Op satijnen vleugels...2
-
Robol - Lid geworden op: 25 dec 2004, 14:48

De vlinder van de dag heb ik gisteren gefotografeerd.
De distelvlinder drinkt graag nectar van allerlei bloemen. De waardplant is de distel, maar ook wel de brandnetel.
De distelvlinder (Vanessa cardui) is een trekvlinder De vlinders die we in Europa zijn in het algemeen afkomstig uit Centraal-Afrika, waar de soort overwintert, en in veel mindere mate in Noord-Afrika en Zuid-Europa. In de voorzomer trekken de vlinders naar onze streken, (tot in Scandinavië toe) en planten zich hier voort. Hij laat zich daarbij door gunstige wind meevoeren. In het najaar vindt remigratie plaats, al is niet duidelijk in hoeverre die vanuit Nederland en België succesvol is.
walk on with hope in your heart
And you'll never walk alone...
-

Moederkenszalf
De beste balsem
hier op aarde
Garantie op genezingskracht
Voor elk kind
zo groot in waarde
Kleine pijntjes snel verzacht
Moederkenszalf
Je hoeft geen voorschrift
van de dokter
Vergeet maar vlug
het ziekenfonds
Want die zachte zalf
van moeder
brengt in je leven
’t meest respons
Moederkenszalf
Tranen in mijn
kinderogen
Bij ’t vallen weer
mijn knie geschaafd
De pijnen waren
vlug vervlogen
Ik was verslaafd
aan moederkenszalf
Robbe
-
Vlindertje van de dag

Het beste kenmerk om het geelsprietdikkopje van het zwartsprietdikkopje te onderscheiden is de kleur van de onderzijde van de sprietknop. Deze is geel bij het geelsprietdikkopje en zwart bij het zwartsprietdikkopje.
Ook wordt het geelsprietdikkopje wel eens verward met het groot dikkopje. Dit komt omdat bij oppervlakkige beschouwing de lichte vlekken bij deze laatste soort soms over het hoofd worden gezien. Doordat bij deze soort de onderzijde van de sprietknop vaak geel is, wordt het groot dikkopje geregeld ten onrechte voor een geelsprietdikkopje aangezien.
mvg
Robbe

Het beste kenmerk om het geelsprietdikkopje van het zwartsprietdikkopje te onderscheiden is de kleur van de onderzijde van de sprietknop. Deze is geel bij het geelsprietdikkopje en zwart bij het zwartsprietdikkopje.
Ook wordt het geelsprietdikkopje wel eens verward met het groot dikkopje. Dit komt omdat bij oppervlakkige beschouwing de lichte vlekken bij deze laatste soort soms over het hoofd worden gezien. Doordat bij deze soort de onderzijde van de sprietknop vaak geel is, wordt het groot dikkopje geregeld ten onrechte voor een geelsprietdikkopje aangezien.
mvg
Robbe
-
ria - Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
Hoe zou het komen Robbe, dat we dit jaar zo weinig vlinders in
onze tuin hebben. Nochtans een keure en keuze aan planten.
De echte vlinderplanten staan nog wel niet open, maar toch
is het wat vlinders betreft hier een droeve bedoening.
Ik moet wel toegeven dat de tuinen naast de onzen niet zoveel
planten en bloemen bevatten, we zijn zo een beetje een eilandje
of een oase, kan dat een oorzaak zijn?
Uw antwoord tegemoet ziende, waarde heer vlinderkenner, groet
ik U oprecht dankend.
ria
onze tuin hebben. Nochtans een keure en keuze aan planten.
De echte vlinderplanten staan nog wel niet open, maar toch
is het wat vlinders betreft hier een droeve bedoening.
Ik moet wel toegeven dat de tuinen naast de onzen niet zoveel
planten en bloemen bevatten, we zijn zo een beetje een eilandje
of een oase, kan dat een oorzaak zijn?
Uw antwoord tegemoet ziende, waarde heer vlinderkenner, groet
ik U oprecht dankend.
ria
-
Beste Ria
Zo'n vlinderkenner ben ik nu ook niet, maar ik zal trachten een verklaring te geven. De laatste dagen merk in in mijn tuin ook weinig vlinders, in maart en april waren er wel de dagpauwogen en de aurelias en ook de citroenvlinders, deze overwinteren als vlinder, leggen hun eitjes en verdwijnen (sterven). De eitjes worden rupsen, verpoppen en rond deze tijd komt normaal dan de 2de generatie te voorschijn.
Wel zie ik de laatste dagen, weken, een groot aantal distelvlinders, dat zijn, zoals ik elders vermeld heb trekvlinders, zij komen van Noordelijk Afrika en hier zitten ze op de bloemen van bieslook en lavendel.
De Atalanta is de vlinder die ik vorig jaar het meest heb waargenomen, maar hij verschijnt meestal als de budleja in de bloei staat, het is ook een trekvlinder die van het zuiden komt. De dikkopjes, landkaartjes, zandoogjes allerhande, komen zelden in de tuin, in weide en loofbosranden vinden ze hun waardplanten.
Dat is ook het probleem met onze tuinen, meer en meer zetten wij planten, die wel mooie bloemen geven, maar die onze dagvlinders niet herkennen, qua aroma. De budleja lokt wel vlinders aan, maar het is geen waardplant, er worden geen eitjes op gelegd.
De strenge winter heeft trouwens flink schade toegebracht aan de budleja's.
Normaal zouden we in onze tuin een hoekje moeten aanleggen, waar de brandnetel mag groeien, dit is een bij vlinders zeer geliefde waardplant.
En distels voor oa de distelvlinder. In onze jeugdjaren werden deze planten niet als onkruid aanzien, netelsoep is naar het schijnt gezond en lekker. De jonge blaadjes van de paardenbloemen zijn ook heel gezond. Daarom de naam pisbloem, goed voor de urinewegen...
Daarom trek ik dagelijks naar de Vallei, daar groeien en bloeien onze eigen wilde bloemen nog weelderig en stoeien de vlindertjes naar hartelust. En het zijn maar 100 stappen...
mvg
Robbe
PS
Ik plaats wel de vlinder van de dag, maar van tuinbloemen en planten zou ik ook graag wat namen bijleren, is het geen idee om in jouw topic het bloemetje van de dag te plaatsen?
Natuurlijk komt op dit forum de poëzie op de eerste plaats....en ik hoop ook dat dit zo blijft. Het is gewoon een aanvulling. Poëzie in beelden.

Aan dit ven geniet ik van de stilte, het water is er niet zilverwit
maar roestbruin, oorzaak: het ijzeroer.
Zo'n vlinderkenner ben ik nu ook niet, maar ik zal trachten een verklaring te geven. De laatste dagen merk in in mijn tuin ook weinig vlinders, in maart en april waren er wel de dagpauwogen en de aurelias en ook de citroenvlinders, deze overwinteren als vlinder, leggen hun eitjes en verdwijnen (sterven). De eitjes worden rupsen, verpoppen en rond deze tijd komt normaal dan de 2de generatie te voorschijn.
Wel zie ik de laatste dagen, weken, een groot aantal distelvlinders, dat zijn, zoals ik elders vermeld heb trekvlinders, zij komen van Noordelijk Afrika en hier zitten ze op de bloemen van bieslook en lavendel.
De Atalanta is de vlinder die ik vorig jaar het meest heb waargenomen, maar hij verschijnt meestal als de budleja in de bloei staat, het is ook een trekvlinder die van het zuiden komt. De dikkopjes, landkaartjes, zandoogjes allerhande, komen zelden in de tuin, in weide en loofbosranden vinden ze hun waardplanten.
Dat is ook het probleem met onze tuinen, meer en meer zetten wij planten, die wel mooie bloemen geven, maar die onze dagvlinders niet herkennen, qua aroma. De budleja lokt wel vlinders aan, maar het is geen waardplant, er worden geen eitjes op gelegd.
De strenge winter heeft trouwens flink schade toegebracht aan de budleja's.
Normaal zouden we in onze tuin een hoekje moeten aanleggen, waar de brandnetel mag groeien, dit is een bij vlinders zeer geliefde waardplant.
En distels voor oa de distelvlinder. In onze jeugdjaren werden deze planten niet als onkruid aanzien, netelsoep is naar het schijnt gezond en lekker. De jonge blaadjes van de paardenbloemen zijn ook heel gezond. Daarom de naam pisbloem, goed voor de urinewegen...
Daarom trek ik dagelijks naar de Vallei, daar groeien en bloeien onze eigen wilde bloemen nog weelderig en stoeien de vlindertjes naar hartelust. En het zijn maar 100 stappen...
mvg
Robbe
PS
Ik plaats wel de vlinder van de dag, maar van tuinbloemen en planten zou ik ook graag wat namen bijleren, is het geen idee om in jouw topic het bloemetje van de dag te plaatsen?
Natuurlijk komt op dit forum de poëzie op de eerste plaats....en ik hoop ook dat dit zo blijft. Het is gewoon een aanvulling. Poëzie in beelden.

Aan dit ven geniet ik van de stilte, het water is er niet zilverwit
maar roestbruin, oorzaak: het ijzeroer.
-
ferry - Lid geworden op: 19 feb 2007, 14:59
wat is het heerlijk vertoeven
bij de vlinder met de satijnen vleugels
zeer zeer creatief
soms ontroerend
soms leerzaam
altijd mooi
met voelsprietjes humor !!
Robe ik heb stylo's gekocht .... in solden !!
maar tijd verkochten ze niet ..... zelf te maken !!

zeer weinig vlinders in de tuin
plus dat ik bijlange nog niet zo een goede fotograaf ben
en Robbe ..op 100 stappen geen natuur zoals bij jou
maar ik klaag niet , wij wonen prachtig en er is de tuin !!

Ik was de koning te rijk met zo een prachtig eekhoorntje
ik stak een paar apenootjes nog in omhulsel in een roostertje
anders waren de eksters er mee weg , hij haalde die er mooi uit
maar, ik zie het niet meer en de apenootjes blijven liggen
Liefs Fernanda !!
bij de vlinder met de satijnen vleugels
zeer zeer creatief
soms ontroerend
soms leerzaam
altijd mooi
met voelsprietjes humor !!
Robe ik heb stylo's gekocht .... in solden !!
maar tijd verkochten ze niet ..... zelf te maken !!

zeer weinig vlinders in de tuin
plus dat ik bijlange nog niet zo een goede fotograaf ben
en Robbe ..op 100 stappen geen natuur zoals bij jou
maar ik klaag niet , wij wonen prachtig en er is de tuin !!

Ik was de koning te rijk met zo een prachtig eekhoorntje
ik stak een paar apenootjes nog in omhulsel in een roostertje
anders waren de eksters er mee weg , hij haalde die er mooi uit
maar, ik zie het niet meer en de apenootjes blijven liggen
Een glimlach keert steeds naar u terug
-

De reiger en de kikker
Verdoken in het ranke riet
dacht een kikker bij zich zelve
“hier ziet die idioot me niet
‘k zal ’t onderspit nooit delven !”
“Hij staat hier al zes weken lang
te pronken op één poot
en voor het kikkergroepsbelang
zwijgen wij devoot…”
Hij gluurde en hij gluurde,
lonkte de reiger aan,
het duurde en het duurde
die vogel bleef maar staan
De kikker werd het stilaan beu
trok stilletjes elders heen
‘t Was voor dat beestje wel wat sneu
want de reiger was van steen
Robbe
-
Vlindertje van de dag

Gisterenavond fladderde hij in de tuin.
Moeilijk te fotograferen als hij in beweging is, zijn vleugels fladderen razendsnel, niet te volgen, net als bij de kolibri en de kolibrievlinder.
De gamma-uil.

Deze foto heb ik in mijn tuin genomen in de zomer van 2006.
Op de vleugel kan je de Griekse letter gamma bemerken, hieraan dankt hij zijn naam. Bemerk zijn lange tong, net alsof hij met een rietje drinkt...
De gamma-uil (Autographa gamma) is een onopvallend bruin uilvlindertje. De vlinder heeft in het midden van de voorvleugel een duidelijke geelwitte gamma, waardoor hij altijd goed te herkennen is. De opening van het gammateken is belangrijk: deze is bij de gamma-uil wijd en trechtervormig; dit onderscheidt hem van de veel op hem lijkende, maar iets bontere Autographa pulchrina, die een smalle V-vormige tekening heeft. De gamma-uil heeft ook de bijnaam Pistooltje, omdat de gammavormige tekening ook de gelijkenis met een pistool heeft.
Ze komen overal voor waar nectarrijke bloemen te vinden zijn. In onze streken is de gamma-uil een trekvlinder. De soort is waar te nemen van april tot en met oktober. De vlinders trekken in het voorjaar vanuit het Middellandse Zeegebied naar het noorden en koloniseren Midden- en Noord-Europa. In ons land kunnen in augustus en september in sommige jaren grote populaties ontstaan. Een deel van de vlinders trekt in september en oktober weer naar het zuiden. De gamma-uil is niet in staat bij ons te overwinteren, hoewel een enkel geval van overwintering bekend is in verwarmde plantenkassen.
Robbe

Gisterenavond fladderde hij in de tuin.
Moeilijk te fotograferen als hij in beweging is, zijn vleugels fladderen razendsnel, niet te volgen, net als bij de kolibri en de kolibrievlinder.
De gamma-uil.

Deze foto heb ik in mijn tuin genomen in de zomer van 2006.
Op de vleugel kan je de Griekse letter gamma bemerken, hieraan dankt hij zijn naam. Bemerk zijn lange tong, net alsof hij met een rietje drinkt...
De gamma-uil (Autographa gamma) is een onopvallend bruin uilvlindertje. De vlinder heeft in het midden van de voorvleugel een duidelijke geelwitte gamma, waardoor hij altijd goed te herkennen is. De opening van het gammateken is belangrijk: deze is bij de gamma-uil wijd en trechtervormig; dit onderscheidt hem van de veel op hem lijkende, maar iets bontere Autographa pulchrina, die een smalle V-vormige tekening heeft. De gamma-uil heeft ook de bijnaam Pistooltje, omdat de gammavormige tekening ook de gelijkenis met een pistool heeft.
Ze komen overal voor waar nectarrijke bloemen te vinden zijn. In onze streken is de gamma-uil een trekvlinder. De soort is waar te nemen van april tot en met oktober. De vlinders trekken in het voorjaar vanuit het Middellandse Zeegebied naar het noorden en koloniseren Midden- en Noord-Europa. In ons land kunnen in augustus en september in sommige jaren grote populaties ontstaan. Een deel van de vlinders trekt in september en oktober weer naar het zuiden. De gamma-uil is niet in staat bij ons te overwinteren, hoewel een enkel geval van overwintering bekend is in verwarmde plantenkassen.
Robbe
-

Narcis
Op’t zilv’ren wateroppervlak,
als door goden gepenseeld,
zag de jongeling Narcissus
het eigen wondere spiegelbeeld
Smoorverliefd, daar op zichzelf
zonk hij op z’n knieën neer
Ook ’t spiegelbeeld kwam nader
bood aan zijn ogen geen verweer
Doch toen hij het water raakte
voor een kus op eigen mond
verdween zijn liefde in de rimpels
naar de vage ondergrond
Geschrokken bleef hij even wachten
en daar verscheen ’t gelaat alweer
zo’n schoonheid zag hij zelden
z’n bloed ging wild te keer
Opnieuw boog hij voorover
weder die rimpeling
“Blijf nu, mijn hartenrover,
luister hoe ik jou bezing!"
Door eigenliefde blind geslagen
is Narcissus omgekomen
(Zo zal ’t eenieder eens vergaan
die met zichzelf is ingenomen)
Bloeiend in menig mensenhart
leeft z’n ziel voort in een bloem
De Narcis staat nog steeds symbool
voor eigenwaan en eigenroem
Robbe
-
gustilpe - Lid geworden op: 04 okt 2007, 20:52

Robbe,
ik heb ook het dikkopje ontdekt denk ik toch.
Het is hier heel wat bijleren over de natuur
en genieten van mooie gedichten.
Bedankt voor de lieve wensen bij de geboorte van Siebrecht!
zonnige groeten,
gustilpe
vriendschap is het kostbaarste geschenk!
-
Inderdaad Gustilpe
een dikkopje
gele topjes op de sprietjes?
een geelsprietdikkopje !
gewoon eens "dikkopje" intikken op google en je ziet al plaatjes staan van het lieflijk vlindertje...
bedankt voor je bezoek
Robbe
een dikkopje
gele topjes op de sprietjes?
een geelsprietdikkopje !
gewoon eens "dikkopje" intikken op google en je ziet al plaatjes staan van het lieflijk vlindertje...
bedankt voor je bezoek
Robbe
-

"Moeders rozen"
is één van de eerste gedichtjes dat ik hier plaatste
bijna 5 jaar geleden
en elk jaar opnieuw
als moeders rozen in de bloei staan