rap

Dit is de rubriek die volledig voor poëzie en proza is voorbehouden.

rapke

09 mar 2008, 22:36

tja meester denook, uw bovenstaande bede tot verstandhouding en wederzijdse toenadering ontroert mij in hoge mate.
jedoch zijn er hindernissen die moeilijk te nemen zijn, maar ik doe mijn best.
één van de uitspraken van napoleon , nl : "ken uw tegenstander, dan ken je je kansen" breng ik momenteel in de praktijk.
napoleon, die zijn tegenstanders goed kende zei ook : "uit geschriften kun je vriend van vijand schiften"
het toeval wil nu dat ik een nieuwe hobby initieer. de grafologie, en het ligt voor de hand dat ik nu bezig ben het handschrift van mijn opponent tot op het bot te ontleden. geef toe, zo'n kans krijgt men zelden of nooit.
eerlijkheidshalve zal ik u de resultaten van mijn studie laten toekomen van zodra deze afgerond is.
hoogachtend (en de groeten aan de jury)
rapke

spooky

10 mar 2008, 18:03

napoleon, die zijn tegenstanders goed kende ????

heeft die dan toch onderschat want hij is uiteindelijk toch 2 x verbannen.
1ste keer Elba waar hij na 10 maanden kon ontsnappen.
2de keer na de slag bij waterloo
De Engelsen beloofden hem aanvankelijk asiel in hun eigen land, maar eenmaal met Napoleon in handen verbraken ze die belofte en verbanden ze de keizer naar het afgelegen eiland Sint-Helena
Laat "voor-oordelen" varen, kun je alleen maar "voordeel" uit halen

Robol

10 mar 2008, 20:20

Inderdaad Spooky, je hebt helemaal gelijk wat Napoleon betreft!

Maar sommige mensen denken dat ze de reïncernatie van Napoleon zijn, ze voelen zich de kleine generaal en lopen met een steek op hun hoofd over de speelplaats. Ik zie hem nog lopen met zijn hoedje van papier.

Zijn ene hand altijd in zijn jas. Waar hij stevig de gestolen zjipkes omklemde. Jeanneke moest zijn Josephine zijn, maar die wilde niet.
Daarom die pandoering hé.
En dan maar de speelplaats bij mekaar brullen.

Tot hij naar het kolenkot verbannen werd.

mvg

Robbe
walk on with hope in your heart
And you'll never walk alone...

rapke

11 mar 2008, 18:56

napoleon was klein van gestalte, en wegens zijn rare hoed werd hij steeds geplaagd op school en zelfs op de chat
maar ik wil het hier eigenlijk niet hebben over hem, maar over mijn nieuwe hobby grafologie ofte schriftontleding.
uit de door robbe zo roekeloos neergepende tekst zal ik enkele fragmenten aanhalen en die analyseren.
dus :

1. Ode aan een kameraad
a. de 'O' is niet gesloten. dit wijst op een open geest.
b. de 'K' (van Kameraad) beschermt de volgende letter door een streepje erboven. dit wijst op een overheersend beschermend karakter tov minderen. (zie echter ook punt 7)
2. Ik wil een ode zingen
a. de 'k' (van Ik) heeft een uithaal naar beneden. dit wijst op een vaste wil om steeds het onderste uit de kan te halen. (en ik heb dat al ondervonden in betrekking tot de huur)
b. de 'z' en 'g' (van zingen) wijzen op een zwierige manier van leven, op het liederlijke af.
3. een ode aan een kameraad
opnieuw dat beschermende gebaar van de 'K' over de kleine 'a'
4. van de goede dingen
bij 'goede' is er nog twijfel mogelijk, maar de 'g' (van dingen) wijst door zijn kordate trek duidelijk op een links politieke gedachte. alhoewel, zie ook punt 6 daaromtrent.
5. waartoe hij is in staat
het bewust omwisselen van woorden is typisch voor de wijfelende geest.
maar dat zal alles te maken hebben met de aanstaande wedstrijd en zijn onzekerheid over zijn winstkansen.
6. Ik kan zijn humor smaken
de eindstreep van de 'z' wijst dit keer naar rechts, terwijl deze van de 'ij' naar links wijst. duidelijk teken van politieke onbeslistheid.
7. een glimlach om mijn mond
niet veel over te melden, ware het niet dat de eerste 'l' (van glimlach) de indruk geeft de kleine 'i' te onderdrukken.
dit is in tegenstelling tot punt 1b, wat zou kunnen wijzen op een dubbele persoonlijkheid.
8. en zijn gedichten raken
opnieuw die scheppende 'k', wat wijst op een hang naar avontuur (bijvoorbeeld schattenjacht, huur innen, enz...)

zo zou ik uren kunnen doorgaan, maar ik wou enkel aangeven dat ik uit robbe's handschrift al heel wat nuttige informatie heb kunnen halen.
het resultaat zien we met Pasen wel :wink:

Robol

11 mar 2008, 20:19

Nu ge toch bezig zijt, kan je dit bijgevoegd kattebelletje dat ik van 'n huurder kreeg ook eens onderzoeken? Zet de resultaten hier maar neer. Dan kan ik de resultaten die ik kreeg van de Mister Harold Joe Nietche, de beroemde New Yorkse grafoloog, er eens langs zetten. Ik ben benieuwd

mvg

Robbe

Afbeelding

rapke

13 mar 2008, 15:27

beste robbe,
dank voor het interessante studieobject onder de vorm van een brief van één van uw huurders(bijna had ik geschreven 'slachtoffers', maar ik heb me op tijd ingehouden).
het zal wel enige tijd vergen om dit handschrift te ontleden, want het gaat hier duidelijk om een getourmenteerde persoonlijkheid, iemand die ten prooi is aan geestelijke en financiële uitputting die waarschijnlijk te wijten is aan exorbitante verhuurderseisen.
maar ik heb een veel groter probleem. ik weet namelijk niet meer wat de limietdatum was voor het indienen van mijn strijdlied ofte 'ode aan robbe'.
ontzettend blij was ik jaren geleden, toen je in het krot die computer liet staan, zogezegd om mij toe te laten onder de mensen te komen.
wat je me niet verteld hebt is, dat het met dat ouderwetse scherm onmogelijk is om te scrollen!
nu ben ik dus die datum vergeten die meester denook vooropgesteld heeft, en mijn scherm scrolt maar van de onder- tot de bovenkant.
met dank,
rapke

Robol

13 mar 2008, 15:40

Die oude pc scrollt wel degelijk.
Kijk even aan de achterkant van de monitor
daar staat een hendeltje, daar moet je aan draaien.

mvg

Robbe
Laatst gewijzigd door Robol op 13 mar 2008, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.

rapke

13 mar 2008, 15:45

Robol schreef:Die oude pc scrollt wel degelijk.
Mijk even aan de achterkant van de monitor
daar staat een hendeltje, daar moet je aan draaien.

mvg

Robbe
ge zit toch niet weer in dardennen 'achouffe' te drinken he?
bedoel je 'mik even' , 'kijk even', of iets anders?

Robol

13 mar 2008, 15:55

Ook inteligente huisbazen kunnen al eens een lettertje verkeerd intikken.
Inderdaad, momenteel vertoef ik in de Ardennen en een vriendelijke mens (tevens bekend jurylid, bij gedichtenwedstrijden) bood me zoëven een achouffe aan.

Ik geloof, als ik me goed herinner, dat de vervaldatum, die de geachte heer denook vooropstelde, 13 maart was.

Veel succes, je zal het nodig hebben.

rapke

13 mar 2008, 16:21

oeffff, dank u wel robbe voor de informatie. 13 maart, dan heb ik nog een jaar de tijd :)

Robol

13 mar 2008, 17:23

Ja, je hebt tijd genoeg. Vooral niet forceren. Voor de prijs, hoef je het niet te doen. Een jaar lang, elke week een etentje in een 5sterrenrestaurant naar keuze, overnachting inbegrepen. Dan moet je weer een smoking gaan huren. Nu is het wel dat ik smokings verhuur, maar alleen voor restaurants met het bordje "no smoking", voor het raam.

mvg

Robbe

rapke

13 mar 2008, 17:34

hij is weer plezant zunne, waarschijnlijk omdat hij denkt van te winnen 8) .

"een etentje hier, een etentje daar
en zo is mijn winstje helemaal klaar"

op en top robbe, maar daar kun je mijn teerbeminde vriend denook niet mee overtuigen hoor!!!!! :P
ik zeg maar : hahahahahahaha (zelfverzekerde lach) :D

Robol

13 mar 2008, 17:48

Wie laatst lacht lacht het laatst zegt het spreekwoord. Ik heb alle vertrouwen in meneer denook, de Einstein van de 21ste eeuw. Wat zeg ik? Een Einstein in het kwadraat en de volgende Belg die genomineerd zal worden voor de Nobelprijs Wiskunde.

Einstein, Zweistein en Dreistein mogen nog niet in zijn schaduw vertoeven.

Ik zeg dit niet om te slijmen. Het is gewoon zo. Als denook Amerikaan was, dan was er maar één presidentskandidaat.
Kennedy zou zeggen: "Ich bin ein denoker."

Dag meneer denook !

met zeer vriendelijke groeten

Robbe

rapke

13 mar 2008, 17:49

aan de mensen die hier soms eens meelezen, en op de hoogte zijn van de wedstrijd tussen mezelf en een andere dichter :roll: :
ik zeg u, ik ben aan iets bezig dat nog nooit gezien (en dus gelezen) is.
een gedicht waarin onze vriend robbe opgehemeld wordt, ... er staat geen maat op :? !!!
ter attentie van de jury enkel dit : "mijn buurvrouw vindt het goed"
en haar kennende :twisted: zou het beter zijn voor jullie als jullie het ook zouden bekronen met een eerste plaats!!!!!!!!!!!!!!!!

Robol

13 mar 2008, 18:02

Beste juryleden.

Hiermede nodig ik jullie uit voor een cruise op het Albertkanaal.
Mijn roeibootje ligt aangemeerd in de kolenhaven van Beringen.

Mijn galleislaaf, uit het verre westen, zal jullie met plezier een rondrit bezorgen.

We zijn ons allen bewust van de hoge stookoliekosten. Diep onder mijn tuin liggen nog vele kolenaders, jullie mogen afkomen met jullie troffels en schuppen.

Welkom !

Robbe