mijmeringen
-
gustilpe - Lid geworden op: 04 okt 2007, 20:52
zee, bedankt voor jouw mooie gedichtjes
bo, 'verdoken leed' niet te tellen! Bedankt om hier te komen!
15 augustus: Maria ten hemel opgenomen
Als je op die dag naar Maria kijkt, zie je haar tweemaal: in het klein en in het groot, van dichtbij en op afstand.: je ziet Maria en de Kerk.
Zoals Paulus IV zegt: “Het is het feest van Maria’s bestemming, van volheid en van gelukzaligheid, van de verheerlijking van haar onbevlekte ziel en haar maagdelijk lichaam, van haar volmaakte gelijkvormigheid aan de Verrezen Christus.
Maar ook een feest dat aan de Kerk en aan de mensheid het beeld aanbiedt en de troostende betuiging dat de uiteindelijke hoop is bewaarheid, want zulk een volle verheerlijking is de bestemming van allen die Christus tot zijn broeders heeft gemaakt en met wie hij vlees en bloed gemeenschappelijk had”
Het feest heeft dus een persoonlijke zijde: het betreft Maria zelf; maar het heeft ook een ecclesiale kant: het zegt iets over de Kerk en de gehele mensheid.
Maria’s Hemelvaart betekent eerst dat zij met ziel en lichaam bij de Heer is: verrezen – helemaal – verheerlijkt zoals haar eigen Zoon.
“De Onbevlekte Moeder van God en altijd Maagd Maria is, toen ze de loop van haar aardse leven had beëindigd, opgenomen in de hemelse heerlijkheid met lichaam en ziel”. Zo definieerde Pius XII in 1950 het dogma van Maria’s opneming ten hemel. Zo is dus het Paasmysterie van de Zoon ook in de Moeder doorgebroken. Zij heeft op een unieke manier meegewerkt aan de Paas-Uittocht van de Heer.
Zij stond onder het Kruis, niet als een toeschouwster; zij deed alles mee. Dan moest ze ook ten diepste betrokken zijn bij de uitbloei en de vruchten van de Kruisdood; de verrijzenis. Maar alles komt haar toe vanuit Jezus; ze heeft niets uit zichzelf. De eerste verloste wordt dan ook de eerste verrezene: na Christus, maar voor ons.
Zij is ons voorgegaan
Maar 15 augustus biedt nog meer. Wie naar Maria kijkt op die dag ziet ook de hele Kerk. Het beeld van de verheerlijkte moeder is nauwelijks te scheiden van dat van de verheerlijkte Kerk. Maria’s voorrechten zijn niet van haar alleen.: haar voorechten zijn onze vooruitzichten, haar vreugde is onze hoop. Het wonder van haar tenhemelopneming is een “geheim” van onze verlossing. Maria is niet enkel tevreden en gelukkig om wat haar vandaag overkomt; haar vreugde is maar volkomen omdat ze weet dat ook wij erbij betrokken zijn. Zo zegt het de prefatie van het feest:
“In Maria, de eersteling
en het beeld van de Kerk,
hebt Gij geopenbaard
de vervulling van het heilsmysterie
en hebt Gij doen schitteren voor uw volk,
dat pelgrimeert op aarde,
een teken van vertroosting
en van uiteindelijke hoop”
Uit “Op weg met Maria” Kardinaal Godfried Danneels
bo, 'verdoken leed' niet te tellen! Bedankt om hier te komen!
15 augustus: Maria ten hemel opgenomen
Als je op die dag naar Maria kijkt, zie je haar tweemaal: in het klein en in het groot, van dichtbij en op afstand.: je ziet Maria en de Kerk.
Zoals Paulus IV zegt: “Het is het feest van Maria’s bestemming, van volheid en van gelukzaligheid, van de verheerlijking van haar onbevlekte ziel en haar maagdelijk lichaam, van haar volmaakte gelijkvormigheid aan de Verrezen Christus.
Maar ook een feest dat aan de Kerk en aan de mensheid het beeld aanbiedt en de troostende betuiging dat de uiteindelijke hoop is bewaarheid, want zulk een volle verheerlijking is de bestemming van allen die Christus tot zijn broeders heeft gemaakt en met wie hij vlees en bloed gemeenschappelijk had”
Het feest heeft dus een persoonlijke zijde: het betreft Maria zelf; maar het heeft ook een ecclesiale kant: het zegt iets over de Kerk en de gehele mensheid.
Maria’s Hemelvaart betekent eerst dat zij met ziel en lichaam bij de Heer is: verrezen – helemaal – verheerlijkt zoals haar eigen Zoon.
“De Onbevlekte Moeder van God en altijd Maagd Maria is, toen ze de loop van haar aardse leven had beëindigd, opgenomen in de hemelse heerlijkheid met lichaam en ziel”. Zo definieerde Pius XII in 1950 het dogma van Maria’s opneming ten hemel. Zo is dus het Paasmysterie van de Zoon ook in de Moeder doorgebroken. Zij heeft op een unieke manier meegewerkt aan de Paas-Uittocht van de Heer.
Zij stond onder het Kruis, niet als een toeschouwster; zij deed alles mee. Dan moest ze ook ten diepste betrokken zijn bij de uitbloei en de vruchten van de Kruisdood; de verrijzenis. Maar alles komt haar toe vanuit Jezus; ze heeft niets uit zichzelf. De eerste verloste wordt dan ook de eerste verrezene: na Christus, maar voor ons.
Zij is ons voorgegaan
Maar 15 augustus biedt nog meer. Wie naar Maria kijkt op die dag ziet ook de hele Kerk. Het beeld van de verheerlijkte moeder is nauwelijks te scheiden van dat van de verheerlijkte Kerk. Maria’s voorrechten zijn niet van haar alleen.: haar voorechten zijn onze vooruitzichten, haar vreugde is onze hoop. Het wonder van haar tenhemelopneming is een “geheim” van onze verlossing. Maria is niet enkel tevreden en gelukkig om wat haar vandaag overkomt; haar vreugde is maar volkomen omdat ze weet dat ook wij erbij betrokken zijn. Zo zegt het de prefatie van het feest:
“In Maria, de eersteling
en het beeld van de Kerk,
hebt Gij geopenbaard
de vervulling van het heilsmysterie
en hebt Gij doen schitteren voor uw volk,
dat pelgrimeert op aarde,
een teken van vertroosting
en van uiteindelijke hoop”
Uit “Op weg met Maria” Kardinaal Godfried Danneels
vriendschap is het kostbaarste geschenk!
-
Bosrankje - Lid geworden op: 20 dec 2005, 20:42
Lieve Gustilpe,
Met veel interesse hebben we gelezen wat je schreef over het
zangeresje bij de openingsceremonie van de Olympische Spelen !
Je eindigt met die woorden waarmee we totaal eens zijn :
Waarom moeten kinderen 'perfect' zijn? Hoe vernederend voor het meisje 'Yang'!
Bedrog, beschamend, vernederend, verbolgen... daar zijn GEEN WOORDEN genoeg voor!
Spijtig genoeg kunnen wij er niets aan veranderen en dat maakt
mij soms heel opstandelijk !!
Lieve groetjes in vrede en vriendschap van Alter en Rankje
Met veel interesse hebben we gelezen wat je schreef over het
zangeresje bij de openingsceremonie van de Olympische Spelen !
Je eindigt met die woorden waarmee we totaal eens zijn :
Waarom moeten kinderen 'perfect' zijn? Hoe vernederend voor het meisje 'Yang'!
Bedrog, beschamend, vernederend, verbolgen... daar zijn GEEN WOORDEN genoeg voor!
Spijtig genoeg kunnen wij er niets aan veranderen en dat maakt
mij soms heel opstandelijk !!
Lieve groetjes in vrede en vriendschap van Alter en Rankje
Ik hou van het leven en geloof in de mensen !
Schrijven is als vrijen met de schoonheid van
woord en zin.....
woord en zin.....
-
Bomi - Lid geworden op: 09 aug 2002, 20:54
-
-
-
Gustilpe lieve,
Héél de wereld heeft het gezien, gehoord of gelezen over dat
kleine meisje en het grote onrecht dat haar werd aangedaan. Wij zijn erdoor geschokt maar de KOPPENreportage onlangs heeft ons getoond
hoe in China de atleten van kind tot volwassenen worden gedrild.
Wij zijn maar eenvoudige mensen, hebben helemaal niets in te brengen
in het hele gebeuren. Als we met z'n allen overal, openbaar dat gedrag afkeuren, helpt het misschien toch een beetje.
Alhoewel ik daar zo mijn twijfels over heb.
Fijne Hoogdag gewenst.
Liefs,
bomi
- - - - -
-
-
Gustilpe lieve,
Héél de wereld heeft het gezien, gehoord of gelezen over dat
kleine meisje en het grote onrecht dat haar werd aangedaan. Wij zijn erdoor geschokt maar de KOPPENreportage onlangs heeft ons getoond
hoe in China de atleten van kind tot volwassenen worden gedrild.
Wij zijn maar eenvoudige mensen, hebben helemaal niets in te brengen
in het hele gebeuren. Als we met z'n allen overal, openbaar dat gedrag afkeuren, helpt het misschien toch een beetje.
Alhoewel ik daar zo mijn twijfels over heb.
Fijne Hoogdag gewenst.
Liefs,
bomi
- - - - -

Dankbaar met het verleden, je blik open voor het heden!
-
Lotte, fijn jou hier op mijn topic te vinden
Bomi en Rankje, we kunnen niet voorbij gaan aan het vernederen van kinderen, en moeten zeker onze stem laten horen, bedankt voor wat jullie hier plaatsten.
Morgenstern, bedankt voor het mooi plaatje!
Aan iedereen een fijn weekend!
en voor alle moeders, al is het al laat, een fijne moederdag!
gustilpe
Bomi en Rankje, we kunnen niet voorbij gaan aan het vernederen van kinderen, en moeten zeker onze stem laten horen, bedankt voor wat jullie hier plaatsten.
Morgenstern, bedankt voor het mooi plaatje!
Aan iedereen een fijn weekend!
en voor alle moeders, al is het al laat, een fijne moederdag!
gustilpe
-
‘k zag in Diksmuide ’t Manneke uit de Mane
op de grote markt in blinkend decor
’t manneke uit de gelijknamige Volksalmanak
meer dan honderd jaar West-Vlaamse humor
geschreven in beschaafd West-Vlaamse tale
de tale overal gegeerd, geprezen en begrepen
de tale van Verriest, Rodenbach en Gezelle
ook van Vermandere en mijn eigen moedertale
’t manneke vindt zijn oorsprong in Jantje
hij kwam op de maan terecht door zonde
op kerstdag sprokkelde hij hout in ’t mandje
maar hij lijkt olijk en danst in het ronde
de volksalmanak in 1881 in ’t leven geroepen
uitgegeven door de Ridderorde van ‘t manneke
uit de mane, het is er een om van te snoepen
‘t manneke leest in zijn boekske en glundert
humor en lachen vandaag zeldzaam geworden
’t manneke wil een West-Vlaamse baken zijn
van levensvreugde in het mooie Vlaamse land
en met een eigenheid door velen benijd
publicatie uniek in ’t Vlaamse land en daarbuiten
teksten vol ironische blijmoedigheid gesneden
humor is de zwemgordel van het leven
en het antidotum tegen alle onheil geweten
gustilpe
’t manneke kan je vinden op: http://users.pandora.be/johan.roelstraete/vkmanneke.htm
-
zee - Lid geworden op: 30 okt 2006, 12:35
Wanneer tintelingen.
Overgaan naar zingen.
Door je hele lichaam.
Heeft dat maar een naam.
Wanneer vogels voor jou alleen fluiten.
Hun mooiste lied gebruiken.
Om jou zeker te laten verstaan.
Een nieuw begin komt eraan.
Wanneer de vlinders in mijn buik.
Zo groot worden als een rozenstruik.
De doornen verzachten.
Alsof de zon zou schijnen in mijn nachten.
Er altijd hoop is.
En geen gemis.
Want wat ik lange tijd zocht.
Heeft mijn hart gekocht.
Twee zoenen is wat ik vroeg.
Jij vond dat niet genoeg.
Daarom overlaad je me nu met aandacht.
Die elke dag weer op me wacht.
grtjes
zee
Overgaan naar zingen.
Door je hele lichaam.
Heeft dat maar een naam.
Wanneer vogels voor jou alleen fluiten.
Hun mooiste lied gebruiken.
Om jou zeker te laten verstaan.
Een nieuw begin komt eraan.
Wanneer de vlinders in mijn buik.
Zo groot worden als een rozenstruik.
De doornen verzachten.
Alsof de zon zou schijnen in mijn nachten.
Er altijd hoop is.
En geen gemis.
Want wat ik lange tijd zocht.
Heeft mijn hart gekocht.
Twee zoenen is wat ik vroeg.
Jij vond dat niet genoeg.
Daarom overlaad je me nu met aandacht.
Die elke dag weer op me wacht.
grtjes
zee
-
Bosrankje - Lid geworden op: 20 dec 2005, 20:42
Lieve Gustilpe,
Wat een interessant gedicht over 't Manneke uit de mane die
mij onbekend was tot nu toe maar nu, ben ik gaan lezen bij
J.Roelstraete en heb weer iets bijgeleerd! Bedankt.
We vinden ook dat :
"humor is de zwemgordel van het leven
en het antidotum tegen alle onheil geweten"
(Je slotzinnen)
Een prettige dag en lieve groetjes in vrede, vreugde en
vriendschap van Alter en Rankje
Ik hou van het leven en geloof in de mensen !
woord en zin.....
woord en zin.....
-
hilde m - Lid geworden op: 19 feb 2007, 07:49
Lieve Gustilpe,
springt voor iedereen in de bres,
ze vindt,
al dat onrecht, het moet worden gezegd.
daarvoor vindt ze kracht in haar geloof,
dat "God" eenmaal al dit onrecht dooft.
Mooi, Gustilpe.
Hilde m.
springt voor iedereen in de bres,
ze vindt,
al dat onrecht, het moet worden gezegd.
daarvoor vindt ze kracht in haar geloof,
dat "God" eenmaal al dit onrecht dooft.
Mooi, Gustilpe.
Hilde m.
zeg niet het glas is halfleeg, zeg het is nog halfvol.
-
Rankje en Hilde, bedankt!
Naar aanleding van mijn gedicht over 'het Amazonewoud' hier een artikel
uit de 'Telegraaf':
De regering van Peru heeft de noodtoestand uitgeroepen in vier provincies in het zuiden en oosten van het land. In de regio's houden boze oorspronkelijke bewoners rijkswegen en energie-installaties bezet uit protest tegen de economische ontwikkeling van het Amazonegebied.
de noodtoestand duurt dertig dagen en geldt in de provincies Bagua, Ulcubamba, Datem del Maranon en Echartate.
In Bagua raakten zondag ongeveer achthonderd demonstranten slaags met de politie tijdens een protest. Vier mensen raakten gewond. De inheemse bevolking van Peru bezet daar ook een waterkrachtcentrale. In Cusco verstoren de Indianen de levering van gas.
Volgens de oorspronkelijke bewoners van Peru leidt een aantal wetten ertoe dat hun leefgebied in het gedrang komt door mijnbouw, bosbouw en oliewinning. Zij vinden dat de wetten ingetrokken moeten worden. De overheid wil daar niet in meegaan. Naar schatting doen 12.000 mensen mee aan de protesten.
gustilpe
Naar aanleding van mijn gedicht over 'het Amazonewoud' hier een artikel
uit de 'Telegraaf':
De regering van Peru heeft de noodtoestand uitgeroepen in vier provincies in het zuiden en oosten van het land. In de regio's houden boze oorspronkelijke bewoners rijkswegen en energie-installaties bezet uit protest tegen de economische ontwikkeling van het Amazonegebied.
de noodtoestand duurt dertig dagen en geldt in de provincies Bagua, Ulcubamba, Datem del Maranon en Echartate.
In Bagua raakten zondag ongeveer achthonderd demonstranten slaags met de politie tijdens een protest. Vier mensen raakten gewond. De inheemse bevolking van Peru bezet daar ook een waterkrachtcentrale. In Cusco verstoren de Indianen de levering van gas.
Volgens de oorspronkelijke bewoners van Peru leidt een aantal wetten ertoe dat hun leefgebied in het gedrang komt door mijnbouw, bosbouw en oliewinning. Zij vinden dat de wetten ingetrokken moeten worden. De overheid wil daar niet in meegaan. Naar schatting doen 12.000 mensen mee aan de protesten.
gustilpe