PEAK OIL: De gesel van de 21e eeuw

Hier is plaats voor openbaar debat.

Wil.

09 sep 2009, 21:37

Reini schreef:Familie van mij zit bijna letterlijk in de olie , zit in verscheidene werelddelen zijn termijn uit om daar nieuwe plants mee op te starten : midden ooosten , (gevaarlijke kant hoor) nu weer ergens in Europa ver weg wel . Die beweert dat onze olie nog zeker niet uitgeput is , en dat er nog altijd nieuwe putten worden aangeboord .
Akkoord dat de olie nog bijlange niet op is. Dat stond reeds in mijn openingsposting te lezen. Maar we zijn nu bezig aan de tweede helft van de voorrraad. Die tweede helft is veel moeilijker te ontginnen en ondertussen stijgt de vraag: dus dure olie.

Er worden nog nieuwe bronnen aangeboord, maar als men het aantal nieuwe vondsten per jaar neemt, dan ligt de top van de grote vondsten reeds 45 jaar achter ons. Wat er nu jaarlijks bijkomt volstaat niet eens om het verlies van de uitgeputte bronnen aan te vullen. Deze grafiek maakt het duidelijk. Hier zie je per periode van 10 jaar hoeveel olie er gevonden werd en wellicht ook zal gevonden worden. Het zou verbazing wekken als de grote oliemaatschappijen nu plots opnieuw grote olievelden zouden vinden, hoewel men reeds op alle voor de hand liggende plaatsen heeft gezocht (en ook minder voor de hand liggende).

Afbeelding
Binnenkort gaan we werken met Waterstof , dat gaat eenstuk vooruit zijn , maar ze moeten er wel werk van maken ! :roll:
Maar inbinden moeten we , de tijd van verspilling is foetsie .
Over waterstof heb ik op blz 3 twee langere antwoorden gegeven (vrijdag 21 Aug 2009, 0:44 en volgende). Het is wel een propere manier van energie verbranden, maar er gaat zoveel energie verloren in het productie- en opslagproces dat het de moeite niet waard zal blijken te zijn. Opslag en transport zijn een gigantisch probleem.

Ik vermoed dat elke vorm van energiewinning zal moeten aangesproken worden. En dit zonder voorbehoud: nucleaire energie en ook kolencentrales met opvang van de CO2 inbegrepen. Zoveel mogelijk zullen we elektrische gebruiksvoorwerpen moeten inzetten waar we nu met olie werken. Dat betekent zonne-energie en windenergie in de eerste plaats. Indien er een mogelijkheid wordt ontwikkeld om de overschot aan opgewekte energie (o.a. tijdens daluren) op te slaan, dan zijn we een eind op de goede weg. Hoe dan ook worden de volgende 20 jaar de jaren van overschakeling. En dat gaat veel pijn doen.

Reini

10 sep 2009, 00:02

Klinkt heel logisch Wil , en zeker waar ook .
We zijn met te veel en we willen allen comfort .
Met alle Chinezen ....en ook den dezen . :wink:
Ik tracht het positief te bekijken : men zit op de goede weg om op natuurlijke en goekope , en onuitputtelijke manier electriciteit te maken .
Maar waarom niet eerder ? Het grote geldgewin van de oliemagnaten ?
Nog een mogelijkheid : huisvuilverbranding tot energie omvormen .
Wordt al jaren in Parijs toegepast .

Wil.

13 sep 2009, 17:11

Pemex, de Mexicaanse staatsonderneming heeft aangekondigd dat de productie van hun eens zo machtige Cantarell olieveld, is teruggevallen tot ± 500.000 vaten per dag. Bedenk daarbij dat uit datzelfde Cantarell veld tot 4 jaar geleden nog 2,1 miljoen vaten per dag werden opgepompt.

Dit kost de Mexicaanse staat ruwweg zo'n $ 14 miljard aan omzet. Dat is heel wat als je weet dat 40% van het besteedbaar budget van het land, voortkomt uit olieopbrengsten. Het spreekt vanzelf dat de Mexicaanse burgers dit meer en meer gaan voelen omdat de overheid op 100 en 1 zaken zal bezuinigen om het budget in evenwicht te houden.

Dit is een praktisch voorbeeld van peak oil in actie.

zotspook

26 sep 2009, 16:49

En Wil al een oplossing gevonden voor dit porbleem? En sporten? Daar krijg je het ook warm van . En nog allerhande en ik zal komen spoken goed? Het is toch achter een paar weken halloween.
Ook ik wil is graag komen kennis maken met het seniorennet ik ben al zelf over de vijftig tja een oud spook he ! of wat dacht je en ik werk ook bij senioren en heb altijd veel interesse ervoor gehad

Wil.

27 sep 2009, 15:03

Sporten is gezond maar ik zie me nog niet naar Zuid Frankrijk joggen met een aanhanwagen met twee personen erin achter me aan.

De oplossing die we nu meemaken is geen prettige: het achteruitgaan van de economische bedrijvigheid en dus minder olieverbruik, heeft als nadeel dat velen zonder werk komen te zitten. Zo lang we niet terug op het niveau van voor de crisis zitten, lijkt het allemaal wel mee te vallen.

Vanaf het ogenblik dat de wereldeconomie recupereert, zullen we alle zeilen moeten bijzetten om onze levenssstandaard te blijven behouden. Dwz alle alternatieve bronnen moeten aangesproken worden en dit naast de bestaande 'klassieke' bronnen zoals olie - gas - nucleaire energie. Zelfs dan wordt het moeilijk om voldoende energie bij de hand te hebben. Zuinigheid wordt een levenmotto voor veel mensen.

Wil.

02 okt 2009, 12:09

De regering gaat de bestaande kerncentrales in dit land langer draaiend houden. hier.
Daarmee worden twee vliegen in 1 klap geslagen: inkomsten voor de staat en het voorkomen dat we in een energie-luchtzak terecht komen. Tegen 2015-2020 is men bij lange nog niet klaar om met alternatieve brandstoffen het deel te vervangen dat door nucleaire energie wordt geleverd.

Het is een noodzakelijke stap om Peak Oil op te vangen en de levensstandaard te behouden.

zotspook

02 okt 2009, 12:15

En ik zal er niet van wakker liggen, ik ben mij natuulijk aan het voorbereiden op m'n spokenfeest halloween, das veel beter dan al die zaken in je hoofd te steken er is meer in het leven dan dat.
Ook ik wil is graag komen kennis maken met het seniorennet ik ben al zelf over de vijftig tja een oud spook he ! of wat dacht je en ik werk ook bij senioren en heb altijd veel interesse ervoor gehad

Wil.

02 okt 2009, 14:09

Ga je gang, Spooky, maar de kans is zeer groot dat de werkelijkheid bij je komt aankloppen. Dat zal gebeuren via je portefeuille. :wink:

roel

03 okt 2009, 02:49

Jij geeft ook nie af hé Wil !!!!

Wil.

05 okt 2009, 14:12

Je hebt gelijk, Roel. Als je een theorie hebt gehoord of gelezen en je vindt dat de standpunten wel hout snijden, dan hou je er wel eens aan vast tot het tegendeel bewezen wordt.

Vorige zaterdag heb ik nog een spreekbeurt gehoord over de toekomst van de olie als energiebron. Ik denk dat we over een paar jaar de harde, financiële bewijzen gaan zien.

Reini

05 okt 2009, 15:54

Zo snel mogelijk iedereen zonnepanelen plaatsen : ze worden goedkoper omdat er enorm veel van geproduceerd werden en de aankoop voor velen te duur was .
kreeg nog pas van Dehaize de brochure in mijn bus , waarmee ze stoefen dat, waar ze kunnen , ze ook hun warenhuizen voorzien van zonne- panelen . Vergeten er bij te zeggen dat het voor eigen zak dient , maar kom , ik juich het toe .
Zou echt veel schelen indien iedereen het kon toepassen : gratis en voor niks , een cadeau van de zon !
En nu de opwarming toch een feit is ...
Laatst gewijzigd door Reini op 05 okt 2009, 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.

05 okt 2009, 19:18

Zon en wind: de twee gemakkelijkste bronnen om uit te tappen. Nadeel is dat geen van beide gegarandeerd altijd aanwezig zijn, hoewel sommige plaatsen toch een hoge graad van zekerheid bieden. Bv. Zuid Spanje voor de zon en de Noordzee voor wind. Maar zelfs daartegen is er bezwaar: "niet in mijn achtertuintje" is de kreet. Men vindt altijd wel een reden om niet te investeren in de technologie van de toekomst.

Reini

05 okt 2009, 19:31

Wil , laat hen maar in hun portemonee moeten tasten , ze zullen snel van idee veranderen .
In iedere tuin een molen verdorie , en ik kan zelf mijn tarwe malen om mijn broodjes te bakken !

zotspook

06 okt 2009, 00:31

Alee Reini heel veel bakgenot, en wanneer zouden we de zomerwarmte is ne keer kunnen opslaan voor in de winter te gebruiken, dan is het probleem toch opgelost, de warmte van de zomer ergens opslaan voor in de winter, dat moet kunnen.

roel

06 okt 2009, 02:33

Dat is inderdaad een probleem.De door windmolens geproduceerde elektriciteit kan men niet opslaan voor windstille dagen.
Met zonneenergie doet zich een gelijkaardig probleem voor.De kostprijs om die vanuit de Sahara naar hier te transporteren zou waarschijnlijk gigantisch zijn.
Geen probleem zolang we 't kunnen betalen.De Marokkaantjes zouden beter nog eens nadenken vooraleer ze hier komen wonen.