LEGERDIENST 62 A TE LOMBARDSIJDE-ESSENTHO EN KORBACH DEEL 2

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

radio-operateurke

16 jun 2008, 12:33

Groeten aan allen na een drie weken oude radiostilte en hoe zou het nog met de Peet zijn?

Peetje Maurice

16 jun 2008, 16:13

radio-operateurke schreef:Groeten aan allen na een drie weken oude radiostilte en hoe zou het nog met de Peet zijn?
De Peet maakt het goed hoor! Er is stilte op het front. Wellicht te weinig munitie. Dan moeten we maar "Pang Pang" roepen!
De 16de juni 1974 was een zondag, staat zo vermeld in mijn notities. Ik schrijf er onder andere: "Ik ben van piket, dat betekent de ketels kuisen in de keuken en voor de rest niets doen". Ik had het op die bewuste dag wel heel zwaar te pakken denk ik, want verder schrijf ik nog " het steekt me tegen".
De zondagen had ik het altijd het zwaar, zeker wanneer ik niet op de C site was. Ik zat of ik lag dan uren te mijmeren, te denken over wat ik na mijn legerdienst zou doen. Maar die duurde nog zo lang vond ik altijd. Ik had me steeds voorgenomen dat ik na mijn legerdienst in Essentho absoluut een lief moest zoeken. Wat ook gebeurde, zij het met enige vertraging, maar op 22 maart 1975 was het raak of "pang, pang" :o :o :o Jongens waar is de tijd??????

Dat lief is jammer genoeg door een samenloop van omstandigheden niet mijn vrouw geworden....jammer, echt jammer...

Groeten van De Peet :wink:

Misschien kunnen we hier even de vraag stellen, wie had er tijdens zijn legerdienst een lief???? Ik had er dus geen, nog een geluk denk ik, want ik zou waarschijnlijk kapot gegaan zijn van heimwee naar het vaderland, dit even terzijde.
Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)

radio-operateurke

17 jun 2008, 10:17

Ik had er ook geen, Peet en achteraf bekeken ben ik er gelukkig om. In die tijd deelde ik ongeveer dezelfde gevoelens als jij. We hadden in die tijd het gevoel dat we de trein aan het missen waren als we nog geen lief hadden. De betekenis van "lief" was in die tijd wel een stuk anders dan heden ten dage. Eind zestiger jaren was een lief een persoon waarmee het de bedoeling was te trouwen en dit tot het einde uwer dagen; dit was ook theorie natuurlijk, maar toch, het was het idee van veel jongeren. Voor vele collega's wapenbroeders was het toch wel een troost in die dagen, maar zoals je zegt....er waren er ook zeer veel die deprimo waren door het gemis aan aanwezigheid van de freule. Nog maar te zwijgen als er een haar in de boter zat of een afspringen van de vrijage!!! Jonge, jonge, ge moet mij nu eens bezighoren, mijn kinderen zouden zeggen: pa, ge begint te zagen, ge wordt oud! Ook het gevoel dat je beschrijft in kalme momenten: "wat zit ik hier eigenlijk méér te doen dan mijn tijd te verkwisten?" is me zeker niet onbekend. Het probleem van een baan stelde zicht gelukkig niet; ik had het voorrecht om aangenomen te worden een paar maand voor ik binnenmoest, zo telde mijn legerdienst ook mee voor een gewerkt jaar...in casu mijn pensioen, jaarlijkse opslag e.d. Zijn er nog mensen waarbij hun legerdienst niet "the time of there life" was? Nu wil ik ook niet zeggen dat ik die periode haat, het had zeker zijn nut en het zette tot nadenken dat nog geen enkel probleem met wapengekletter werd opgelost; het stelt enkel nieuwe problemen. Ik ben heden nog steeds actief in een Oudstrijdersbeweging zoals mijn 62A-makker in 68/69 Monske en ben soms gids in "The Ypres Salient" ofte Ieperboog over de 1e Wereldoorlog.
Zo, hier eindigt mijn litanie en laat nu de reacties maar komen.

echt woar

18 aug 2008, 14:56

Oei is hier stil gevallen ... ja verlofperiode ,en... wat nieuws nog uit het verleden ... grappig sterk ongelooflijk we lezen het wel :-)
Zo beste ouwe lot of strijders tot lees jullie wel

radio-operateurke

19 aug 2008, 10:14

Ja echt woar, het is hier maar flauwtjes...., toch een oproep aan alle "oudjes" van 62a, je ziet wel dat de commentaren toch nog gelezen worden en er wat jongere mensen er toch ook nog wat plezier aan beleven, laat ons de kop terug vantussen de schouders halen en eens een inspanning doen om het forum levendig te houden. Kameraadschappelijke groeten, Raf.

echt woar

19 aug 2008, 20:09

Waarom zou men zijn hoofd tussen schouders dragen ... hihi was net wat men ons niet beveelde en gelukkig maar ..zie ons na al die jaren lopen ...nee gewoon denk ik -ne mens moet zich goe voele om een woordeke te plaatsen -dus gewoon - doen - en zie - zal wel iemand terug een antwoordje geven denk ik hoop ik
:-)

Peetje Maurice

24 aug 2008, 20:22

echt woar schreef:Waarom zou men zijn hoofd tussen schouders dragen ... hihi was net wat men ons niet beveelde en gelukkig maar ..zie ons na al die jaren lopen ...nee gewoon denk ik -ne mens moet zich goe voele om een woordeke te plaatsen -dus gewoon - doen - en zie - zal wel iemand terug een antwoordje geven denk ik hoop ik
:-)
Beste vrienden, trouwe lezers van het onderwerp "Legerdienst te Essentho, Korbach en Lombardsijde deel II, ik ben nog altijd in leven hoor. Met mij gaat alles goed en ik hoop van jullie hetzelfde!
Het ligt nog altijd een beetje op mijn maag dat men destijds op het onderwerp "Legerdienst te Essentho-Korbach en Lombardsijde" een slot op gezet heeft.
Dat neemt niet weg dat jullie kunnen verder gaan met anecdotes uit deze "zalige" tijd, voor mij nu reeds 34 jaar geleden.

Met vriendelijke groeten,

Der Peet :wink:
Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)

radio-operateurke

26 aug 2008, 10:58

Blij U nog eens te horen, Peet. 'k Weet dat het afsluiten van "Essentho 1" nogal op Uw maag ligt. Niettemin hebben wij allen toch leuke maanden gekend met alle acties en reacties over onze "zalige" tijd; soms wel eens in mekaars haar gezeten ook.....?? Ik draag U allen nog steeds een warm hart toe en vergeet niet : Hoofdofficier, officier of gewone piot, in een lijkzak maakt dat weinig verschil hoor!
Allen een prettig afscheid van onze "zwoele" zomer.

danys

26 aug 2008, 11:12

Hallo 62a,

Heb onlangs een webadres gevonden :

www.anciens62a.net

Echt de moeite, hopelijk komt er ook zo een van 43a.

Groeten,

Dany, 43a 1986

Peetje Maurice

26 aug 2008, 20:29

Zeker de moeite om deze site, medegedeeld door vriend danys te bezoeken!
Op de foto van het bestuur herken ik duidelijk, ook al zijn die mensen allemaal ouder geworden, secretaris William Breye, ik meen me te herinneren dat hij in mijn legerdienst in Essentho, eerste wachtmeester was, dus met vier strepen. Ik was in 1974 in Essentho, voor degenen die het mochten vergeten zijn!
Ongetwijfeld herken ik ook penningmeester Guido Suijs, ik dacht dat de man "Guy" als voornaam had... Het was dé man van de zeis en de sikkel in mijn tijd op de site van 62A!
Ik meen ook dhr Vereecken te herkennen, de man die toch wel het meest veranderd is. Maar ja, het is ook 34 jaar geleden!
En ik heb zeker de bevelhebber herkend, Leleu. Ik heb me steeds afgevraagd wie er eigenlijk onze korpsoverste was...stel je voor, we waren in Essentho en we wisten niet eens dat we Leleu als korpscommandant hadden. De man met de bril met gekleurde glazen. Ik weet nog dat hij zich liet rondrijden in een Opel, een zwarte, ik denk dat het een gewone Opel Kadet was. Eigenlijk hebben we die man haast nooit gezien, ik vraag me dan nog altijd af, waar die man dan altijd was...
Ik moet de webmaster van de site hierbij van harte feliciteren! Echt de moeite om nog maar eens slechte en goede herinneringen naar boven te halen! Nostalgie van vervlogen tijden, tijden, die voor immer in mijn geheugen zullen gebrand blijven!
Zouden die mensen weten dat er op seniorennet een thread loopt over de legerdienst te Essentho? Dan hoop ik dat er zich eens iemand van hen meld op dit forum!

Peetje Maurice

26 aug 2008, 20:33

radio-operateurke schreef:Hoofdofficier, officier of gewone piot, in een lijkzak maakt dat weinig verschil hoor!
Ja, als ge dat maar weet! :oops:

papafreddy

26 aug 2008, 21:19

Peetje Maurice schreef: Ik meen ook dhr Vereecken te herkennen, de man die toch wel het meest veranderd is. Maar ja, het is ook 34 jaar geleden!
En ik heb zeker de bevelhebber herkend, Leleu. Ik heb me steeds afgevraagd wie er eigenlijk onze korpsoverste was...stel je voor, we waren in Essentho en we wisten niet eens dat we Leleu als korpscommandant hadden. Eigenlijk hebben we die man haast nooit gezien, ik vraag me dan nog altijd af, waar die man dan altijd was...
Ik moet de webmaster van de site hierbij van harte feliciteren!
Zouden die mensen weten dat er op seniorennet een thread loopt over de legerdienst te Essentho? Dan hoop ik dat er zich eens iemand van hen meld op dit forum!
Dag Peet

Ja die mensen van die site kennen ook deze site, want tijdens die bijeenkomst in mei heb ik onze vriend expert ook gesproken.

Ja die webmaster is eigenlijk een franstalige Ooff b.d.

Ja waar bevond onze korpscommandant zich eigenlijk?
Zijn bureau was in de staf & diensten blok boven 1ste verdiep linkse deur.
Om bij hem te komen moest je via de S1, dit was zijn secretaris.
In onze tijd was de de Fil maar ben effe zijn famillienaam kwijt, ik denk dat het Vaneeckhoutt was, een echte gentenaar.
De staf en diensten blok was de rechtse blok als je op de ere koer stond met je rug naar de vlaggemast of ook naar de kantine toe.

Kol Vereecke b.d. is in die tweeendertig jaar dat ik hem niet meer gezien heb nog niks veranderd, vind ik.
Want in maart heb ik hem terug gezien in Lombardsijde dus na tweenedertig jaar, ik herkende hem direct t.o.v. Cmd Calcoen die ging ik nie meer herkennen, tja te veel kilo's bijgekomen zeker!
Want Alain herkende me ook direct.
Eigenlijk die site die je hier vernoemd is gemaakt door en voor beroeps op rust.
Maar wij mogen hem natuurlijk ook bezoeken nietwaar en eventueel ons steentje bijdragen.
Van mij staan er ook mooie foto's op, samen met een oude kollega KRO.
Zo dat was het een beetje dat ik wilde toevoegen en aanvullen en eventueel rechtzetten.

MVGr
PapaFreddy

radio-operateurke

27 aug 2008, 09:40

Hallo vrienden, 'k heb met belangstelling deze site geopend, maar ik geraak niet verder dan de welkomstbladzijde; jullie hebben het over foto's etc., maar hoe kom ik er aan? Graag tip!!!!
In 1968/69 was Leleu nog majoor, samen met majoor Reding.
De bataljonscomm. was Lt.-kol. Lescreve, wie, naar ik onlangs vernomen heb, vroeg gestorven is. De baas was echter niet zoveel in de kazerne in die tijd, hij zat ook nog geregeld in Belgie. Groetjes, Raf.

danys

27 aug 2008, 10:08

Beste Raf,

Ik ken dat probleem, als ik de website via Internet explorer open geraak ik ook niet verder. Via Safari daarentegen lukt het me wel. Vermoedelijk is de versie internet explorer niet up to date. Ik weet wel niet of je deze updates zo maar kan downloaden van de een of andere site.
Misschien kan er iemand anders antwoorden ?

Groeten,

Dany

Peetje Maurice

27 aug 2008, 18:42

Met Internet Explorer 7 geraak ik moeiteloos op de meer dan interessante site.
Eens je erin geslaagd bent een link aan te klikken, kan je zonder moeite ook de andere links bekijken. Ik had in het begin ook wat moeilijkheden, want het logo van de site, ging bij het aanklikken van een link mee. Een ogenblik geduld hebben tot dat verkleinde logo gaat veranderen in een normaal pijljte.
Denk dat er toch een fout zit in de website.
IE7 kan men downloaden op de site van Microsoft.