mijmeringen

Dit is de rubriek die volledig voor poëzie en proza is voorbehouden.

gustilpe

11 jul 2008, 13:33

10 juli met onze Zuid-Afrikaanse vrienden

De eucharistieviering, niettegenstaande een weekdag, lokte veel volk.
Het was een zeer mooie viering met aangepaste lezingen, zang en dans zoals we slechts zelden kunnen meemaken.
’s Middags werd ons een feestmaaltijd aangeboden door het gemeentebestuur en cultuurraad, wij danken hen.

Het avondfeest werd ingeleid door de burgemeester en gastspreker Mark de Mesmaker, Vlaams Parlementslid.

De tent zat afgeladen vol! Zelfs onder het afdak van de school namen velen plaats, alhoewel ze het optreden niet konden zien, toch genieten van het concert!

Daarna begon het concert met als eerste het Zuid-Afrikaans koor Denis Dalton. Het eerste bezoek van het koor dateert al van 1984, nog in volle apartheidsperiode. Toen was het niet vanzelfsprekend dat blanken en zwarten op vriendschappelijke wijze met elkaar omgingen, maar tot op vandaag is dat niet veel veranderd in eigen land. Dit koor is hier voor de 7de maal te gast.

Dit koor bestaat sinds 1961. Het heeft in Zuid-Afrika een stevige reputatie en heeft in vele wedstrijden bekers gewonnen.
De liederen die het Denis Daltonkoor brengt zijn in verschillende talen, Sotho, Tswana, Zulu, Xhoso en Pedi.

De teksten begrepen we niet maar hun liederen brachten de Zuid-Afrikaanse zon in ons een beetje verdrinkende land.

Ze zingen niet enkel maar met hun voeten maken ze tegentijdse bewegingen in hun dans.

Zij hadden enorme bijval.

Daarna kwam ons eigen Sint-Jozefskoor aan de beurt, onze mensen zetten hun beste beentje voor, wij brachten achtereenvolgens Avondliedje van Jos Mertens, Ode an die Freude Beethoven, Kampvuur van A Preud’homme, een Zuid-Afrikaans volkslied die sweep het geklap, De Roos van Ann Christie, Am Brunnen vor dem Tore, Op eer en trouw van A Preud’homme, O mijn Kempen eveneens van Preud’homme.
Het was een vlekkeloos concert met aan de piano Steven De Mesmaeker.

Daarna kwam de samenzang, een groot succes, met het Sint-Jozefskoor op het podium, de ganse tent zong enthousiast mee, (ik durf het bijna niet zeggen, onder mijn leiding), onvoorstelbaar dat je zoveel mensen kan laten meezingen. Het was fantastisch.

De avond werd vervolgd met conert met Hans (de nieuwe groep rond Hans Van Cauwenberghe en met Vrijspel, Vlaamse volksmuziek.

Doorlopend BBQ en allerlei standjes met versnaperingen en drank.
Ook de tentoonstelling bleef open, morgen nog een woordje daarover.

Ternat heeft gefeest tot laat in de nacht, een schitterende 11-juli-viering in het teken van vriendschap met Zuid-Afrika!

Een verrijking voor beide volkeren!

gustilpe
Laatst gewijzigd door gustilpe op 11 jul 2008, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
vriendschap is het kostbaarste geschenk!

gustilpe

11 jul 2008, 13:46

Afbeelding

eucharistieviering in de Sint-Gertrudiskerk Ternat

gustilpe

11 jul 2008, 13:48

Afbeelding

concert met het Denis Daltonkoor in tradionele klederdracht

ferry

11 jul 2008, 17:23

lieve Gustilpe

Heel hartelijk dank
-voor de uitnodiging ( maar zonder Betty en Ria ) en met het slechte weer ben ik het ook niet gaan zoeken
-voor het beschrijven van de festiviteiten en plaatsen van de foto's
zo kunnen wij toch nog wat meegenieten.
Het verheugt me dat alles goed verlopen is en iedereen genoten heeft , ondanks het weer !
Dikke proficiat !
Ik ga maandag met een paar vriendinnen naar Schoten naar het volksdansfestival
( doe ik ieder jaar en dat is een beetje dichterbij hé )
en ik denk dat er dit jaar weer een Afrikaanse groep op treed !
Dus toch nog een beetje Afrika . Liefs Fernanda

Afbeelding

nog een van onze foto's van Zuid Afrika
Een glimlach keert steeds naar u terug

ria

12 jul 2008, 10:44

gustilpe schreef:10 juli met onze Zuid-Afrikaanse vrienden

De eucharistieviering, niettegenstaande een weekdag, lokte veel volk.
Het was een zeer mooie viering met aangepaste lezingen, zang en dans zoals we slechts zelden kunnen meemaken.
’s Middags werd ons een feestmaaltijd aangeboden door het gemeentebestuur en cultuurraad, wij danken hen.

Het avondfeest werd ingeleid door de burgemeester en gastspreker Mark de Mesmaker, Vlaams Parlementslid.

De tent zat afgeladen vol! Zelfs onder het afdak van de school namen velen plaats, alhoewel ze het optreden niet konden zien, toch genieten van het concert!

Daarna begon het concert met als eerste het Zuid-Afrikaans koor Denis Dalton. Het eerste bezoek van het koor dateert al van 1984, nog in volle apartheidsperiode. Toen was het niet vanzelfsprekend dat blanken en zwarten op vriendschappelijke wijze met elkaar omgingen, maar tot op vandaag is dat niet veel veranderd in eigen land. Dit koor is hier voor de 7de maal te gast.

Dit koor bestaat sinds 1961. Het heeft in Zuid-Afrika een stevige reputatie en heeft in vele wedstrijden bekers gewonnen.
De liederen die het Denis Daltonkoor brengt zijn in verschillende talen, Sotho, Tswana, Zulu, Xhoso en Pedi.

De teksten begrepen we niet maar hun liederen brachten de Zuid-Afrikaanse zon in ons een beetje verdrinkende land.

Ze zingen niet enkel maar met hun voeten maken ze tegentijdse bewegingen in hun dans.

Zij hadden enorme bijval.

Daarna kwam ons eigen Sint-Jozefskoor aan de beurt, onze mensen zetten hun beste beentje voor, wij brachten achtereenvolgens Avondliedje van Jos Mertens, Ode an die Freude Beethoven, Kampvuur van A Preud’homme, een Zuid-Afrikaans volkslied die sweep het geklap, De Roos van Ann Christie, Am Brunnen vor dem Tore, Op eer en trouw van A Preud’homme, O mijn Kempen eveneens van Preud’homme.
Het was een vlekkeloos concert met aan de piano Steven De Mesmaeker.

Daarna kwam de samenzang, een groot succes, met het Sint-Jozefskoor op het podium, de ganse tent zong enthousiast mee, (ik durf het bijna niet zeggen, onder mijn leiding), onvoorstelbaar dat je zoveel mensen kan laten meezingen. Het was fantastisch.

De avond werd vervolgd met conert met Hans (de nieuwe groep rond Hans Van Cauwenberghe en met Vrijspel, Vlaamse volksmuziek.

Doorlopend BBQ en allerlei standjes met versnaperingen en drank.
Ook de tentoonstelling bleef open, morgen nog een woordje daarover.

Ternat heeft gefeest tot laat in de nacht, een schitterende 11-juli-viering in het teken van vriendschap met Zuid-Afrika!

Een verrijking voor beide volkeren!

gustilpe
Lieve Gustilpe, in mijn hart en met mijn gedachten was ik bij jullie.
Wat ben ik blij dat ALLES zo prima verlopen is, ondanks ons Belgisch
weertje. Ik heb het hele relaas hier gelezen.

Moe, maar voldaan en heel gelukkig, zullen jullie nu zijn.
Al diegenen die zo verbonden waren met Zuid-Afrika,
zeker ook de gastgezinnen.

EEN HEEL DIKKE PROFICIAT.

Een voorbeeld van solidariteit, voor ons allemaal!

Neem het nu maar even een beetje kalmer, om na te genieten.

Lieve en waarderende groet,
ria :wink:
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.

gustilpe

12 jul 2008, 16:07

Nele,
bedankt voor jouw gedicht 'waar moeten we heen' jouw inspiratie is onuitputtelijk!

Fernanda, bedankt dat je hiet verloop van onze Afrikadagen kwam lezen, ja spijtig van het weer maar we hadden met zijn allen de zon in ons hart.

Het volksdansfestival te Schoten, daar zijn wij ook enkele keren naartoe geweest met vrienden uit Schoten, geniet er van!

Bedankt voor de mooie foto!

Ria, bedankt maar ik wist wel dat jij alles zou komen volgen met jouw hart zelf gedeeltelijk in Afrika, en ja Ria, wij voelen ons gelukkig en ik zal het nu zeker enkele weken rustig aandoen!

aan iedereen een fijn weekend!

gustilpe

gustilpe

12 jul 2008, 16:36

Gisteren namen we afscheid van onze Zuid-Afrikaanse vrienden.

In de voormiddag was het 'shopping day' in de Kringwinkel. Eerst werden door de gastgezinnen de koffers gewogen. Niet meer dan 20 kg bagage zo luidt het voorschrift van de luchtvaartmaatschappij. Wij willen niet dat de mensen voor de verrassing komen te staan van bijkomende kosten op de luchthaven.

Vanaf 9u30 tot omstreeks 12u brachten gastgezinnen hun gasten naar de winkel, er werd gekozen, gepast en gekocht aan een schappelijk prijsje.

Ook schoenenwinkels werden eer aangedaan, hoewel periode van solden nog altijd veel duurder dan in hun eigen land maar betere kwaliteit, doch voor de meesten te duur!

Om 2u45 werd de bus verwacht en was het moment van afscheid aangebroken. Een moeilijk moment voor iedereen, een laatste 'song' een dikke knuffel en hier en daar een traan.

Moe maar gelukkig keerden gasten en gastgezinnen huiswaarts!

Het was een week om nooit te vergeten, verbroedering tussen twee verschillende culturen, twee verschillende rassen en veel verschillende talen.

Ik dank alle gastgezinnen, alle medewerkers, onze gasten zelf, onze koorleden, voor de vriendschap die we mochten ervaren. Ook wil ik mijn jongste zoon bedanken die zijn medewerking aan de vele activiteiten verleende en voor de taak die hij op zich nam als tolk. Hij en zijn vriendin waren ook het jongste gastgezin, ze namen er beiden een ganse week verlof voor.

De Pater bleef nog tot deze morgen. Gisterennamiddag trokken we samen met hem naar de Abdij van Affligem. De Benedictijnen hadden jaren lang een missiepost in Pietersburg Zuid-Afrika. Dom Rik, nog maar enkele weken tot Abt gewijd, ontmoetten we er ooit. Ze hadden er een grote school, lager en middelbaar en een hospitaal. Om daar te geraken moest je vele km zandpad door, een zeer droge streek, het probleem was daar water.

In Affligem was Abt Rik echter op wandel, we hebben hem niet gezien maar wel Fulgence Le Roy, ook Benedictijn en vele jaren Bisschop van Transvaal, het was een blij weerzien, er werden talrijke anekdoten bovengehaald, het abdijbier werd geschonken en gedronken en hartelijk gelachen!

VRIENDSCHAP HET BESTAAT!

gustilpe
Laatst gewijzigd door gustilpe op 12 jul 2008, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.

gustilpe

12 jul 2008, 16:39

Afbeelding

wachten op de bus
op de achtergrond de kerk in restauratie

gustilpe

12 jul 2008, 16:40

Afbeelding

een laatste 'song' als afscheid!

gustilpe

13 jul 2008, 10:16

nog een woordje over de tentoonstelling

HOOP, MOEDER VAN ALLE LEVEN

De tentoonstelling is samengesteld uit een werk van 9 vrouwelijke Zuid-Afrikaanse kunstenaars, die voor de eerste keer hebben samengewerkt voor een groepstentoonstelling rond een bepaald thema.

Die voor de eerste keer ook de uitdaging zijn aangegaan om in ‘opdracht’ en binnen een afgelijnde tijdslimiet te moeten werken. Het resultaat is een creatieve verzameling ‘diversiteit’ geworden die garant staat voor een boeiende tentoonstelling.

Uiteenlopende stijlen en technieken wisselen elkaar af, de enige gemeenschappelijke deler is het THEMA, dat ook verwoord zit in de titel van de tentoonstelling:
“Hoop, Moeder van alle leven”
want zonder hoop, valt alle kwaliteit van leven weg.

De kunstenaars zijn op zoek naar de eigen identiteit in deze nog steeds zo verdeelde maatschappij, tussen arm en rijk, blank en zwart!

Zij behoren ook tot de eerste generatie na het wegvallen van de apartheid, die de mogelijkheid en de vrijheid heeft om te experimenteren met vormen, materialen en stijlen. De eerste generatie ook die de confrontatie en ‘input’ met alle cultuuruitingen en ‘ismen’ van ons westers cultuurpatrimonium kan aangaan.
Zij zijn op dit ogenblik op zoek naar een eigen ‘Afrikaanse’ renaissance.

Alle deelnemers stonden erop de tentoonstelling een subtitel te geven:

SOCIAAL BEWOGEN KUNST UIT ZUID-AFRIKA

De tentoonstelling is nog te zien in Ternat van 7 tot 14 juli, Sint-Niklaas begin september, Marke van 24/10 – 14/11
En was reeds in Brussel en Ronse

gustilpe

gustilpe

13 jul 2008, 10:17

Afbeelding

gustilpe

13 jul 2008, 10:18

Afbeelding

Bosrankje

13 jul 2008, 11:21

Afbeelding

Lieve Gustilpe,

Alles wat je vertelt en de foto's van die bevoorrechte dagen
van vriendschap, vreugde en begrip,geeft ons nog meer het
gevoel van spijt er niet bij aanwezig te kunnen geweest zijn !

Hopelijk lukt het ons volgend jaar !

Nog bedankt voor je gedetailleerde en levendige omschrijving,
en een dikke proficiat voor de geleverde inspanningen !

Lieve groetjes in vrede en vriendschap voor jullie beiden

van Alter en Rankje
Ik hou van het leven en geloof in de mensen !
Schrijven is als vrijen met de schoonheid van
woord en zin.....

gustilpe

14 jul 2008, 09:09

lief Rankje,

zeer wel bedankt voor de mooie protea, de nationale bloem van Zuid-Afrika.

Onze vrienden zijn ondertussen weer thuis in dit prachtige land dat ziek is aan de wonden van een pijnlijk verleden.
Hopelijk hebben ze hier vitaminen opgedaan om verder te kunnen, vitaminen van vriendschap!

Er is heerst zoveel haat van blank naar zwart, van zwart naar blank, van ras naar ras. Er heerst zoveel misdaad.

De blanken noemen het ANC Anarchie, Nepotisme, Corruptie.

Zuid-Afrika heeft ook te kampen met grote immigratie uit andere Afrikaanse landen, voor het ogenblik ongeveer 6 miljoen vreemdelingen, ze vinden geen werk, wonen in erbarmelijke omstandigheden.

En niet te vergeten het grote aids-probleem, Uit het Baragwanath-hospitaal nabij Soweto worden elk weekend ongeveer 600 aidsslachtoffers ten grave gedragen. Met graafmachines maakt men de putten, in rijen, de een naast de ander.

Pater Samijn heeft een project lopen in de Kanana township in Orkney, een mijnstad ten noordwesten van Johannesburg, er wonen 200.000 mensen.

de naam van het project is MOHAU = medelijden.

Het gaat om een project voor besmette kinderen met HIV waarvan hun ouders reeds gestorven zijn. Momenteel heeft hij de zorg voor 305 kinderen tussen 5 maanden en 18 jaar.

WATHINT' ABAFAZI

Wathint' abafazi, wathint' imbokodo
wie aan een vrouw raakt, raakt aan een rots
Met deze kreet werd de stilte doorbroken
en stapten duizenden moedige vrouwen op
in protest tegen de vervloekte pasjeswet
Vandaag doorbreken ze met dezelfde kreet
de stilte tegen zinloos geweld
en de vervloeking van hiv-aids
Wathint' abafazi, wathint' imbokodo
En rots waren ze en rots blijven ze
deze moeders en dochters van Afrika
die dansen bij de begrafenis van een kind
die zingen om de stem van de honger
niet te horen
Die lachen omdat tranen zo kostbaar zijn
als geslepen diamant
Die je met open armen ontvangen
en met zoveel hoop onvermoeibaar
vechten voor een nieuwe toekomst
Zij zijn de ruggengraat, zij zijn de rots
Wathint' abafazi, wathint' imbokodo.

gedicht uit 'Stemmen met Littekens' van Frieda Groffy

gustilpe

_Nele_

14 jul 2008, 09:39

Lieve Gustilpe,
met aandacht je wedervaren gelezen.
Er is nog zoveel leed in de wereld!

Toen zong de nachtegaal zijn lied

Het is al een eeuw

er lag nog wel sneeuw

er was die lange brug

toen zag ik je terug

toen zong de nachtegaal zijn lied

hoorde je het niet?