mijmeringen
-
Bomi - Lid geworden op: 09 aug 2002, 20:54
-
-
Gustilpe ik kom je een mooi ,weekend wensen!
IK lees dat jullie het goed doen met je koor, proficiat daarvoor.
In mijn jongere jaren heb ik het ook nog gedaan, denk dat ik er nu niet meer veel zou van terecht brengen.
Groetjes,
Bomi.
- - - - - - - - - - -
-
Gustilpe ik kom je een mooi ,weekend wensen!
IK lees dat jullie het goed doen met je koor, proficiat daarvoor.
In mijn jongere jaren heb ik het ook nog gedaan, denk dat ik er nu niet meer veel zou van terecht brengen.
Groetjes,
Bomi.
- - - - - - - - - - -

Dankbaar met het verleden, je blik open voor het heden!
-
Bosrankje - Lid geworden op: 20 dec 2005, 20:42
Lieve Gustilpe,
Je liefde voor muziek maar vooral voor je koor is zo duidelijk
voelbaar in je schrijven, dat ik het wou verwoorden in een
"elfje-gedicht", hopend dat het je bevalt.....
Prettig en gezellig weekend en lieve groetjes in hoop, vrede,
vreugde en vriendschap, voor jullie beiden
Alter en Rankje
Laatst gewijzigd door Bosrankje op 09 nov 2008, 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik hou van het leven en geloof in de mensen !
Schrijven is als vrijen met de schoonheid van
woord en zin.....
Schrijven is als vrijen met de schoonheid van
woord en zin.....
-
gustilpe - Lid geworden op: 04 okt 2007, 20:52
Assa, heel mooi jouw plaatje, 'k zou nog niet weten hoe daar aan te beginnen.
bo, bedankt (2x) heel mooi de ppt over de aarde, geen agressieve geluiden, geef mij maar de oorstrelende klanken.
Fernanda, we doen ons best om veel vreugde uit onze muziek en koor te halen, bedankt!
Bomi, bedankt, met oefening kan iedereen zingen ongeacht leeftijd, mooi elfje!
Rankje, bedankt voor de mooie ppt en het elfje die je hier plaatste met het hemelse koor!
Nele, bedankt voor de ppt over 11 11 11, er is inderdaad nog zeer veel te doen!
Voor ieder van jullie een boeketje!

gustilpe
bo, bedankt (2x) heel mooi de ppt over de aarde, geen agressieve geluiden, geef mij maar de oorstrelende klanken.
Fernanda, we doen ons best om veel vreugde uit onze muziek en koor te halen, bedankt!
Bomi, bedankt, met oefening kan iedereen zingen ongeacht leeftijd, mooi elfje!
Rankje, bedankt voor de mooie ppt en het elfje die je hier plaatste met het hemelse koor!
Nele, bedankt voor de ppt over 11 11 11, er is inderdaad nog zeer veel te doen!
Voor ieder van jullie een boeketje!

gustilpe
Laatst gewijzigd door gustilpe op 09 nov 2008, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
vriendschap is het kostbaarste geschenk!
-
11-11-11
Het landschap geheimzinnig mooi
een grootsheid waar je niet genoeg van krijgt
Inti de zon, Pachamama, Viracocha
waar blijven al jullie goden?
keihard is de troosteloosheid
onmetelijke rijen afvalkrotten
vier palen, vier rieten matten, geen dak
geen electriciteit, geen water, geen wegen
hier worden kinderen geboren
hier is het overleven en sterven
pijnlijk is de confrontatie,
machteloze moeders, werkloze vaders
de beschaving van de veroveraar
de vernedering verpakt in woorden
als ras, kleur en cultuur
en dan…..
heel even de glimlach van een kind
dat is de hoop die weer oplaait!
gustilpe

Het landschap geheimzinnig mooi
een grootsheid waar je niet genoeg van krijgt
Inti de zon, Pachamama, Viracocha
waar blijven al jullie goden?
keihard is de troosteloosheid
onmetelijke rijen afvalkrotten
vier palen, vier rieten matten, geen dak
geen electriciteit, geen water, geen wegen
hier worden kinderen geboren
hier is het overleven en sterven
pijnlijk is de confrontatie,
machteloze moeders, werkloze vaders
de beschaving van de veroveraar
de vernedering verpakt in woorden
als ras, kleur en cultuur
en dan…..
heel even de glimlach van een kind
dat is de hoop die weer oplaait!
gustilpe

-
Bomi - Lid geworden op: 09 aug 2002, 20:54
-
-
Gustilpe,
Wat een klare tekst, triest en toch hoopvol
kan me voorstellen dat ginder nog heel veel
te doen is.
Het kleine beetje geld dat al die hulpacties samen
overal ophalen zal wel een zandkorreltje in de
woestijn zijn.
Gelukkig zijn er mensen als jij die de moed hebben
om er van hieruit iets aan te doen, telkens weer in
de bres springen, opnieuw en opnieuw.
Daar is moed en inleving voor nodig.
Veel succes gewenst in alles wat je doet.
Groetjes,
Bomi.
- - - - - - - -
-
Gustilpe,
Wat een klare tekst, triest en toch hoopvol
kan me voorstellen dat ginder nog heel veel
te doen is.
Het kleine beetje geld dat al die hulpacties samen
overal ophalen zal wel een zandkorreltje in de
woestijn zijn.
Gelukkig zijn er mensen als jij die de moed hebben
om er van hieruit iets aan te doen, telkens weer in
de bres springen, opnieuw en opnieuw.
Daar is moed en inleving voor nodig.
Veel succes gewenst in alles wat je doet.
Groetjes,
Bomi.
- - - - - - - -

Dankbaar met het verleden, je blik open voor het heden!
-
Morgenster, Bomi, Assa, BEDANKT!
Miriam Makeba anti-apardheidsactiviste overleden
Makeba brak in de jaren 50 door als jazz-zangeres. Haar politiek activisme bracht haar in 1963 bij de Verenigde Naties, waar zij pleitte tegen de apartheid. Ze ging in de Verenigde Staten wonen. In 1966 won zij een Grammy voor An Evening With Belafonte/Makeba, een samenwerking met Harry Belafonte. Een jaar later scoorde ze een wereldwijde hit met het nummer Pata Pata.
Makeba trad vijf keer in het huwelijk, de eerste keer op 17-jarige leeftijd. Op 22 december 1950 kreeg zij haar eerste en enige kind, dochter Bongi. Andere echtgenoten waren zanger Sonny Pilay, met wie zij in 1959 zowel trouwde als scheidde, en trompettist Hugh Masekela (1964-1966). Met Black Power-activist Stokely Carmichael was zij van 1968 tot 1978 getrouwd. Het huwelijk leidde tot controverse in de Verenigde Staten. Het paar verhuisde naar Guinee. De vijfde echtgenoot was Bageot Bah, een airline executive.
Een persoonlijke tragedie vond plaats in 1985 toen haar dochter Bongi in het kraambed stierf.
In 1987 deed Makeba mee aan de Graceland-tour van Paul Simon. In december 1990 keerde zij op uitnodiging van Nelson Mandela terug naar Zuid-Afrika.
In 2005 maakte ze een tournee om haar carrière af te sluiten. Op 24 mei 2008 nam ze tijdens een emotioneel optreden op een Haags jazz-festival expliciet afscheid van haar Nederlandse fans. Op 7 november 2008 trad ze nog op in het Amsterdamse Paradiso. Drie dagen later overleed Miriam Makeba op 76-jarige leeftijd aan een hartaanval, na afloop van een antimaffiaconcert in Castel Volturno ter ondersteuning van de met de dood bedreigde antimaffiaschrijver Roberto Saviano.
Miriam Makeba anti-apardheidsactiviste overleden
Makeba brak in de jaren 50 door als jazz-zangeres. Haar politiek activisme bracht haar in 1963 bij de Verenigde Naties, waar zij pleitte tegen de apartheid. Ze ging in de Verenigde Staten wonen. In 1966 won zij een Grammy voor An Evening With Belafonte/Makeba, een samenwerking met Harry Belafonte. Een jaar later scoorde ze een wereldwijde hit met het nummer Pata Pata.
Makeba trad vijf keer in het huwelijk, de eerste keer op 17-jarige leeftijd. Op 22 december 1950 kreeg zij haar eerste en enige kind, dochter Bongi. Andere echtgenoten waren zanger Sonny Pilay, met wie zij in 1959 zowel trouwde als scheidde, en trompettist Hugh Masekela (1964-1966). Met Black Power-activist Stokely Carmichael was zij van 1968 tot 1978 getrouwd. Het huwelijk leidde tot controverse in de Verenigde Staten. Het paar verhuisde naar Guinee. De vijfde echtgenoot was Bageot Bah, een airline executive.
Een persoonlijke tragedie vond plaats in 1985 toen haar dochter Bongi in het kraambed stierf.
In 1987 deed Makeba mee aan de Graceland-tour van Paul Simon. In december 1990 keerde zij op uitnodiging van Nelson Mandela terug naar Zuid-Afrika.
In 2005 maakte ze een tournee om haar carrière af te sluiten. Op 24 mei 2008 nam ze tijdens een emotioneel optreden op een Haags jazz-festival expliciet afscheid van haar Nederlandse fans. Op 7 november 2008 trad ze nog op in het Amsterdamse Paradiso. Drie dagen later overleed Miriam Makeba op 76-jarige leeftijd aan een hartaanval, na afloop van een antimaffiaconcert in Castel Volturno ter ondersteuning van de met de dood bedreigde antimaffiaschrijver Roberto Saviano.
-
Naar aanleiding van het sterven van Miriam Mekeba, een gedicht over Zuid-afrika
SOWETO BLUES

Ik sta aan de lange weg in Soweto
Het verleden komt in felle flitsen terug
Ik zie ze op me afkomen
Honderden, jongens, meisjes
Ze vormen geen bedreiging
Ze hebben geen wapens
Ze dansen, ze zingen
Ze protesteren tegen onwaardig onderwijs
In de taal van de onderdukking
Ze roepen, ze lachen uitgelaten
Als kinderen plegen te doen
Ze hebben geen wapens
Dan staan ze tegenover een muur
Van onverzettelijke haat
Een khaki muur van beklemmende
Kille stilte
De eerste schoten vallen
Droge knallen die prille levens knakken
De dorre grond wordt gelaafd met bloed
De lucht gevuld met kreten
Kinderlijk geschrei
Het hoopje zand in mijn hand
Houdt zijn pijnlijk geheim verborgen
Ze vormden geen bedreiging
Ze hadden geen wapens
Maar ze waren zwart en wilden
een toekomst in vrijheid
Frieda Groffy
SOWETO BLUES

Ik sta aan de lange weg in Soweto
Het verleden komt in felle flitsen terug
Ik zie ze op me afkomen
Honderden, jongens, meisjes
Ze hebben geen wapens
Ze dansen, ze zingen
Ze protesteren tegen onwaardig onderwijs
In de taal van de onderdukking
Ze roepen, ze lachen uitgelaten
Als kinderen plegen te doen
Ze hebben geen wapens
Dan staan ze tegenover een muur
Van onverzettelijke haat
Een khaki muur van beklemmende
Kille stilte
De eerste schoten vallen
Droge knallen die prille levens knakken
De dorre grond wordt gelaafd met bloed
De lucht gevuld met kreten
Kinderlijk geschrei
Het hoopje zand in mijn hand
Houdt zijn pijnlijk geheim verborgen
Ze vormden geen bedreiging
Ze hadden geen wapens
Maar ze waren zwart en wilden
een toekomst in vrijheid
Frieda Groffy
-
11.11.11
WAARDIG WERK OP HET MENU
SCHAFTEN VOOR WAARDIG WERK
Van vlaamse autofabrieken tot Chinese textielarbeiders.
Van Peruaanse mijnen tot Indonesische plantages.
Van Brusselse ministeries tot bankkantoren in Singapore.
Overal stoppen verknemers op tijd en stond met werken voor een broodje met een kop koffie, een snelle portie rijst, een kom hete noedesloep.
Overal ter wereld wordt er geschaft! 11.11.11 'schaft' dit najaar mee met al die miljoenenwerknemers. en wat staat er op het menu?
Een waardig werk is het beste middel tegen armoede.
WERKNEMERS ZIJN GEEN GEREEDSCHAP
Evident, iedereen heeft recht op een goeie job en een fatsoenlijk inkomen.
Toch verdient de helft van alle werkende mensen in de wereld minder dan 1,50 euro per dag. Ze doen de fabrieken draaien, maar zelf blijven ze straatarm. En als ze zwanger, ziek of oud zijn staan ze zonder inkomen op straat.
Waardig werk is het beste middel tegen armoede. Daarom voert de Noord-Zuidbeweging samen met de vakbonden campagne voor waardig werk wereldwijd.
Als je keihard werkt wil je toch voldoende verdienen om te eten, een huis of appartement te huren en om de dokter en de school te betalen.
Plassen tijdens de werkuren? Zo eenvoudig is dat niet. In heel wat bedrijven in het Zuiden wordt je 'plasgedrag' nauwlettend in de gaten gehouden. Je moet toestemming vragen, je toiletbezoek wordt getimed en als je er te lang over doet, houdt men je plaspauze van je loon af. Sommige bedrijven voerten zelf een 'plaskaart' in. In Sri Lanka, bijvoorbeeld, krijg je één vijf-beurenkaart per week.
Kaart vol? Plas ophouden dan maar.
Thaise arbeid(st)ers kloppen de langste werkdagen ter wereld, gemiddeld 59 uur per week. Maar arbeidsrechten zijn er nauwelijks. zeker voor de arme Birmanen die in Thailand werk zoeken.
Zuid-Afrikaanse boeren werken steeds meer met tijdelijke arbeiders. Die zijn het goedkoopst.
Sikhula Sonke, de vakbond van landarbeid(st)ers in Zuid-Afrika, voert actie voor betere lonen, beschermende kledij en betere voorzieningen op de plantages.
In de Dominicaanse Republiek verloren 100.000 mensen hun baan. Fabrieken trekken weg op zoek naar lagere lonen. Wie geen nieuwe baan vindt, overleeft op één of andere manier.
11.11.11 eist dat de rechten van werknemers wereldwijd gerespecteerd worden. Iedereen heeft recht op waardig werk en een degelijk loon, zodat iedereen goed en gezond kan leven.
gustilpe
WAARDIG WERK OP HET MENU
SCHAFTEN VOOR WAARDIG WERK
Van vlaamse autofabrieken tot Chinese textielarbeiders.
Van Peruaanse mijnen tot Indonesische plantages.
Van Brusselse ministeries tot bankkantoren in Singapore.
Overal stoppen verknemers op tijd en stond met werken voor een broodje met een kop koffie, een snelle portie rijst, een kom hete noedesloep.
Overal ter wereld wordt er geschaft! 11.11.11 'schaft' dit najaar mee met al die miljoenenwerknemers. en wat staat er op het menu?
Een waardig werk is het beste middel tegen armoede.
WERKNEMERS ZIJN GEEN GEREEDSCHAP
Evident, iedereen heeft recht op een goeie job en een fatsoenlijk inkomen.
Toch verdient de helft van alle werkende mensen in de wereld minder dan 1,50 euro per dag. Ze doen de fabrieken draaien, maar zelf blijven ze straatarm. En als ze zwanger, ziek of oud zijn staan ze zonder inkomen op straat.
Waardig werk is het beste middel tegen armoede. Daarom voert de Noord-Zuidbeweging samen met de vakbonden campagne voor waardig werk wereldwijd.
Als je keihard werkt wil je toch voldoende verdienen om te eten, een huis of appartement te huren en om de dokter en de school te betalen.
Plassen tijdens de werkuren? Zo eenvoudig is dat niet. In heel wat bedrijven in het Zuiden wordt je 'plasgedrag' nauwlettend in de gaten gehouden. Je moet toestemming vragen, je toiletbezoek wordt getimed en als je er te lang over doet, houdt men je plaspauze van je loon af. Sommige bedrijven voerten zelf een 'plaskaart' in. In Sri Lanka, bijvoorbeeld, krijg je één vijf-beurenkaart per week.
Kaart vol? Plas ophouden dan maar.
Thaise arbeid(st)ers kloppen de langste werkdagen ter wereld, gemiddeld 59 uur per week. Maar arbeidsrechten zijn er nauwelijks. zeker voor de arme Birmanen die in Thailand werk zoeken.
Zuid-Afrikaanse boeren werken steeds meer met tijdelijke arbeiders. Die zijn het goedkoopst.
Sikhula Sonke, de vakbond van landarbeid(st)ers in Zuid-Afrika, voert actie voor betere lonen, beschermende kledij en betere voorzieningen op de plantages.
In de Dominicaanse Republiek verloren 100.000 mensen hun baan. Fabrieken trekken weg op zoek naar lagere lonen. Wie geen nieuwe baan vindt, overleeft op één of andere manier.
11.11.11 eist dat de rechten van werknemers wereldwijd gerespecteerd worden. Iedereen heeft recht op waardig werk en een degelijk loon, zodat iedereen goed en gezond kan leven.
gustilpe