectie mazout) en hulpchauffeur. Mijn werkterrein was de C site zo'n 30 km van de kazerne, en de kazerne zelf natuurlijk, om patatten te jassen na de wachtdienst, alsook soms meehelpen aan het onderhoud van de voertuigen van ons batterij.
Dit is de eerste keer dat ik een bericht plaats op een forum, sorry als het niet goed is, want moet nog veel leren op de computer.

Groetjes, markske55.
Dag Markske55

Ik vrees dat u de C site een beetje verplaatst hebt, of uw inschatting toen in 1974 van afstand is met de jaren erbij een beetje vergroot!
Ik denk dat de afstand zo max 5km was, van de kazerne, de site lag just effentjes buiten het centrum van Essentho dorp.
Wel lag de D site verder af van de kazerne, en dat was wel zo'n 30 km.
Misschien vergis je je van site, en zat je op de D site i.p.v. de C site.
Nog een goede avond

MVGr.
PapaFreddy

Markske55

04 mar 2008, 18:51

Aan Papa Freddy,

indedaad, U hebt gelijk, het was de D batterij, de dichtste bij de russische bezettingszone, die konden we zien van op de radarheuvel. Het is weeral zo lang geleden hé. Weet er nog veel van maar sommige namen zijn me wel ontgaan. Chef Delepo, Vanhulle gekend? Adj. Depicker, Lt Demuylder, Lt Vereecke, Chef mem(keuken) aalmoezenier Johan en nog zoveel andere waarvan ik nu niet op de naam kan komen.
Groetjes: markske 55

Markske55

04 mar 2008, 20:19

Peetje Maurice schreef:Fredcompa, ik heb wel mijn legerdienst vervuld vanaf de eerste februari 1974 tot en met de 16de november 1974, dus heb ik spijtig genoeg nooit van de personen die je komt te vermelden gehoord. Deze mensen door u genoemd zullen van voor mijn tijd geweest zijn...wij waren de eersten die geen vol jaar legerdienst moesten doen. Toen dit bericht bekend geraakte, dat dus de legerdienst werd ingekort, ja dan stond Essentho en Korbach en dus het hele 62 A wel eventjes op z'n kop :wink:

Peetje Maurice

04 mar 2008, 21:36

Markske55 schreef:Aan Peetje Maurice,

Groetjes, markske55.
Hallo Markske 55! Als je tot eind juli 1974 in Essentho geweest bent, ja, dan was ik er ook. Ik ben daar aangekomen samen met nog 4 andere kameraden op 19 april 1974. Het was op een vrijdag. We hadden natuurlijk geen bed om te slapen. Door talrijke 'supers' we meteen gedoopt, een meer uitgebreide "doopplechtigheid" zou later volgen. Ik herinner me dat we dan maar op de gang moesten slapen. Men had dan wel voor ons een matras voorzien.
Ik "lag" in kamer 102 tot en met eind december. papafreddy heeft wel gelijk, de C site lag op zo'n 5 kilometer van de kazerne, wellicht bedoel je de D site te Rhoden. Of die 30 kilometer van Essentho verwijderd was, dat weet ik zo niet meer. Ik denk dat het zo ver niet was.
Eindelijk, eindelijk heeft is er hier op dit forum een mirakel gebeurt. Iemand die dus, als is het maar enkele maanden, toch bij mij moet gelegen hebben daar in het verre Essentho. VAN HARTE WELKOM OP DEZE TOPIC ,MARKSKE 55!
Natuurlijk is dat allemaal zo lang geleden! Mocht ik destijds geen aantekeningen gemaakt hebben, dan was ik ook al heel wat zaken vergeten. Ik was werkzaam als "vuurleider", eerder "vuurlijder" :lol:
Aan je schuilnaam zo te zien, denk ik dat je nu de gezegende leeftijd van 55 hebt bereikt! Dus net zoals ik. Ik veronderstel dat je werkzaam was op de MT, vermits je "hulpchauffeur" was. Het zou dus best kunnen dat jij me ooit hebt vervoerd naar de C site in een Bedford.
Van de "supers" van juli 1974 herinner ik me niets meer, het zal natuurlijk zoals de traditie het wou een groot afscheidgedoe geweest zijn.
De belangrijkste personen met wie ik veel heb samengewerkt, onder de officieren en de onderofficieren waren: luitenant De Buyser, onderluitenant Corstjes (zaliger), onderofficier Suys, onderofficier Viaene en nog veel anderen, en natuurlijk ook niet te vergeten onze goede vriend aalmoezenier Johan.
Met De Buyser heb ik dagen in de BCC gezeten, we waren als het ware goede vrienden geworden. Voor mij waren de beroeps nog zo slecht niet. Omwille van de familiesfeer die er daar heerstte in Essentho gingen de dagen nogal snel voorbij, ja ik heb goede, maar ook minder goede herinneringen aan mijn legerdienst in Essentho!

Nog een goede avond!

Vriendelijke groeten,

Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)

papafreddy

04 mar 2008, 21:36

Markske55 schreef:Aan Papa Freddy,

indedaad, U hebt gelijk, het was de D batterij, de dichtste bij de russische bezettingszone, die konden we zien van op de radarheuvel. Het is weeral zo lang geleden hé. Weet er nog veel van maar sommige namen zijn me wel ontgaan. Chef Delepo, Vanhulle gekend? Adj. Depicker, Lt Demuylder, Lt Vereecke, Chef mem(keuken) aalmoezenier Johan en nog zoveel andere waarvan ik nu niet op de naam kan komen.
Groetjes: markske 55
Ja Markske
enkele van die kerels die je daar noemde ken ik zeer persoonlijk als mede Off, zoals Lt Demuylder, Lt Vereecke en deze hoop ik binnenkort terug te zien.
Chef mem(keuken) die ben ik kwijt en ja wie kende johan niet hé.
En onze vriend van de TTR, Adj. Depicker, dat was niet mijn beste vriend, zeker niet bij Tac-Evals, als gewezen korea veteraan dacht hij dat hij alle bevelen naast zich neer kon leggen, heb verschillende keren met hem in de klinch gelegen.

MVGr.
PapaFreddy

Peetje Maurice

04 mar 2008, 21:45

BLACKJACK schreef:Hello,
hier moet ik den peet toch volledig bijtreden, bowling enzo heb ik ook nog nooit van gehoord.......... Behalve den cinema en de kantine was er niks....................
BJ
100% mee akkoord, den cinema en de kantiene waren de enige ontspanningsmogelijkheden in Essentho. Natuurlijk kon je ook terecht in de "bibliotheek" van Johan, daar heb ik leren schaken. Nu zou ik niet meer kunnen schaken, heb de regels en het spel volledig vergeten. Er werd op de kamers in die tijd ook nogal wat afgekaart. Meestal manillen, tot stukken in de nacht... dit laatste speelde zich vooral in Lombardsijde af, niet zozeer in Essentho, want het licht moest op tijd uit. In Lombardsijde was er geen kat te zien op de gang, het enige wat we er hoorden was de huilende februari en maart wind, ook andere winden konden we soms horen, :lol: :lol: :lol: :lol: er werd soms nogal wat "afgewind" als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Mvg