mijmeringen

Dit is de rubriek die volledig voor poëzie en proza is voorbehouden.

schrijfster

18 dec 2008, 21:37

Afbeelding Een lieve groet schrijfster.
Tonen wat je hebt,is niet laten zien wie je bent.

elisa20

19 dec 2008, 15:54

gustilpe heb je recept gelezen, maar wat is kurkum
groetjes, elisa20
Laatst gewijzigd door elisa20 op 21 dec 2008, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Bomi

19 dec 2008, 16:17

-
-

Lieve Gustilpe,

Blij dat je weer eens lezen kwam, bedankt voor de vriendelijke
woorden.
Het is een drukke tijd momenteel, iedereen zorgt dat alles piekfijn in orde is voor de nakende feestdagen.

Wij zullen samen zijn kerstavond bij de dochter, altijd aangenaam met al dat jonge volkje erbij.

Fijne, gezellige feestdagen gewenst voor jou en je familie.

Groetjes,

Bomi

- - - - - Afbeelding
Dankbaar met het verleden, je blik open voor het heden!

gustilpe

19 dec 2008, 19:38

Assa,
heel mooi hoor jouw plaatje met de kerstbal, ik zou niet weten hoe daaraan te beginnen, bedankt!

schrijfster,
jouw plaatje ook mooi, ik las ergens dat je last hebt met je schouder, ik wens je het beste hoor! bedankt!

Elisa,
ik antwoordde je al op jouw topic, kurkuma is te vinden in de supermarkt bij de kruiden, de geelrijs behoort bij boboti ook op mijn topic te vinden.

Bomike,
bedankt voor jouw bezoekje met een mooi kerstplaatje, altijd fijn jou hier te zien.

Mijn plaatje komt nog!

een fijne avond voor iedereen hier!

gustilpe
vriendschap is het kostbaarste geschenk!

gustilpe

20 dec 2008, 10:50

beste Silver,

bedankt voor het mooi gedicht en tevens mooie ppt over 'de zonnewende' blij jou hier te zien!

't Kliekske

Gisteren werd in onze gemeente de week ‘kerstfeer’ ingezet in het Cultureel Centrum De Ploter met als eerste op het programma:

Kerstfolk: ‘t Kliekske...

’t kliekske viert hiermee haar veertigjarig bestaan, zij zijn pioniers van de Vlaamse volksmuziek en liggen aan de basis van wat vandaag Muziekmozaïek genoemd wordt. Het kerstprogramma bevat liederen en instrumentale muziek die de sfeer van Kerstmis, Nieuwjaar en Driekoningen oproepen, zeer rijk aan diversiteit en melodische zeggingskracht.

Toen in 1968 vier jonge mensen, geïnspireerd door de oude liederen en dansen van onze voorouders, samen muziek maakten, had niemand van hen kunnen voorzien welke vlucht dit bescheiden initiatief zou nemen. Honderden bezoeken aan oudere mensen legden zij af, wat resulteerde in een grote verzameling volksliederen, melodieën, dansen en instrumenten. Al wat ooit verscheen over onze volksmuziek werd uitgepluisd. Maar vooral werd er opgetreden: een selectie uit de rijke overlevering levert verschillende thematische programma's. Ondertussen hield Herman Dewit (de bezieler) zich ook nog bezig met het bestuderen en het nabouwen van gevonden instrumenten zoals draailier, hommel, doedelzak, rommelpot, blazevere, bultkarkas, klompviool, vlierefluit, rietpijp, fijferfluit, snarentrom, cister, enz. De groep is voorts initiatiefnemer van de jaarlijkse volkmuziekstages en internationale reünies in het Pajottenlandse Gooik.

Op 't Kliekske is al regelmatig een beroep gedaan voor radio- en TV-optredens in binnen- en buitenland, voor muzikale illustratie van film en toneel.

In 1995 werd de groep uitgeroepen tot :"CULTUREEL AMBASSADEUR VAN VLAANDEREN".

Herman kreeg, omwille van zijn onderzoek naar en het brengen van volksmuziek voor en met kinderen en jongeren de fel begeerde titel van DOCTOR LUDORUM CAUSA 1995.

FEESTIVAL-Gooik werd in 1996 in het leven geroepen. Een succesvolle formule waarbij men ieder jaar traditionele Vlaamse volksmuziek samen met andere Europese culturen te zien en te horen krijgt.

In het seizoen 97 speelden ze voor het eerst een kleuterprogramma "Janneke en Mieke". 80 voorstellingen in opdracht van de Vlaamse Gemeenschapscommissie-dienst Onderwijs.

In 1998 stonden zij 30 jaar op de planken en werd er gestart met de opnames voor een reeks van 10 CD's (samen met collega's als Wannes van de Velde-Brabants Volksorkest-Jan Smed-Kadril-Lais-Ambrozijn-Olla Vogala en vele anderen ...

Ook nog in 1998 werd voor het eerst in het reguliere muziek-onderwijs in Gooik begonnen met lesgeven Vlaamse volks-instrumenten : doedelzak, harmonika en hommel.

Ondertussen startte Herman in 1992 een uniek project : een traditionele platbodem "DE SCUTE" bouwen in Blankenberge. In 1999 werd dit houten schip onder massale belangstelling te water gelaten. Tevens startte ook het 1e "Festival van het Zee-manslied".

De jongste jaren waren de muzikanten van ’t Kliekske te gast op heel wat festivals zoals Dranouter, Folkin’ Ro, Vijverfestival, Folkwoods Eindhoven, Rencontre de flûtes et tambours in Arles (Fr), Festivals van het zeemanslied in Brest, Douarnenez, Paimpol, Tatihou, Saint-Gilles Croix de Vie en Camaret, maar ook in Wenen, Cassel en nog op tal van andere plaatsen. Momenteel wordt gewerkt aan een inventaris en transcriptie van de interessantste liederen en melodieën die 't Kliekske ooit optekende. Daaruit zal in de loop van de volgende jaren een lijvig boek groeien.
Voor de veertigjarige verjaardag werd tevens beroep gedaan op hun compagnons de route Kadril, een folkgezelschap dat al ruim 30 jaar bestaat.

Het hoogtepunt van de avond was het gezamenlijke optreden van beide gezelschappen, onvergetelijk met meerdere bisnummers, het publiek applaudiseerde uitbundig en wist niet van ophouden!

gustilpe

gustilpe

20 dec 2008, 15:28

Afbeelding

elisa20

20 dec 2008, 18:43

prachtig, volksmuziek in ere hersteld!
prettig weekend
groetjes van elisa20

bo'ke

21 dec 2008, 10:49

lieve Gustilpe,

De kerstsfeer, in deze donkere dagen,
met muziek, lampjes, een kaarsje,
familie en vrienden rondom ons heen;
Licht, geef de mensen wat extra licht.

een blije groet
bo
'zalig druk' heb ik het en ik geniet ervan

dus minder vrije tijd om te dichten en toch : ik geniet ervan

'zalig genieten'
.

neske

21 dec 2008, 14:49

Gustilpe,

Ik wist niet dat het kliekske al van 1968 bestond.
Weeral iets bijgeleerd. :wink:

Gezellige feestdagen Gustilpe

Groetjes
Neske

Afbeelding
Zoek de zonnekant in het leven de schaduw volgt vanzelf

Assa

22 dec 2008, 13:06

Hallo gustilpe,

Afbeelding
Groetjes assa
Groetjes van assa

gustilpe

22 dec 2008, 15:17

Afbeelding

Bomi

22 dec 2008, 17:18

-
-
Gustilpe

Het doet me deugd je schrijven te lezen, eerlijk waar
ik heb er nooit eerder over gehoord. Onlangs zijn we er
nog over bezig geweest. Als ik nu zie wat een lijst, waar overal
kosteloze hulp wordt geboden verdienen ze een standbeeld.

Denkelijk staan de meesten onder ons er niet bij stil. Als
je al de vrijwilligers één week zou wegnemen in onze
maatschappij ligt overal alles plat. Begin al maar eens met
kinderen en bejaardenzorg. Het is bijna niet te geloven.

Hoeveel helpende handen zouden dat samen niet zijn?

Help er ons volgend jaar maar op tijd aan denken,
een mooi thema om iets over te schrijven.

Groetjes,

Bomi.

- - - - - Afbeelding
Dankbaar met het verleden, je blik open voor het heden!

Morgenstern

22 dec 2008, 21:36

Gustilpe
Afbeelding

_Nele_

22 dec 2008, 22:09

Lieve Gustilpe,

wens jullie een Zalig en vreugdevol Kerstfeest!!

Afbeelding

gustilpe

23 dec 2008, 09:02

Voor iedereen en welgemeend:

Afbeelding