mijmeringen
-
gustilpe - Lid geworden op: 04 okt 2007, 20:52
met dank aan Nele, bo en Morgenstern
Ze zijn er bijna
onze 40 gasten uit Zuid-Afrika
er scheidt ons slechts één week
voor de grote oversteek
ze zijn al onderweg
zagen onze Heilige Moeder
eerst in Fatima, dan in Lourdes
op het ogenblik verblijven ze in Rome
bij de Paus zijn ze woensdag wellekome
Rome en Assisie zijn de hoogtepunten van hun reis
door hun zwakke munt betaalden ze een meerprijs
op 7 juli komen ze in Ternat aan
het was een helse zoektocht zo waar
naar gastgezinnen, nu staan ze klaar
voor een ontvangst zonder weerga
we boksten een goed programma in elkaar
heel wat werk maar zeker geen bezwaar
we zien jullie heel graag komen
en willen open staan voor elkaars noden
over alle verschillen van taal en ras heen
gaan we samen zingen hier bijeen
samen werken aan eenheid en vrede
we richten aan de Heer onze bede:
Make me an instrument of piece!
Make me an instrument of love!
gustilpe
Ze zijn er bijna
onze 40 gasten uit Zuid-Afrika
er scheidt ons slechts één week
voor de grote oversteek
ze zijn al onderweg
zagen onze Heilige Moeder
eerst in Fatima, dan in Lourdes
op het ogenblik verblijven ze in Rome
bij de Paus zijn ze woensdag wellekome
Rome en Assisie zijn de hoogtepunten van hun reis
door hun zwakke munt betaalden ze een meerprijs
op 7 juli komen ze in Ternat aan
het was een helse zoektocht zo waar
naar gastgezinnen, nu staan ze klaar
voor een ontvangst zonder weerga
we boksten een goed programma in elkaar
heel wat werk maar zeker geen bezwaar
we zien jullie heel graag komen
en willen open staan voor elkaars noden
over alle verschillen van taal en ras heen
gaan we samen zingen hier bijeen
samen werken aan eenheid en vrede
we richten aan de Heer onze bede:
Make me an instrument of piece!
Make me an instrument of love!
gustilpe
vriendschap is het kostbaarste geschenk!
-
ria - Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
Lieve Gustilpe,
Ik kan me niet herinneren waar ik het programma gelezen heb van 10 juli, en ik kan het ook niet terugvinden.
Is het mogelijk om het hier nog eens te vermelden?
Ik wens jullie heel veel vreugde en vriendschap, te samen met de
mensen uit Zuid Afrika.
Afrika, Afrika, het laat je niet meer los, zeker niet als je kleinkinderen
hebt die ook Afrikaans bloed in hun aderen hebben.
Tot lezens,
ria
De glimlach en de hoop van Afrika!

Ik kan me niet herinneren waar ik het programma gelezen heb van 10 juli, en ik kan het ook niet terugvinden.
Is het mogelijk om het hier nog eens te vermelden?
Ik wens jullie heel veel vreugde en vriendschap, te samen met de
mensen uit Zuid Afrika.
Afrika, Afrika, het laat je niet meer los, zeker niet als je kleinkinderen
hebt die ook Afrikaans bloed in hun aderen hebben.
Tot lezens,
ria
De glimlach en de hoop van Afrika!

Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.
-
Bomi - Lid geworden op: 09 aug 2002, 20:54
---
Gustilpe, wat een prachtig initiatief het verdient bewondering! Proficiat !!!
Net als Ria kan ik je alleen maar heel veel succes met de onderneming wensen. Als mens denk ik dat je voor al je inspanning véél in de plaats krijgt.
Nog een heel aangename tijd gewenst.
Liefs bomi
Gustilpe, wat een prachtig initiatief het verdient bewondering! Proficiat !!!
Net als Ria kan ik je alleen maar heel veel succes met de onderneming wensen. Als mens denk ik dat je voor al je inspanning véél in de plaats krijgt.
Nog een heel aangename tijd gewenst.
Liefs bomi
Dankbaar met het verleden, je blik open voor het heden!
-
Nele, bedankt voor jouw mooi gedichtje in ppt lavendel!
Ria, bedankt voor de prachtige foto's van de Afrikaanse kindjes, ik kan het mij voorstellen dat jij bijzonder van Afrika houdt door jouw kleinkinderen.
Bomi, dank je voor de lieve wensen, we proberen er het beste van te maken!
bo, ja het nadert met rasse schreden, bedankt voor de vreugdewensen!
Graag laat ik hier het definitieve programma zien:
Maandag 7 juli:
- Aankomst waarschijnlijk tussen 18u en 19u aan het Parochiecentrum
Sint-Jozef Dahlialaan Sint-Katherina-Lombeek
- gastgezinnen bereiden koude schotel eigen gezin + 3
- koorleden Sint-Jozef, niet gastgezin zorgen voor desserten, doen de
vaat, ruimen zaal op
- onthaal en toewijzing gezinnen
- gezamenlijk buffet in parochiecentrum
- 20:00: opening tentoonstelling “Hoop, moeder van alle leven” door
zeven Zuid-Afrikaanse kunstenaars
- gastgezinnen nemen hun gasten naar huis voor overnachting
Dinsdag 8 juli:
- 9:30 vertrek met bus Brussel
- korte rondrit langs het Atomium
- 11:00: bezoek Zuid-Afrikaanse Ambassade, Montoyerstraat 17-19 1000
Brussel, bus vol, gastgezinnen hebben voorrang, anderen met auto’s.,
- 12:30: middagmaal: In de Mort Subite Warmoesberg 7 1000 Brussel
- bezoek Grote Markt
- 14:30: bezoek Federaal Parlement, ingang langs achterkant,
Leuvenseweg 13 1000 Brussel, aanmelden aan de onthaalbalie:
verwelkoming kamervoorzitter Herman Van Rompuy, rondleiding
- 17:00 bezoek basiliek Koekelberg
- 18:15 terug aan het Parochiecentrum, gastgezinnen mogen hun gasten
afhalen
woensdag 9 juli:
- 10:00: met bus naar Brugge, vertrek aan het Parochiecentrum
- 11:45 middagmaal in de Abdij Zevenkerken Sint-Andries
- 14:00 bezoek Brugge met 2 Engelssprekende gidsen en 1
Nederlandssprekende gids
- 17:30 terug aan het Parochiecentrum
Donderdag 10 juli: Feest van de Vlaamse Gemeeschap Ternat
- 10:00: eucharistieviering in de Sint-Gertrudiskerk Ternat opgeluisterd
door het Denis Daltonkoor
- na de mis bezoek aan de markt
- 13:00: koude schotel voor gasten en gastgezinnen in De Ploter
aangeboden door de cultuurdienst
- 18:00: BBQ door KWB, vlaai OKRA op de koer van de Vrijde Lagere
School Dahlialaan
- 19:00: verwelkoming door de burgemeester
- 19:15: gastspreker Mark de Mesmaeker, Vlaams Parlementslid
- 19:30: concert door het Denis Daltonkoor uit Zuid-Afrika en het Sint-
Jozefskoor
- 20:30: samenzang
- 21:30: concert met Hans Van Cauwenberhge: Nederlandstalige liedjes,
vrolijk, aards en zot
- 22:30: feesten met Vrijspel, Vlaamse volksmuziek
Vrijdag 11 juli:
- voormiddag verblijf bij de gastgezinnen of op vraag van onze gasten
shopping Tele-dienst Stationstraat Liedekerke
- middagmaal bij de gastgezinnen
- na de middag afscheid van onze gasten aan het parochiecentrum en
afreis Zaventem met terugvlucht Zuid-Afrika
Op alle uitstappen zijn gastgezinnen en leden Sint-Jozefskoor welkom mits namen mee te delen.
De liijsten met de namen dienen om veiligheidsredenen over gemaakt te worden voor 27 juni aan de Ambassade van Zuid-Afrika en aan het Federaal Parlement
MAKE ME AN INSTRUMENT OF PEACE
MAKE ME AN INSTRUMENT OF LOVE
Gustilpe
Ria, bedankt voor de prachtige foto's van de Afrikaanse kindjes, ik kan het mij voorstellen dat jij bijzonder van Afrika houdt door jouw kleinkinderen.
Bomi, dank je voor de lieve wensen, we proberen er het beste van te maken!
bo, ja het nadert met rasse schreden, bedankt voor de vreugdewensen!
Graag laat ik hier het definitieve programma zien:
Maandag 7 juli:
- Aankomst waarschijnlijk tussen 18u en 19u aan het Parochiecentrum
Sint-Jozef Dahlialaan Sint-Katherina-Lombeek
- gastgezinnen bereiden koude schotel eigen gezin + 3
- koorleden Sint-Jozef, niet gastgezin zorgen voor desserten, doen de
vaat, ruimen zaal op
- onthaal en toewijzing gezinnen
- gezamenlijk buffet in parochiecentrum
- 20:00: opening tentoonstelling “Hoop, moeder van alle leven” door
zeven Zuid-Afrikaanse kunstenaars
- gastgezinnen nemen hun gasten naar huis voor overnachting
Dinsdag 8 juli:
- 9:30 vertrek met bus Brussel
- korte rondrit langs het Atomium
- 11:00: bezoek Zuid-Afrikaanse Ambassade, Montoyerstraat 17-19 1000
Brussel, bus vol, gastgezinnen hebben voorrang, anderen met auto’s.,
- 12:30: middagmaal: In de Mort Subite Warmoesberg 7 1000 Brussel
- bezoek Grote Markt
- 14:30: bezoek Federaal Parlement, ingang langs achterkant,
Leuvenseweg 13 1000 Brussel, aanmelden aan de onthaalbalie:
verwelkoming kamervoorzitter Herman Van Rompuy, rondleiding
- 17:00 bezoek basiliek Koekelberg
- 18:15 terug aan het Parochiecentrum, gastgezinnen mogen hun gasten
afhalen
woensdag 9 juli:
- 10:00: met bus naar Brugge, vertrek aan het Parochiecentrum
- 11:45 middagmaal in de Abdij Zevenkerken Sint-Andries
- 14:00 bezoek Brugge met 2 Engelssprekende gidsen en 1
Nederlandssprekende gids
- 17:30 terug aan het Parochiecentrum
Donderdag 10 juli: Feest van de Vlaamse Gemeeschap Ternat
- 10:00: eucharistieviering in de Sint-Gertrudiskerk Ternat opgeluisterd
door het Denis Daltonkoor
- na de mis bezoek aan de markt
- 13:00: koude schotel voor gasten en gastgezinnen in De Ploter
aangeboden door de cultuurdienst
- 18:00: BBQ door KWB, vlaai OKRA op de koer van de Vrijde Lagere
School Dahlialaan
- 19:00: verwelkoming door de burgemeester
- 19:15: gastspreker Mark de Mesmaeker, Vlaams Parlementslid
- 19:30: concert door het Denis Daltonkoor uit Zuid-Afrika en het Sint-
Jozefskoor
- 20:30: samenzang
- 21:30: concert met Hans Van Cauwenberhge: Nederlandstalige liedjes,
vrolijk, aards en zot
- 22:30: feesten met Vrijspel, Vlaamse volksmuziek
Vrijdag 11 juli:
- voormiddag verblijf bij de gastgezinnen of op vraag van onze gasten
shopping Tele-dienst Stationstraat Liedekerke
- middagmaal bij de gastgezinnen
- na de middag afscheid van onze gasten aan het parochiecentrum en
afreis Zaventem met terugvlucht Zuid-Afrika
Op alle uitstappen zijn gastgezinnen en leden Sint-Jozefskoor welkom mits namen mee te delen.
De liijsten met de namen dienen om veiligheidsredenen over gemaakt te worden voor 27 juni aan de Ambassade van Zuid-Afrika en aan het Federaal Parlement
MAKE ME AN INSTRUMENT OF PEACE
MAKE ME AN INSTRUMENT OF LOVE
Gustilpe
-
Met het vooruitzicht op de heiligverklaring van Pater Damiaan, hier een schets uit de proloog van het boek van Hilde Eynikel:
DAMIAAN DE DEFINITIEVE BIOGRAFIE
uitgegeven in 1997 door het Davidsfonds
Uit de proloog:
... Hier hoort hoort de wisselwerking tussen de historische biografie en de interpretatie van de historische gegevens door de lezer aan te vangen.
Damiaan. De definitieve biografie van Hilde Eynikel wil dan ook niets meer aanbieden dan een Damiaanbiografie. Een biograffisch werk dat steunt op doorgedreven en diepgaand onderzoek van het gekende en beschikbare bronnenmateriaal.
Op basis van dit onderzoek promoveerde zij in 1996 cum magna laude tot doctor aan de faculteit Geschiedenis, van de K.U.Leuven.
Deze nieuwe biografie introduceert de lezer in het leven van een mens met een geschiedenis, een mens met een gelaat getekend door die geschiedenis.
Deze biografie brengt het verhaal van Damiaan de Veuster tot leven, van geboorte tot graf. De geschiedenis van elke mens, en toch zo anders. De prille jaren van de kleine Jef de Veuster zijn niet spectaculair verschillend van zijn tijdgenootjes. Als jongeman komt hij in een stroomversnelling van gebeurtenissen die zijn verder leven diepgaand bepalen: het bewust-worden van zijn religieuze roeping, de intrede in de congregatie van de Heilige Harten, zijn studietijd, zijn missionarisroeping.
Dan volgt al snel - hij was pas goed 23 jaar - de afreis naar de onbekende wereld van Hawaï. Achteraf gezien is dit alles niet bijzonder, honderden hebben gelijkaardige ervaringen beleefd. Ook de eerste negen jaar maken Damiaan niet meteen uitzonderlijk: hij maakte hetzelfde mee als praktisch alle jonge missionarissen. Op het eiland Hawaï kent Damiaan euforie en depressie, momenten van geluk en van grote eenzaamheid, en heeft hij contact met melaatsen. Het is echter pas na 10 mei 1873 dat Damiaan evolueert in een voorheen bijna ondenkbare richting.
In de mikrokosmos van Kalawao-Kalaupapa groeit Damiaan uit tot de man van Molokaï. De priester-missionaris die bewondering opwekt en controverse uitlokt. De religieus die zichzelf en zijn tijd overstijgt.
Voor het eerst in een Damiaanbiografie wordt aangetoond hoe Damiaan op zeer bewuste wijze het risico van lepra-besmetting heeft genomen, heel doelgericht ook, want hij besefte dat hij alleen via een eerlijke inculturatie het hart én de ziel van de HawaÏanen kon winnen.
Dwars tegen alle superioriteitsgevoelens in van de blanke inwijkeling die op onbeschaamde en brutale wijze zijn cultuur opdrong aan de inheemse bevolking, werd Damiaan Hawaîaan met de Hawaïanen.
Hij kwam op voor de rechten van de bannelingen, hij begreep en deelde het lot van de onherroepelijk gesegregeerden.
Zijn tussenkomsten bij de overheid bezorgden hem narigheid, maar hij wist lotsverbetering te bewerken. Hij schuwde niet de risico's van 'geneeskundige' experimenten in de hoop de lepra een halt toe te roepen of minstens het lichamelijke leed ervan te verzachten.
Damiaan doorbrak het taboe van de begrenzing door geloofsovertuiging en wist de melaatsennederzetting om te vormen tot een levensgemeenschap waar mensen elkaar konden vinden en waarderen over de grenzen van geloofsovertuiging heen.
Damiaan komt in deze biografie naar voor als een man met tekortkomingen: soms naïef, vaak onbezonnen en koppig. Hij is ook een mens gekweld door eenzaamheid en onbegrip, lijdend onder afgunst.
Altijd weer wordt duidelijk hoe onverzettelijk hij blijft: zowel in zijn diep geloof als in de overtuiging van en de trouw aan zijn roeping als religieus van de Heilige Harten én als zielzorger van de gedeporteerde melaatsen.
Niets heeft de roeping aan het wankelen gebracht, ook moeilijke confraters niet zoals André Burgerman en Albert Montiton die hem als helpers werden toegezonden.
De vele conflicten met zijn religieuze overheden, bisschop Hermann Köckermann en missie-overste Léonor Fouesnel, meningsverschillen die hem tot het einde toe bleven achtervolgen, hebben zijn trouw aan de congregatie niet ondermijnd. Hoe onverzettelijk hij ook was en hoe boos hij ook kon zijn, Damiaan was altijd bereid schuld te erkennen en waar dit aan de orde was, vergeving te schenken.
Damiaan was een 'overlever' die dankzij een diep geloof en zin voor humor, altijd weer uit het diepste dal naar boven klauterde. Ongetwijfeld zijn de bezoeken van symphatisanten als Charles Warren Stoddard, dr. GW Woods en Edward Clifford en de steun van zovelen over de hele wereld, lichtpunten geweest in zijn leven.
In zijn laatste dagen wist hij zich omringd door bezorgde mensen en was de aanwezigheid van zijn confrater Wendelin Möllers een ware troost.
Zijn landgenoot Louis-Lambert Conrardy en de Amerikaan Jozef Dutton zouden ervoor zorgen dat zijn werk werd voortgezet.
Damiaan mocht zelf nog beleven dat de zusters franciscanessen zich aanmeldden. Hij mocht gaan in vrede.
Damiaan. De definitieve biografie is een historische biografie die er mag zijn. Zoveel is zeker. Of de enigszins boude ondertitel De definitieve biografie helemaal terecht is, zal de toekomst moeten uitwijzen.
Paul Macken, ss.CC.
dit boek heel graag gelezen en veel respect voor deze mens!
gustilpe
DAMIAAN DE DEFINITIEVE BIOGRAFIE
uitgegeven in 1997 door het Davidsfonds
Uit de proloog:
... Hier hoort hoort de wisselwerking tussen de historische biografie en de interpretatie van de historische gegevens door de lezer aan te vangen.
Damiaan. De definitieve biografie van Hilde Eynikel wil dan ook niets meer aanbieden dan een Damiaanbiografie. Een biograffisch werk dat steunt op doorgedreven en diepgaand onderzoek van het gekende en beschikbare bronnenmateriaal.
Op basis van dit onderzoek promoveerde zij in 1996 cum magna laude tot doctor aan de faculteit Geschiedenis, van de K.U.Leuven.
Deze nieuwe biografie introduceert de lezer in het leven van een mens met een geschiedenis, een mens met een gelaat getekend door die geschiedenis.
Deze biografie brengt het verhaal van Damiaan de Veuster tot leven, van geboorte tot graf. De geschiedenis van elke mens, en toch zo anders. De prille jaren van de kleine Jef de Veuster zijn niet spectaculair verschillend van zijn tijdgenootjes. Als jongeman komt hij in een stroomversnelling van gebeurtenissen die zijn verder leven diepgaand bepalen: het bewust-worden van zijn religieuze roeping, de intrede in de congregatie van de Heilige Harten, zijn studietijd, zijn missionarisroeping.
Dan volgt al snel - hij was pas goed 23 jaar - de afreis naar de onbekende wereld van Hawaï. Achteraf gezien is dit alles niet bijzonder, honderden hebben gelijkaardige ervaringen beleefd. Ook de eerste negen jaar maken Damiaan niet meteen uitzonderlijk: hij maakte hetzelfde mee als praktisch alle jonge missionarissen. Op het eiland Hawaï kent Damiaan euforie en depressie, momenten van geluk en van grote eenzaamheid, en heeft hij contact met melaatsen. Het is echter pas na 10 mei 1873 dat Damiaan evolueert in een voorheen bijna ondenkbare richting.
In de mikrokosmos van Kalawao-Kalaupapa groeit Damiaan uit tot de man van Molokaï. De priester-missionaris die bewondering opwekt en controverse uitlokt. De religieus die zichzelf en zijn tijd overstijgt.
Voor het eerst in een Damiaanbiografie wordt aangetoond hoe Damiaan op zeer bewuste wijze het risico van lepra-besmetting heeft genomen, heel doelgericht ook, want hij besefte dat hij alleen via een eerlijke inculturatie het hart én de ziel van de HawaÏanen kon winnen.
Dwars tegen alle superioriteitsgevoelens in van de blanke inwijkeling die op onbeschaamde en brutale wijze zijn cultuur opdrong aan de inheemse bevolking, werd Damiaan Hawaîaan met de Hawaïanen.
Hij kwam op voor de rechten van de bannelingen, hij begreep en deelde het lot van de onherroepelijk gesegregeerden.
Zijn tussenkomsten bij de overheid bezorgden hem narigheid, maar hij wist lotsverbetering te bewerken. Hij schuwde niet de risico's van 'geneeskundige' experimenten in de hoop de lepra een halt toe te roepen of minstens het lichamelijke leed ervan te verzachten.
Damiaan doorbrak het taboe van de begrenzing door geloofsovertuiging en wist de melaatsennederzetting om te vormen tot een levensgemeenschap waar mensen elkaar konden vinden en waarderen over de grenzen van geloofsovertuiging heen.
Damiaan komt in deze biografie naar voor als een man met tekortkomingen: soms naïef, vaak onbezonnen en koppig. Hij is ook een mens gekweld door eenzaamheid en onbegrip, lijdend onder afgunst.
Altijd weer wordt duidelijk hoe onverzettelijk hij blijft: zowel in zijn diep geloof als in de overtuiging van en de trouw aan zijn roeping als religieus van de Heilige Harten én als zielzorger van de gedeporteerde melaatsen.
Niets heeft de roeping aan het wankelen gebracht, ook moeilijke confraters niet zoals André Burgerman en Albert Montiton die hem als helpers werden toegezonden.
De vele conflicten met zijn religieuze overheden, bisschop Hermann Köckermann en missie-overste Léonor Fouesnel, meningsverschillen die hem tot het einde toe bleven achtervolgen, hebben zijn trouw aan de congregatie niet ondermijnd. Hoe onverzettelijk hij ook was en hoe boos hij ook kon zijn, Damiaan was altijd bereid schuld te erkennen en waar dit aan de orde was, vergeving te schenken.
Damiaan was een 'overlever' die dankzij een diep geloof en zin voor humor, altijd weer uit het diepste dal naar boven klauterde. Ongetwijfeld zijn de bezoeken van symphatisanten als Charles Warren Stoddard, dr. GW Woods en Edward Clifford en de steun van zovelen over de hele wereld, lichtpunten geweest in zijn leven.
In zijn laatste dagen wist hij zich omringd door bezorgde mensen en was de aanwezigheid van zijn confrater Wendelin Möllers een ware troost.
Zijn landgenoot Louis-Lambert Conrardy en de Amerikaan Jozef Dutton zouden ervoor zorgen dat zijn werk werd voortgezet.
Damiaan mocht zelf nog beleven dat de zusters franciscanessen zich aanmeldden. Hij mocht gaan in vrede.
Damiaan. De definitieve biografie is een historische biografie die er mag zijn. Zoveel is zeker. Of de enigszins boude ondertitel De definitieve biografie helemaal terecht is, zal de toekomst moeten uitwijzen.
Paul Macken, ss.CC.
dit boek heel graag gelezen en veel respect voor deze mens!
gustilpe
-
Gustilpe, een vraagje. Hilde Eynikel, is of was dat geen journaliste? Vroeger had ik het weekblad Libelle en ik dacht dat ik daar ook colums van haar heb gelezen of ben ik mis?
Geniet van je kleinkind, liefde geef je er nooit ' te 'veel aan. Ik denk dat dit een kontekst is waar ' te ' niet op z'n plaats is.
Fijn dat mijn mijmering herkenning bij je naar boven haalde, en nu op naar de feesten!
Liefs bomi.
Geniet van je kleinkind, liefde geef je er nooit ' te 'veel aan. Ik denk dat dit een kontekst is waar ' te ' niet op z'n plaats is.
Fijn dat mijn mijmering herkenning bij je naar boven haalde, en nu op naar de feesten!
Liefs bomi.
-
bomi,
Hilde Eynikel schreef ook 'Over Gastons oorlog' en 'Onze Kongo'
bedankt dat je hier kwam!

twee paar blauwe kinderogen
stralend twinkelende lichtjes
'k wil ze weerzien in mijn dromen
deze lieve kindergezichtjes
lachend gulle kindermondjes
tekenen van puur geluk
vreugdedansen in kleine rondjes
mijn geluk kan niet meer stuk
oprecht en ongekunsteld
genietend van hun kindertijd
vrolijk komen ze aangehuppeld
een en al behendigheid
Anke 9 jaar en Gustje 18 maanden
aan iedereen een fijn weekend,
gustilpe
Hilde Eynikel schreef ook 'Over Gastons oorlog' en 'Onze Kongo'
bedankt dat je hier kwam!
twee paar blauwe kinderogen
stralend twinkelende lichtjes
'k wil ze weerzien in mijn dromen
deze lieve kindergezichtjes
lachend gulle kindermondjes
tekenen van puur geluk
vreugdedansen in kleine rondjes
mijn geluk kan niet meer stuk
oprecht en ongekunsteld
genietend van hun kindertijd
vrolijk komen ze aangehuppeld
een en al behendigheid
Anke 9 jaar en Gustje 18 maanden
aan iedereen een fijn weekend,
gustilpe
-
sunset - Lid geworden op: 26 mar 2007, 11:42
Het is niet dat ik niet wil, het is heel dikwijls dat ik niet kan (wegens tijdgebrek en ook de zomer met zijn vakkanties en weggaanweekenden). Maar vandaag had ik even.
Groetjes en een heel fijn weekend, sunset
blik – vang
jouw blik vindt zijn weg
door de massa
(van mijn gedachten)
van vreemde
gevoelens (in mij)
licht op
(als ster onder velen)
treft mij
geen seconde te vroeg
in mij ontwaakt
een gelukzalig lachen.
sunset 05-07-2008
Groetjes en een heel fijn weekend, sunset
blik – vang
jouw blik vindt zijn weg
door de massa
(van mijn gedachten)
van vreemde
gevoelens (in mij)
licht op
(als ster onder velen)
treft mij
geen seconde te vroeg
in mij ontwaakt
een gelukzalig lachen.
sunset 05-07-2008
Ik denk niet, ik voel. Want ik prefereer het hart boven het verstand.
-
_Nele_ - Lid geworden op: 06 feb 2007, 19:20
Lieve Gustilpe,
Damiaan,waar ik zoveel over verteld heb!
Heb een grote bewondering voor hem!
Fijn week-end!!
Deemstering
Weelderig rood,roos blauw
waar ik zoveel van hou
wit,oranje,purper heide
bloemenpracht wijde
rood kleurt de hemel
straalt over het gewemel
de deemstering valt
roept de dag een halt
hult straks alles in het donker
maakt plaats voor sterrengeflonker
Nele
Damiaan,waar ik zoveel over verteld heb!
Heb een grote bewondering voor hem!
Fijn week-end!!
Deemstering
Weelderig rood,roos blauw
waar ik zoveel van hou
wit,oranje,purper heide
bloemenpracht wijde
rood kleurt de hemel
straalt over het gewemel
de deemstering valt
roept de dag een halt
hult straks alles in het donker
maakt plaats voor sterrengeflonker
Nele
-
Gustilpe bedankt, en een welgemeend proficiat voor die twee schatten van kleinkinderen. Het is zo dat elke oma trots is op haar nageslacht maar deze mogen er zijn, zien er vol leven en deugniet uit. Laat ze genieten hun kindzijn is zo snel voorbij. Ik hoef hier maar rond me te kijken.
Lieve groetjes bomi.
- - - - - - -
Lieve groetjes bomi.
- - - - - - -

-
Bosrankje - Lid geworden op: 20 dec 2005, 20:42

Lieve Gustilpe,
Je topic is boeiend, gevariëerd, interessant en poëtisch..... en je
liefde voor je kleinkinderen is bijna tastbaar. Heel mooie gedichten
heb je over hen geschreven !!!
Nog bedankt voor je bezoek in mijn Laar en je lieve woorden
Misschien tot ziens en lieve groetjes van Alter en Rankje
Ik hou van het leven en geloof in de mensen !
Schrijven is als vrijen met de schoonheid van
woord en zin.....
Schrijven is als vrijen met de schoonheid van
woord en zin.....
-
met dank aan Nele, bomi, bosrankje en bo
Ze zijn er onze Zuiid- Afrikanen,
stipt 18u kwamen ze aan. In de gietende regen stapten ze van de bus, onze koorleden hielpen hen om vlug de kofffers in het droge te krijgen in het parochiecentrum. Ondertussen stond een groots buffet te wachten klaargemaakt door de gastgezinnen.
Voor sommigen was het blij weerzien, voor anderen de eerste keer, maar algauw voelden deze mensen dat ze verwacht werden.
De gasten zongen dankliederen, wat een stemmen!
Om 20 u werd de tentoonstelling geopend.
Hieronder kan je lezen over Soweto Connection
SOWETO CONNECTION
Wie zijn zij?
Een kleine groep betrokken mensen rond oprichtster Frieda Groffy die in 2000 voor de eerste keer voor enkele maanden naar Zuid-Afrika vertrok met de bedoeling een boek te schrijven.
In 2003 kwam het boek er “Stemmen met littekens” en de cd “Voices with scars”. Alle ter plaatse gemaakte contacten werden verder uitgebouwd en in kaart gebracht en in 2004 vertrok ze opnieuw voor enkele maanden, deze maal op uitnodiging van de Artist Proof Studio in Johannesburg voor het geven van workshops aan vrouwengroepen en studenten, en in 2007 werkte ze gedurende drie maand met studenten in het project ‘Droom, verlangen en Hoop’ binnen het Linx+ project ‘Hope & Désir”.
Terug thuis resulteerde dit in het opzetten van twee kleinschalige projecten: een met de Vrouwengroep IKAGENG en het nieuwe project PHUMELELA Little Artists in Soweto.
Wat doen zij?
Lezingen: ‘Vrouwen in het Zuid-Afrika van vandaag!’
‘Halala Madiba’ een wat aparte lezing rond de figuur van Nelson Mandela!
POEZIEPROGRAMMA/ 4Stemmen met littekens’ ism. Olumide Toyinbo-muzikant
www.sowetoconnection.centerall.com
PROJECTEN!
Vrouwengroep: IKAGENG
Een groep van voornamelijk ‘grootmoeders’ die onder de koepel van de Artist Proof Studio werken binnen het Paper Prayers Project- een sensibiliserings project om het taboe rond de Aids-problematiek te doorbreken. Zij hebben een korte, intensieve opleiding gekregen en maken nu allerlei artisanaat zoals o.a. wandtapijten, speelgoed, kussens, T-shirts waar zoveel mogelijk een Aids-boodschap in verwerkt wordt.
TENT ACADEMY PHUMELELA Little Artists*
Een nieuw kleinschalig project met buurtkinderen. Onder de leiding van Vatiswa Mtyalela, een jonge kunstenares, woonachtig in Marshalltown-Soweto, is het de bedoeling om de kinderen uit de buurt op vrije dagen een aanbod van creatieve ateliers aan te bieden. Gestart in maart 2007 met ongeveer 10 kinderen zijn er momenteel reeds zo’n 15 op regelmatige basis bij het project betrokken.
Daar er geen ruimte beschikbaar was werd de idee van een grote tent als ‘Academie’ naar voor geschoven, een eenvoudige en niet écht dure oplossing om de kinderen onderdak te brengen, vooral bij slecht weer. Dit project kan echt een succes worden!!!
Gedicht uit “Stemmen met littekens” God’s Window
Hier,
In dit verwarrende verwarde
Land
Als een blinde zoekend tastend
Naar het bevrijdende medicijn
Om diepe wonden te genezen
Hier,
In wankel evenwicht staand aan
De rand van het ijle niets
Heb ik de bijna ondraaglijke pijn
Van schoonheid ervaren
God’s Window
Woorden werden fluisterend
Gestamel gedragen
Op de vleugels van de wind
Mijn ziel verloor zich in
De absolute stilte
Tot ik zelf stilte werd en
Ruimte en eindeloosheid.
Frieda Groffy
Ze zijn er onze Zuiid- Afrikanen,
stipt 18u kwamen ze aan. In de gietende regen stapten ze van de bus, onze koorleden hielpen hen om vlug de kofffers in het droge te krijgen in het parochiecentrum. Ondertussen stond een groots buffet te wachten klaargemaakt door de gastgezinnen.
Voor sommigen was het blij weerzien, voor anderen de eerste keer, maar algauw voelden deze mensen dat ze verwacht werden.
De gasten zongen dankliederen, wat een stemmen!
Om 20 u werd de tentoonstelling geopend.
Hieronder kan je lezen over Soweto Connection
SOWETO CONNECTION
Wie zijn zij?
Een kleine groep betrokken mensen rond oprichtster Frieda Groffy die in 2000 voor de eerste keer voor enkele maanden naar Zuid-Afrika vertrok met de bedoeling een boek te schrijven.
In 2003 kwam het boek er “Stemmen met littekens” en de cd “Voices with scars”. Alle ter plaatse gemaakte contacten werden verder uitgebouwd en in kaart gebracht en in 2004 vertrok ze opnieuw voor enkele maanden, deze maal op uitnodiging van de Artist Proof Studio in Johannesburg voor het geven van workshops aan vrouwengroepen en studenten, en in 2007 werkte ze gedurende drie maand met studenten in het project ‘Droom, verlangen en Hoop’ binnen het Linx+ project ‘Hope & Désir”.
Terug thuis resulteerde dit in het opzetten van twee kleinschalige projecten: een met de Vrouwengroep IKAGENG en het nieuwe project PHUMELELA Little Artists in Soweto.
Wat doen zij?
Lezingen: ‘Vrouwen in het Zuid-Afrika van vandaag!’
‘Halala Madiba’ een wat aparte lezing rond de figuur van Nelson Mandela!
POEZIEPROGRAMMA/ 4Stemmen met littekens’ ism. Olumide Toyinbo-muzikant
www.sowetoconnection.centerall.com
PROJECTEN!
Vrouwengroep: IKAGENG
Een groep van voornamelijk ‘grootmoeders’ die onder de koepel van de Artist Proof Studio werken binnen het Paper Prayers Project- een sensibiliserings project om het taboe rond de Aids-problematiek te doorbreken. Zij hebben een korte, intensieve opleiding gekregen en maken nu allerlei artisanaat zoals o.a. wandtapijten, speelgoed, kussens, T-shirts waar zoveel mogelijk een Aids-boodschap in verwerkt wordt.
TENT ACADEMY PHUMELELA Little Artists*
Een nieuw kleinschalig project met buurtkinderen. Onder de leiding van Vatiswa Mtyalela, een jonge kunstenares, woonachtig in Marshalltown-Soweto, is het de bedoeling om de kinderen uit de buurt op vrije dagen een aanbod van creatieve ateliers aan te bieden. Gestart in maart 2007 met ongeveer 10 kinderen zijn er momenteel reeds zo’n 15 op regelmatige basis bij het project betrokken.
Daar er geen ruimte beschikbaar was werd de idee van een grote tent als ‘Academie’ naar voor geschoven, een eenvoudige en niet écht dure oplossing om de kinderen onderdak te brengen, vooral bij slecht weer. Dit project kan echt een succes worden!!!
Gedicht uit “Stemmen met littekens” God’s Window
Hier,
In dit verwarrende verwarde
Land
Als een blinde zoekend tastend
Naar het bevrijdende medicijn
Om diepe wonden te genezen
Hier,
In wankel evenwicht staand aan
De rand van het ijle niets
Heb ik de bijna ondraaglijke pijn
Van schoonheid ervaren
God’s Window
Woorden werden fluisterend
Gestamel gedragen
Op de vleugels van de wind
Mijn ziel verloor zich in
De absolute stilte
Tot ik zelf stilte werd en
Ruimte en eindeloosheid.
Frieda Groffy