Hilarische feestdagen

Literaire pareltjes van maatschappelijke gebeurtenissen.

ED.

23 dec 2004, 17:34

Ik sluit me aan bij zandmannetje en wens ook iedere senior- en speciaal de kolderaars- een zalige kerst.
Gast

23 dec 2004, 17:39

Heel veel vreugde in jullie leven gewenst, mogen al jullie wensen uitkomen, wat dat ook mogen zijn.

Afbeelding

hermano

23 dec 2004, 17:53

Voor iedereen op dit forum en speciaal voor de kolderaars mijn beste wensen voor de feestdagen en voor 2005 !

Afbeelding

telloorlekker

23 dec 2004, 19:07

Besten dank aan allen die mij nu al een zalig Pasen toewensten... :)
Amper enkele dagen voor de herdenking van die bleide gebeurtenis, worden hier kaartjes en cybermail gedeponeerd, al dan niet vergezeld van geflikker, dat mijn vermoeden én dat van een voriger schrijvers bezegelt. Het lijkt er wel op dat Kerstmis na middernacht ophoudt te bestaan. Welaan, een sarkastischer gelukwens kun je je moeilijk voorstellen. Met Kerstmis houden die intenties niet op te bestaan; het zou een "begin" moeten zijn van alle goede voornemens die men zijn naaste toewenst. De meesten krijgen pas last nadien, als het deeg of de kalkoenbil niet verteerd is zoals dat gewild zou zijn. Pas dan komen die voornemens goed van pas; maar nogmaals, dan is Kerstmis verleden tijd.
"Vrede aan alle mensen van goede wil..." Wreed ja... vrede ? En wedden dat ze er elders wreed tegenaan gaan, Kerstmis of niet ? Gelukkig (voor sommigen anders) leven wij in een multiculturele gemeenschap, daar waar een deel Kerstmis niet als dat waardeert waar de overgrote, van grondslag Christelijke, gemeenschap een betekenis aan gekoppeld heeft de evenaaste het allerbeste toe te wensen én te vieren. Bij een hoopje ongeregeld zijn er altijd waar de naaste van nu er morgen niet meer is. Een kogeltje uit een Kalashnikow of ander schiettuig geeft meestal de verkeerde boodschap. Vertel het maar in het hiernamaals...
Dat en deze kan toch niet de bedoeling zijn van de tevroeg aangekondigde gelukwensen ?

Tillie

23 dec 2004, 21:47

Ja Telloorlekker, wij senioren zijn nog bij de pinken hé.
Ook mijn allerbeste wensen voor een vreugdevol en vredig Kerstfeest. Het feest van het licht en de hoop in de donkere dagen.

Afbeelding
Zonder vrouwen gaat het niet, dat heeft zelfs God moeten toegeven.
Duse
Opa Brombeer

23 dec 2004, 23:24

Beste senioren en andere mensen
Hier zijn ook wij met onze wensen

Afbeelding

nienka.

24 dec 2004, 04:06

Afbeelding

Prachtig zoals jullie hier schrijven, hoop er nog een tijdje van te kunnen genieten.

Wens jullie allemaal prettige feestdagen groetjes Nienka
Geef nooit iets op, voordat je definitief verloren hebt, en zelfs dan nog...

W T

24 dec 2004, 05:56

Afbeelding
Voor de schrijvers...En hoop op nog veel leesplezier!!!!

telloorlekker

24 dec 2004, 08:32

[quote="nienka."]

Prachtig zoals jullie hier schrijven, hoop er nog een tijdje van te kunnen genieten.

[/quote]

Niet zo fatalistisch hé Nienka. Deze dagen wensen wij allen toch dat wij bij mekaar mogen blijven, dat wij dit aardse tranendal toch nog een ietsje vreugde mogen schenken. Trouwens, de gestarte topic, leent er zich naar nog heel lang daarin onze zieleroerselen uit te spreiden. Vergeet niet dat, en dat is jullie Nederlanders iets minder, de Vlamingen feestvarkens zijn. Wij vieren (met meer dan vier) van de ene dag in de andere, want na Kerstmis komt nog "onnozele kinderen" en Nieuwjaar. En dan begint alles weer van vooraf aan, net zoals het begin dit jaar was.
Toch, bij niet iedereen is Nieuwjaar het éérste feest. Ik kan me de periodes van 3-6-9 nog herinneren. Die magische getallen doen bij vele handelaars misschien wel een belletje rinkelen. Nieuwjaar kan voor handelszaken ook vallen op 1 april, 1 juli of 1 oktober. Hangt ervan af hoe hun overeenkomsten waren met het afsluiten der boeken. Eigenlijk is het wél spijtig, en dat voor ieders beurs, dat die koopjesperioden niet overeenstemmen met aan die sluiting gekoppelde inventarisaties. Gewoonlijk is het toch uitverkoop na zo'n boedeltelling. Er zouden dus theoretisch méér koopjesdagen moeten dan nu. Maar zoals ik hiervoor al verkondigd heb, lijkt het bij levende wezens nu de periode te zijn van uitverkoop. Ik kan het niet meer bijhouden, de dranktoename van de laatste dagen benevelt mijn geheugen; buiten die vier op een dag, zijn er deze week al meer vertrokken dan er nog dagen over zijn dit jaar. Het lijkt er wel op dat onze dagen ook beginnen te tellen. Onze beurt is ook niet ver meer af. Maar voor we daaraan beginnen te denken zullen we met z'n allen nog maar eens rustig fuiven, schransen, zingen en kwelen ... nietwaar ? Het leven heeft toch nog zo veel te bieden, meer zelfs dan in onze jeugdjaren... Laat je gemoedsrust dus niet vergallen met neerslachtige gedachten en schrijf -wat op je lever ligt- maar rustig van je af...
TLL
Gast

24 dec 2004, 10:22

Nog één dag en dan is het weer Kerst. Het feest van liefde, vrede en licht. Althans zo hoort het te zijn. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat op tweede Kerstdag en de dag die er op volgt het aantal ruzies in de relatiesfeer vele malen hoger ligt dan gemiddeld. Het leven van jezelf of mensen om je heen kan soms totaal door ellende, ziekte en troosteloosheid worden beheerst. Zo enorm dat het je meesleurt in de geestelijke miserie. Grote dromen, hoopvolle teksten, ze komen even niet uit je pen of mond. En als je dan uit je eigen leven even geen hoop kunt putten, lijkt het of de wereld niet aan jouw kant staat en je als een ‘eenzame’ Don Quichote naar molens loopt te zoeken.
Om me heen zijn de laatste maanden mensen ziek geweest, overleden of hebben zware boodschappen moeten verwerken. Even kan het koningshuis me dan gestolen worden, moet je bij mij niet met bemoedigende woorden aankomen. De koning komt niet in de huizen kijken naar de ellende en tekorten van sommige mensen.
Het zijn namelijk de Kerstdagen waarop ik verwoed op tv naar dusdanige afleiding zap, zodat praten met mijn gezinsgenoten overbodig wordt en er dus zeker geen meningsverschillen, discussiepunten of ruzies ontstaan.
Ik voorzag ook deze keer al eind november waar mogelijke knelpunten zouden zijn. Gek genoeg hebben die altijd met het eten te maken en vaak is de stressfactor ‘moeders’ boodschappenlijstje. Wat moet er in huis zijn, wie lust wat ‘wel’ en wie lust dat ‘niet’ en welke ingrediënten heeft wie nodig voor welke gang van het kerstdiner?’ Drama’s of toch teveel van het goede?
Dit jaar hebben we dus daarvoor een goede oplossing gevonden. We gaan namelijk ‘uit’ eten met zijn allen. Vanavond mogen we met de knieën onder de tafel aanschuiven en niemand hoeft bezorgd te zijn, niemand ‘mag’ afwassen! Het is misschien niet zo’n sfeer als je thuisblijft, gezellig bij elkander in de warme living met het knetterende haardvuur dicht in de buurt maar we zijn er gewoon eens uit met onze vier generaties op een rij. Ieder neemt wat hij wil en zoveel hij opkan maar denk eraan, ‘glaasje op’, laat je rijden!!!!
Als er nog iets moet ‘uitgepraat’ worden tussen sommige families, denk eraan, nu is het gepaste moment aangebroken. Voor de rest zou ik zeggen smakelijk eten. :P

telloorlekker

24 dec 2004, 10:40

Van meringues krijg je dorst hé Kwezelken ? Nu ja, jij mag dan wel aan het fornuis verzaken; hier is het al dampend en walmend wat de klok slaat. Hoewel op rust gesteld is die grootkeukenchef van weleer hier alle potten en pannen aan het vuilmaken om morgen de inhoud ervan te verorberen bij mijn schoonmoeder thuis. Wie dacht je dat, met Kerstmis, heel die vaat mag reinigen ? Wij zullen dus wél een dispuut kunnen plegen. Er zal allicht nog wel iets tussen zitten dat voor vernie(l)uwing vatbaar is. En voordien mag ik ook nog, en oppassen dat ik niet zwalp, al die recipienten met de auto tot ginder brengen. Stel je voor dat het vannacht zou ijzelen, dan garandeer ik niet dat alles onder het deksel blijft tot we daar zijn.
Met het gezelschap koorknapen mogen we vanavond nog een Kerstdienst opluisteren, en daarna zal wellicht menige Kerststronk onderuit gaan na de portie glühwein die ons beloofd was. Dat belooft voor morgen... Ik hoop dat er voor mij niet te veel zoetigheid aan te pas komt, want ook daarvan krijg ik dorst... en dan moet ik mij weer aan een van die goddelijke deugden wagen... "de dorstigen laven..." :lol:
Nog een prettige kerstsfeer toegewenst bij die vreemde chauffage én aan de gela(ch)gtafel Kwezel... Laat het niet aan je hartje komen en blijf overeind... :wink:
TLL

Jempie

24 dec 2004, 11:21

TLL,

Je schreef,

Wie dacht je dat, met Kerstmis, heel die vaat mag reinigen ?

Dan had je maar een andere nicknaam moeten kiezen

Prettige Kerst

Jempie

carmen

24 dec 2004, 12:51

Jempie,spijtig hé,ik heb telloorlekker al gevraagd voor deze dagen
Ik heb wel 24 eters,er zal te likken vallen!haha!

telloorlekker

24 dec 2004, 17:39

Leer ze het Carmen ! Zoals je wellicht weet, ben ik dezer dagen volzet. Jouw vraag moet dus wachten tot na nieuwjaar; maar dan is er dan varksken met vier voeten dat mijn taken lichter maakt.
Zo moeilijk is dat niet, telloren lekken. Onze geschiedenis heeft dat wel geleerd. Het gaat nu wel stukken beter, en daarom plegen wij zoiets enkel nog bij folkloristische bezigheden. Dezer dagen kun je dat toch moeilijk tot die orde klasseren. Hoewel ook folklore, toch zie ik Kerst nog niet uitgroeien tot het uitlikken van restjes bord... :lol:
TLL

carmen

25 dec 2004, 11:19

Mmm,als het me goed gesmaakt heeft lik ik mijn telloor altijd uit,daarom ga ik weinig op restaurant,want daar hoort dat niet hé!

Vroeger thuis deden we dat allemaal,eerst met de vinger en dan heel het bord met de tong!Ik vond dat niet onbeleefd en we hadden er ook vel pret mee