Ziet dat er gene deugeniet uit.
Sorry van die levertraan, ik had er maar niet moeten mee beginnen.
Ik heb verteld over het bedelen "sigaret for papa"maar
de Engelsen lieten nog vele andere dingen rondslingeren.
Namelijk de benzinnekruiken; aan hoeveel kruiken we al een stekje gestoken hadden weet ik niet, neen dit was niet gevaarlijk, juist een gesis en de kruik die een paar meter achteruitvloog. maar die ene keer,
met de kruik eens geschud, ja er was nog een beetje in.
Mij scheerlings over die kruik gezet ,de opening boven en er een stekje aan, neen 't was geen gesis meer 't was alsof er ne zware vlieger overkwam, een steekvlam van een paar meter en ik met de kruik
een paar meter achteruit, gans de straat kwam buitengelopen om te zien wat er gebeurt was, ja mijn vader ook, wat heb ik toen een rammeling gekregen. Toen we weer naar school moesten en onder de middag met de Engelse recruten mee op oefening stapten gingen er regematig kogels verloren die we opraapten, de kop er af en het poeder in onze zak, zo konden we raketten maken die maar een paar meter ver vlogen
en ja een bom, we legden ons poeder op een hoop er een kaserol over een lont en bang die pot vloog een paar meter hoog met een dikke slag.
Het ergste was toen ons kaserol verdwenen was, in school aangekomen
legden we al ons poeder op een hoopje in de gang tussen twee klaslokalen, een lont en..... wouuuuuf er was zelfs nog gene slag geweest juist de dubbele achterdeur ging nu naar buiten open.'n geluk of we hadden het dak er af geblazen; neen niemand iets gezien of gedaan,
we hadden toch geen bewaking op de speelplaats.
Eens stak ik een kogel in vaders bankvijs, een nagel en hamer en bang...
weer eens een dikke rammeling gekregen.!!!
Ja, ik heb al mijn vingeren nog.
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.