LEGERDIENST 62 A TE LOMBARDSIJDE-ESSENTHO EN KORBACH DEEL 2
-
papafreddy - Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Peetje Maurice schreef:In Essentho heb ik nooit zoveel Hawkraketten bijeen gezien. Op de duur zou een mens nog beginnen twijfelen of die er hoegenaamd wel waren![]()
Het waren daar bovendien allemaal witte Hawkraketten. Ik heb er nooit een "kaki-hawkraket gezien![]()
Moet wel zeggen dat die Bedfords wel aan het einde van hun latijn waren en dringend moesten vervangen worden. Denk niet dat ik ooit een "MAN" vrachtwagen tijdens mijn legerdienst gezien heb.
Af en toe, wanneer niemand het zag heb ik wel met een "Jeep-Willy gereden.
Dag Peetje
Ja in Esserntho hadden we wel zoveel raketten hoor, zekers in 1976, denk dat we er nog van de Hollanders hebben overgenomen, afdankers zeker, vrees ik!!
En ja wij hadden niet enkel die witte, die dienst deden voor de defilés.
We hadden zeker de kakie exemplaren, die waren beter te camoufleren he dan die witte!!!
In het jaar 1976 zijn de eerste MAN vrachtwagens toegekomen ter vervanging van de Bedfords, en ook werden de Willys vervangen door 4x4 landrover, die waren zo goed dat je ze soms moest laten blokkeren voordat ze stilvielen, bij overhalen contact sleutel bleven die soms pingelen, oplossing laten blokkeren.
Met die nieuwe Man's was er ook iets aan de hand, in Het Duits leger ging men met de Vgt naar burger garages, bij ons werkte men erzelf aan!
Meestal wat ge zelf doet, doet ge meestal beter maar in dat geval niet.
Die Mans hadden problemen zekers bij ons, als ze bergop moesten hadden die geen power meer.
Als Offr stond niet op mijn fiche dat ik chauffeur moest zijn, nogthans na lang aandringen bij Cdt Calcoen ben ik toch begonnen met opleiding voor chauffeur camion.
Maar uiteindelijk ben ik toch maar bij de Willys geraakt, dit wegens tijdsgebrek van mijnen twege en tijdsgebrek van de lesgever.
Het was plezant met die Willys rijden in open veld, heuvel op en af, zeker bij het verkennen en voorbereiden van droppings.
Zo dat was het een beetje.
MVGr.
PapaFreddy
-
Emteechauffeurke - Lid geworden op: 27 feb 2007, 17:10
Hoi beste Papafreddy!!
Wat die problemen met die MAN's betreft, wil ik hierbij wel een kanttekening maken !! Als MTer en chauffeur werd ik dagdagelijks met deze camions geconfonteerd !! Mijn ervaring is wel dat deze toch wel hun werk deden , maar toen waren die wel erg nieuw. We hadden er wel enige bij die luier waren dan anderen !! Ik wist als ik met een bepaalde MAN naar boven moest om bv. de ploeg te wisselen het deze minder goed zou doen als een andere!!
Wat die wel als vaak voorkomend mankement hadden was het afbreken van de steun van de alternator !! Als je plots een rood verklikkerlicht zag branden in combinatie met een ratelend geluid wist je dat je prijs had !!
Maar over het algemeen heb ik er wel mooie herrinneringen aan overgehouden !!
GRTZ,
EMTEEKEN
Wat die problemen met die MAN's betreft, wil ik hierbij wel een kanttekening maken !! Als MTer en chauffeur werd ik dagdagelijks met deze camions geconfonteerd !! Mijn ervaring is wel dat deze toch wel hun werk deden , maar toen waren die wel erg nieuw. We hadden er wel enige bij die luier waren dan anderen !! Ik wist als ik met een bepaalde MAN naar boven moest om bv. de ploeg te wisselen het deze minder goed zou doen als een andere!!
Wat die wel als vaak voorkomend mankement hadden was het afbreken van de steun van de alternator !! Als je plots een rood verklikkerlicht zag branden in combinatie met een ratelend geluid wist je dat je prijs had !!
Maar over het algemeen heb ik er wel mooie herrinneringen aan overgehouden !!
GRTZ,
EMTEEKEN
Suuuupppeeers yes!!!!!
-
radio-operateurke - Lid geworden op: 29 jul 2007, 20:58
Absoluut Peet,
van co2 gesproken, als je achterin de laadbak van een Bedford zat en de motor was nog niet opgewarmd, zat je in een efficiente gaskamer.
Het kon ongelooflijk "aan de asem pakken" zoals wij zeggen.
Betreft de witte Hawks, deze waren fake, op bepaalde plechtigheden werden in Essentho 2 affuiten op het ereplein opgesteld, maar als je in je geheugen teruggaat zul je herinneren dat op de site de missiles wel degelijk groen waren, dus wel operationeel.
Achteraan op het wagenpark hielden wij wel eens een duwpartijtje met 2 Willy's, neus aan neus en maar gas geven.
De Magirussen (zware chauffeurs) werden de bestuurders genoemd, waren een stuk comfortabeler, maar aangezien het diesels waren startten deze soms zeer slecht 's winters en dan moesten ze in gang gesleept worden.
Zo is er na een lange stilte toch weer eens wat animo op het forum.
Allen een warm hart en nog een prettig weekend gewenst.

van co2 gesproken, als je achterin de laadbak van een Bedford zat en de motor was nog niet opgewarmd, zat je in een efficiente gaskamer.
Het kon ongelooflijk "aan de asem pakken" zoals wij zeggen.
Betreft de witte Hawks, deze waren fake, op bepaalde plechtigheden werden in Essentho 2 affuiten op het ereplein opgesteld, maar als je in je geheugen teruggaat zul je herinneren dat op de site de missiles wel degelijk groen waren, dus wel operationeel.
Achteraan op het wagenpark hielden wij wel eens een duwpartijtje met 2 Willy's, neus aan neus en maar gas geven.
De Magirussen (zware chauffeurs) werden de bestuurders genoemd, waren een stuk comfortabeler, maar aangezien het diesels waren startten deze soms zeer slecht 's winters en dan moesten ze in gang gesleept worden.
Zo is er na een lange stilte toch weer eens wat animo op het forum.
Allen een warm hart en nog een prettig weekend gewenst.
-
Peetje Maurice - Lid geworden op: 05 mei 2004, 18:53
Het betreft hier uiteraard CO geen CO2. Ik kan het me heel goed voorstellen dat zulke "bakken" niet de reputatie hadden milieuvriendelijk te zijn. In mijn tijd was er over zulke zaken natuurlijk nog geen sprake. Het was nog de tijd dat men gerust spek met eieren kon eten.. en de tijd dat men nog kwistig met zout kon omgaan, kwestie van het eten wat op smaak te brengen, nu kan dat allemaal niet meer
Denk dat de Magirussen op dat gebied nog slechter scoorden. MAN's heb ik nooit weten rijden, remember, ik was in Essentho in het gezegende jaar 1974...
Met de beste wil van de wereld, ik kan me niet herinneren ooit een kakihawkraket in Essentho te hebben gezien. Het zou natuurlijk kunnen dat mijn geheugen niet meer is wat het geweest is. Zelfs tijdens TacEval oefeningen heb ik geen enkele kaki hawk raket gezien, het waren volgens mij allemaal witte...degenen die ook ingezet werden tijdens difelés en andere plechtigheden. Uiteraard zullen de missiles in tijden van oorlog kaki geweest zijn, stel je voor dat ze wit waren geweest
Van die missiles en van het hele lauchergedoe heb ik om eerlijk te zijn niet veel kaas gegeten, want ik zat altijd achter mijn CWAR scherm in de BCC. En toch heb ik twijfels of ik ooit kakigekleurde missiles gezien heb. Ik heb ze wel gezien, maar dat was in Brakel, toen ik meegereisd was met één of andere chauffeur om aldaar een "vervangingstuk" te gaan ophalen, ik stelde me toen de vraag "potverdorie (het kan ook wat anders geweest zijn wat ik toen zei
, die missiles zijn hier kaki en bij ons zijn ze wit).
Nog een fijne lentezondag toegewenst!
Der Peet
Denk dat de Magirussen op dat gebied nog slechter scoorden. MAN's heb ik nooit weten rijden, remember, ik was in Essentho in het gezegende jaar 1974...
Met de beste wil van de wereld, ik kan me niet herinneren ooit een kakihawkraket in Essentho te hebben gezien. Het zou natuurlijk kunnen dat mijn geheugen niet meer is wat het geweest is. Zelfs tijdens TacEval oefeningen heb ik geen enkele kaki hawk raket gezien, het waren volgens mij allemaal witte...degenen die ook ingezet werden tijdens difelés en andere plechtigheden. Uiteraard zullen de missiles in tijden van oorlog kaki geweest zijn, stel je voor dat ze wit waren geweest
Van die missiles en van het hele lauchergedoe heb ik om eerlijk te zijn niet veel kaas gegeten, want ik zat altijd achter mijn CWAR scherm in de BCC. En toch heb ik twijfels of ik ooit kakigekleurde missiles gezien heb. Ik heb ze wel gezien, maar dat was in Brakel, toen ik meegereisd was met één of andere chauffeur om aldaar een "vervangingstuk" te gaan ophalen, ik stelde me toen de vraag "potverdorie (het kan ook wat anders geweest zijn wat ik toen zei
Nog een fijne lentezondag toegewenst!
Der Peet
Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)
-
radio-operateurke schreef:, als je achterin de laadbak van een Bedford zat en de motor was nog niet opgewarmd, zat je in een efficiente gaskamer.
quote]
Dat kan ik enkel beamen! Ik heb destijds genoeg in zo'n laadbak gezeten!
Het kan ook aan de chauffeur gelegen hebben, maar het gekraak van die versnellingsbakken, zal me voor eeuwig bijblijven![]()
Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)
-
Emteechauffeurke - Lid geworden op: 27 feb 2007, 17:10
Peetje Maurice schreef:Hallookes!!radio-operateurke schreef:, als je achterin de laadbak van een Bedford zat en de motor was nog niet opgewarmd, zat je in een efficiente gaskamer.
quote]
Dat kan ik enkel beamen! Ik heb destijds genoeg in zo'n laadbak gezeten!
Het kan ook aan de chauffeur gelegen hebben, maar het gekraak van die versnellingsbakken, zal me voor eeuwig bijblijven![]()
Niet alleen dat !!!! Die Bedford's waren ook efficiente ellebogen vernielers !! De plaatsing van die versnellingspook kon veel beter!
Ik denk dat daar het fenomeen tenniselleboog is ontstaan ! Je zat gegarandeerd tegen die mik voor de mitraillette !!![]()
Bij ons in Brakel op den MT hadden ze het zelfs gepresteerd om gewoonweg een echappement te laten ontploffen van zo een Bedford!!
Jongens dat gaf een ferme knal !!![]()
Even dacht ik dat de Rus was gearriveerd maar dat bleek gelukkig niet waar te zijn !!
Wat die kleuren van de missiles betreft hadden wij bij mijn weten slechts drie witte exemplaren!! Die stonden op een trailer bij de ingang van het kwartier opgesteld als piéce de decor !!
GRTZ,
EMTEEKEN
Suuuupppeeers yes!!!!!
-
kd29 - Lid geworden op: 29 sep 2007, 14:13
Hierzie nog een paar bakken van in mijnen tijd...
De takelwagen van het 43 ste A

Een MAN een UNIMOG van een andere eenheid foto's getrokken tijdens een tripje naar Soest

De nieuwe MAN aangekomen op het einde van mijnen dienst

Tot nog is ... Fco-ke 43A Bravo
De takelwagen van het 43 ste A

Een MAN een UNIMOG van een andere eenheid foto's getrokken tijdens een tripje naar Soest

De nieuwe MAN aangekomen op het einde van mijnen dienst

Tot nog is ... Fco-ke 43A Bravo
-
billyken - Lid geworden op: 11 nov 2008, 13:30
In essentho op de dsite heb ik ook nooit kakki hawks gezien. Twaren allemaal witte. Tis waar bedfords hadden wel krakende versnellingsbakken. Met de magirussen reden we soms rondjes op de site als er alleen de wachtploeg was. Dat kon allen maar als het gene moeielijke onderoff vandienst was. Daar was ene en die studeerde om hogerop te geraken en als brigadier van wacht mocht ik telkens gaan slapen op de sofa in de keuken. Hij kwam me dan telkens wakker maken als de wacht moest afgelost worden. Als chaufeur eten gingen we telkens onderweg in een winkel gehakt en kaas halen voor de pistolekes op de site. Soms mochten we gaan zwemmen en op de site moesten we op een rij gaan staan en degene wiens schoen niet blonken mochten niet mee. Op een dag moesten ik en mijn maat met de jeep van de kapitein van de dsite naar de csite gaan om een bepaald vervangstuk gaan halen. Eerst volgetankt en daarna langs de binnenwegen om dat ding eens te testen naar de csite. Zijn er bijna niet geraakt, benzinetank leeg. Dit om te zeggen dat die willy's wel veel verbruikten.
essentho altijd in gedachten
-
Gast
Hoe was het Fred ? Heb je je wat geamuseerd op de bijeenkomst ?papafreddy schreef:Dag HawkHawk schreef:Mooie site...al merk ik dat er bitter weinig miliciens op weer te vinden zijn, ik ben zeer zwak in het onthouden van namen, doch als ik ze lees weet ik het wel weer...toch hoop ik om mijn oude basis boordevol goeie herinneringen nog eens te mogen weerzien. Gr Willem
Ja je zult niet veel miliciens vinden bij deze vereniging, verleden jaar toen ik mijn aanvraag deed, hebben ze speciaal moeten vergaderen om me toe te laten.
Enfin alles is goed gekomen, heb daar al oude collegas teruggezien van in Essentho, zie die andere site!
Zij herkenden mij maar ik hen nie, een teveel aan aangekomen gewicht zeker, wat bij mij niet het geval is!
Ja Hubert je zou onze oude baas moeten terug zien, boer tieten, hij ziet er nog altijd hetzelfde uit, ondanks onze oudere leeftijd, en ook zijn bezorgdheid, vb drink niet te veel want je moet nog rijden met de auto, je zal dat wel opgemerkt hebben via de foto's.
Onze vriend van op deze site "Expert" heb ik daar ook ontmoet, en nog zovele andere.
Ja cdt Calcoen ging ik niet meer herkennen, wat een imposante fig is dat geworden.
Ja nu 24 maart ga ik terug naar Lombardsijde, maar het is zo dat ik daar nog sterke banden heb, daar zitten nog 2 aktieve vrienden van mij, vandaar!
Zo dat was het een beetje
MVGr.
PapaFreddy
Gr Willem
-
papafreddy - Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Dag WillemHawk schreef: Hoe was het Fred ? Heb je je wat geamuseerd op de bijeenkomst ?
Gr Willem
Ja het was goed tijdens die bijeenkomst, er was zelfd een SM aanwezig van de lichting 68-69, hij had de verhuis meegemaakt van Lombardsijde naar Korbach, was uitgenodigd door Kol bd Govaerts.
Ergens een vriend van hem.
Nu de 6de mei is er terug een bijeenkomt, ga nu seffens mijn inschrijving bevestigen, en in het najaar is er terug een bijeenkomst.
En op 19 mei gaan we het domein Raversijde bezoeken.
Je ziet we zitten niet stil.
MVGr.
PapaFreddy[/url]
-
radio-operateurke - Lid geworden op: 29 jul 2007, 20:58
Dag wapenbroeder,
proficiat met je embleem 43a, mooi!!!
Ex-collega van 62a.
Prettig weekend en tot wederhoren.
Raf.
proficiat met je embleem 43a, mooi!!!
Ex-collega van 62a.
Prettig weekend en tot wederhoren.
Raf.
-
Frimous - Lid geworden op: 12 sep 2009, 20:08
Met veel plezier heb ik jullie forum doorgenomen .
Zelf ben ik een oud KROO-er die het vaderland gediend heeft in 1975.
Heb zowel FCC geweest als C20 cdt nabije verdediging
Van 3 jan 1975 tot 18 april 1975 opleiding in Lombardsijde.
Van 18 april tot 4 juli. 62 A in Essentho.
Van 4 juli tot 30 september terug in Lombardsijde (versterking onderricht )
Daarna terug naar Essentho om uiteindelijk op november 75 af te zwaaien.
Ik herinner mij deze tijd als zeer positief en leerrijk.javascript:emoticon(':D')
Enkel namen die ik me meen te herinneren.
Lombardsijde
Chef Riekaert , gaf kaartlezen en topografie.
KRO Raeymaekers.
KRO Symons
CDT Leleu
WM Willy Godu
Kpt De Vos
Hopelijk nog een oude kennis tegen te komen.

Zelf ben ik een oud KROO-er die het vaderland gediend heeft in 1975.
Heb zowel FCC geweest als C20 cdt nabije verdediging
Van 3 jan 1975 tot 18 april 1975 opleiding in Lombardsijde.
Van 18 april tot 4 juli. 62 A in Essentho.
Van 4 juli tot 30 september terug in Lombardsijde (versterking onderricht )
Daarna terug naar Essentho om uiteindelijk op november 75 af te zwaaien.
Ik herinner mij deze tijd als zeer positief en leerrijk.javascript:emoticon(':D')
Enkel namen die ik me meen te herinneren.
Lombardsijde
Chef Riekaert , gaf kaartlezen en topografie.
KRO Raeymaekers.
KRO Symons
CDT Leleu
WM Willy Godu
Kpt De Vos
Hopelijk nog een oude kennis tegen te komen.
-
Ik wens je heel veel succes met het vinden van kennissen! Bij mij is het niet gelukt. Van al de namen die je komt te citeren hierboven is er bij mij maar éne bekend: commandant Leleu. Dat was de man met de bril met gekleurde glazen als ik me niet vergis.Frimous schreef: Hopelijk nog een oude kennis tegen te komen.
Ik was in Lombardsijde, weliswaar als 'gewone' milicien van de eerste februari 1974 tot eind april 1974. Ben dan naar Essentho vertrokken en ben eind december 1974 afgezwaaid. Het was de eerste lichting die kon genieten van een verkorte legerdienst.
Graag was ik er niet, maar ik heb er het beste van van gemaakt.
Ik was er 'vuurleider', bedienaar van de CWAR in de BCC waar ik uren aan een stuk heb doorgebracht. Ja, ik heb goede herinneringen aan mijn legerdienst. De streek was mooi, de bossen uitgestrekt, de kameraadschap was groot, dat vindt een mens in de huidige tijd niet meer en de sigaretten waren er spotgoedkoop...