Robbe,
op de valreep zag ik jou verschijnen waarvoor mijn beste dank!
Inderdaad gisteren nog merkte ik ook op dat de vlinders er nog altijd zijn,
ik maakte er ook enkele foto's van, het lijkt wel lente!
Zondag 20 september:
DAG VAN DE LANDBOUW
In Ternat zijn er niet veel boeren meer, maar de meesten zijn erg gemotiveerd en er zijn heel wat jonge mensen bij.
We bezochten de Wambeekhoeve.
Het is een familiebedrijf. Al zeer jong werkte de huidige boer mee met zijn ouders. Dit gemengde bedrijf verwerkt zijn melk grotendeels zelf tot desserts en zuivelproducten die je in de hoevewinkel kan kopen.. De boerin houdt zich vooral bezig met de verkoop en productie van de zuivelproducten. De laatste nieuwkomer is de Merlotkaas. Die kaas wordt gerijpt in Merlotwijn die iemand uit de buurt regelmatig van een plaatselijke boer in de Merlotstreek meebrengt.
De Wambeekhoeve telt ongeveer zeventig melkkoeien. Daarnaast worden tarwe, maïs, aardappelen en voederbieten verbouwd.
De trots van de familie is de ligboxstal en melkinstallatie. Twaalf koeien kunnen tezelfdertijd worden gemolken. Ze staan daarbij in visgraatmotief. Alle zeventig koeien melken, duurt ongeveer anderhalf uur.
Vandaag kon iedereen die belangstelling had dat komen bekijken!
Er is ook een educatieve ruimte, een ontvangsruimte van waaruit je naar beneden in de stal en melkruimte kan kijken. Er worden geregeld scholen en groepen ontvangen.
Het is hun taak de landbouw te promoten en in een beter daglicht te stellen, de boeren worden nog te vaak negatief voorgesteld, zo luidt het.
Daarnaast waren er rondleidingen, demonstraties van schapen drijven en een tentoonstelling van miniatuurlandbouwvoertuigen.
Na een bezoek aan het winkeltje kon iedereen in de schuur of buiten aanschuiven voor een hapje en een drankje. Pannenkoeken, streekbieren en ijsjes werden gretig naar binnengespeeld.

de moderne stal, de melkinstallatie, de melkkamer, de kaasmakerij
Maar wat ik het mooiste vond, per toeval werd tijdens ons bezoek een kalfje geboren!
............................................................................................... het poesje kijkt bewonderend toe!
Het mooie weder gaf nog een tikkeltje meerwaarde aan de interessante namiddag!
gustilpe