Mannen van de transmissie
-
lofty - Lid geworden op: 18 jan 2008, 19:22
Allo,
Waar zitten al die oudgedienden van de transmissietroepen?
Buiten de man van de 44e ttr en die van het 6e nog niemand gezien of gehoord.
Was ons devies niet "alle verbindingen"???
Laat eens iets horen.
Groeten,
Marcel
Waar zitten al die oudgedienden van de transmissietroepen?
Buiten de man van de 44e ttr en die van het 6e nog niemand gezien of gehoord.
Was ons devies niet "alle verbindingen"???
Laat eens iets horen.
Groeten,
Marcel
Laatst gewijzigd door lofty op 12 apr 2008, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
-
flupke2 - Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
ik ben ook een oud-TTr
Dienst genomen in maart '66 als tijdelijk beroepsvrijwilliger voor 2 jaar,in vervanging van één jaar dienstplicht.Opleiding in OC nr 3 in Turnhout ,Kazerne Blairon , samen met de lichting dienstplichtigen van april '66.Eind april '66 overgeplaatst naar 2 Bn TTr in Köln-Dellbrück ,Kwartier Moorslede.Daar kwam ik terecht in de Cie Uitbating,Pel CTR.Omdat in mijn dossier ergens vermeld stond dat ik vroeger pistoolschilder was,heb ik dan gedurende een paar maanden ongeveer de helft van de voertuigen van het bataljon mogen herspuiten ,in het vooruitzicht van de bataljonsfeesten.Was een aangename job ,ik moest enkel "souiten",zuiver maken enz.. moest door de chauffeur gebeuren.
Nadien kwam ik terecht in het CTR in Bensberg ,Kwartier Burkel, en ben daar gebleven tot midden '69 als het 2 Bn TTr werd opgedoekt.Ik ben dan gemuteerd naar 17 Cie TTr in Aken-Hitfeld ,waar ik op de MT terecht kwam als verantwoordelijke voor de bevoorrading van de wisselstukken voor de atelier voertuigen.Medio '71 ben ik dan naar school vertrokken om onderofficier te worden ,waarna ik bij de logistiek terecht ben gekomen .
Dienst genomen in maart '66 als tijdelijk beroepsvrijwilliger voor 2 jaar,in vervanging van één jaar dienstplicht.Opleiding in OC nr 3 in Turnhout ,Kazerne Blairon , samen met de lichting dienstplichtigen van april '66.Eind april '66 overgeplaatst naar 2 Bn TTr in Köln-Dellbrück ,Kwartier Moorslede.Daar kwam ik terecht in de Cie Uitbating,Pel CTR.Omdat in mijn dossier ergens vermeld stond dat ik vroeger pistoolschilder was,heb ik dan gedurende een paar maanden ongeveer de helft van de voertuigen van het bataljon mogen herspuiten ,in het vooruitzicht van de bataljonsfeesten.Was een aangename job ,ik moest enkel "souiten",zuiver maken enz.. moest door de chauffeur gebeuren.
Nadien kwam ik terecht in het CTR in Bensberg ,Kwartier Burkel, en ben daar gebleven tot midden '69 als het 2 Bn TTr werd opgedoekt.Ik ben dan gemuteerd naar 17 Cie TTr in Aken-Hitfeld ,waar ik op de MT terecht kwam als verantwoordelijke voor de bevoorrading van de wisselstukken voor de atelier voertuigen.Medio '71 ben ik dan naar school vertrokken om onderofficier te worden ,waarna ik bij de logistiek terecht ben gekomen .
-
radio-operateurke - Lid geworden op: 29 jul 2007, 20:58
Hallo lofty of André, wij hebben daar dezelfde periode geweest man, van 4 mei 68 tot eind aug. waarna ik gemuteerd ben naar Essentho BSD. Ik kwam terecht bij 62A Hawk, waar ik radio-operator geweest ben , tot mijn afzwaaien in april 69. De rosten was de CSM en mijn peletonscomm. van sergeant Plison als dit je nog wat zegt. Er was daar nog ne sergeant, Van de Genachten of zoiets, maar die had ze niet alle vijf. Die schoot met houten kogels op de zeilen van de vrachtwagens en heeft ook eens een milicien zijn arm geraakt. Wat een toeval zeg, want ik heb nooit meer contact gehad met oud-kameraden uit mijn legertijd; noch van Mechelen, noch uit Essentho. Groeten, Raf.
-
debein - Lid geworden op: 15 mei 2008, 19:55
Hallo
ik was ook mlicien bij de 2de TTR te mechelen 2 maand en dan te
Bensberg als Hertskabel operator(zie bericht van fersiam)
ik herinner mij te mechelen alleen sergeant Wauters
in Bensberg herinner ik mij kapitein Dedeken en luitenant Lecoutere
korporaal Belis, de chefs Van Doren en Buyl en korporaal Gomaer
dit in de lichting 64/65
tot later
ik was ook mlicien bij de 2de TTR te mechelen 2 maand en dan te
Bensberg als Hertskabel operator(zie bericht van fersiam)
ik herinner mij te mechelen alleen sergeant Wauters
in Bensberg herinner ik mij kapitein Dedeken en luitenant Lecoutere
korporaal Belis, de chefs Van Doren en Buyl en korporaal Gomaer
dit in de lichting 64/65
tot later
-
Ha toch nog een Mechelaar gevonden
Je was daar voor mij dus, ook wel een mooie tijd gehad zeker en vooral daarna bij onze echte eenheid.
Ikzelf was later operator afluisteraar bij het 2e bn ttr in Delbruck, dus niet zo ver van Keulen.
Spijtig dat van al diegenen, en het moeten er veel geweest zijn, die daar in Mechelen hun opleiding hebben gekregen er bijn aniemand wil reageren.
Of waren wij de enigen die het daar goed vonden, of word ik een oude sentimentele dwaas?
Bedankt voor de reactie en wellicht weet je nog anderen die zouden willen reageren?
marcel
Je was daar voor mij dus, ook wel een mooie tijd gehad zeker en vooral daarna bij onze echte eenheid.
Ikzelf was later operator afluisteraar bij het 2e bn ttr in Delbruck, dus niet zo ver van Keulen.
Spijtig dat van al diegenen, en het moeten er veel geweest zijn, die daar in Mechelen hun opleiding hebben gekregen er bijn aniemand wil reageren.
Of waren wij de enigen die het daar goed vonden, of word ik een oude sentimentele dwaas?
Bedankt voor de reactie en wellicht weet je nog anderen die zouden willen reageren?
marcel
-
Ik herhaal mijn oproep, aan de mannen die in mei 68 hun legerdienst begonnen in Baron Michel te Mechelen en daarna over zijn gegaan naar Duitsland.
In het bijzonder aan enkele mensen van wie ik de namen nog herinner in Delbruck, Lobbens, Koeck (juist geschreven?) Braet, Colman, Coppens allen sm in die periode.
Maar ook aan toen, adj Willocx, 1e sgt Raeymaekers.
Laat eens iets van jullie horen?
In het bijzonder aan enkele mensen van wie ik de namen nog herinner in Delbruck, Lobbens, Koeck (juist geschreven?) Braet, Colman, Coppens allen sm in die periode.
Maar ook aan toen, adj Willocx, 1e sgt Raeymaekers.
Laat eens iets van jullie horen?
-
Aha er komt nog een oudgediende boven water.
Ik wist niet dat er in Ossendorf een TTr eenheid was gelegerd, we zijn daar zo dikwijls langs gereden als we een opdracht hadden.
Zelf lag ik Delbruck bij de staf van het 2e bn TTr sectie 3a1 veiligheid (luisteraars dus)in 1968-1969.
Wil eens laten weten wat uw functie was bij het 21e en was u ook miliciaan?
Van onze zeer kleine sectie 4 miliciens één 1e sgt en een adjudant (van de rest hoger in graad weet ik zelf niet meer of we ze hadden), heb ik nog niets gehoord.
Wellicht komen die ooit nog eens boven water, in ieder geval bedankt voor uw reactie.
Marcel
Ik wist niet dat er in Ossendorf een TTr eenheid was gelegerd, we zijn daar zo dikwijls langs gereden als we een opdracht hadden.
Zelf lag ik Delbruck bij de staf van het 2e bn TTr sectie 3a1 veiligheid (luisteraars dus)in 1968-1969.
Wil eens laten weten wat uw functie was bij het 21e en was u ook miliciaan?
Van onze zeer kleine sectie 4 miliciens één 1e sgt en een adjudant (van de rest hoger in graad weet ik zelf niet meer of we ze hadden), heb ik nog niets gehoord.
Wellicht komen die ooit nog eens boven water, in ieder geval bedankt voor uw reactie.
Marcel
-
Dag Cash,
Ik ben ook in Baron Michel te Mechelen geweest natuurlijk, maar wel een jaar later dan u, in juni 1968.
Heb altijd gedacht dat in Mechelen het 44e ttr was, je weet wel de afluistereenheid. En niet het 6e die reeds in Duitsland zaten ???
Als je mijn vorige berichten hebt gelezen weet je dat ik na 3 maand ben overgegaan naar Delbruck 2e bn ttr.
Was je ook operator of had je een andere plezante functie?
Ik zeg plezante functie, omdat mijn hobby toen al kortegolfradio was en ik daar van alle faciliteiten kon gebruikmaken, dus een goeie tijd heb gehad.
Bedankt voor de reactie en tot schrijfs?
Marcel
Ik ben ook in Baron Michel te Mechelen geweest natuurlijk, maar wel een jaar later dan u, in juni 1968.
Heb altijd gedacht dat in Mechelen het 44e ttr was, je weet wel de afluistereenheid. En niet het 6e die reeds in Duitsland zaten ???
Als je mijn vorige berichten hebt gelezen weet je dat ik na 3 maand ben overgegaan naar Delbruck 2e bn ttr.
Was je ook operator of had je een andere plezante functie?
Ik zeg plezante functie, omdat mijn hobby toen al kortegolfradio was en ik daar van alle faciliteiten kon gebruikmaken, dus een goeie tijd heb gehad.
Bedankt voor de reactie en tot schrijfs?
Marcel
-
Cash - Lid geworden op: 01 jan 2005, 15:56
Dag Lofty
Toen ik van 1/12/67 tot eind februari 68 in Mechelen
was was dat inderdaad niet bij de 6e TTR maar voor zover
ik mij kan herinneren was het gewoon het opleidingscentrum
voor transmissietroepen.
Ik was opgeleid tot telexoperator en eind februari 68 ben ik dan
overgegaan naar de 6e TTR in Arnsberg. Daar herinner ik mij
van dat we meer camions moesten kuisen en
wacht lopen in de kazerne en op de munitiedepot. Regelmatig een manoeuverke hoorde ook tot de geplogendheden.
Toen ik overging naar Neheim was daar telexoperator zijn ook een plezante functie.
We hadden vaste uren en alleen af en toe eens van
nacht of in het weekeinde werken. Wij wisten ook
veel van wat er gebeurde in Duitsland omdat we een knooppunt
waren met ons tranmissiecentrum van de 16e Divisie en er was
bij ons ook het krijgsauditoriaat en de MP waarvan lle berichten
binnenkwamen op de telex.
De zwaarste periode was enkel met de inval van de Russen
in Tjechoslovakije in augustus 68.
Het was ook een mooie omgeving en in Neheim waren
er enkele interessante cafés.
Groetjes
Toen ik van 1/12/67 tot eind februari 68 in Mechelen
was was dat inderdaad niet bij de 6e TTR maar voor zover
ik mij kan herinneren was het gewoon het opleidingscentrum
voor transmissietroepen.
Ik was opgeleid tot telexoperator en eind februari 68 ben ik dan
overgegaan naar de 6e TTR in Arnsberg. Daar herinner ik mij
van dat we meer camions moesten kuisen en
wacht lopen in de kazerne en op de munitiedepot. Regelmatig een manoeuverke hoorde ook tot de geplogendheden.
Toen ik overging naar Neheim was daar telexoperator zijn ook een plezante functie.
We hadden vaste uren en alleen af en toe eens van
nacht of in het weekeinde werken. Wij wisten ook
veel van wat er gebeurde in Duitsland omdat we een knooppunt
waren met ons tranmissiecentrum van de 16e Divisie en er was
bij ons ook het krijgsauditoriaat en de MP waarvan lle berichten
binnenkwamen op de telex.
De zwaarste periode was enkel met de inval van de Russen
in Tjechoslovakije in augustus 68.
Het was ook een mooie omgeving en in Neheim waren
er enkele interessante cafés.
Groetjes
Men is maar zo oud als men zich voelt
-
wilrijk - Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:18
Hallo Lofty,ik was cfauffeur,en ik kwam regelmatig in delbruck om benzine op te halen in jerrycans,ik spreek hier wel over het jaar 1963,ik ben op de laatste dag van 1962 in keulen aangekomen,en 1963 was daar een zeer strenge winter.Hetzelfde jaar is onze eenheid naar leopoldsburg verplaatst,en heb ik de verhuis per camion mee gedaan.
grt
grt
-
Ja Cash,
Heb ongeveer hetzelfde meegemaakt met die Russen, want toen we eind augustus of was het al september, (je geheugen zou je na al die tijd in de steek laten hé) in Delbruck toekwamen mochten we al meteen munitie in de camions laden. Ambiance genoeg in die periode want er was toen ook nog sprake van de tereur van "zwarte september" en op de munitie depot waren de wapens geladen met scherp.
Ja je antwoord bracht weer wat boven bij mij, ik ben ondertussen al 60 maar als je soms, een flash van Duitsland terug ziet op de sat tv denk je soms wel ben ik daar ook niet geweest?
Allez hou je kloek en bedankt voor de gedeelde herinneringen,
Marcel
Heb ongeveer hetzelfde meegemaakt met die Russen, want toen we eind augustus of was het al september, (je geheugen zou je na al die tijd in de steek laten hé) in Delbruck toekwamen mochten we al meteen munitie in de camions laden. Ambiance genoeg in die periode want er was toen ook nog sprake van de tereur van "zwarte september" en op de munitie depot waren de wapens geladen met scherp.
Ja je antwoord bracht weer wat boven bij mij, ik ben ondertussen al 60 maar als je soms, een flash van Duitsland terug ziet op de sat tv denk je soms wel ben ik daar ook niet geweest?
Allez hou je kloek en bedankt voor de gedeelde herinneringen,
Marcel
-
Eveneens bedankt voor uw antwoord,
In 1968 was er ook al zo een strenge winter want ik weet nog dat de wacht niet 2u maar slechts één uur buiten moest staan.
Onlang heb ik via via nog enkele foto beelden van onze kazerne in Dellbruck gevonden.
Ze ziet er goed bewaard uit in tegenstelling van wat er van andere locaties is overgebleven en ik die dacht dat alleen in België militaire domeinen verkommerden en leegstonden.
Beste groeten,
Marcel
In 1968 was er ook al zo een strenge winter want ik weet nog dat de wacht niet 2u maar slechts één uur buiten moest staan.
Onlang heb ik via via nog enkele foto beelden van onze kazerne in Dellbruck gevonden.
Ze ziet er goed bewaard uit in tegenstelling van wat er van andere locaties is overgebleven en ik die dacht dat alleen in België militaire domeinen verkommerden en leegstonden.
Beste groeten,
Marcel