Man- Dafs
-
Emteechauffeurke - Lid geworden op: 27 feb 2007, 17:10
Goeiemiddag,
Graag had ik vernomen welke eenheden in de BSD met dit type tanktransporters waren uigerust??
Alvast dank!
GRTZ,
ROBERT
Graag had ik vernomen welke eenheden in de BSD met dit type tanktransporters waren uigerust??
Alvast dank!
GRTZ,
ROBERT
Suuuupppeeers yes!!!!!
-
Goeieavond
Ik heb ook in BAD-AROLSEN een enkel exemplaar zien staan. Waarschijnlijk voor de SCORPIONTANKS! 1 JP
GRTZ,
ROBERT
Ik heb ook in BAD-AROLSEN een enkel exemplaar zien staan. Waarschijnlijk voor de SCORPIONTANKS! 1 JP
GRTZ,
ROBERT
Suuuupppeeers yes!!!!!
-
flupke2 - Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
deze die in Arolsen stond was vermoedelijk eentje van de Cie Mat die verantwoordelijk was voor 1JP (vermoedelijk maar ben niet zeker de 4 Cie Mat)Een individuele eenheid zoals 1JP of andere pantsertroepen beschikten niet over deze voertuigen.
-
Hallo,
Wat ik mij afvraag is of deze tanktransporters nog ergens in gebruik zijn? Of misschien mogelijk ergens in de motteballen terecht zijn gekomen bv. grote opslagplaatsen GROBBENDONK?? Ik ga er vanuit dat zij destijds de zware MAGIRUS-URSUS 12Cyl V trekkers hebben vervangen. Wat mij ook nog bijstaat is dat ook WERL deze had, maar dit is wel onder enig voorbehoud!!
GRTZ,
ROBERT
Wat ik mij afvraag is of deze tanktransporters nog ergens in gebruik zijn? Of misschien mogelijk ergens in de motteballen terecht zijn gekomen bv. grote opslagplaatsen GROBBENDONK?? Ik ga er vanuit dat zij destijds de zware MAGIRUS-URSUS 12Cyl V trekkers hebben vervangen. Wat mij ook nog bijstaat is dat ook WERL deze had, maar dit is wel onder enig voorbehoud!!
GRTZ,
ROBERT
Suuuupppeeers yes!!!!!
-
schanulekes - Lid geworden op: 09 jul 2006, 19:30
Was niet magirus-ursus maar Uranus,was reeds uitgerust met een Turbo,heb er vroeger nog transport mee gedaan met Leopard en zelfs met Pattons.
-
Beste Schanulekes,
Dank voor de correctie!
Niettemin waren deze ook vrij imposant, een lange neus en een dubbel cabine.En was dat zo een beetje doenbaar ivm met gehuil motor? Potdoof na de rit misschien? Ik heb in Brakel met de MAGIRUS 6Ton gereden 8cyl V motor en dat was al wa!!
GRTZ,
ROBERT
Dank voor de correctie!
Niettemin waren deze ook vrij imposant, een lange neus en een dubbel cabine.En was dat zo een beetje doenbaar ivm met gehuil motor? Potdoof na de rit misschien? Ik heb in Brakel met de MAGIRUS 6Ton gereden 8cyl V motor en dat was al wa!!
GRTZ,
ROBERT
Suuuupppeeers yes!!!!!
-
flupke2 - Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
de man-daf zijn niet meer in gebruik.Ze werden vervangen omdat ze niet voldeden aan de wettelijke normen om op de openbare weg te mogen rijden.Het gewicht per as overschreed namelijk ruimschoots het wettelijk toegelaten maximum.Aangezien de man-daf over 5 assen beschikte en bij transport van een Gepard ( de leopardtank maar dan met de koepel voor luchtafweer) meer dan 80 ton woog ,kwam dat neer op 16 ton per as.Maar aangezien de vooras minder te dragen had , droegen de beide achterassen van de trekker en de beide assen van de opligger nog meer dan die 16 ton .En aangezien 10 ton het wettelijk maximum per as is .....
De voorganger van de man-daf was inderdaad de Uranus .Maar die beschikte NIET over een turbo hoor ,het fluitend geluid ervan werd veroorzaakt door het feit dat het een luchtgekoelde motor was ,zoals trouwens die van de Magirus 6 ton.Met dat laatste voertuig heb ik ook vele kilometers afgelegd .Geregeld van Siegen naar Probsteierwald voor de afvoer van grote stukken ,ook op manoeuvers met 1 Cie mat en later manoeuvers bij 255 Cie Maint Lt Avn.
Persoonlijk vondt ik dat de Magirus 6 ton ,in de kabine wel te verstaan ,meer geluid maakte dan de Uranus .Maar met de Uranus heb ik slechts 1 keer gereden van Siegen naar Grobbendonk bij de vervanging door de man-daf.
De voorganger van de man-daf was inderdaad de Uranus .Maar die beschikte NIET over een turbo hoor ,het fluitend geluid ervan werd veroorzaakt door het feit dat het een luchtgekoelde motor was ,zoals trouwens die van de Magirus 6 ton.Met dat laatste voertuig heb ik ook vele kilometers afgelegd .Geregeld van Siegen naar Probsteierwald voor de afvoer van grote stukken ,ook op manoeuvers met 1 Cie mat en later manoeuvers bij 255 Cie Maint Lt Avn.
Persoonlijk vondt ik dat de Magirus 6 ton ,in de kabine wel te verstaan ,meer geluid maakte dan de Uranus .Maar met de Uranus heb ik slechts 1 keer gereden van Siegen naar Grobbendonk bij de vervanging door de man-daf.
-
schanulekes - Lid geworden op: 09 jul 2006, 19:30
Ja kan verkeerd zijn van die turbo op de Uranus,maar dan was het op de Diamond trekker,was nog iets ouder,hebben nog gediend in 40-45 bij de Amerikanen.
IK weet dat ik aan eén van de twee gewekt heb als mecanieker waar een turbo opstand,maar ja is ondertussen,35 geleden.
Heb zelfs nog de Pacifics gekend,dat was ook een tank trekker maar geblendeerd met stalen platen van een 1cm dik,in die cabine kon je een tafel en vier stoelen zetten en met de kaarten spelen,liep nog op benzine en verbruikte 1,5 liter per km.
IK weet dat ik aan eén van de twee gewekt heb als mecanieker waar een turbo opstand,maar ja is ondertussen,35 geleden.
Heb zelfs nog de Pacifics gekend,dat was ook een tank trekker maar geblendeerd met stalen platen van een 1cm dik,in die cabine kon je een tafel en vier stoelen zetten en met de kaarten spelen,liep nog op benzine en verbruikte 1,5 liter per km.
-
Hallo,
Ik denk dat ik die PACIFICs meen te kennen, die hadden hun inkomdeur achteraan en waren hoekig en idd. de cabine had meer weg van een caravan dan van een camioncabine!! Later in de jaren stillekes zijn deze opgekocht door garages die er depanneurs van maakte! Hier niet ver heeft een takelbedrijf de beschikking over een REO M-62!! Ik denk dat nu de Mandafs wel ergens in een of andere woestijn aan het rondtuffen zijn.
GRTZ,
ROBERT
Ik denk dat ik die PACIFICs meen te kennen, die hadden hun inkomdeur achteraan en waren hoekig en idd. de cabine had meer weg van een caravan dan van een camioncabine!! Later in de jaren stillekes zijn deze opgekocht door garages die er depanneurs van maakte! Hier niet ver heeft een takelbedrijf de beschikking over een REO M-62!! Ik denk dat nu de Mandafs wel ergens in een of andere woestijn aan het rondtuffen zijn.
GRTZ,
ROBERT
Suuuupppeeers yes!!!!!
-
Hallookes,
Ondertussen een mooie site gevonden van de 4e CIE. MAT te Werl!!
http://www.proservcenter.be/4ciemat
Fotos klikken en op deel 2 vind je een Mandaf!!
GRTZ,
ROBERT
Ondertussen een mooie site gevonden van de 4e CIE. MAT te Werl!!
http://www.proservcenter.be/4ciemat
Fotos klikken en op deel 2 vind je een Mandaf!!
GRTZ,
ROBERT
Suuuupppeeers yes!!!!!
-
nummer6 - Lid geworden op: 20 jul 2008, 22:56
- Locatie: Zwevelse Hoeven aan de vijver van Baron Von Grevenbroek
Hei Emteechauffeur, hierbij 2 foto's van een tanktransporteur.
vul zelf maar in welk merk het is.

Info: Deze M41 werd getakeld in Hiddensen, bij Detmold, door een logistieke eenheid van Arolsen. We spreken over het jaar 1975.
Nummer6

Info: Deze M41 werd getakeld in Hiddensen, bij Detmold, door een logistieke eenheid van Arolsen. We spreken over het jaar 1975.
Nummer6
Nummer6
-
Hoi Nummer6!
Dank voor de fotos!
Die genoemde tanktransporter uit Arolsen heb ik menig maal zien geparkeerd staan aan de garages van het Det 202 Cie Mat aldaar !!
Daarnaast stond regulier ook een Berliet takelwagen !
Bij mijn weten had Arolsen slechts een enkel exemplaar ?!
GRTZ,
EMTEEKEN
Dank voor de fotos!
Bij mijn weten had Arolsen slechts een enkel exemplaar ?!
GRTZ,
EMTEEKEN
Suuuupppeeers yes!!!!!
-
crashken - Lid geworden op: 14 nov 2005, 23:41
't Wil toch wel lukken zeker ! Ik was de chauff van deze Tanktransporteur ! 1Sgt De Block Wilfried van het Det 202 Cie Mat (Arolsen) (het latere 210 Cie Logistiek en nog later het 210 Cie Log PC)nummer6 schreef:Hei Emteechauffeur, hierbij 2 foto's van een tanktransporteur.
Nummer6