1971-72 - 43A Brakel

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

Emteechauffeurke

24 okt 2008, 08:58

Hallo beste Hawkers!!

Ja mensen zo een 30 jaar geleden waren we nu vandaag aanbeland op het punt van laatste loodjes!! :? :? Mijn klein agendaake van toen leert mij dat ik op deze 24 ste nog eens de eer had om voor het laatst chauffeur-wacht en eten te zijn!! :P Op het tijdstip dat ik dit schrijf moet ik toen die dag met mijn MANnekke de poort aan het buiten rijden zijn geweest! Voor het laatst mijn rittenblad opgesteld, voor het laatst de MAN getsjekt voor vertrek!!Voor het laatst de poort buitengereden! :? :? Nog eens die dag een een vijftal op en afjes naar de site getuft!Nog eens gestoeid met die verdomd zware etensbakken!! Mijn allerlaatste uren op die D-site in Hausheide waar we zes maand lang lief en leed hebben gedeeld!! De specifieke geluiden van generatoren, radars die we na die dag nooit meer gaan horen! En helaas het mooie natuurlandschap, het gauw nog even wat plekjes gaan opzoeken die ons die zes maand dierbaar waren!
Nog eens even de ready building grondig bekijken, het Missile-test gebouw,nog eens even de berg op om eens een laatste blik op de radars te werpen!! En bovenal het afscheid nemen van collega's die je vanaf die dag nooit meer zult zien!! Gezellige laatste onderonsjes tijdens de avonduren!
Ja dit zijn enkele gedachtengangen van hoe ik toen die laatste site dag heb beleefd!

GRTZ,EMTEEKEN :wink:

PS: Toen vandaag nog slechts 3 daagjes te gaan!!! :P
Suuuupppeeers yes!!!!!

sonneke44

24 okt 2008, 18:13

brulleke schreef:Ja De Somer was ook mijn chef MT en de Salliau,maar die ene daarvoor in de eerste poort dat moet de chef Patje Eeckhout geweest zijn die werkte daar om de voertuigen door te zien voor en na dat ze van Arolsen terug kwamen.Die vrouw met haar half lang zwart haar werkte ook in de keuken is later getrouwd met een BV van de A Bat heb de gezichten voor mij maar toch dat moet Rosette geweest zijn en haar man noemde Jean Pierre geloof ik.tenminste Groetjes brulleke
Hoi Luc,

Als ik me niet vergis werktte VBV Eeckelaers samen met de Adjt. op de MT want ik zag haar regelmatig met de papieren van de pomp rondlopen. Zij is later de echtgenote geworden van Jean-Pierre De Sutter. Ook heeft er nog een zekere Yvonne gewerkt, getrouwd met een CLC maar zijn naam ben ik vergeten... was dat gene Van Regenmortel of zo ???ja, ja ... de leeftijd hé

groetjes, Sonja

sonneke44

24 okt 2008, 18:18

petrol schreef:Die Maria van Hove was dat een dochter van diene chef Van Hove.Diene Van Hove dronk graag een pintje.Hij was een Gentenaar.Of vergis ik mij?
Hallo Petrol,

Maria Van Den Hove is inderdaad de dochter van Adjt. Achiel Van Den Hove en de zus van Freddy Van Den Hove. Zij is getrouwd met Jean Van Loo (ook al op pensioen). Achiel heeft heel lang op de Plaats gezeten. Alle aktieve kennen hem want ze moesten er 1 keer per maand langs om de verwarmingsbijdrage voor de woning te betalen. Ikzelf zat daar ook om de administratie van de Plaats wat bij te houden en Mevr. Swinnen (BAK-personeel) hield zich bezig met de papieren van het burger-personeel dat in de kazerne werkte.

Groetjes, Sonja

BCA

24 okt 2008, 21:13

AAN SONNEKE44
Heb je al eens nagedacht over do foto's van de Bravo zoals versproken tijdens de laatste reunie.
Freddy Van Den Hove is ondertussen ook al overleden.
Groetjes
BCA

Emteechauffeurke

25 okt 2008, 08:24

Goeiemorgen allemaal!

Ja mannen toen was het vandaag zover hee..!! Op de D-site hadden we al gegeten en de eetbakken afgewassen en waren we ons zo een beetje aan het voorbereiden op ons laatste uurtje daar boven! :? :? Toen de MAN daar toekwam met de nieuwe ploeg die ochtend wist ik dat ik een kwartiertje later voor eens en voor altijd de site ging verlaten! :cry: Na het uitwisselen van de bakken en het inladen van de crew werd dan de laatste tocht richting Brakel aangevat, een tocht die ik als chauffeur met gemengde gevoelens heb ervaren! Ik stelde mij altijd de vraag moet ik nu express wat rapper rijden of juist trager?? Wil ik nog wat extra tijd of niet??Maar goed na een rit van een 25 tal minuutjes stond ik dan voor het laatst aan de loskade om de crew te lossen ! Na uitgebreid afscheid genomen te hebben ging het dan richting POL om voor de laatste keer mijn MANnekke te tanken, en ook voor de laatste keer het verbruiksblad te laten invullen! Daarna had ik nog een klein ritje van zeg maar 50 meter en dat was het dan! :? :? Nu nog het rittenblad afwerken en de MAN op slot doen! Nu volgde nog enkel een kleine wandeling naar de MT om het houten kistje met documenten en de sleutels weg te doen!
Daarmee was mijn laatste taak als MTer volbracht! Wat ik toen de rest van die dag heb gedaan weet ik niet goed meer!!

PS: Toen nog juist 2 daagjes!!!! :lol:
Suuuupppeeers yes!!!!!

Emteechauffeurke

26 okt 2008, 06:41

Goeiemorgen allemaal!!

Ja mensen toen rond deze tijd werden we gewekt met het welgekende
appél aan bed! :roll: Dit luidde meteen onze laatste 2 dagen in die uitsluitend gingen besteed worden aan de demob formaliteiten!! :? Die voorlaatste dag werd gevuld met het naar de QM brengen van allerhande spullen zoals onze slaapzak, smookbroek en vest onze helm, ook moesten we daar een deel van onze eigen uitrusting afstaan zoals onze broek en vest!wat de bedoeling toen was is nog steeds een raadsel!!Ook onze regenjas van ons beedeeken moesten we daar achterlaten! Het wapenkaartje van onze Vigneron werd ook ingeleverd! Als MTer ging het ook richting MT om mijn gevarendriehoek en verbandkistje weg te brengen, als Mter hadden wij dat dus in onze kast staan!! :? Ik meen ook dat wij die dag ook nog eens op het bureel van de Delta uitgenodigd werden voor het afscheidswoord! Daar werd ook het certificaat van GOED SOLDAAT uitgereikt!! Maar dit ging zowaar mijn neus voorbij naar iemand anders!! :oops: :oops: Ik weet niet ik was toch een braaf gastje?? :?
Maar soit de sfeer was daar gemoedelijk en ik zou zelfs durven zeggen gezellig!! :lol: :lol:
Ook kregen wij een blad toegestopt waar wij de dag nadien een toerke mee gingen doen om bij onze chefs handtekeningen te gaan jagen om
zeker te zijn dat we bij niemand nog in het krijt stonden!! :P
Bezigheidsterapie!!
En zo werd het die dag avond en werden daar de nodige sortiekkes met het oog op de afzwaai de dag nadien!!

PS: Toen nog iets minder dan 2 daagjes te gaan!! :lol: :lol:
Suuuupppeeers yes!!!!!

Emteechauffeurke

27 okt 2008, 06:34

Goeiemorgen allemaal!!

Ja beste mensen dit was DE dag heee...! :P :P Presies 30 jaar terug werden
wij rond deze tijd voor het laatst gewekt!! :lol: Speciaal voor deze allerlaatste dag deden wij nog eens ons Beedeeken aan! Tot mijn groot genoegen bleek deze nog goed te passen!! :oops:
Na ons ochtendeten werd dan deze dag aangevat met het wegbrengen van ons beddegoed ! Daarna was het rondlopen geblazen met het formuliertje dat op het einde van de dag met handtekeningen diende afgegeven te worden!! Zoals in mijn vorige berichtje noemde wij dat nog de laatste vorm van bezigheidsterapie!! :P Ondertussen maakten wij zo goed en zo kwaad als het kon al onze valliezen! :? Enkel de burgerkledij die wij nodig hadden om naar huis te gaan bleef hangen!!
En dan na zo een 10 a11 tal uurtjes was het dan zover hee!!Na het uitgebreide afscheid werd dan de thuisreis aangevat!! Jiehaa!!
Nog eens de B-64 de beruchte B-1 om vervolgens het Ruhrgebied door te crossen ! Zo rond half negen bereikte ik dan de Nederlandse grens bij Venlo waar ik een pauze voorzag!!
Daarna werd dan het laatste deel Tzum Heimat aangevat waar ik zo rond
half elf arriveerde! :P :lol: Moe maar voldaan ging ik naar mijn eigen bedje!!Valliezen uitpakken was voor de dag nadien!!
Zo dit waren enkele indrukken van hoe ik mijn laatste dagen daar in Brakel heb beleefd! :wink:

GRTZ,EMTEEKEN :lol:

PS: Toen nog een paar uurkes hee..!! 8)
Suuuupppeeers yes!!!!!

kd29

01 nov 2008, 17:07

Yo gasten van den 43 STE

Heb nog interessante tekeningen gevonden op het Net meer bepaald voor de Fco's onder ons

Afbeelding

Afbeelding

Daar hebben we menige uren op zitten turen Tijdens onze 20 min

Heeft er nog iemand de vuurprocedures op papier staan ??

Ik hoop dat er nog veel foto's over 43A boven water zullen komen

Greetz :wink:

Fco-ke 43A Bravo 76-77

segers r33919

02 nov 2008, 19:22

BEN TOEVALLIG OP DEZE SITE TERECHT GEKOMEN ,ONGELOOFLIJK?
WAS BV VAN 78tot81 EN HEB ER EEN HOOP GOEDE HERINERINGEN AAN
VEEL GOEDE MATEN LEREN KENNEN,LIEFKES GEHAD ENZ
HERKEN VEEL VERHALEN IN HET FORUM?MAAR WAAR IK NIETS OVER LEES IS/ DAT DE BRT OPNAMEN ZOALS HET NIEUWS ALTIJD EEN DAG OUDER WAS DIT VOLGENS TOEN VERTELD HAD TE MAKEN OMDAT HET
OPGENOMEN WERD?
WAS VAN DE A BATTERIJ?WIE KENT DE NAMEN NOG VAN MIJN MAKKERS?
PATJE HEYLEN?STEF BRAEKMANS?BEER BEULENS?JOS JEURISSEN?JP SCHIEPERS.BETER BEKENT ALS SKIPPY ECHT GOEDE TIJD GEHAD.IN DE WINTER POKKEKOUD.

AVONDEN IN SPIELBAR SUPERGEZELIG
groetjes,exboefer

launcherke

02 nov 2008, 20:33

hey Segers,

ik heb in Brakel gezeten van 82 tot 90, dan ben ik u juist misgelopen daar :?

De Jos Jeurissen zit nog in 2A Helchteren, Patje Heylen Ik denk dat die chauffeur van een Generaal is als ik het mij goed herinner, den Skippy die woont nog in Brakel, die heeft het leger verlaten als de kazerne zijn deuren heeft gesloten, Stef Braekmans daar weet ik niks van waar die zit. :cry:

hoop u een beetje te kunnen hebben geholpen :wink:

moest ge nog vragen hebben laat maar iets weten.

groeten Erik

motorijder.

02 nov 2008, 22:03

hey segers ,kan je geen foto op het forum zetten ,mischien ken ik u wel.namen is altijd moeilijk,maar gezichten herken ik mischien wel,ik zat in de delta in 1980.

gr jm
hallo ik ben vermussche jean-marie,wie kent mij nog,ik zat in 43A in 1980.

Emteechauffeurke

03 nov 2008, 07:22

Hoi Segers !

Op Uw vraag ivm. BRT televisie meen ik mij te herinneren dat, allee ik kan ook ongelijk hebben, toch de nieuwsuitzendingen live tot in de Info terecht kwam! :wink:
Maar zoals ik al zei is mijn bewering hier onder enig voorbehoud! Wat ik wel weet is dat daar aan de ingang een monumentale TV mast stond die ook de wijk bediende!
Daar ik daar in de zomerperiode was heb ik praktisch nooit naar de Info gaan TV kijken!
De dagelijks kranten daarentegen kwamen welliswaar zo rond 15:00UUR
toe in den Info!
Ja toen moest Internet, E-mail, GSM, zelfs een Fax nog uitgevonden worden!

Suuuupppeeers yes!!!!!

brulleke

03 nov 2008, 09:39

he Segers welkom op deze site,ja er zijn er nog een paar achtergebleven in Brakel groetjes brulleke (LVDB) en nu maar raden.

papafreddy

03 nov 2008, 10:08

Emteechauffeurke schreef: Op Uw vraag ivm. BRT televisie meen ik mij te herinneren dat, allee ik kan ook ongelijk hebben, toch de nieuwsuitzendingen live tot in de Info terecht kwam! :wink:
Maar zoals ik al zei is mijn bewering hier onder enig voorbehoud! Wat ik wel weet is dat daar aan de ingang een monumentale TV mast stond die ook de wijk bediende!
Daar ik daar in de zomerperiode was heb ik praktisch nooit naar de Info gaan TV kijken!
toe in den Info!

Hallo iedereen.
ja emteeken, u bent daar zo rond 1978 geweest.
Het is zo voordat die tv mast erstond, in mijn geval was dat 1976.
Dat we altijd naar de BRT konden kijken van een dag later.
De programma's werden ergens opgenomen (videoband) en dan doorgstuurd via de post naar de betreffenden kazernes, waar ze daar dan via een lokaal netwerk werden afgespeeld een dag later dan ze hier in Belgie werden uitgezonden. Misschien ook via die mast zodat de wijk kon worden bediend.
Toen die TV mast erkwam, was dat een ganse verbetering, je kon dan de dag zelf naar de uitzendingen zien.
Ben je wel zeker dat die mast er was in 1978?
Toen ik daar terug was in de begin jaren '80, kan ik me nie herrinneren dat daar zo'n peloon stond zowel niet in Brakel of in Essentho.
Het kan zijn dat eerst die peloon er kwam voor het telefoon systeem Rita die eind de jaren '70 werd ingevoerd, heb daar in 1976 nog opleiding over gehad.
En dat ze later dan in de jaren '80 of de jaren '90 hebben uitgekeken voor straalverbindingen zodat ze de TV programma's konden doorstralen, gebruik makend van die hoge peloon.
Als we volgend jaar nog eens reunie hebben van 43A of 62A ga ik dat eens aan bepaalde personen vragen. Tenware dat die personen hier op reageren

MVGr.
PapaFreddy

sonneke44

03 nov 2008, 11:12

papafreddy schreef:
Emteechauffeurke schreef: Op Uw vraag ivm. BRT televisie meen ik mij te herinneren dat, allee ik kan ook ongelijk hebben, toch de nieuwsuitzendingen live tot in de Info terecht kwam! :wink:
toe in den Info!

Hallo iedereen.
ja emteeken, u bent daar zo rond 1978 geweest.
Het is zo voordat die tv mast erstond, in mijn geval was dat 1976.
Dat we altijd naar de BRT konden kijken van een dag later.
De programma's werden ergens opgenomen (videoband) en dan doorgstuurd via de post naar de betreffenden kazernes, waar ze daar dan via een lokaal netwerk werden afgespeeld een dag later dan ze hier in Belgie werden uitgezonden. Misschien ook via die mast zodat de wijk kon worden bediend.
Toen die TV mast erkwam, was dat een ganse verbetering, je kon dan de dag zelf naar de uitzendingen zien.
Ben je wel zeker dat die mast er was in 1978?

MVGr.
PapaFreddy
Hoi papafreddy,

Ik ben ook in april 1978 in Brakel aangekomen enne ... die piloon stond daar inderdaad al hoor. Voor zover ik me kan herinneren zijn er later werken aan de top van de piloon uitgevoerd zodat we het nieuws inderdaad de dag zelf konden bekijken. Eerst was dat eerst via video-systeem, dus het nieuws van maandag zag je dan op dinsdag.

groetjes, Sonneke