Air-commando
-
Jeannot 007 - Lid geworden op: 11 sep 2008, 16:46
beste ladyfox, air-commando is de huidige benaming van luchtfuselier bij de luchtmacht.ikzelf ben luchtfuselier(uda)geweest in 72-73 en wederoproeping onder de wapens in 75.er bestaan 2 sites van onze oud gedienden en effectieve.kijk alvast maar eens op vve-ac of als u meer wil weten geef dan maar een seintje dan stuur ik u een prive berichtje met mijn tel.nr. met vriendelijke groeten. 
INVINCIBILES ET RECTI - FIGHT TO WIN
-
Jeannot 007 - Lid geworden op: 11 sep 2008, 16:46
beste ladyfox, begrijp niet wat u bedoeld
of wat u hiermee wenst te vinden
met vriendelijke groeten,jeannot
INVINCIBILES ET RECTI - FIGHT TO WIN
-
Exjager - Lid geworden op: 10 jul 2006, 19:06
-
Gast
Neem eens een kijkje op volgende websites:
http://www.uda.be
http://www.vliegveld-verdediger.be
http://www.vliegveld-verdediging.fr.nf
Er bestaann ook nog een paar blogs over de VVE-UDA en Air Commando's. Maar ik moet wel opmerken dat een Air Commando, een Air Commando is, en een Luchtfuselier een Luchtfuselier. Het zijn twee afzonderlijke brevetten, (tegenwoordig), waarvan dat van Air Commando het hoogste, en ook het zwaarste is.
Vroeger, (in mijn tijd), was je een UDA als je het brevet "Luchtfuselier" kon halen. In 1987 met de opwaardering van de UDA, heeft dat wel een grote kuis gekregen. In mijn tijd, (1977-1987), droeg men een blauw-grijze muts met het kenteken met de twee gekruiste Sten's in het brons, nu mogen alleen de Air Commando's dit kenteken nog op hun zwarte muts dragen, en enkel in zilveren uitvoering, dus: zowel voor manschappen, onderofficieren en officieren.
Groetjes,
JP.
http://www.uda.be
http://www.vliegveld-verdediger.be
http://www.vliegveld-verdediging.fr.nf
Er bestaann ook nog een paar blogs over de VVE-UDA en Air Commando's. Maar ik moet wel opmerken dat een Air Commando, een Air Commando is, en een Luchtfuselier een Luchtfuselier. Het zijn twee afzonderlijke brevetten, (tegenwoordig), waarvan dat van Air Commando het hoogste, en ook het zwaarste is.
Vroeger, (in mijn tijd), was je een UDA als je het brevet "Luchtfuselier" kon halen. In 1987 met de opwaardering van de UDA, heeft dat wel een grote kuis gekregen. In mijn tijd, (1977-1987), droeg men een blauw-grijze muts met het kenteken met de twee gekruiste Sten's in het brons, nu mogen alleen de Air Commando's dit kenteken nog op hun zwarte muts dragen, en enkel in zilveren uitvoering, dus: zowel voor manschappen, onderofficieren en officieren.
Groetjes,
JP.
-
pierre de beeste - Lid geworden op: 21 jul 2005, 19:02
Beste senioortjes, ikzelf ben in '68 bij de MP's geweest in Kleine Brogel. Wij kwamen van het opleidingscentrum in Evere en behaalden daar ons uda-brevet, ons brevet van Militaire Politie en onze graad van korporaal. Toen droegen wij ook een grijs-blauwe muts met het bronzen teken met de 2 gekruiste thompsons of waren het stens.
Groetjes, Jean Pierre +++
Groetjes, Jean Pierre +++
-
Beste JP, die Thompsons waren dit geen opvolgers van de Stens of was het juist omgekeerd ???
Het is ook al zo lang geleden hé?
Groetjes, JP ++
Het is ook al zo lang geleden hé?
Groetjes, JP ++
-
Gast
Hallo Pierre,
De UDA had eerst die Engelse "Sten's", maar aangezien die vlekkedozen levensgevaarlijk waren om te manipuleren, werden ze ergens halverwege de jaren '50 vervangen door de Amerikaanse "Thompson".
De Thompson is een wapen dat ENKEL en ALLEEN in gebruik was bij de VVE-UDA en de Politie Flight. Géén enkel andere eenheid in het Belgisch leger had dit wapen. Het had ook een enorme vuurcapaciteit: 30 patronen van het kaliber .45 ACP, (=Automatic Colt Pistol). Daarmee kon je mooie maar vooral zeer grote gaten maken in het lichaam van de vijand, (al heb ik nooit een échte vijand gezien, [smile]).
Ah, jongens toch, wat was dat een mooie tijd. Nu zijn we bezig allemaal ouwe "peekes" aan het worden. Tja, die mooie tijd zal spijtig genoeg niet meer terugkomen.
Een pak vriendelijke "greetz" van den JP.
De UDA had eerst die Engelse "Sten's", maar aangezien die vlekkedozen levensgevaarlijk waren om te manipuleren, werden ze ergens halverwege de jaren '50 vervangen door de Amerikaanse "Thompson".
De Thompson is een wapen dat ENKEL en ALLEEN in gebruik was bij de VVE-UDA en de Politie Flight. Géén enkel andere eenheid in het Belgisch leger had dit wapen. Het had ook een enorme vuurcapaciteit: 30 patronen van het kaliber .45 ACP, (=Automatic Colt Pistol). Daarmee kon je mooie maar vooral zeer grote gaten maken in het lichaam van de vijand, (al heb ik nooit een échte vijand gezien, [smile]).
Ah, jongens toch, wat was dat een mooie tijd. Nu zijn we bezig allemaal ouwe "peekes" aan het worden. Tja, die mooie tijd zal spijtig genoeg niet meer terugkomen.
Een pak vriendelijke "greetz" van den JP.
-
Gast
Hoe heette die commandant van het opleidingscentrum van de Flight Police in Evere ook weer rond 1969-1970?
Deze die op zijn huwelijksdag nog eventjes appel kwam houden, de schrik van het kwartier, ook voor de andere militairen ter plekke.
Deze die op zijn huwelijksdag nog eventjes appel kwam houden, de schrik van het kwartier, ook voor de andere militairen ter plekke.
-
Dat moet onze vriend Mammet geweest zijn , Philippe of zoiets ?? Inderdaad een manneke om eens goed zijn gedacht tegen te zeggen als je hem tussen donker en klaar zag hé !!
Groetjes , JP ++
Groetjes , JP ++
-
Gast
@ Ruffo en Pierre:
Inderdaad, Philippe Mamet. Hij is ondertussen overleden en leed aan de ziekte van Alzheimer. Dat van appel te doen op zijn huwelijk is inderdaad waar, dat verhaal is geloof ik gans de Luchtmacht rond gegaan.
En wie heeft er de Jef Kuppens nog gekend? DAT was ne kerel. MP op en top, en voor wie het niet weet: Jacques Vermeire, de komiek, heeft ook in de Politie Flight gediend. En voor zover ik weet, was hij niet al te goeie vriendjes met Jef Kuppens, (die in die moment nog adjudant was, later is hij dan adjudant-chef geworden).
Ik ben ongeveer anderhalf jaar geleden bij hem geweest, en in burger is dat een hele andere, zelfs een sympathieke gast. Jef was: Leger is leger en burger is burger. Ik heb met hem eens de vierdaagse van de ardennen gedaan, (de marche du souvenir). Amaai, die kon een stukske stappen.
Allez, 'k ga stoppen, want ik zie dat ik weer een roman aan het schrijven ben.
Sluuukes en keep fit! JP.
Inderdaad, Philippe Mamet. Hij is ondertussen overleden en leed aan de ziekte van Alzheimer. Dat van appel te doen op zijn huwelijk is inderdaad waar, dat verhaal is geloof ik gans de Luchtmacht rond gegaan.
En wie heeft er de Jef Kuppens nog gekend? DAT was ne kerel. MP op en top, en voor wie het niet weet: Jacques Vermeire, de komiek, heeft ook in de Politie Flight gediend. En voor zover ik weet, was hij niet al te goeie vriendjes met Jef Kuppens, (die in die moment nog adjudant was, later is hij dan adjudant-chef geworden).
Ik ben ongeveer anderhalf jaar geleden bij hem geweest, en in burger is dat een hele andere, zelfs een sympathieke gast. Jef was: Leger is leger en burger is burger. Ik heb met hem eens de vierdaagse van de ardennen gedaan, (de marche du souvenir). Amaai, die kon een stukske stappen.
Allez, 'k ga stoppen, want ik zie dat ik weer een roman aan het schrijven ben.
Sluuukes en keep fit! JP.
-
Gast
Mammet, juist!
Dat was onze natte droom deze niet te ontmoeten noch bij donker, noch bij klare.
Dat was onze natte droom deze niet te ontmoeten noch bij donker, noch bij klare.
-
Ruffo, was die eerste sergeant majoor Ceuppens daar ook nog toen jij er was? Zo een harde ex Koreaan met het hoger uda-brevet die in feite ons chef instructeur was. Een hard maar correct heerschap en inderdaad JP die man kon speedmarchkes organiseren in het Zoniënwoud dat het geen naam had. Voor mij de enige mooie mens die ik ginder in Evere heb tegen gekomen buiten die gasten die de cantine open hielden natuurlijk.
Groetjes, J P ++
Groetjes, J P ++