Limburg*De Vallei van de Zwarte Beek
-
Robol - Lid geworden op: 25 dec 2004, 14:48
Op zoek naar de bronnen van de Zwarte beek heb ik vandaag een korte fietstocht naar Hechtel gemaakt. Via het toeristisch fietspad.

In deze omgeving ontspringt de beek.

De Zwarte beek vormt even de grensscheiding Koersel-Hechtel.

In deze omgeving ontspringt de beek.

De Zwarte beek vormt even de grensscheiding Koersel-Hechtel.
walk on with hope in your heart
And you'll never walk alone...
-
4 mei 2008
Deze bloemetjes kwam ik tegen in de Vallei, volgens mijn boekje: Grootbloemige muur, Stellaria holostea.

Even een bezoekje aan het natuurcentrum "De watersnip"
Deze bloemetjes kwam ik tegen in de Vallei, volgens mijn boekje: Grootbloemige muur, Stellaria holostea.

Even een bezoekje aan het natuurcentrum "De watersnip"
-
Alterego1 - Lid geworden op: 20 jan 2006, 14:05
Robbe,
Prachtig mooie foto's van 't magnifieke natuurschoon.
Jouw initiatief,om dit voor ons allen zo duidelijk onder
de aandacht te brengen,verdient alle lof.
Fauna en flora in eigen streek.
Het toont ons hoe mooi de natuur rondom ons toch kan ziin,
met alle variëteiten aan plantengroei,alleen.....men moet
het willen zien en er oog voor hebben.
Wij hebben er alvast van genoten.
Bedankt Robbe,en geef ons nog meer van dat.
Groetjes in vrede en vriendschap,
Bosrankje en Alterego
To be or not to be,that's the question
Niemands meester,niemands knecht
Niemands meester,niemands knecht
-
Bosrankje - Lid geworden op: 20 dec 2005, 20:42
Beste Robbe,
Vlug nog een gedicht met tekening van C.M. Barker als dank voor
je mooie foto's
Lieve groetjes van Alter en Rankje
Ik hou van het leven en geloof in de mensen !
Schrijven is als vrijen met de schoonheid van
woord en zin.....
Schrijven is als vrijen met de schoonheid van
woord en zin.....
-
Fijn dat jullie mijn Vallei bezoeken!
Tussen Hechtel en Helchteren, uiteen minuscuul moeras en enkele natte weiden, wordt de Zwarte beek geboren. In Hechtel heet ze overigens de Katerse beek. Ze slingert zichdoor militair domein en vormt even de grens met Koersel, waar ze via boven-Koersel, Stal, Koersel, Beringen-centrum binnenstroomt. Ze loopt onder het Albertkanaal door...
In Koersel en Stal herbergt de beek een grote lap halfnatuurlijke vegetatie op vochtige bodem, heel goed bewaard en één van de laatste van de Kempen. Met heiden en aanpalende dennenbossen telt de Vallei zo'n 500 plantensoorten. Vergelijk: In gans België komen er zo'n 1.500 voor.
Sinds mensenheugenis worden de valleigronden gebruikt als hooilanden. Volgens landbouwhistorici al sedert de tijd van Karel de Grote!
Twee maal per jaar werd het gras gemaaid en te drogen gelegd. Ietsna 1950 kwam de ommekeer, de bodem was te nat voor de nieuwe moderne landbouwmachines en de boeren lieten de broeken links liggen.
Het diepste van de Vallei rust op een dikke veenlaag, de oevers zijn veel droger, opgebouwd uit zandgronden.
De Vallei leverde eertijds niet alleen hooi, de inwoners van Koersel en Stal kwamen er turf steken, die ze gebruikten als stook (verwarming en koken in de open haard). Er werd zelfs limoniet gedolven: het "moerasijzer" werd naar Luik verzonden om er te worden behandeld in de hoogovens. Het is dank zij de turfwinning dat de Vallei nu nog zo vochtig is. Op verschillende plaatsen kan mentot één meter en meer wegzakken...ik kan dus niet overal komen om foto's te nemen ! Zonder gids is de toegang tot de Vallei trouwens op de meeste plaatsen verboden.
De zomereikenlangs de oevers van de beek stonden er reeds in de 18de eeuw.
Robbe

Tussen Hechtel en Helchteren, uiteen minuscuul moeras en enkele natte weiden, wordt de Zwarte beek geboren. In Hechtel heet ze overigens de Katerse beek. Ze slingert zichdoor militair domein en vormt even de grens met Koersel, waar ze via boven-Koersel, Stal, Koersel, Beringen-centrum binnenstroomt. Ze loopt onder het Albertkanaal door...
In Koersel en Stal herbergt de beek een grote lap halfnatuurlijke vegetatie op vochtige bodem, heel goed bewaard en één van de laatste van de Kempen. Met heiden en aanpalende dennenbossen telt de Vallei zo'n 500 plantensoorten. Vergelijk: In gans België komen er zo'n 1.500 voor.
Sinds mensenheugenis worden de valleigronden gebruikt als hooilanden. Volgens landbouwhistorici al sedert de tijd van Karel de Grote!
Twee maal per jaar werd het gras gemaaid en te drogen gelegd. Ietsna 1950 kwam de ommekeer, de bodem was te nat voor de nieuwe moderne landbouwmachines en de boeren lieten de broeken links liggen.
Het diepste van de Vallei rust op een dikke veenlaag, de oevers zijn veel droger, opgebouwd uit zandgronden.
De Vallei leverde eertijds niet alleen hooi, de inwoners van Koersel en Stal kwamen er turf steken, die ze gebruikten als stook (verwarming en koken in de open haard). Er werd zelfs limoniet gedolven: het "moerasijzer" werd naar Luik verzonden om er te worden behandeld in de hoogovens. Het is dank zij de turfwinning dat de Vallei nu nog zo vochtig is. Op verschillende plaatsen kan mentot één meter en meer wegzakken...ik kan dus niet overal komen om foto's te nemen ! Zonder gids is de toegang tot de Vallei trouwens op de meeste plaatsen verboden.
De zomereikenlangs de oevers van de beek stonden er reeds in de 18de eeuw.
Robbe