62 A HAWK LOMBARDSIJDE-ESSENTHO-KORBACH-te bewaren
-
radio-operateurke - Lid geworden op: 29 jul 2007, 20:58
Ja Freddy, Vandamme was chef in 1969. Het was ook een platte Genteneire als je het nog herinnert. Hij had een nogal hese stem. Als het deze was, dan gaat het over dezelfde. Als ik eens op forum van Essenthokorbach62Ahawk ga zien bij "overleden collega's", sta ik versteld hoeveel er geen 70 jaar geworden zijn. Volgens mijn opinie op dit aantal mensen die ik daar gedurende 9 maanden gekend heb; doet dit aantal vroeg gestorvenen mij een aantal vragen oproepen. Stralingsschade bewijzen na zoveel jaren is natuurlijk een andere zaak.....Groeten, Raf.
-
Peetje Maurice - Lid geworden op: 05 mei 2004, 18:53
Het kan toeval zijn of niet, het is radio-operateurke, onbegrijpelijk dat zoveel mensen die destijds aan stralingsgevaar werden blootgesteld er wellicht de gevolgen hebben van ondervonden.radio-operateurke schreef:Volgens mijn opinie op dit aantal mensen die ik daar gedurende 9 maanden gekend heb; doet dit aantal vroeg gestorvenen mij een aantal vragen oproepen. Stralingsschade bewijzen na zoveel jaren is natuurlijk een andere zaak......
Na zoveel jaren kan men dat niet bewijzen, nu maken ze al een drama van wanneer er wat asbest in een gebouw of zelfs in een auto zit.
Over stralingsgevaar heb ik nog niet zoveel in de media gelezen, dat er stralingsgevaar was, dat zal ongetwijfeld juist geweest zijn en we moeten nu niet afkomen door te zeggen dat we het niet wisten, men heeft ons destijds voldoende (???) gewaarschuwd. Ik had steeds de indruk dat de gevarenzones zoveel mogelijk door de beroeps werden uit de weg gegaan, de miliciens werden als kanonvlees erop afgestuurd.
Zoals zovelen hier reeds weten ben ikzelf slachtoffer geworden van de toenmalige stralingen. Geen kanker, maar een onvruchtbaarheid voor de rest van mijn leven. Diverse onderzoeken hebben dit bevestigd.
Ik ga daar geen zaak meer van maken, doch ik meen dat men ons in die tijd nog meer moest geinformeerd hebben omtrent die boos-en dooddoeners.
Gelukkiglijk was ik er maar een maand of 9, terwijl bij sommige beroepsmensen hun broodwinning was!
Toch nog een goede avond toegewenst en voor al degenen die in de komende week aan de slag moeten, een heerlijke werkweek toegewenst, ik hoor daar ook nog altijd bij! Soms ben ik tevreden dat ik nog KAN en MAG gaan werken!
Mvg.
Der Peet
Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)
-
Juist Peet, er werd inderdaad op gewezen niet in het stralingsbereik van de radars te lopen als deze in werking waren. Gelukkig zat ik op de site altijd beneden in 't lokaal als men aan 't werken was. Ik heb ook de indruk dat er velen de waarschuwingen nogal aan hun laars lapten en ik kan ook niet zeggen dat de miliciens als "kanonnenvlees" gebruikt werden; daarvoor was ik nooit betrokken bij de activiteiten op "den berg". 'k Zou ook niet weten of de launchers, die op het lagergelegen terein aan 't werk waren ook evenveel aan straling blootstonden als degenen die radaroperator waren. Maar ja, de klok kan niet meer teruggedraaid worden. Allen tot wederhoren.
-
opwekker - Lid geworden op: 07 mar 2008, 23:03
Ik denk niet dat we toendertijd ivm. straling voldoende zijn voorgelicht.Het enige dat ons werd verteld dat we op de paden moesten blijven,wat bv.met
"blazing skies" als het snel moest gaan met de voeten werd getreden.Een
vriend van mij heeft dienst gedaan in 1978 in korbach(op zijn aanraden had ik Essentho ingevuld bij het indienen v/e voorkeur op het klein kasteeltje).
Welnu die vriend vertelde me dat ze moedwillig vlak voor bepaalde radars liepen omwille van het "rare" opwarmings effect dat deze had op hun lichaam
Deze vriend overleed 7 jaar later aan de gevolgen van kanker amper 28 jaar oud! Ik geloof nooit dat ze zulke dingen hadden gedaan als men hen op de eventuele schadelijke gevolgen had gewezen!?!
"blazing skies" als het snel moest gaan met de voeten werd getreden.Een
vriend van mij heeft dienst gedaan in 1978 in korbach(op zijn aanraden had ik Essentho ingevuld bij het indienen v/e voorkeur op het klein kasteeltje).
Welnu die vriend vertelde me dat ze moedwillig vlak voor bepaalde radars liepen omwille van het "rare" opwarmings effect dat deze had op hun lichaam
Deze vriend overleed 7 jaar later aan de gevolgen van kanker amper 28 jaar oud! Ik geloof nooit dat ze zulke dingen hadden gedaan als men hen op de eventuele schadelijke gevolgen had gewezen!?!
-
Peetje Maurice - Lid geworden op: 05 mei 2004, 18:53
Ja, ja, dat "rare" opwarmingseffekt is me altijd bijgebleven! De HPIR radar was daar een bewijs van. Die stonden op heuvels, die gaven werkelijk een warmteeffekt af. Dat is onbetwistbaar. Gezond zal dat wel niet geweest zijn, ja, men had er ons toch voor gewaarschuwd, maar soms ging het niet anders. Bij oefeningen werden we soms rechtstreeks in de richting van die gevaarlijke kerel gestuuurd.opwekker schreef:Welnu die vriend vertelde me dat ze moedwillig vlak voor bepaalde radars liepen omwille van het "rare" opwarmings effect dat deze had op hun lichaam
Wegens dat stralingswarmteeffekt begaven we ons dikwijls langs de andere kant, dus waar die "ogen" niet gericht waren op ons.
Waarde "opwekker" ik ben het volledig met je eens, men had ons niet voldoende gewaarschuwd en als ze het deden, dan was dat precies zo van "ik zeg het omdat ik het moet zeggen"...
Ik heb zo de indruk dat men aan al die gevaren in de opleidingsperiode in Lombardsijde héél wat meer aandacht schonk, dat was niet het geval in "onze eenheid" Essentho of Korbach.
Mvg.
Der Peet
PS: een hartelijk welkom aan "opwekker" op dit forum!
Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)
-
opwekker - Lid geworden op: 07 mar 2008, 23:03
Bedankt voor de verwelkoming Peet en ook bedankt voor het indertijd opstarten van dit forum,het brengt me zowaar bijna 30 jaar terug!Wat betreft
de straling,ikzelf heb mijn opleiding"genoten"in een gewone kazerne gedurende drie weken alvorens naar Duitsland af te reizen,dus alle voorlichting kreeg ik (summier)op de C-site.Er werd alleen verteld dat de straling gevaar kon opleveren doch hier werd niet ver op ingegaan.Ik herinner me zelfs dat ik op zekere dag(het was winter en ijskoud)op de site erg ziek werd,bijna 41graden koorts,een zekere wachtmeester S. raadde me in alle ernst aan om vlak voor een bepaalde radar te gaan staan dan was ik direkt genezen.Zo zie je maar als zelfs de beroeps het gevaar niet helemaal correct inschatten wat kun je ons argeloze miliciens dan ook verwijten?(btw.ik ben natuurlijk NIET voor die radar gaan postvatten)
mvg.
de straling,ikzelf heb mijn opleiding"genoten"in een gewone kazerne gedurende drie weken alvorens naar Duitsland af te reizen,dus alle voorlichting kreeg ik (summier)op de C-site.Er werd alleen verteld dat de straling gevaar kon opleveren doch hier werd niet ver op ingegaan.Ik herinner me zelfs dat ik op zekere dag(het was winter en ijskoud)op de site erg ziek werd,bijna 41graden koorts,een zekere wachtmeester S. raadde me in alle ernst aan om vlak voor een bepaalde radar te gaan staan dan was ik direkt genezen.Zo zie je maar als zelfs de beroeps het gevaar niet helemaal correct inschatten wat kun je ons argeloze miliciens dan ook verwijten?(btw.ik ben natuurlijk NIET voor die radar gaan postvatten)
mvg.
-
papafreddy - Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Ziehier mijn belevenissen op:
Woensdag 10-03-1976
Vandaag niks te melden vandaar :
Nog "een liefde is" voor de romantische zielen.

Noot: Let ook eens op de datum op het item
MVGr.
PapaFreddy
Woensdag 10-03-1976

Noot: Let ook eens op de datum op het item
MVGr.
PapaFreddy
-
Freddy, beter dat je eens gloeit van een knappe mokke dan van de HPIR zeg ik altijd. Mijn lijfspreuk is dan ook....Luceo nor uro (wij verlichten maar verbranden niet..) Zo zie je maar. Speciaal aan Opwekker: Peet heeft je officieel verwelkomd op het forum, maar uitteraard ben je in naam van ons allen van harte welkom. Als er vragen of onderwerpen zijn die je wenst aan bod te laten komen, stel ze dan gerust. Er is voldoende expertise in huis op alle vlakken van het Hawkgebeuren om elkaar te kunnen informeren. Jij stapt 30 jaar terug en ik 40 jaar; fantastisch toch om ons op slag een aantal decennia jonger te voelen (als is het maar eventjes
Tot later...
-
Donderdag 11-03-1976

Ja soms was dat eens nodig als je lang wegbleef, voor zo'n 2 maand of meer, of wanneer je terug vertrok richting Essentho.
Wanneer je vriendin, zo lang alleen achterbleef!!!!
MVGr.
PapaFreddy
Donderdag 11-03-1976

Ja soms was dat eens nodig als je lang wegbleef, voor zo'n 2 maand of meer, of wanneer je terug vertrok richting Essentho.
Wanneer je vriendin, zo lang alleen achterbleef!!!!
MVGr.
PapaFreddy
-
Vrijdag 12-03-1976
Tijdens de week niets bijzonders gebeurt, gewoon mijn dagelijkse baan op de BOC, ik zou graag hierover wat meer vertellen maar daar zijn 2 nadelen aan t.t.z. het zijn af en toe wat technische termen om uit te leggen, maar in hoofdzaak is alles NATO geheim, dus moeilijk neer te schrijven op papier.
Vanavond was het onze welkomst drink, zie je het begint terug, maar zoals ik al gezegd heb, nu ken ik den truc. Normaal drink ik V.O., dit is wodka met oranje, maar nu laat ik af en toe in een identiek glas enkel orange sap vullen en daar merkt niemand iets van, en zo word ik minder vlug dronken!

Ja, dat hadden we ook, een geheim bewaren als leidinggevend, vandaar die S en C kaart, nato gehiem
MVGr.
PapaFreddy
Vrijdag 12-03-1976
Tijdens de week niets bijzonders gebeurt, gewoon mijn dagelijkse baan op de BOC, ik zou graag hierover wat meer vertellen maar daar zijn 2 nadelen aan t.t.z. het zijn af en toe wat technische termen om uit te leggen, maar in hoofdzaak is alles NATO geheim, dus moeilijk neer te schrijven op papier.
Vanavond was het onze welkomst drink, zie je het begint terug, maar zoals ik al gezegd heb, nu ken ik den truc. Normaal drink ik V.O., dit is wodka met oranje, maar nu laat ik af en toe in een identiek glas enkel orange sap vullen en daar merkt niemand iets van, en zo word ik minder vlug dronken!

Ja, dat hadden we ook, een geheim bewaren als leidinggevend, vandaar die S en C kaart, nato gehiem
MVGr.
PapaFreddy
-
Gast
Op deze manier gebeurt er niets hé Fred, gans den santenboetiek is al lang verwerkt tot schroot, de eenheden zijn opgedoekt. Zoveel Natogeheimen zullen er wel niet meer geschonden worden zeker ? Hier op internet vindt je met enig zoekwerk genoeg informatie over onze museumhawk's dat 30j geleden idd geheim waren. Of tenminste van dachten dat het nog geheim was.
Gr, Willem
Gr, Willem
-
Tja Willem, het is zo die zaken heb ik nie opgetekend, wat normaal was, dat was toen parate kennis, maar na 30 jaar en er niet meer mee bezig zijn, ben je het ook vergetenHawk schreef:Op deze manier gebeurt er niets hé Fred, gans den santenboetiek is al lang verwerkt tot schroot, de eenheden zijn opgedoekt. Zoveel Natogeheimen zullen er wel niet meer geschonden worden zeker ? Hier op internet vindt je met enig zoekwerk genoeg informatie over onze museumhawk's dat 30j geleden idd geheim waren. Of tenminste van dachten dat het nog geheim was.![]()
![]()
Gr, Willem
Maar ik weet nog zaken die nu nog van tel zijn in de militaire luchtvaart, die nog altijd worden gebruikt, sommig elementaire zaken veranderen niet, dit zijn zaken die los stonden van het Hawk wapen, dit zijn basis begrippen.
MVGr.
PapaFreddy
-
Allez Fred, volledig akkoord met Willem hoor. Men kan zo de formule van mosterdags (Yperiet) ook nog als geheim klassificeren. Ik zou me niet meer door al die foefen onder duk laten zetten hoor. De Rus zal nu niet meer komen. Kameraadschappelijke groeten en dit is geen persoonlijke kritiek hoor.
-
Zaterdag 13-03-1976
Daar de “Lente” nu toch aanbreekt en de bomen beginnen uit te lopen, ruikt het hier savonds lekker naar dennesap of hoe noem je zoiets?
Vandaag, heb ik me doodverveeld tot ik een brief in handen heb gekregen rond 4 uur
Deze avond ben ik naar een film gaan kijken met ondermeer Charles Bronson. Die film is goed meegevallen, af en toe wat geweld maar ja dat moet je er nu wel bijnemen.
Na 21hr30 ben ik dan afgezakt, wat een typisch dialect woord, naar de jeugdclub, ik moet wel zeggen, daar lagen nog mooie zaken, natuurlijk daar het al zo laat was, waren de interessante dingen reeds verkocht.
Aan de overkant van dit huisje of barak zo kan je het ook noemen, want het is in feite een noodkerk geweest, is er een dancing of zoiets dat er moet op trekken, niet zoals bij ons, want ik denk dat hier de dans nog moet uitgevonden worden!
Natuurlijk zijn Daniel, mijn collega KRO, en ik daar gebleven tot ongeveer 12uur, en daarna vlug in bed en nu maar lang uitslapen.
NB: daar ik zeer welgezind ben en de lente aan het aanbreken is nog een klein verhaaltje, wat poëzie.
VAN NEN BOOM
Der staat in mijn hof ne lelijke boom
al veel te lange zo nen aap van nen boom
ie moet uit mijn ogen met al zijn venijn
en ’t moest maar zulk gene lelijkaard zijn.
‘d Happe in mijn handen en ‘k had goe gemikt
God laat het groeien maar ’t is de mens die “’t schikt
ne zwaai in de lucht, direct is ’t voorbij
Krijg ik daar zelve gene slag in mijn zij
Lijk Isaac gered door God juist op ’t laatste moment
‘d hemelse macht smeet mijn happe in de grond
en ’t boompje bleef staan daar waar ’t stond
Vanaf dien dag heb ik het goed gesoigneerd
haast blaadje per blaadje gevisenteerd
bij ’t minste windje, sneeuwtje of vorst
klopte mijn herte van vrees in mijn borst
En iedere lente heb ik diepe gezucht
als ik ’t boompje zag groeien scheef weg in de lucht
en ‘k leefde gelukkig en zie was content
‘k heb mijn eigen kinders nooit zo verwend??
En als ik dood ga gaan plant nevens mijn kruis
twee takken van ’t boompje van achter mijn huis
dak ‘d eeuwigheid lang kan slapen en dromen
diep aan de wortels van mijn bloedeigen bomen.

Zonder kommentaar
MVGr.
PapaFreddy
Zaterdag 13-03-1976
Daar de “Lente” nu toch aanbreekt en de bomen beginnen uit te lopen, ruikt het hier savonds lekker naar dennesap of hoe noem je zoiets?
Vandaag, heb ik me doodverveeld tot ik een brief in handen heb gekregen rond 4 uur
Deze avond ben ik naar een film gaan kijken met ondermeer Charles Bronson. Die film is goed meegevallen, af en toe wat geweld maar ja dat moet je er nu wel bijnemen.
Na 21hr30 ben ik dan afgezakt, wat een typisch dialect woord, naar de jeugdclub, ik moet wel zeggen, daar lagen nog mooie zaken, natuurlijk daar het al zo laat was, waren de interessante dingen reeds verkocht.
Aan de overkant van dit huisje of barak zo kan je het ook noemen, want het is in feite een noodkerk geweest, is er een dancing of zoiets dat er moet op trekken, niet zoals bij ons, want ik denk dat hier de dans nog moet uitgevonden worden!
Natuurlijk zijn Daniel, mijn collega KRO, en ik daar gebleven tot ongeveer 12uur, en daarna vlug in bed en nu maar lang uitslapen.
NB: daar ik zeer welgezind ben en de lente aan het aanbreken is nog een klein verhaaltje, wat poëzie.
VAN NEN BOOM
Der staat in mijn hof ne lelijke boom
al veel te lange zo nen aap van nen boom
ie moet uit mijn ogen met al zijn venijn
en ’t moest maar zulk gene lelijkaard zijn.
‘d Happe in mijn handen en ‘k had goe gemikt
God laat het groeien maar ’t is de mens die “’t schikt
ne zwaai in de lucht, direct is ’t voorbij
Krijg ik daar zelve gene slag in mijn zij
Lijk Isaac gered door God juist op ’t laatste moment
‘d hemelse macht smeet mijn happe in de grond
en ’t boompje bleef staan daar waar ’t stond
Vanaf dien dag heb ik het goed gesoigneerd
haast blaadje per blaadje gevisenteerd
bij ’t minste windje, sneeuwtje of vorst
klopte mijn herte van vrees in mijn borst
En iedere lente heb ik diepe gezucht
als ik ’t boompje zag groeien scheef weg in de lucht
en ‘k leefde gelukkig en zie was content
‘k heb mijn eigen kinders nooit zo verwend??
En als ik dood ga gaan plant nevens mijn kruis
twee takken van ’t boompje van achter mijn huis
dak ‘d eeuwigheid lang kan slapen en dromen
diep aan de wortels van mijn bloedeigen bomen.

Zonder kommentaar
MVGr.
PapaFreddy
-
echt woar - Lid geworden op: 28 aug 2007, 12:14
Sorry peet .;moet eventjes reageren ..komt voor mij ..zéér onwaarschijnlijk over betreft ..;straling .;H power 100 m enz enz ...;op de D site jaar 75 .;hebbe ze nen bak gezet . Als je het gebied .;naar ..betreed dat ze .;weet hebbe er is een persoon aanwezig ..nu ...was er altijd bang van ..;rondom de D site ...weet of wist je niet .;ontelbare konijne hokke maar de ..konijne ..ware ... .;vandaar leegstand ..
[/b]
[/b]