LEGERDIENST 62 A TE LOMBARDSIJDE-ESSENTHO EN KORBACH DEEL 2
-
radio-operateurke - Lid geworden op: 29 jul 2007, 20:58
Bedankt Peet voor je reactie en de poging om ons forum terug nieuw leven in te blazen. Wie volgt er het voorbeeld van onze "stamvader" Peet?? Laat jullie niet kennen. Groetjes,
-
opwekker - Lid geworden op: 07 mar 2008, 23:03
Enkele dagen geleden bij het opruimen van enkele kartonnen dozen stootte ik op een pak fotoos van mijn dienst in Essentho,waarvan enkele genomen in de kantine.Deze waren gemaakt door een mede milicien die in het burgerleven beroeps fotograaf was,zijn naam ben ik spijtig genoeg vergeten.Bij mijn weinige negatieve herinneringen aan mijn "verblijf" in Essentho zijn er geen enkele over het zuipgedrag van dienstplichtigen als ik.De meeste dronken dan ook om het verlangen naar huis,lief en familie te onderdrukken en ook uit verveling en om er bij te horen uiteraard,tot excessen heeft dat nooit geleid eerder tot vrolijkheid en kameraadschap,misschien dat dat tijdens jouw dienst "anders" was!
-
Peetje Maurice - Lid geworden op: 05 mei 2004, 18:53
Beste "opwekker" ik weet niet in welk jaar je hebt "verbleven" in het prachtige duitse Essentho.opwekker schreef:Bij mijn weinige negatieve herinneringen aan mijn "verblijf" in Essentho zijn er geen enkele over het zuipgedrag van dienstplichtigen als ik.De meeste dronken dan ook om het verlangen naar huis,lief en familie te onderdrukken en ook uit verveling en om er bij te horen uiteraard,tot excessen heeft dat nooit geleid eerder tot vrolijkheid en kameraadschap,misschien dat dat tijdens jouw dienst "anders" was!
Spijtig genoeg kan ik geen foto's tonen van de talrijke escapades die zich voordeden in de kantiene.
Het zuipgedrag was trouwens het enige wat me een beetje stoorde. Nee, ik had niet de minste behoefte mijn eenzaamheid te onderdrukken door middel van liters bier. Ik vraag me af of je alcohol nodig hebt (had) om vrolijk én gelukkig te zijn.
In mijn tijd werd er gezopen dat het geen naam had. Ik kwam toe in Essentho in de maand april 1974 en werd er samen met enkele andere kameraden geconfronteerd met smeerlappen van zuipers. Het ging zelfs zover dat de zogenaamde "supers" van toendertijd in onze kasten stonden te plassen. Ik heb er zien plassen op "bleus", meer nog, ik heb ze zien plassen in hun bierglazen, die ze vervolgens leeg dronken. De WC in de kantiene was niet om aan te zien, overal lag er kots, en stront. Ik heb ze zien plassen tegen de binnenmuren van de kantiene.
Dat gebeurde niet iedere dag, maar het is gebeurd, varkensmanieren. Het is niet omdat je niet dronk of beter gezegd niet zoop, dat je werd aanzien als "nen droeven", gelukkig maar, want ik was geen zuiper en ja ik ging ook naar de kantiene, maar niet iedere dag, er waren andere manieren om zich te ontspannen dan iedere dag van 18 uur tot sluitingstijd van de kantiene zich in de drank te storten. Ze moesten "er bij horen" en dat kon dus niet zonder gezuip. Ik heb chauffeurs geweten die naar de site reden met een camion vol miliciens, van waar die chauffeurs met moeite op hun benen konden staan van zattigheid uiteraard. Mij maak je niet wijs, dat zulke mannen nu de dag van vandaag ook niet meer drinken, het was toen een serieuze verslaving geworden. Maar goed, ieder deed wat hij wou doen en voor de meesten was die dienstplicht enkel maar een tijd van zuipen en braspartijen. Zelfs na sluitingstijd van de kantiene, toen we met verlof konden vertrekken en verzameling hadden in de kantiene, stonden er zogezegd cola glazen op de toog, daarin was natuurlijk geen cola, maar Martini, de kleur was immers dezelfde...
Het is het enige waarmee ik het lastig heb gehad tijdens mijn legerdienst, dat drinken, die onnozele praat verkopen wanneer ze gedronken hadden. Daarom heb ik een slechte dunk van legertoestanden, want de beroeps moesten niet onderdoen, ik heb genoeg gezien en meegemaakt tot wat die ook allemaal in staat waren en velen van die beroeps zijn reeds gestorven van toen in de tijd toen ik er "lag", mij maak je niet wijs dat ze allemaal kanker gekregen hebben van de radarstralingen...
Nog een goeie avond en vriendelijke groeten
Der Peet
Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)
-
opwekker - Lid geworden op: 07 mar 2008, 23:03
Beste Peet ik "verbleef 6 jaar na jou in Essentho,en van toestanden zoals jij beschrijft heb maar enkele gelijkaardige meegemaakt wat over een periode van 8 maanden en met zoveel avonden in de kantine en soms snachts in de Duitse drankgelegenheden vrij weinig was.
Ik denk dat er in de jaren na jouw wel wat veranderd was,er werden folders gegeven over alcoholisme en in de cinemazaal kwamen er sprekers over het onderwerp praten,ook tijdens onze opleiding kwam het onderwerp verscheidene keer ter sprake.Ik praat drinken en alcoholmisbruik helemaal niet goed,ik drink af en toe stevig samen in goed gezelschap,soms drink ik 2 maanden helemaal niet,een gelegenheidsdrinker dus.Ik was een 4-tal jaren ouder dan mijn collega miliciens wat een enorm verschil was.Ook denk ik dat alcohol het karakter en de stemming van een persoon blootlegt en zelfs uitvergroot,dat verklaart m.i.dat sommige mensen van drank vrolijk worden,anderen euforisch,melancholisch en spijtig genoeg sommigen agressief!Ik vrees dan ook dat een belangrijk deel van je "kameraden"beter niet hadden gedronken toendertijd,het beste gewenst,nog een goeie nacht!
Ik denk dat er in de jaren na jouw wel wat veranderd was,er werden folders gegeven over alcoholisme en in de cinemazaal kwamen er sprekers over het onderwerp praten,ook tijdens onze opleiding kwam het onderwerp verscheidene keer ter sprake.Ik praat drinken en alcoholmisbruik helemaal niet goed,ik drink af en toe stevig samen in goed gezelschap,soms drink ik 2 maanden helemaal niet,een gelegenheidsdrinker dus.Ik was een 4-tal jaren ouder dan mijn collega miliciens wat een enorm verschil was.Ook denk ik dat alcohol het karakter en de stemming van een persoon blootlegt en zelfs uitvergroot,dat verklaart m.i.dat sommige mensen van drank vrolijk worden,anderen euforisch,melancholisch en spijtig genoeg sommigen agressief!Ik vrees dan ook dat een belangrijk deel van je "kameraden"beter niet hadden gedronken toendertijd,het beste gewenst,nog een goeie nacht!
-
Beste Opwekker, ik was één van de eersten in Essentho in de periode 1968/69 en ik moet je bijtreden wat betreft drankmisbruik en beestigheden, of liever menselijkheden; want van dieren zie je zelden "menselijk" gedrag. Ik heb dit reeds meermaals op dit forum herhaald. Peet schreef hier ook reeds meerdere malen zijn ervaring desbetreffende en ik heb geen enkele reden om aan zijn getuigenis te twijfelen. Misschien waren de jaren rond zijn lichting ietwat speciale omstandigheden, gezien de tochwel ingrijpende wijzigingen die er bij de jeugd ontstaan zijn na de "revolutionaire" jaren 1968 en is de situatie tijdens jouw diensttijd enigzins genormaliseerd. Ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat er geen misbruiken waren, zowal van beroeps als van miliciens. Doch tijdens mijn studentenjaren en in de studentenclub werd er ook stevig gezopen. Dit fenomeen is inderdaad strikt persoonlijk en als je mensen uit hun milieu haalt en verplicht ergens te presteren tegen hun zin, zijn er inderdaad enkelen die dit aangrijpen om te vluchten in alcohol en tegenwoordig ook in niet-alcohol drugs. Ik ben er echter nog steeds van overtuigd dat degenen die ik 's nachts voorbij het wachtlokaal zag zwalpen een absoluut kleine minderheid van ons bataljon was. Laat ons niet veralgemenen en gasten zoals de Peet waren er gelukkig in de meerderheid.
Bezoek ook eens op google de site "Anciens 62a". Ongelooflijk puike site met een schat aan info, groetjes van een ancien. Ad Unum.
Bezoek ook eens op google de site "Anciens 62a". Ongelooflijk puike site met een schat aan info, groetjes van een ancien. Ad Unum.
-
Gast
Een collega van mij hoorde mij vandaag babbelen over mijn eenheid...hij opende zijn boekentas...en daar prijkte het bekende 62A embleem...een grijns en het was ene van 1974 uit de stafcompanie (BOC Essentho), en zeggen dat ik in de jaren tachtig ook al met hem gewerkt had. Maar toen wist ik dit niet. 
-
Met dank aan kd 29. De tekening vertoont gelijkenissen met "onze" BCC uit 1974. Ik zie echter de plaats niet voor de ASO...of zie ik niet goed (draag nog geen bril).
De plaatsen voor de FCO A en B zijn op de tekening duidelijk herkenbaar. Misschien waren niet alle BCC's gelijk voor wat de opstelling betreft.
In 1974 zat ik, als "bedienaar" van de CWAR, links van de BCO, de officier die over alles de leiding had. Hij was het die kon bepalen of al dan niet een raket op een vijandig doel werd afgevuurd.
Gelukkiglijk hebben we dat nooit moeten meemaken. Want eerlijk gezegd, ik kan me nog steeds niet ontdoen van het feit dat een Hawkeenheid iets tegen een vijandig vliegtuig kon beginnen. De vliegtuigen waren veel te snel en de bedienaars in de BCC waren veel te traag. Volgens mij zou het nogal proper geweest zijn moest er eens een ware oorlog zijn uitgebroken.
Misschien was men dan nog beter af met een MI 50...als het vliegtuig niet té hoog vloog uiteraard.
Niettemin ik heb me in het jaar 1974 goed geamuseerd in die BCC! En het was interessant om een vliegtuig op de radar waar te nemen en dan de locatie door te geven aan de BCO, die man moet over een ontzettend reactievermogen beslist hebben, want toen ik de komst van een vliegtuig meldde aan de BCO was dat vliegtuig al lang over de BCC gevlogen.
Dagen, nachten heb ik er in doorgebracht, ik deed het graag, maar ik zag er maar weinig nut van in moest het ooit tot een conflict zijn gekomen.
Laat ons het volgende hopen: "Nooit meer oorlog"...
Met vriendelijke groeten,
Der Peet
De plaatsen voor de FCO A en B zijn op de tekening duidelijk herkenbaar. Misschien waren niet alle BCC's gelijk voor wat de opstelling betreft.
In 1974 zat ik, als "bedienaar" van de CWAR, links van de BCO, de officier die over alles de leiding had. Hij was het die kon bepalen of al dan niet een raket op een vijandig doel werd afgevuurd.
Gelukkiglijk hebben we dat nooit moeten meemaken. Want eerlijk gezegd, ik kan me nog steeds niet ontdoen van het feit dat een Hawkeenheid iets tegen een vijandig vliegtuig kon beginnen. De vliegtuigen waren veel te snel en de bedienaars in de BCC waren veel te traag. Volgens mij zou het nogal proper geweest zijn moest er eens een ware oorlog zijn uitgebroken.
Misschien was men dan nog beter af met een MI 50...als het vliegtuig niet té hoog vloog uiteraard.
Niettemin ik heb me in het jaar 1974 goed geamuseerd in die BCC! En het was interessant om een vliegtuig op de radar waar te nemen en dan de locatie door te geven aan de BCO, die man moet over een ontzettend reactievermogen beslist hebben, want toen ik de komst van een vliegtuig meldde aan de BCO was dat vliegtuig al lang over de BCC gevlogen.
Dagen, nachten heb ik er in doorgebracht, ik deed het graag, maar ik zag er maar weinig nut van in moest het ooit tot een conflict zijn gekomen.
Laat ons het volgende hopen: "Nooit meer oorlog"...
Der Peet
Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)
-
Als men tijdens een Tac Eval oefening uren aan een stuk in de BCC moest zitten, ja, dan kon het wel eens gebeuren dat een militair (ook maar een mens) de drang in zich voelde opkomen om een sanitaire pauze in te lassen. Sommige officieren waren daar in wel zeer welwillig in, bij anderen kon het dan weer niet.
Ik herinner me het voorval, dat ik tijdens een Tac Eval oefening-ik zat in de BCC van 7uur 's morgens- de drang voelde opkomen om te gaan plassen, dat zal natuurlijk te wijten geweest zijn aan het veelvuldig drinken van Cola en Lift in het formaat 50 cl.
Bij één welbepaalde officier werd me dit geweigerd. Dus de zaken maar ophouden...toen ik dan na een tijdspanne van 7 uur in de BCC te hebben gezeten naar het toilet kon, dan ging het niet meer. Ik dacht ik moet naar het militair hospitaal. Toen kwam een onderofficier me geruststellen, met flink wat koud water, ging het toch, zij het "druppelsgewijze" (nee daar was geen sprake van prostaataandoening..), en na een uur kon ik terug normaal plassen.
Als men zo lang in de BCC moest zitten was het misschien nog zo'n slecht idee niet om in die BCC een soort toilet te plaatsen, of een toilet aan die BCC te hangen zoals de bouwvakkers nu gebruiken.
Zei die officier tegen mij "het is nu niet het moment om het toilet op te zoeken, wij zijn in oorlog man"...
Gelukkiglijk hadden dan weer andere officieren over dat alles een andere kijk, omdat ze natuurlijk zelf moesten...
Der Peet
Ik herinner me het voorval, dat ik tijdens een Tac Eval oefening-ik zat in de BCC van 7uur 's morgens- de drang voelde opkomen om te gaan plassen, dat zal natuurlijk te wijten geweest zijn aan het veelvuldig drinken van Cola en Lift in het formaat 50 cl.
Bij één welbepaalde officier werd me dit geweigerd. Dus de zaken maar ophouden...toen ik dan na een tijdspanne van 7 uur in de BCC te hebben gezeten naar het toilet kon, dan ging het niet meer. Ik dacht ik moet naar het militair hospitaal. Toen kwam een onderofficier me geruststellen, met flink wat koud water, ging het toch, zij het "druppelsgewijze" (nee daar was geen sprake van prostaataandoening..), en na een uur kon ik terug normaal plassen.
Als men zo lang in de BCC moest zitten was het misschien nog zo'n slecht idee niet om in die BCC een soort toilet te plaatsen, of een toilet aan die BCC te hangen zoals de bouwvakkers nu gebruiken.
Zei die officier tegen mij "het is nu niet het moment om het toilet op te zoeken, wij zijn in oorlog man"...
Gelukkiglijk hadden dan weer andere officieren over dat alles een andere kijk, omdat ze natuurlijk zelf moesten...
Der Peet
-
Hoe is het mogelijk, man, dat er geen back-up voorzien was voor een sanitaire stop. Ik kan geloven dat "den Armee Belge" jouw beste vriend niet is. Om nog eens terug te komen op het gezegende jaar 1968, ik moest alsd radio-operator (morse), dienst doen tijden één of ander manouevre op het BOC. Het was al avond en ik deed dienst op mijn pantoffeltjes, die ik knusjes meegenomen had vanuit de kazerne. Onze grote baas, kapitein Coppieters kwam mij zo tegen en zei: "Maar jongen toch, we zijn in oorlog en jij loopt hier op je pantoffels, doe maar je gewoon schoeisel terug aan, en daarmee was de kous af. Als ik nu lees dat jij bijna in je broek moest p....dan kan ik je aversie tegen 't leger wel begrijpen en niemand hoeft deze onzinnige bevelen te verontschuldigen. Groetjes aan allen....
-
Genieterke - Lid geworden op: 15 nov 2002, 01:36
Moest dit een Geniak geweest zijn ... "Moe mag ik in de kast pissen" ...
Het Genieterke
Het Genieterke
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX !
-
Boedha - Lid geworden op: 09 okt 2008, 22:06
Hallo allemaal,
Ik zelf ben als milicien in 58 binnengegaan te Brugge in de Rademaekerskazerne bij het 41 GTA .In 59 verhuisden wij naar Hasselt waar een nieuwe eenheid werd opgericht nl 62 A.Onze korpscommandant van Maj of Kol BALAES (geen gemakkelijke hoor!)Na veertien maanden dienst zwaaide ik af in Sep 59 (de legerdienst werd toen terug gebracht op 12 maand.Onze opleiding vond plaats te Brugge(Sijsele)en die was niet van de poes,sleuren met een .30 en .50,vallen opstaan en terug vallen.Na de opleiding werd ik volgens mijn mos nr magazijnier-wapenmaker.Bij oefeningen in leopoldsburg en Elsenborn had ik een herenleven.Overdag waren we vrij en s'avonds wapens herstellen en de
doelen vervangen.Geen OO of OFR in onze omgeving.Op deze site ben ik maar een beginneling en ik hab al veel reakties gelezen.Het doet deugd nog iets te vernemen van die periode.Op internet heb ik al gezocht naar het 41ste GTA,maar daar is niets meer van te vinden.Mogelijks krijg ik via deze reactie een respons van legergenoten.Grtjs en nog veel succes.
Ik zelf ben als milicien in 58 binnengegaan te Brugge in de Rademaekerskazerne bij het 41 GTA .In 59 verhuisden wij naar Hasselt waar een nieuwe eenheid werd opgericht nl 62 A.Onze korpscommandant van Maj of Kol BALAES (geen gemakkelijke hoor!)Na veertien maanden dienst zwaaide ik af in Sep 59 (de legerdienst werd toen terug gebracht op 12 maand.Onze opleiding vond plaats te Brugge(Sijsele)en die was niet van de poes,sleuren met een .30 en .50,vallen opstaan en terug vallen.Na de opleiding werd ik volgens mijn mos nr magazijnier-wapenmaker.Bij oefeningen in leopoldsburg en Elsenborn had ik een herenleven.Overdag waren we vrij en s'avonds wapens herstellen en de
doelen vervangen.Geen OO of OFR in onze omgeving.Op deze site ben ik maar een beginneling en ik hab al veel reakties gelezen.Het doet deugd nog iets te vernemen van die periode.Op internet heb ik al gezocht naar het 41ste GTA,maar daar is niets meer van te vinden.Mogelijks krijg ik via deze reactie een respons van legergenoten.Grtjs en nog veel succes.
CARPE DIEM
-
Pierre - Lid geworden op: 05 okt 2002, 12:25
Boedha, ik was in diezelfde periode in 62A in Hasselt. Ik was 1WM Radiomekanieker in de Stafbatterij en kwam uit de BSD Dellbrück van het ontbonden 35A. In 1961 heb ik het leger verlaten omdat het niet meer aangenaam was: maneuvers en oefeningen, wachtdiensten en afwezigheden uit de familiekring waren toen schering en inslag. We behoorden bij de groepering AA van de BSD maarwe kregen niet de voordelen van de eenheden die in BRD waren: huisvesting en verwijderingsvergoeding. Dus wel de lasten maar niet de lusten!!! Met onze toen karige wedde moesten we dan ook nog een huis huren in de omgeving: een hap van 25% uit je budget...
Ik was liever in de BRD gebleven maar ja... je had niet te kiezen.
Ik was liever in de BRD gebleven maar ja... je had niet te kiezen.
Geniet van 't leven, 't is later dan je denkt!
-
echt woar - Lid geworden op: 28 aug 2007, 12:14
Aahhh ..en nu gaan we er komen ... hihi ... stilstaand zitte ... vloeistof ... consumeere ....hahaha ... heb in nov dec denk ik ..in 75 dus .;met manne
van de C en van Korbach .;en sec genie van Arolsen was hahaha ook aanwezig ..hadden een ..benzine boomzaag ..; nu ... om middagmaal .;was in Korbach ... en waar die .;vette pens .;om vroeg ..was ..; zijn je hahaha polle wel rijn ? ... lalala
Weet wel ..totaal maar dan ook totaal .. niets met .. containers te maken ... nu JIJ
van de C en van Korbach .;en sec genie van Arolsen was hahaha ook aanwezig ..hadden een ..benzine boomzaag ..; nu ... om middagmaal .;was in Korbach ... en waar die .;vette pens .;om vroeg ..was ..; zijn je hahaha polle wel rijn ? ... lalala
Weet wel ..totaal maar dan ook totaal .. niets met .. containers te maken ... nu JIJ