LEGERDIENST 62 A TE LOMBARDSIJDE-ESSENTHO EN KORBACH DEEL 2

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

Peetje Maurice

02 mei 2008, 18:26

woefje schreef: Alleen vind ik het jammer dat er niet meer reacties komen van mijn jaar 1970-1971 te Essentho waar ik barman off was!!!
Als je barman officieren was dan moet je wel het één en het ander meegemaakt hebben en gezien hebben. De drank speelde een grote rol in het leger... :oops:

Mvg.

Der Peet :wink:

PS: laat ons hopen dat er wat meer reacties komen ook van de kant van de miliciens van het jaar 1970-1971 :wink:
Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)

woefje

03 mei 2008, 09:40

Nu nog altijd begrijp ik niet waarom je twee maand in turhout opleiding krijgt als chauffeur, geslaagt voor het rijbewijs en dat ze bij aankomst in essentho je zonder boe of ba barman maken.
Eerlijk gezegt ,dat was geen slechte job maar had liever toch met vrachtwagens of dergelijk gereden( dat ik trouwens na mijn legerdienst 31 jaar heb gedaan) echt ik had veel liever op het veld gestaan dan alle dagen in mooi kostum eten en drank te severen aan de heren en damens van off kader.
En zelfs enkele weken na aankomst, mijn examen voor zwaar vervoer moest afleggen waarin ik geslaagt ben(+3.5ton) toen nog bij kapt Semeese c battry(bijnaam den dolf) geen simpel manneken geloof me vrij , zijne nek was dikker als zijn hoofd?
Buiten de kantine hadden we weinig kontakt met andere mc wat wel jammer was, een verloren jaar voor mij en een lang jaar

vdg
woefje

Peetje Maurice

03 mei 2008, 10:40

woefje schreef:Eerlijk gezegd ,dat was geen slechte job maar had liever toch met vrachtwagens of dergelijk gereden( dat ik trouwens na mijn legerdienst 31 jaar heb gedaan) echt ik had veel liever op het veld gestaan dan alle dagen in mooi kostuum eten en drank te severen aan de heren en dames van off kader.
Ik heb me ook altijd afgevraagd waarom dit moest door miliciens gedaan worden. Konden de heren officieren dan echt geen beroepspersoneel aanstellen, zodanig dat de gewone milicien hun baldadigheden niet te zien konden krijgen? Let wel, ze waren niet allemaal leeggangers...er waren er ook goeie bij!
Een milicien moest volgens mij een echte milicien zijn, dat wil zeggen, hij moest kunnen omgaan met wapens en andere technieken, kenmerkend voor zijn legerdienst en niet gaan barmannetje spelen, waar zo veel officieren en onderofficieren met hun de zot konden houden.
Het doet me denken aan de voormalige kolonialen die er een "boy" op nahielden.
Vele van die jongens hebben nooit een geweer of een missile in Essentho gezien...

Mvg.

Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)
Gast

04 mei 2008, 00:57

Een Kroo was in Lombardsijde smkroo, hij had nog steeds de status soldaat-milicien met het oog op eventueel de max graad van wachtmeester in zijn eenheid. Toen ik dat uiteindelijk ook werd in Essentho werd ik hoofdzakelijk belast met een taak die nogal erg individueel was, ttz, ik deed geen "controle's" in de kwartieren van de sm's. Ik was BOA op de BOC, het enige wat ik als "overste" deed was de mensen meenemen waarmee ik 24u van dienst was. Bevelen heb ik zeer weinig moeten geven, hoogstens op een Taceval...en dan nog. Ik was er me constant van bewust dat daar jongens tussenzaten die ouder en langer school gelopen hadden. En precies die kennis leverden me een boel vrienden op. Ik liet iedereen in zijn eigen waarde...een goeie eigenschap die me heden ten dage nog steeds de luxe bied alwaar ik kom me welkom te voelen, in het echte leven gaat het er niet om welke kunstmatige status je hebt...maar wel wie je bent...en als je de lat bescheiden legt...ben je constant omringt door mensen waar het heerlijk bij toeven is. En daarom mag ik ook met trots terugkijken op mijn legerdienst.
Gr Willem

radio-operateurke

04 mei 2008, 09:41

Zeker Willem, zoals jij het hier terug aanbrengt, zo ken ik je via dit forum reeds vele maanden. Het siert je en je aanpak is de enige juiste. Misschien niet op korte termijn, maar op langere termijn ben je zeker de winnaar. Tijdens mijn "burgerleven" heb ik ook een voorbeeldfunctie gehad voor vele jongere en minder jongere. Steeds legde ik de nadruk op wederzijds respect en inzet voor mekaar; meestal begrijpend voor iedereen, soms eens strenger indien de goede werking in het gedrang kwam. Een werking gebaseerd op angst en sancties functionneert niet; ik denk dat we deze standpunten reeds enkele decennia achter ons gelaten hebben. Ik weet zeker dat je een voorbeeld was voor velen en zeker ook een goed officier zou geweest zijn, dit in tegenstelling tot zoveel zogezegde ijzervreters. Het ga jullie allen goed, zoals het weertje de volgende dagen. :lol: :lol: :wink:

Peetje Maurice

04 mei 2008, 11:22

radio-operateurke schreef: Een werking gebaseerd op angst en sancties functionneert niet
Met alle respect radio-operateurke, maar mijn mening is dat, toen ik in het leger was er velen waren die daar niet zo veel kaas hadden van gegeten (ik bedoel dus het werken met miliciens niet gebasseerd op angst en sancties)
Er zijn voorbeelden genoeg waar men de gewone soldaat vernederd en bespot heeft, niet vergeten, het waren niet allemaal universitairen of hooggeschoolden die in het leger waren. En met zulk lager geschoolde mensen hield men dikwijls de zot. Niet te verwonderen dat dan vele miliciens dan de toevlucht zochten naar de kantiene om hun verdriet en hun frustraties te verdrinken.
Het is daarom trouwens volgens mij dat de meesten van de miliciens op dit forum niet willen reageren, omdat ze het als een verloren hoofdstuk in hun jong leven beschouwen.

Prettige zondag!

radio-operateurke

04 mei 2008, 20:17

Peetje, daar heb je groot gelijk, al moeten we toegeven dat in 62A, zeker tijdens mijn legerdienst in 68/69 er met de milicien toch niet systematisch gesold werd. Ik heb het reeds meermaals op dit forum vermeld, dat de verstandhouding tussen troep en beroeps in die tijd vrij goed was. Natuurlijk dient gezegd dat de beroeps daar even bleu waren als de miliciens, ik was daar nl. eerder dan de meeste beroeps; die zijn pas een paar maanden na mij daar aangekomen vanuit Lombardsijde. Bij de eerste lichtingen afzwaaiers werd er door sommige beroeps een traantje weggepinkt en ik denk dat het verblijf in het verre en eenzame Essentho er wel voor een stukje tussenzat. Ook wens ik Uw aantal artikels betreffende Lombardsijde en de moelijke periode voor velen daaraan verbonden nog eens speciaal onder de aandacht van een aantal nieuwkomers te brengen. Inderdaad Peetje, voor een toch ernstige en gevoelige jongen die je blijkbaar in die tijd was, was Uw opleiding zeker geen pretje en dat hoeft niemand te minimaliseren. Voor de mensen die hun legerdienst als een zege ervaarden, zoveel te beter, maar ik vond mijn legerdienst in die tijd pure tijd- en geldverspilling. Nu kijk ik er toch iets genuanceerder tegenaan. Laat de reacties maar komen, vrienden, tot wederhoren.
Gast

05 mei 2008, 01:01

Peetje, iedereen die solt met mensen die op welke manier ook wat lager staan op de hiërarchische ladder zijn eigenlijk zielepoten die niet beseffen dat hun eigen status niet meer dan een Fata Morgana is. Weet je Peetje, en ik bedoel het goed, werp die demonen weg, onthou de jongens waar je je wel goed bij voelde, verdring die anderen, geef ze vooral geen plaats in je gedachten, ze zijn het niet waard, en vooral omdat ze je na al die tijd nog steeds kwellen, buitengooien die mormels !
Rafke, bedankt voor je mooie reactie ! Trouwens...heb je al een baret gevonden ?
Gr Willem

radio-operateurke

05 mei 2008, 10:36

Ja Willem, 'k heb er een via e-bay op de kop kunnen tikken. Ook heb ik er een gekregen van een oud-collega 62A-er uit Roeselare. Deze persoon heeft ze mij via post volledig gratis opgestuurd. Peet, dit zijn de mensen waarop we ons moeten richten, zoals Hawk hierjuist zegde. Na bijna 40 jaar is het gewoon niet gezond je nog druk te maken over bepaalde mistoestanden. Vooruit kijken en gezond je pensioen tegemoet moet je slogan zijn en dat al de verzuurders eens en voorgoed ons......kussen. Zonnige groeten en 't ga jullie allemaal goed en zoals ze hier in mijn geboortestreek zeggen: "nie pleuien".

Peetje Maurice

17 mei 2008, 22:18

Hawk schreef: Weet je Peetje, en ik bedoel het goed, werp die demonen weg, onthou de jongens waar je je wel goed bij voelde, verdring die anderen
Zal ik proberen. Vanzelfsprekend waren er jongens bij waar ik me goed bij gevoeld heb hoor! Ik mag ze niet allemaal over dezelfde kam scheren. Maar er waren ook echte varkens en bandieten bij.
Nu, het is allemaal al zo lang geleden. En alles wat hier wordt neergeschreven is in feite pure nostalgie. Een tijd die nooit meer terugkomt, voor velen een verloren tijd.
Ik zeg het nog eens, ik heb altijd het beste van mijn legerdienst gemaakt, omdat het nu éénmaal mijn plicht was om het land te dienen. Nu kennen ze nog enkel rechten, plichten nooit van gehoord...

Met vriendelijke groeten,

echt woar

24 mei 2008, 12:38

Halloo ..ouwe gabbers
..is blijkbaar weer efkes stil gevalle ...,62A was toch zoals alle eenheden
ongewild samenkroes van alle mense en lagen ...(zegge ze) ...:-).
We hebbe -al dan niet -ons broek aangevegen ..zelfs nen reffectorist verdiende ...en ... ja hoor ... die bepaalde netheid ...en dan zag je wie de
varkens waren ...
Alléé pleuje of nie ..zegd U meninge ..en dan gaan we were deure ..of nie ?
Tot leesch :-)[/b]

Staffo

26 mei 2008, 21:59

Toen ik dit forum een paar maand geleden ontdekte was ik stom verbaast,maar ook verheugd.
Ik ben in Essentho geweest gedurende 70_71,als aggregaatoperateur op de D-side.Toen onder de "deskundige" leiding van korporaal Leurs.Ik heb daar een mooie legerdienst doorgemaakt,als je vergelijkt met andere eenheden,dan hadden wij als technieker een goed leven.Het grote nadeel van deze kazerne was dat deze nog al wat afgelegen lag van de buitenwereld.Ik was daar in de winter en met heel veel sneeuw dus nog wat meer geisoleerd.
Wat ik toen niet wist is dat deze kazerne in het mooie Sauerland ligt.Ik ben nml een gedreven motorrijder en het Sauerland is een paradijs voor motorrijders.Zo ben ik drie jaar geleden eens naar de kazerne gaan kijken.Hartverscheurend was dat.Deze kazerne ligt er verwaarloosd bij.Van de soldaten verblijven zijn ze woningen aan het maken maar de rest in in verre verval.
Drie weken geleden ben ik nog door Marsberg gereden.Hier herken ik niets meer van,te lang geleden.Wel herinner ik de bochtige weg van Essentho naar Marsberg,die ik nu met de motor fantastisch vind maar in den tijd dikwijls met veel schrik met een Magirus naar beneden reed.

Groeten
Gast

27 mei 2008, 00:10

Hallo Staffo...De berg naar Essentho...vele herinneringen aan met de fiets. Maar de weg van Marsberg naar Öbermarsberg was de grootste verschrikking. Enne, ik kan het me voorstellen hoe desolaat de aanblik moet zijn van die gebouwen in verval. Het heden kan verschrikkelijk zijn voor die mooie herinneringen uit een ver verleden naar mensenmaat.
Gr Willem

michiel54

27 mei 2008, 09:56

Ja , inderdaad , als stv. was ik er tijdens 76/78 , ne schonen tijd !
Een paar jaar terug was ik er met vrouw en (grote) kinderen. Augustus , in Marsberg een heel rustige sfeer , de cafe's heel kalm en rustig . Even in 'Waldhaus' binnen gewipt , interieur helemaal veranderd , geen kat te zien , zelfs niet na een uur , heel triestig , ..weg vergane glorie ,weg uitgelaten en feestende soldaten . Wat verder aan de Diemelsee hetzelfde : geen volk , geen sfeer en dat in augustus ! Het was heel confronterend!
Ik ga wel eens terug , maar dan om van de rust te genieten . 8)

radio-operateurke

27 mei 2008, 10:21

Hallo Staffo, ik was daar op de D-site tot april '69. Leurske heb ik ook gekend daar maar dan was hij nog SBV, hij zal waarschijnlijk wat later zijn 2 strepen gekregen hebben. Leurs was een technieker en voor de rest trok hij zich van 't leger niet te veel aan. De beroeps die jij kende in '70 zal ik waarschijnlijk ook ver allemaal gekend hebben. Tof dat je er nog terug bent geweest; ik heb het mij dikwijls voorgenomen, maar het is er nooit van gekomen. Heb je al eens gegoogled op Essentho-Korbach-62aHawk? Daar staat een resem foto's die je zullen interesseren. Er staat ook een reeks van mij bij met als benaming Site Rhoden 1968 bij "militairen" op blz. 5. Welkom en als er nog vragen zijn, laat maar komen. Groeten, Raf.