Mijn gedachten en gevoelens.
-
schrijfster - Lid geworden op: 26 sep 2008, 16:16
hallo bomiliever op jouw landgoed lijkt me mooi vertoeven,wel volle ijskast he,
veel hout voor de haard,wijntje erbij kan ik mooi de hertjes voeren!
dan .Hoge toppen met eeuwige sneeuw en ijs
lijken het hemeldak te kussen tapsgewijs.
lieve groetjes schrijfster.
Tonen wat je hebt,is niet laten zien wie je bent.
-
Bomi - Lid geworden op: 09 aug 2002, 20:54
-
-
Eén al ouder verhaaltje waar ik als kind héél fijne herinneringen aan had.
Het Keldertje.
Dat witgekalkte keldertje zie ik met mijn ogen dicht. Niet bij ons thuis, wij hadden al een échte kelder, wel bij de grootouders. Het was ietsje dieper in de grond gemaakt met twee stapjes af. In de deur een open vierkantje met vliegengaas er voor. Mijn grootvader die ik als kind nooit anders gekend heb dan zonder tanden, gebitten bestonden nog niet, kocht altijd een 'zij' vet spek, dat hing aan 'n koordje voor het raampje. Ongelooflijk!
Tegen de achterwand waren leggers gemaakt, afgeboord met papieren kanten boordje.
Potten met inmaak, netjes soort bij soort, vonden er hun plaats. Peren, pruimen, kersen en stekelbessen een rijkdom, goed bewaard. Als kind heb ik me dikwijls afgevraagd ‘wanneer krijgen we nu eindelijk al dat lekkers op ons bord.’ Geloof me er werd zuinig mee omgesprongen, een winter duurde lang.
In één van de hoeken stond ‘n grote bruine gelakte kroeg, eentje met 2 oortjes aan de zijkant. Daar werd de zuurkool in bewaard. Witte kolen werden zelf gekweekt, kostten dus geen cent. Fijn gesnipperd, laag per laag, telkens tussendoor wat zout. De pot gevuld in ’t najaar kreeg een houten deksel moest dan ‘trekken’ tegen de winter was de zuurkool gebruiksklaar. Misschien werd er nog wat anders bijgevoegd, dat is me ontsnapt, als kind heb je daar geen benul van.
In de andere hoek stond een kleiner formaat van kroeg, diende voor de opgelegde haring. Beide kroegen staan nu nog in onze tuin, dienen als decoratie versierd met potten geranium.
Ook ’n kist met gerooide aardappelen, ’n kistje appelen voor dagelijks gebruik, zelfs een klein kistje met ‘finkelhout’ (fijn gehakt hout) vond er zijn plaats. De grote voorraad lag in een stal achter in de tuin. Ernaast konijnenhokken, ja die hadden ze ook, allemaal eigen kweek.
Dagelijks werd de voorraad aardappelen en brandhout bijgevuld, zo moest bomma niet telkens lopen tot achter in de stal. Regende het werd ze nat, bij vriesweer was het glad om aan ’t keldertje te geraken, Tafelrestjes bedekt met een omgekeerd bord, kregen er ook ’n plaats. Boter en melk volgden de zelfde weg. ’s Winters was alles wat er uit kwam hard bevroren, boter moest ruim vóór etenstijd naar binnen worden gehaald, was anders onsmeerbaar.
In de zomertijd was het om te bewaren natuurlijk niet ideaal. Het was dan ook niet meer nodig. Al de potten inmaak, ook de beide kroegen waren leeg.
Alles kwam weer vers uit hun goed benutte tuin. Het witte keldertje kreeg dan weer een schilderbeurt. Dat oude vergeelde kantje werd vervangen door een nieuw fris boordje.
Zo begon alles weer van voren af aan.
Bomi
- - - - - - -
-
Eén al ouder verhaaltje waar ik als kind héél fijne herinneringen aan had.
Het Keldertje.
Dat witgekalkte keldertje zie ik met mijn ogen dicht. Niet bij ons thuis, wij hadden al een échte kelder, wel bij de grootouders. Het was ietsje dieper in de grond gemaakt met twee stapjes af. In de deur een open vierkantje met vliegengaas er voor. Mijn grootvader die ik als kind nooit anders gekend heb dan zonder tanden, gebitten bestonden nog niet, kocht altijd een 'zij' vet spek, dat hing aan 'n koordje voor het raampje. Ongelooflijk!
Tegen de achterwand waren leggers gemaakt, afgeboord met papieren kanten boordje.
Potten met inmaak, netjes soort bij soort, vonden er hun plaats. Peren, pruimen, kersen en stekelbessen een rijkdom, goed bewaard. Als kind heb ik me dikwijls afgevraagd ‘wanneer krijgen we nu eindelijk al dat lekkers op ons bord.’ Geloof me er werd zuinig mee omgesprongen, een winter duurde lang.
In één van de hoeken stond ‘n grote bruine gelakte kroeg, eentje met 2 oortjes aan de zijkant. Daar werd de zuurkool in bewaard. Witte kolen werden zelf gekweekt, kostten dus geen cent. Fijn gesnipperd, laag per laag, telkens tussendoor wat zout. De pot gevuld in ’t najaar kreeg een houten deksel moest dan ‘trekken’ tegen de winter was de zuurkool gebruiksklaar. Misschien werd er nog wat anders bijgevoegd, dat is me ontsnapt, als kind heb je daar geen benul van.
In de andere hoek stond een kleiner formaat van kroeg, diende voor de opgelegde haring. Beide kroegen staan nu nog in onze tuin, dienen als decoratie versierd met potten geranium.
Ook ’n kist met gerooide aardappelen, ’n kistje appelen voor dagelijks gebruik, zelfs een klein kistje met ‘finkelhout’ (fijn gehakt hout) vond er zijn plaats. De grote voorraad lag in een stal achter in de tuin. Ernaast konijnenhokken, ja die hadden ze ook, allemaal eigen kweek.
Dagelijks werd de voorraad aardappelen en brandhout bijgevuld, zo moest bomma niet telkens lopen tot achter in de stal. Regende het werd ze nat, bij vriesweer was het glad om aan ’t keldertje te geraken, Tafelrestjes bedekt met een omgekeerd bord, kregen er ook ’n plaats. Boter en melk volgden de zelfde weg. ’s Winters was alles wat er uit kwam hard bevroren, boter moest ruim vóór etenstijd naar binnen worden gehaald, was anders onsmeerbaar.
In de zomertijd was het om te bewaren natuurlijk niet ideaal. Het was dan ook niet meer nodig. Al de potten inmaak, ook de beide kroegen waren leeg.
Alles kwam weer vers uit hun goed benutte tuin. Het witte keldertje kreeg dan weer een schilderbeurt. Dat oude vergeelde kantje werd vervangen door een nieuw fris boordje.
Zo begon alles weer van voren af aan.
Bomi
- - - - - - -

Dankbaar met het verleden, je blik open voor het heden!
-
gustilpe - Lid geworden op: 04 okt 2007, 20:52
lieve Bomi,
het keldertje, een mooi verhaal, ik moest zoeken in je tuin waar die kroegen stonden, wist niet dat je dat kroeg noemde, wij zouden daar boterton tegen zeggen!
Graag gelezen en mooie tuin!
nog een fijne avond,
gustilpe
het keldertje, een mooi verhaal, ik moest zoeken in je tuin waar die kroegen stonden, wist niet dat je dat kroeg noemde, wij zouden daar boterton tegen zeggen!
Graag gelezen en mooie tuin!
nog een fijne avond,
gustilpe
vriendschap is het kostbaarste geschenk!
-
he bomi ff binnen wippen bij ons noemen ze deze dingen keulsepotten
vroeger hadden wij ook de kelder die jij beschrijft met snijbonen, zuurkool,ook hadden we weckpotten met allerlei fruit.
Soms smulden we stiekem van de potten.Fijne nostalgie
vroeger hadden wij ook de kelder die jij beschrijft met snijbonen, zuurkool,ook hadden we weckpotten met allerlei fruit.
Soms smulden we stiekem van de potten.Fijne nostalgie
-
Bomi - Lid geworden op: 09 aug 2002, 20:54
-
-
Gustilpe en Schrijfster,
Bedankt voor het bezoekje, aan de benaming van die twee
stenen kruiken kan je zien hoe rijk onze taal is. Ons landje
is zo klein en toch is er al spraakverwarring.
Wat het tuintje betreft dat was het werk van mijn man,
tegenwoorig is het heel wat minder.
Groetjes,

-
Gustilpe en Schrijfster,
Bedankt voor het bezoekje, aan de benaming van die twee
stenen kruiken kan je zien hoe rijk onze taal is. Ons landje
is zo klein en toch is er al spraakverwarring.
Wat het tuintje betreft dat was het werk van mijn man,
tegenwoorig is het heel wat minder.
Groetjes,

Dankbaar met het verleden, je blik open voor het heden!
-

lieve bomi ik wens jou een fijne en tevreden donderdag, een blijde groet schrijfster.
-
ria - Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
Lieve Bomi,
Rap, die schavuit neemt ons zo in beslag,
dat we onze andere vrienden wel eens verwaarlozen.
En dat mag zeker niet.
Daarom kom ik vandaag eens bij jou op bezoek,
als je het goedvindt.
Het is hier altijd fijn vertoeven.
Woorden, beelden, maar vooral vriendschap
springt er zo boven uit.
"Keldertje," ik heb er met volle teugen van genoten.
Nostalgie? Soms heb ik toch heimwee naar vele dingen uit die tijd.
De solidariteit, de inzet voor elkaar.
Maar ach, als we dat willen kunnen we dat nu ook nog waar maken.
En dat is wat ik op dit topic ervaar.
Welbedankt Bomi,
ria
Rap, die schavuit neemt ons zo in beslag,
dat we onze andere vrienden wel eens verwaarlozen.
En dat mag zeker niet.
Daarom kom ik vandaag eens bij jou op bezoek,
als je het goedvindt.
Het is hier altijd fijn vertoeven.
Woorden, beelden, maar vooral vriendschap
springt er zo boven uit.
"Keldertje," ik heb er met volle teugen van genoten.
Nostalgie? Soms heb ik toch heimwee naar vele dingen uit die tijd.
De solidariteit, de inzet voor elkaar.
Maar ach, als we dat willen kunnen we dat nu ook nog waar maken.
En dat is wat ik op dit topic ervaar.
Welbedankt Bomi,
ria
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.