Katana's hoekje
-
katana - Lid geworden op: 02 aug 2002, 17:20
Het subjectief welbevinden
De persoonlijke ingesteldheid van de oudere is een belangrijke factor bij de beleving en de zingeving van de oude dag .Neerslachtigheid, een negatief zelfbeeld gevoelens van nutteloosheid leiden vaak tot afhankelijkheid en berusting, terwijl een positieve ingesteldheid veelal een ondersteunende factor is bij het zich aanpassen aan veranderde situaties .Dit hoofdstuk hanteert de globale term ' subjectief welbevinden ' om aan te geven hoe goed of hoe minder goed ouderen zic voelen enzv..
Bronvermelding ; Lut Vanden Boer , Koenraad Pauwels , Het subjectief welbevinden . Bijdrage onderzoek leefsituatieonderziek.
http://aps.vlaanderen.be/cbgs/content/47.html
De persoonlijke ingesteldheid van de oudere is een belangrijke factor bij de beleving en de zingeving van de oude dag .Neerslachtigheid, een negatief zelfbeeld gevoelens van nutteloosheid leiden vaak tot afhankelijkheid en berusting, terwijl een positieve ingesteldheid veelal een ondersteunende factor is bij het zich aanpassen aan veranderde situaties .Dit hoofdstuk hanteert de globale term ' subjectief welbevinden ' om aan te geven hoe goed of hoe minder goed ouderen zic voelen enzv..
Bronvermelding ; Lut Vanden Boer , Koenraad Pauwels , Het subjectief welbevinden . Bijdrage onderzoek leefsituatieonderziek.
http://aps.vlaanderen.be/cbgs/content/47.html
Senioren het zwijgen opleggen is een misdaad
-
Na een jaren lange ervaring met het auto rijden , voelt katana , ondanks oplettendheid dat het mindert , de aandacht en de correctheid , voel mij nu verplicht , mijn oplettendheid weer te verbeteren , leren uit mijn fouten ...
Daarom een goede raad ; als je het verkeer invoegt of verlaat , kijk goed uit uw doppen , wees waakzaam , andere chauffeurs kunnen u ook in verlegenheid brengen ( zelfs jongeren 'sommige' die zijn er op uit om senioren te tarten
Graag jullie mening en ervaring ....
Groeten katana
Daarom een goede raad ; als je het verkeer invoegt of verlaat , kijk goed uit uw doppen , wees waakzaam , andere chauffeurs kunnen u ook in verlegenheid brengen ( zelfs jongeren 'sommige' die zijn er op uit om senioren te tarten
Groeten katana
-
air - Lid geworden op: 06 jul 2006, 17:00
Hoe moeilijk het ook is om dat te willen aanvaarden maar ouder worden en achter het stuur blijven is aan de ene kant onverantwoord en aan de andere kant pijnlijk omdat men dan genoodzaakt is om zijn eigen beperkingen onder ogen te moeten zien.
Je in het verkeer begeven is tegenwoordig niet echt een lachertje, je moet er constant de aandacht bij houden om situaties juist in te kunnen schatten.
De reflexen van een 25 jarige zijn niet dezelfde van iemand dubbel in leeftijd, hoe een bekwame chauffeur die persoon ook mag zijn.
Daarom ben ik voorstander dat vanaf de leeftijd van 45 jaar een jaarlijks oog- en motoriek onderzoek te ondergaan.
Slaag je niet, rijbewijs weg.
Je in het verkeer begeven is tegenwoordig niet echt een lachertje, je moet er constant de aandacht bij houden om situaties juist in te kunnen schatten.
De reflexen van een 25 jarige zijn niet dezelfde van iemand dubbel in leeftijd, hoe een bekwame chauffeur die persoon ook mag zijn.
Daarom ben ik voorstander dat vanaf de leeftijd van 45 jaar een jaarlijks oog- en motoriek onderzoek te ondergaan.
I'm fluent in two languages: sarcasm and movie quotes.
-
Jempi
Niet dat ik mij met iets wil moeien, Katana, maar ik lees hier regelmatig dat er een Duvel naast je zetel staat.katana schreef:Na een jaren lange ervaring met het auto rijden , voelt katana , ondanks oplettendheid dat het mindert , de aandacht en de correctheid , voel mij nu verplicht , mijn oplettendheid weer te verbeteren , leren uit mijn fouten ...
Daarom een goede raad ; als je het verkeer invoegt of verlaat , kijk goed uit uw doppen , wees waakzaam , andere chauffeurs kunnen u ook in verlegenheid brengen ( zelfs jongeren 'sommige' die zijn er op uit om senioren te tarten![]()
Groeten katana
Jempi
-
Jempi schreef:Niet dat ik mij met iets wil moeien, Katana, maar ik lees hier regelmatig dat er een Duvel naast je zetel staat.katana schreef:Na een jaren lange ervaring met het auto rijden , voelt katana , ondanks oplettendheid dat het mindert , de aandacht en de correctheid , voel mij nu verplicht , mijn oplettendheid weer te verbeteren , leren uit mijn fouten ...
Daarom een goede raad ; als je het verkeer invoegt of verlaat , kijk goed uit uw doppen , wees waakzaam , andere chauffeurs kunnen u ook in verlegenheid brengen ( zelfs jongeren 'sommige' die zijn er op uit om senioren te tarten![]()
Groeten katana![]()
Jempi
-
Niet dat ik mij met iets wil moeien, Katana, maar ik lees hier regelmatig dat er een Duvel naast je zetel staat.Jempi schreef:[
Groeten katana
Jempi[/quote]
Beste Jempi ,
Geloof er maar niets van , van dat spinsel , naast mijn zetel staat absoluut geen Duvel , dat edele VLAAMS BIER , wordt wel gedronken ergens anders wanneer het veilig is
Voor de fans ; katana heeft nog nooit in 't zakje moeten blazen van de rijkswacht of de politie , is dus nog steeds maagdelijk
-
spiksin - Lid geworden op: 05 nov 2004, 09:11
Akoord , maar dan vanaf 85 !!!air schreef:Hoe moeilijk het ook is om dat te willen aanvaarden maar ouder worden en achter het stuur blijven is aan de ene kant onverantwoord en aan de andere kant pijnlijk omdat men dan genoodzaakt is om zijn eigen beperkingen onder ogen te moeten zien.
-
spiksin - Lid geworden op: 05 nov 2004, 09:11
Maar effekes ernstig ( héél moeilijk voor mij
Maar verder heb je natuurlijk gelijk , ik wordt dit jaar 79 en gebruik de wagen alleen nog als het echt nodig is en en ik wéét dat mijn ervaring en inschatting voldoende zijn om het nog een tijdje vol te houden .
, maar ook dat ik moet opletten
-
Renegade - Lid geworden op: 20 apr 2005, 20:22
Katanake, mag uw nederige dienaar hier ook es een woordeken pennen? 
Enfin, 'k moe da nie vragen hé, maar 'k zal proberen om uwen topic niet te verzuren.
Air, het voorschrijven van testen vanaf een bepaalde leeftijd is weeral eens een beknotting van onze vrijheid, en weer eens een bijkomende verplichting.
Ik denk dat oudere mensen wel uit zichzelf zullen beslissen om te stoppen met autorijden wanneer het werkelijk niet meer gaat. Wij hebben veel meer levenservaringen en willen die nog lang doorgeven aan jeugdigen. Laat mij het zo stellen ... Als ik voel dat ik niet meer met de moto kan rijden, ga ik men leven niet riskeren hoor, en zet ik dat ding aan de kant
, zo kan ik nog enkele jaren langer de jeugdigen helpen (zagen, ambeteren, vervelen, enz ...) 
Enfin, 'k moe da nie vragen hé, maar 'k zal proberen om uwen topic niet te verzuren.
Air, het voorschrijven van testen vanaf een bepaalde leeftijd is weeral eens een beknotting van onze vrijheid, en weer eens een bijkomende verplichting.
Ik denk dat oudere mensen wel uit zichzelf zullen beslissen om te stoppen met autorijden wanneer het werkelijk niet meer gaat. Wij hebben veel meer levenservaringen en willen die nog lang doorgeven aan jeugdigen. Laat mij het zo stellen ... Als ik voel dat ik niet meer met de moto kan rijden, ga ik men leven niet riskeren hoor, en zet ik dat ding aan de kant
"Het verstandige oordeel weet men vagelijk van te voren, maar het oordeel van zotten is altijd opnieuw een verrassing". (Evert Janssen).
-
Renegade schreef:
Nu vinden wenigen zichzelf oud, ergens heeft men altijd het gevoel van jong te zijn (tot het moment dat je in een spiegel kijkt
) maar mij maak je niet wijs dat je reflexen hetzelfde zijn als toen je twintig was!
Hoe moeilijk het ook is want zowel mijn ouders of schoonouders denken of dachten dat een auto hun vrijheid was en soms is het dat ook maar een dure auto houden dat is nikske, want alles samengeteld is een auto een pure luxe, maar een taxi bellen, boodschappen thuis aten bezorgen, dat is dan weer te duur! wel zo een redenering gaat boven mijn petje!
Sommigen misschien Renegade of dat zeg je nu maar als de tijd daar is? Uitstellen dat wordt er gedaan. Ik heb het met mijn vader en schoonvader meegemaakt, glaucoom hebben en niet willen stoppen,he! Dan zijn het de jongeren niet meer die een gevaar op de weg betekenen!Ik denk dat oudere mensen wel uit zichzelf zullen beslissen om te stoppen met autorijden wanneer het werkelijk niet meer gaa
Nu vinden wenigen zichzelf oud, ergens heeft men altijd het gevoel van jong te zijn (tot het moment dat je in een spiegel kijkt
Hoe moeilijk het ook is want zowel mijn ouders of schoonouders denken of dachten dat een auto hun vrijheid was en soms is het dat ook maar een dure auto houden dat is nikske, want alles samengeteld is een auto een pure luxe, maar een taxi bellen, boodschappen thuis aten bezorgen, dat is dan weer te duur! wel zo een redenering gaat boven mijn petje!
-
Renegade - Lid geworden op: 20 apr 2005, 20:22
Tja, inderdaad Air, maar dan ben ik één van die zotte kiekens die het toch zal doen hoor. Nog 8 maand en dagen, en ik ga in pensioen. Ik woon in het centrum van Gent en heb dus alles dichtbij. Indien nodig zal één van men kinderen eventuele grote bestellingen brengen. Dus ik zal geen auto nodig hebben (tussen haakjes, ik heb er nu ook al geen meer
). Men moto zal ik enkel nog gebruiken om bij mooi weer, samen met de vrouw een ritje te maken. En als dat niet meer gaat (ik bedoel met de moto), wel dan mogen ze mij in den fik steken 
Oh, en btw ... men vrouw en ik zullen zeker geen last zijn voor onze kinderen, in tegendeel, ze vragen nu al, wanneer we bij hun gaan inwonen
Ik denk dat wij onze kinderen nog een goede opvoeding hebben gegeven 
Oh, en btw ... men vrouw en ik zullen zeker geen last zijn voor onze kinderen, in tegendeel, ze vragen nu al, wanneer we bij hun gaan inwonen
"Het verstandige oordeel weet men vagelijk van te voren, maar het oordeel van zotten is altijd opnieuw een verrassing". (Evert Janssen).
-
Renegade schreef:Katanake, mag uw nederige dienaar hier ook es een woordeken pennen?
Ik denk dat oudere mensen wel uit zichzelf zullen beslissen om te stoppen met autorijden wanneer het werkelijk niet meer gaat. Wij hebben veel meer levenservaringen en willen die nog lang doorgeven aan jeugdigen. Laat mij het zo stellen ... Als ik voel dat ik niet meer met de moto kan rijden, ga ik men leven niet riskeren hoor, en zet ik dat ding aan de kant, zo kan ik nog enkele jaren langer de jeugdigen helpen (zagen, ambeteren, vervelen, enz ...)
Beste Rengade,
Bedankt voor je klaar inzicht in de wereld van senioren , hopelijk is dit een sein voor de gezachtsvoerders
Wanneer men als oudere zal stoppen , moet men zelf kunnen bepalen en voor de naaste die het goed voorhebben met hun oudere familie , zal goede raad steeds overwogen worden , maar dan alleen na een grondig debat
Nog wat goede raad voor de senioren , wek geen agressie op van jongeren , normaal rijden zoals het hoort en voor de mannen doe uw hoed of uw pet af als je in uw auto stapt en voor de ladys berg de hoofddoek weg in uw sacoche