werken in Duitsland tijdens de oorlog

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

plopke53

16 aug 2009, 09:40

ik ben op zoek naar mensen die mijn vader gekend hebben tijdens de oorlog. Mijn Vader, Beuckelaere Julien uit Vladslo, moest tijdens de oorlog gaan werken voor de Duitsers in Duisland.Er waren in Vladslo enige mannen die daar ook waren,maar die zijn overleden.
Waar in Duitsland ie was ,weet ik niet? mijn vader is reeds overleden van 18 oktober 1975.ik weet juist dat ie heel veel afgezien heeft .
Ik weet niet hoe het komt, maar na al die jaren ,ben ik op zoek ,naar iemand die eventueel bij hem was, of hem kende, misschien ook jullie vader of grootvader?ik zou graag weten wat ie daar moest doen??

hopend dat iemand mij helpt,
ik heb interesse in de pc en daarom wil ik graag op "Forum"

lofty

16 aug 2009, 22:17

Beste,

Wat mensen zoal moesten doen die als weggevoerden in DL waren?
Wel dat hangt er van af of ze geluk hadden, zoals een oude vriend van me nu ver in de tachtig. Die moest naar Dl om in een fabriek te gaan werken, die hij deed alsof hij niet te slim was en nam de verkeerde trein.
Het gevolg was dat hij zijn eigenlijk beroep haarkapper mocht uitoefenen en eerder een rustige oorlog heeft doorgemaakt. (dat is tenminste wat hij mij heeft verteld, liegt hij dan lieg ik ook)
:lol:
Een oom van me moest bij boeren gaan werken en heeft daar geleefd als zoon des huizes, hun zoon zat per toeval bij de kriegsmarine in Oostende en mijn oom was gewoon van met paarden om te gaan en héél erg geschikt voor de boerenstiel, hij was van Stene een dorp tegen Oostende.
Mijn schoonvader daarentegen moest ook in een fabriek in Dl gaan werken en had het bijlange niet zo goed.
In die fabriek maakten ze nl iets waar een bijtende stof in werd gebruikt,
met het gevolg dat héél veel gedwongen arbeiders daar gestorven zijn of ziek zijn teruggekeerd.
Dan had je natuurlijk ook de onderduikers maar dat is nog een ander verhaal.
Al hetgeen ik je hier laat weten is uit tweede hand dus als er leugens of onvolkomenheden in staan....

lofty

24 aug 2009, 18:23

Beste,

Bij toeval kom ik op AZUR (boekensite) het volgende boek tegen:

"De weggevoerden " auteur De Jaegher Mieke onder de rubriek AZUR geschiedenis.

Hoop dat u nu nog wat meer te weten zult komen.

Groeten,

Marcel