Korea Bataljon overtocht met de Kamina

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

roger lauwens

15 mei 2009, 11:50

Het vervoer van de vrijwilligers naar en van Korea werd de eerste jaren gedaan met het troepentransportschip ' Kamina ' van de Belgische zeemacht.
Op een van de reizen werd er lokaal geld uitgegeven, de zogenaamde 'Nicodèmes', betaalwaarden die enkel aan boord van het schip gangbaar waren.
Ze werden schijnbaar genoemd naar de naam van de toenmalige betaalmeester van het Bataljon op de boot.
Is er iemand die dit verhaal kan bevestigen en /of meer inlichtingen kan verstrekken.

roger lauwens

30 mei 2009, 15:27

Waar zijn de ex Koreanen die mij kunnen inlichten.
Gast

08 jun 2009, 01:10

Hallo Roger, mag ik er u voorzichtig op wijzen dat ex-Koreanen niet zo dikgezaaid meer zijn, de weinigen ook al 80-plus zijn...internet ?? zo ja...zitten deze ouwe strijders wel op een site van de para's. 3Para is ontstaan uit het Korea-bataljon. Heb hier al vele mensen goeie hints gegeven, of ze er iets mee gedaan hebben weet ik niet...jij bent de zoveelste die ik tracht te plezieren...zelf weet ik het niet maar je hebt nu toch al enkele hints om te googlen.
gr, Hawk

Genieterke

10 jun 2009, 13:18

Al eens gekeken op volgende website:
http://www.belgian-volunteercorps-korea.be/

Het Genieterke :P
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX !

roger lauwens

10 jun 2009, 15:41

Hartelijk dank aan Hawk en genieterke om mij een spoor aan te duiden.
Ik heb in 1954 verschillende ex Koreanen weten komen in het 31 Bon QM in Etterbeek.
Ook op de Sectie Personeel Mob Kern 50 ( Vilvoorde) was een O/off die in Korea geweest was.
Maar ja, die mensen zullen een respectabele ouderdom hebben.
Ook in Washington DC ( SOW) was er in 1972 - 1974 een franstalige ADC , ex Korea, gehuwd met een Japanse. Hij is spijtig genoeg, jaren geleden, overleden.

Ik zet mijn opzoekingen verder.

jeronimo

10 jun 2009, 20:16

Die ex Koreastrijders werden in de bataljons opgenomen
In 1953 hadden we in het veertiende linie te Luik een kok ,
Onckelinckx, voornaam ken ik niet.
In Siegen hadden we in 1954 onze R S M als ex Koreaan.
Iedereen noemde hem" fokking" omdat hij dat woord ten pas en ten onpas gebruikte.
Tijdens een kamp in Vogelsang moesten we van een rijdende camion
springen, hij ging het ons voordoen maar sloeg zijn rug om
en werd met de draagberrie afgevoerd.
Later nooit meer terug gezien.
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

Genieterke

10 jun 2009, 22:40

Ter ere van de Koreanen:
KLIK HIER

Zal weldra aangevuld worden met meer dan 200 foto's.

Het Genieterke :P
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX !
Gast

21 jun 2009, 01:05

roger lauwens schreef:Het vervoer van de vrijwilligers naar en van Korea werd de eerste jaren gedaan met het troepentransportschip ' Kamina ' van de Belgische zeemacht.
Op een van de reizen werd er lokaal geld uitgegeven, de zogenaamde 'Nicodèmes', betaalwaarden die enkel aan boord van het schip gangbaar waren.
Ze werden schijnbaar genoemd naar de naam van de toenmalige betaalmeester van het Bataljon op de boot.
Is er iemand die dit verhaal kan bevestigen en /of meer inlichtingen kan verstrekken.
Heb vandaag in MLD (eigenlijk al gisteren) een oud-Koreaan/ paracdo ontmoet die meevoer met de Kamina destijds...hij zei gewoon...wilde verhaaltjes zonder meer..en zo zijn er meer (???), er werd gewoon betaald met de Belgische Frank.