leger terug invoeren ja/ neen

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

Leger ja/neen

Ja
176
89%
Neen
22
11%

Totaal aantal stemmen: 198

Tillie

14 jul 2009, 19:20

Barki schreef:
Flajo schreef:@ Voorn,

Dat is juist mijn punt.
Ik las daarstraks gans het topic hier en het stoorde me enorm hoe ouderen op de kap zitten van onze huidige jongeren en ze allemaal over dezelfde kam scheren. Terwijl ik uit ervaring (en neen, ik heb nooit in het onderwijs gestaan, maar heb wel gans mijn beroepsleven met 18-jarigen gewerkt) weet dat "het crapuul" een minderheid vormt.
Maar onze jongeren zijn wel het product van onze generatie.
Neem dus de ouders op de korrel en niet de jeugd.
Ik kan u verzekeren dat heel wat jongeren in verborgen, ellendige omstandigheden leven (materieel en mentaal). Daarom vind ik het niet fair dat zij aangevallen worden door buitenstaanders, die geen achtergronden kennen.
Flajo,

dat je aan een dringende onderichtsbeurt toe zijt schijnt wel degelijk noodzakelijk.
Het is al erg dat je in je profiel schrijft dat je geslacht onbekend is of kom je van Mars ?
Dat je je eigen een zuurpruim noemt, ja dat wisten we al uit uw vorige topic en dat je dan als gepensioneerde zulke taal gebruikt dan heb je de top van de onwetendheid bereikt.
Het is hier niet mijn bedoeling van je te kwetsen of te beledigen maar gewoon een vaststelling.
Wat of wie durf jij nu 'buitenstaanders' noemen die geen 'achtergronden' kennen ?
Het is juist in een periode wanneer ze de puberteit gaan verlaten dat het nodig is van verantwoordelijkheid, plichtsbesef, beleefdheid, ploeggeest en kameraadschap op te bouwen om het hoofd te bieden in hun toekomstig leven en familie.
Wanneer ze dat hebben geleerd zoals destijds in het leger, wel dan kunnen ze dat meegeven aan hun kinderen en zou er heel waarschijnlijk minder miserie en ellende bestaan zoals jij ze beschrijft.
Uitzonderingen zijn er en zullen er altijd zijn.

Geslacht onbekend werd door de eigenaar van de website zelf toegevoegd toen persoonlijke gegevens met die mogelijkheid werd uitgebreid. Dat staat in verschillende topics te lezen;
Wordt die kameraadschap in het leger bovendien niet schromelijk overdreven;
Ik denk aan de brave soldaat Schweik.
Pesten bestaat ook in het leger.
en pas aan verantwoordelijkheid e.d. beginnen werken als je de pubertijd verlaat is eigenlijk al te laat.
Zonder vrouwen gaat het niet, dat heeft zelfs God moeten toegeven.
Duse

Genieterke

15 jul 2009, 02:13

Wordt die kameraadschap in het leger bovendien niet schromelijk overdreven
Tillie kennelijk niet bij het leger geweest :lol:

Vanwaar de talrijke reünies? ... juist om de 'KAMERAADSCHAP'!!!!

Het Genieterke :P
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX !

Tillie

17 jul 2009, 23:04

Ik niet nee. Gelukkig.
En waarom samenkomen? Waarom houden scholen reunies?
Nostalgie zeker.
Gelukkig onthoudt een mens meestal alleen de goede dingen.
Zoals de lintmeters. :wink:
Zonder vrouwen gaat het niet, dat heeft zelfs God moeten toegeven.
Duse

Genieterke

18 jul 2009, 04:53

Je hebt iets formidabels gemist Tillie :lol:
Veel hangt af van de karakters en dat viel bij ons reuze mee.
Slechte omstandigheden ombuigen in iets positiefs het zijn de huidige 'Positivo's'.
Uiiteraard is nostalgie gekoppeld aan het ouder worden.

Je moet voor de aardigheid eens de karakters natrekken van de persoonen die de dienstplicht maar niets vonden. :roll:

Mijn vrienden en ik zouden nu nog 'te voet' terugkeren, indien we de tijd konden terugschroeven.

ESTE NIX PAX CHRISTE NIX !

Aime1955

19 jul 2009, 19:59

Genieterke schreef:Je hebt iets formidabels gemist Tillie :lol:
Veel hangt af van de karakters en dat viel bij ons reuze mee.
Slechte omstandigheden ombuigen in iets positiefs het zijn de huidige 'Positivo's'.
Uiiteraard is nostalgie gekoppeld aan het ouder worden.

Je moet voor de aardigheid eens de karakters natrekken van de persoonen die de dienstplicht maar niets vonden. :roll:

Mijn vrienden en ik zouden nu nog 'te voet' terugkeren, indien we de tijd konden terugschroeven.

Ik had ook vele vrienden in het leger,en als we zouden gemogen hebben deden we heel graat de tocht 'te voet' van Ludenscheid naar België.

En ik ken miljoenen mensen met goede karakters die liefst niks te maken hebben met legerdienst en militarisme .

Barki

20 jul 2009, 03:06

Het is erg dat er dan zoveel mensen waren, zelfs miljoenen volgens u,
met een goed karakter,maar dan spijtig genoeg zonder wilskracht en onmondig om iets te presteren. Maar ja antimilitair zijn was idd in bij sommige mensen waarvan er dan ook een deel zich niet aan tucht en discipline konden houden.
Eigenlijk is het spijtig dat ze u niet te voet van Lüdenscheid naar Belgie hebben laten gaan want met zo'n mensen kan men in het leger toch niets aanvangen, ik heb daar maar één woord voor en ik wil het hier niet schrijven om niemand te moeten beledigen.
Zeg niet altijd wat je weet,maar weet steeds wat je zegt.

Aime1955

20 jul 2009, 06:36

Barki schreef:Het is erg dat er dan zoveel mensen waren, zelfs miljoenen volgens u,
met een goed karakter,maar dan spijtig genoeg zonder wilskracht en onmondig om iets te presteren. Maar ja antimilitair zijn was idd in bij sommige mensen waarvan er dan ook een deel zich niet aan tucht en discipline konden houden.
Eigenlijk is het spijtig dat ze u niet te voet van Lüdenscheid naar Belgie hebben laten gaan want met zo'n mensen kan men in het leger toch niets aanvangen, ik heb daar maar één woord voor en ik wil het hier niet schrijven om niemand te moeten beledigen.
Ik vind het anno 2009 erg dat er nog enorm veel mensen zijn die in 'hokjes denken' en denken dat hun landje en volkje 'het beste "is.

Omdat ik tegen verplichte legerdienst ben wil nog niet zeggen dat ik niet voor tucht en discipline was en ben,of dat ik militairen niet respecteer of ga beledigen,no way!

SDW

20 jul 2009, 06:44

Thanks ik was militair piloot en daar was de discipline in vlucht zeer streng op de gond waren wij wel relax.

Er bestaat ook zo iets als ZELFDISIPLINE maar dat moet men u zeer jong aanleeren en dat is iets wat ik DE BROEDERS VAN LIEFDE in Merksem tijdens mijn schoolgang in WWII wel heb geleerd
Wens de LUCHTVAART te bevorderen
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE

voorn

20 jul 2009, 07:26

Tevens was in onze tijd het leger een laatste boei voor analfabeten om te leren schrijven en lezen. En er waren er meer dan ik ooit voor mogelijk hield eind jaren 60.
En men zou verschieten hoeveel jongens ik tijdens mijn week van dienst heb moeten aansporen onder de gezamelijke douche te gaan.
Jongens die nooit onder moeders vleugels waren weggeraakt in sport- of jeugdbeweging.

Tempelier

23 jul 2009, 22:02

ja zekers en liefst voor 18 maanden ,zullen ze terug wat mannelijker worden en normen en waarden terug leren ontdekken !
Vlaams-Eerlijk-Vriendelijk !

Aime1955

24 jul 2009, 18:34

Tempelier schreef:ja zekers en liefst voor 18 maanden ,zullen ze terug wat mannelijker worden en normen en waarden terug leren ontdekken !
Welke waarden?

voorn

24 jul 2009, 18:55

Groepsgeest i.p.v ikke en de rest kan stikken.
Geen groepsgeest geen KRO of KROO al waard ge den beste in alles.
En leren van alles het beste te maken gedurende die 12 maanden i.p.v te zitten kankeren.
Kunnen zelfs gewezen rekruten die hier op het forum zitten nog wat van bijleren.

SDW

24 jul 2009, 18:56

Voor mij heeft de DIENSTPLICGT de springplank geweest om mijn DROOM waar te maken en heb ik er van geprofiteerd om verschillende opleidingen te volgen.

De verdienste was niet van de hoogste maar maakte het leven dragelijk en op 45 jaar kon ik genieten van mijn pensioen en me geheel bezig houden met mijn hobby.

Had wel het voordeel dat mijn echtgenote nog een inkomst had

En nu genieten we beide van het Belgische pensioenstelsel

Dus ben ik PRO-LEGERDIENST
Wens de LUCHTVAART te bevorderen
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE

Aime1955

25 jul 2009, 08:56

Tempelier schreef:ja zekers en liefst voor 18 maanden ,zullen ze terug wat mannelijker worden en normen en waarden terug leren ontdekken !

Zou een Israëlische ,Iraanse ,Palestijnse,Ierse,Congolese,Afghaanse soldaat enz...uw woorden mogen herhalen?

Zouden er niet nog betere waarden bestaan dan degene die men denkt in het leger te kunnen aanleren?
Laatst gewijzigd door Aime1955 op 25 jul 2009, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.

bsdke1

25 jul 2009, 09:28

voor mij JA !! Het zou voor de jeugd hopelijk meer deugd doen : ze zouden misschien weer meer respect krijgen, alhoewel... dit ligt waarschijnlijk ook wel wat aan de opvoeding.
Ikzelf, weliswaar vrouw, heb mijn jeugd doorgebracht in Duitsland, en kan wel spreken van respect. Toen was er helemaal (of toch heel weinig) sprake van vandalisme. Iedereen had respect voor iedereen, zowel de kinderen van de beroepsmilitairen onderling als de militairen en echtgenotes onderling.
Er staan toch nog verschillende kazernes : Lombardsijde, Zedelgem, Leopoldsburg, waar er nog plaats is om terug op te starten, maar ja, dan zal men de infrastructuur wel een beetje moeten aanpassen. Maar algemene conclusie ; JA legerdienst opnieuw invoeren !!
iemand tussen 1960 en 1968 in Westhoven naar school geweest?