1976 Memoires van uit Essentho 62A Hawk
-
Gast
Fred, straks zwaai ik af in je dagboek, misschien schrijf ik ook nog wat ter afscheid...ik zal trachten het niet te vergeten...
Gr,
Wm Kroo Hawk
Gr,
Wm Kroo Hawk
-
papafreddy - Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Ziehier mijn belevenissen op:
Zaterdag 24-07-1976
Vandaag lang geslapen, namiddags eens een bezoek gebracht aan de Edersee, ook een afdamming, die tijdens de 2de wereldoorlog vernield werd, mooi zicht ginder.
Wanneer mijn vriendin in september komt, kunnen we dat hopelijk eens gaan bezoeken.
Nog "een liefde is" voor de romantische zielen.

MVGr.
PapaFreddy
Zaterdag 24-07-1976
Vandaag lang geslapen, namiddags eens een bezoek gebracht aan de Edersee, ook een afdamming, die tijdens de 2de wereldoorlog vernield werd, mooi zicht ginder.
Wanneer mijn vriendin in september komt, kunnen we dat hopelijk eens gaan bezoeken.

MVGr.
PapaFreddy
Laatst gewijzigd door papafreddy op 28 jul 2008, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Zondag 25-07-1976
Vanmorgen lang geslapen.
Zo zit ik nu te schrijven in de caravan aan de Diemelsee, het is nu zondag voormiddag zo rond 11Hr . De laatste week is het weer ook al niet te fameus, betrokken dus kunnen we niet meer gaan varen met de boot.
Deze namiddag viel er niet veel meer te beleven, juist alles afbreken, alles opruimen, want morgenvroeg vertrekken mijn ouders terug naar België.
Vanavond rond 19Hr ben ik terug naar de kazerne gegaan, hopelijk kom ik binnen 14 dagen in verlof, dan zie ik hen terug.
Nog een bedenksel naar de vriendin
When I think of you
My heart just breaks in two
I give a part to you
And keep a part for me
How happy I would be
If only you‘d agree
To make them reunite
Oh it would be all right
Cosh I can give you more than sympathy
And I can give my love so secretly
No one would ever know ‘bout you and me
Just carry on and one day you will see
MVGr.
PapaFreddy
Zondag 25-07-1976
Vanmorgen lang geslapen.
Zo zit ik nu te schrijven in de caravan aan de Diemelsee, het is nu zondag voormiddag zo rond 11Hr . De laatste week is het weer ook al niet te fameus, betrokken dus kunnen we niet meer gaan varen met de boot.
Deze namiddag viel er niet veel meer te beleven, juist alles afbreken, alles opruimen, want morgenvroeg vertrekken mijn ouders terug naar België.
Vanavond rond 19Hr ben ik terug naar de kazerne gegaan, hopelijk kom ik binnen 14 dagen in verlof, dan zie ik hen terug.
When I think of you
My heart just breaks in two
I give a part to you
And keep a part for me
How happy I would be
If only you‘d agree
To make them reunite
Oh it would be all right
Cosh I can give you more than sympathy
And I can give my love so secretly
No one would ever know ‘bout you and me
Just carry on and one day you will see
MVGr.
PapaFreddy
-
Maandag 26-07-1976
Vandaag de site dienst.
Savonds tijdens de rit met de auto naar de kazerne, heb ik een ongeval voor mijn ogen zien gebeuren, zo op 200 meter.
Dat doet eigenlijk maar vies aan hoor, in feite gaat alles zodanig vlug, dat je maar achteraf pas alles kan realiseren. Het waren 2 brommers, de ene nu wel wat zwaarder dan de ander, van model bedoel ik.
De ene wilde links indraaien, bijgevolg deze week uit naar het midden van de weg, op datzelfde moment wordt hij voorbijgestoken door eentje die gas gaf, ik denk dat hij een snelheid had van ongeveer zo’n 60Km/H.
Natuurlijk wat dacht je, die reden naar elkaar toe en haperden in elkaar met gevolg een valpartij.
Gelukkig konden wij nog op tijd stoppen met de auto.
Het is zeer eigenaardig, je ziet daar 2 tweewielers rijden, ze rijden naar elkaar toe en plots vallen ze daar, zo voor uw ogen.
De ene kwam er met een stukke moto en wat kleerscheuren van af, de andere is er erger aan toe, een gebroken been en een paar ribben gekneusd.
Na het eten, ben ik naar mijn kamer geweest
Eerst begonnen mijn kamer in orde te stellen, sokken wassen en ook de grootte was t.t.z. het witgoed.
En ik moet zeggen, nu val het goed mee en geen enkel stuk dat averij heeft opgelopen.

MVGr.
PapaFreddy
Maandag 26-07-1976
Vandaag de site dienst.
Savonds tijdens de rit met de auto naar de kazerne, heb ik een ongeval voor mijn ogen zien gebeuren, zo op 200 meter.
Dat doet eigenlijk maar vies aan hoor, in feite gaat alles zodanig vlug, dat je maar achteraf pas alles kan realiseren. Het waren 2 brommers, de ene nu wel wat zwaarder dan de ander, van model bedoel ik.
De ene wilde links indraaien, bijgevolg deze week uit naar het midden van de weg, op datzelfde moment wordt hij voorbijgestoken door eentje die gas gaf, ik denk dat hij een snelheid had van ongeveer zo’n 60Km/H.
Natuurlijk wat dacht je, die reden naar elkaar toe en haperden in elkaar met gevolg een valpartij.
Gelukkig konden wij nog op tijd stoppen met de auto.
Het is zeer eigenaardig, je ziet daar 2 tweewielers rijden, ze rijden naar elkaar toe en plots vallen ze daar, zo voor uw ogen.
De ene kwam er met een stukke moto en wat kleerscheuren van af, de andere is er erger aan toe, een gebroken been en een paar ribben gekneusd.
Na het eten, ben ik naar mijn kamer geweest
Eerst begonnen mijn kamer in orde te stellen, sokken wassen en ook de grootte was t.t.z. het witgoed.
En ik moet zeggen, nu val het goed mee en geen enkel stuk dat averij heeft opgelopen.

MVGr.
PapaFreddy
-
Dinsdag 27-07-1976
Vandaag terug naar site, de ganse dag.
Deze avond van site gekomen, gaan eten en daarna naar de Bar om een brief van de vriendin te halen.
Want ik wist dat er post was, de post komt ’s avonds om 16uur toe in de Bar, zit ik op site, dan bel ik naar de bar vanaf de site zo rond 16Hr15 om te weten of er nieuws is.
De brief vlug doorgebladerd
Daarna om gereedschap geweest om enkele fietsen te herstellen, t.t.z. 2 fietsen.
Voor de 1ste had ik geen geluk, mijn fiets die kan ik niet herstellen.
De 2de is wel in orde gekomen mits het erg vuil maken van mijn polletjes.
Zo rond 19Hr30 was ik van plan te schrijven maar ben toch maar blijven kletsen in de bar.
Ja, het is alleen de vrouwen niet die kunnen kletsen, mannen kunnen dat ook zulle.
Ja, mijn verlof ken ik, maar er is wel een negatieve kant aan de medaille.
Ik kom dus in verlof donderdag de 5de augustus maar moet terug zijn de 9de augustus t.t.z. de maandag.
In feite waren er 7 dagen verlof, maar nu kom ik maar voor 5 dagen naar huis.
That I can forget
The moment when we met
You lead me to believe
That you would never leave
I’m telling”’ you again
Who waits will reach the end
An end without end
A time without a time

MVGr.
PapaFreddy
Dinsdag 27-07-1976
Vandaag terug naar site, de ganse dag.
Deze avond van site gekomen, gaan eten en daarna naar de Bar om een brief van de vriendin te halen.
Want ik wist dat er post was, de post komt ’s avonds om 16uur toe in de Bar, zit ik op site, dan bel ik naar de bar vanaf de site zo rond 16Hr15 om te weten of er nieuws is.
De brief vlug doorgebladerd
Daarna om gereedschap geweest om enkele fietsen te herstellen, t.t.z. 2 fietsen.
Voor de 1ste had ik geen geluk, mijn fiets die kan ik niet herstellen.
De 2de is wel in orde gekomen mits het erg vuil maken van mijn polletjes.
Zo rond 19Hr30 was ik van plan te schrijven maar ben toch maar blijven kletsen in de bar.
Ja, het is alleen de vrouwen niet die kunnen kletsen, mannen kunnen dat ook zulle.
Ja, mijn verlof ken ik, maar er is wel een negatieve kant aan de medaille.
Ik kom dus in verlof donderdag de 5de augustus maar moet terug zijn de 9de augustus t.t.z. de maandag.
In feite waren er 7 dagen verlof, maar nu kom ik maar voor 5 dagen naar huis.
That I can forget
The moment when we met
You lead me to believe
That you would never leave
I’m telling”’ you again
Who waits will reach the end
An end without end
A time without a time

MVGr.
PapaFreddy
-
Woensdag 28-07-1976
Vandaag ben ik vrij, oef eindelijk, ik ga eens kijken om scholing te volgen als chauffeur zwaar t.t.z. vrachtwagen tot 3 Ton. Ik weet niet of ik zonder blutsen zal rijden.
Voormiddags ben ik weggeweest met de fiets, om mijn conditie aan te scherpen en ook om km in mijn benen te krijgen want ik heb het parkoers van “de Ronde BSD” op papier al gezien, en ik moet zeggen, het is geen lachertje.
In de namiddag heb ik dan een fiets hersteld en ook ben ik terug in de platen shop verzeild geraakt met het gekende gevolg hé.
Hier de namen van de platen:
- Best of Bee Gees
- Simon and Garfunkel’s Greatest Hits
- The Johnny Cash Collection
- Bill Haley Collection
Savonds ben ik dan naar een drink geweest van de afzwaaiers, ( misschien was het Wm Willem en zijn kornuiten), zoiets doet toch iets, je ziet mensen vetrekken waarmee je zo’n 6 maanden mee omgegaan bent, ondanks de hiërarchische afstand, dit doet toch iets.
MVGr.
PapaFreddy
Woensdag 28-07-1976
Vandaag ben ik vrij, oef eindelijk, ik ga eens kijken om scholing te volgen als chauffeur zwaar t.t.z. vrachtwagen tot 3 Ton. Ik weet niet of ik zonder blutsen zal rijden.
Voormiddags ben ik weggeweest met de fiets, om mijn conditie aan te scherpen en ook om km in mijn benen te krijgen want ik heb het parkoers van “de Ronde BSD” op papier al gezien, en ik moet zeggen, het is geen lachertje.
In de namiddag heb ik dan een fiets hersteld en ook ben ik terug in de platen shop verzeild geraakt met het gekende gevolg hé.
Hier de namen van de platen:
- Best of Bee Gees
- Simon and Garfunkel’s Greatest Hits
- The Johnny Cash Collection
- Bill Haley Collection
Savonds ben ik dan naar een drink geweest van de afzwaaiers, ( misschien was het Wm Willem en zijn kornuiten), zoiets doet toch iets, je ziet mensen vetrekken waarmee je zo’n 6 maanden mee omgegaan bent, ondanks de hiërarchische afstand, dit doet toch iets.
MVGr.
PapaFreddy
-
Gast
Neen Fred...dat zal niet met mij geweest zijn, ik ben daar weggegaan zoals ik er gekomen ben...onopvallend...ik weet enkel dat ik er de laatste dag nog een volleyballmatch gespeeld heb. Ik was toendertijd een onopvallende figuur, kroo was eigenlijk een eenzame job in Essentho...er waren daar maar een handvol van...voor de milicien was je hun overste en in het beste geval waren ze vriendelijk met je...maar begrijpelijk gingen ze vooral met hun eigen gelijke vrienden om...officieren waren meestal ook vriendelijk met je...maar zij behoorden nu eenmaal tot de sterrenclub. Ik heb mijn boeltje gepakt en ben met Jacobs tot Mechelen meegereden...Weet je, niemand gaf om ons...en moest ik het nog mogen overdoen...ik zou er alles voor gedaan hebben om mijn opleiding te mogen starten in dat andere deel van Lombardsijde...1975 was er het geschikte jaar voor. Vijgen na Pasen eigenlijk...maar al bij al helt de balans nog naar tevredenheid over...Het ga je goed...
Gr Willem
Gr Willem
-
Donderdag 29-07-1976
Vandaag terug op site geweest om me wat bezig te houden.
De dag is ook zo vlug voorbij gegaan.
Savonds dan nog gaan eten met de nieuwe rekruten
Ik moet zeggen er waren vele West-Vlamingen bij, zo’n 2 tal van Ieper en enkele van de streek rond Ieper en van Kortrijk.
MVGr.
PapaFreddy
Donderdag 29-07-1976
Vandaag terug op site geweest om me wat bezig te houden.
De dag is ook zo vlug voorbij gegaan.
Savonds dan nog gaan eten met de nieuwe rekruten
Ik moet zeggen er waren vele West-Vlamingen bij, zo’n 2 tal van Ieper en enkele van de streek rond Ieper en van Kortrijk.
MVGr.
PapaFreddy
-
Vrijdag 30-07-1976
Vandaag was ik dan terug van ploeg op de BOC site.
Vandaag ook een brief van thuis ontvangen.
Savonds ben ik begonnen met scholing vtg, namelijk met een Jeep.
Ik moet zeggen, het valt nogal mee, het is plezant, een keer iets anders.

MVGr.
PapaFreddy
Vrijdag 30-07-1976
Vandaag was ik dan terug van ploeg op de BOC site.
Vandaag ook een brief van thuis ontvangen.
Savonds ben ik begonnen met scholing vtg, namelijk met een Jeep.
Ik moet zeggen, het valt nogal mee, het is plezant, een keer iets anders.

MVGr.
PapaFreddy
-
Zaterdag 31-07-1976
Vandaag was ik vrij van dienst.
Voormiddags had ik goesting om een film te ontwikkelen, de grondstoffen liggen in een brandkast, natuurlijk eentje met een combinatie slot.
Ik was de combinatie vergeten, bijgevolg kreeg ik hem niet open.
Ik wist dus dan niet wat gedaan, dan maar in bed gekropen van zo rond 10Hr tot de middag.
In de namiddag ben ik met de fiets weggeweest, zo’n afstand van 50km afgelegd.
Gelukkig was ik op tijd terug wegens de opkomende onweersbuien, en die waren nogal heftig.
Savonds dan een brief ontvangen van de vriendin.
Oh ja vanavond was het nog geen 20Hr toen ik in bed zat, ja met zo’n barstende hoofdpijn en een verstopte neus, ben al 2 dagen zo, ik heb eens een dubbele rum of 2 gedronken en dan direct onder de lakens om mooi uit te zweten.

MVGr.
PapaFreddy
Zaterdag 31-07-1976
Vandaag was ik vrij van dienst.
Voormiddags had ik goesting om een film te ontwikkelen, de grondstoffen liggen in een brandkast, natuurlijk eentje met een combinatie slot.
Ik was de combinatie vergeten, bijgevolg kreeg ik hem niet open.
Ik wist dus dan niet wat gedaan, dan maar in bed gekropen van zo rond 10Hr tot de middag.
In de namiddag ben ik met de fiets weggeweest, zo’n afstand van 50km afgelegd.
Gelukkig was ik op tijd terug wegens de opkomende onweersbuien, en die waren nogal heftig.
Savonds dan een brief ontvangen van de vriendin.
Oh ja vanavond was het nog geen 20Hr toen ik in bed zat, ja met zo’n barstende hoofdpijn en een verstopte neus, ben al 2 dagen zo, ik heb eens een dubbele rum of 2 gedronken en dan direct onder de lakens om mooi uit te zweten.

MVGr.
PapaFreddy
-
Zondag 01-08-1976
Vandaag Offr van wacht te Essentho
Ja, en met mijn gezondheid is het ook niet te best, het is nu de 2de maal wanneer ik met verlof ga dat ik een verkoudheid heb.
Vanavond ben ik ook naar de film geweest, eentje met Bourvil namelijk “La Grand Restaurant”.
Daar ik Offr van wacht ben, kon ik zo binnen zonder te moeten betalen, eens lekker meegenomen hé.
Ik ben de Goelag Archipel van Solzjenittsijn aan het lezen, het is nog wel een lijvig geval.
En mijn vriendin heeft de toelating thuis gekregen om naar de Bataljon feesten te komen in september.
Oh ja, 1 augustus d.w.z. voor de 3de maal heb ik mijn matras gedraaid t.t.z. half weg Duitsland, zou je geloven dat ik hier al 5 maanden lig, wat gaat de tijd vlug hé.
Nog wat poëzie
Zo mooi als in een droom
Zo groot kan de liefde zijn
Zo mooi voor wie z’n hart heerlijk laat spreken
Nog mooier dan een roman
Zo zacht als de zoneschijn
Zo mooi als in een droom kan liefde zijn
Begrijp een blik een stil gebaar
En geef meer dan je neemt
Want zo begint een nieuw verhaal
Dat met geluk wordt voltooid
Want mooi als in een droom
Zo wondermooi kan de liefde zijn
Voor wie met hart en ziel echt wil geloven
Ook jij die eenzaam bent
Voor jou zal morgen misschien
Zo mooi als in een droom de liefde zijn.
MVGr.
PapaFreddy
Zondag 01-08-1976
Vandaag Offr van wacht te Essentho
Ja, en met mijn gezondheid is het ook niet te best, het is nu de 2de maal wanneer ik met verlof ga dat ik een verkoudheid heb.
Vanavond ben ik ook naar de film geweest, eentje met Bourvil namelijk “La Grand Restaurant”.
Daar ik Offr van wacht ben, kon ik zo binnen zonder te moeten betalen, eens lekker meegenomen hé.
Ik ben de Goelag Archipel van Solzjenittsijn aan het lezen, het is nog wel een lijvig geval.
En mijn vriendin heeft de toelating thuis gekregen om naar de Bataljon feesten te komen in september.
Oh ja, 1 augustus d.w.z. voor de 3de maal heb ik mijn matras gedraaid t.t.z. half weg Duitsland, zou je geloven dat ik hier al 5 maanden lig, wat gaat de tijd vlug hé.
Nog wat poëzie
Zo mooi als in een droom
Zo groot kan de liefde zijn
Zo mooi voor wie z’n hart heerlijk laat spreken
Nog mooier dan een roman
Zo zacht als de zoneschijn
Zo mooi als in een droom kan liefde zijn
Begrijp een blik een stil gebaar
En geef meer dan je neemt
Want zo begint een nieuw verhaal
Dat met geluk wordt voltooid
Want mooi als in een droom
Zo wondermooi kan de liefde zijn
Voor wie met hart en ziel echt wil geloven
Ook jij die eenzaam bent
Voor jou zal morgen misschien
Zo mooi als in een droom de liefde zijn.
MVGr.
PapaFreddy
-
Maandag 02-08-1976
Vandaag ben ik van de wacht afgekomen.
Ik heb de ganse dag zelf geslapen uit verveling, voormiddags van 10 tot 12Hr en in de namiddag van 13 tot ongeveer 17Hr.
Zo was ik ook terug uitgerust, verder is er niet veel meer gebeurd die avond.
Enkel nog mijn kamer in orde gebracht, en mij valies beginnen te pakken voor het nakend kort verlof.
Ja, over dat verlof is er feitelijk een ganse uitleg.
Eigenlijk hebben we maar 5 dagen verlof per maand, natuurlijk wanneer je een maand niet in verlof gaat heb je dagen over en kan je dan langer verlof nemen.
Nu had ik dagen genoeg, maar het probleem lag feitelijk anders.
Tijdens de zomermaand zijn 50% van de officieren in verlof.
In de baan die ik doe zijn we met 3 off, nu is er één in verlof, zodat we met 2 overblijven.
Nu moet het passen, dat die collega met zijn vrouw naar België moest gaan, dus was ik alleen hier.
De zaterdag naar huis komen vind ik ook niet leuk, omdat je savonds dan zo moe bent, nu heb ik het kunnen regelen dat ik de 5de aug. tot de 9de aug., in verlof kom, dus een verkort verlof.
Enfin, geen nood, dan heb ik nog dagen over om later langer in verlof te komen.
MVGr.
PapaFreddy
Maandag 02-08-1976
Vandaag ben ik van de wacht afgekomen.
Ik heb de ganse dag zelf geslapen uit verveling, voormiddags van 10 tot 12Hr en in de namiddag van 13 tot ongeveer 17Hr.
Zo was ik ook terug uitgerust, verder is er niet veel meer gebeurd die avond.
Enkel nog mijn kamer in orde gebracht, en mij valies beginnen te pakken voor het nakend kort verlof.
Ja, over dat verlof is er feitelijk een ganse uitleg.
Eigenlijk hebben we maar 5 dagen verlof per maand, natuurlijk wanneer je een maand niet in verlof gaat heb je dagen over en kan je dan langer verlof nemen.
Nu had ik dagen genoeg, maar het probleem lag feitelijk anders.
Tijdens de zomermaand zijn 50% van de officieren in verlof.
In de baan die ik doe zijn we met 3 off, nu is er één in verlof, zodat we met 2 overblijven.
Nu moet het passen, dat die collega met zijn vrouw naar België moest gaan, dus was ik alleen hier.
De zaterdag naar huis komen vind ik ook niet leuk, omdat je savonds dan zo moe bent, nu heb ik het kunnen regelen dat ik de 5de aug. tot de 9de aug., in verlof kom, dus een verkort verlof.
Enfin, geen nood, dan heb ik nog dagen over om later langer in verlof te komen.
MVGr.
PapaFreddy
-
Dinsdag 03-08-1976
Vandaag heb ik bitter weinig uitgespookt.
Enkel 2 uren scholing met een Jeep.
Het is terug een nieuwe maand, dus uit mijn boekje een nieuw blad dus een nieuwe spreuk:
Raadseltje:
Wie heeft voorrang:
Een spelend kind of
Een geparkeerde auto?

MVGr.
PapaFreddy
Dinsdag 03-08-1976
Vandaag heb ik bitter weinig uitgespookt.
Enkel 2 uren scholing met een Jeep.
Het is terug een nieuwe maand, dus uit mijn boekje een nieuw blad dus een nieuwe spreuk:
Raadseltje:
Wie heeft voorrang:
Een spelend kind of
Een geparkeerde auto?

MVGr.
PapaFreddy
-
Woensdag 04-08-1976
Jammer ontbreken gegevens in het dagboek

MVGr.
PapaFreddy
Woensdag 04-08-1976
Jammer ontbreken gegevens in het dagboek

MVGr.
PapaFreddy
-
Donderdag 05-08-1976
Verlof in den Belgique.

MVGr.
PapaFreddy
Donderdag 05-08-1976
Verlof in den Belgique.

MVGr.
PapaFreddy