Spaanse vreemdelingenlegioen.

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

zotspook

30 sep 2009, 17:58

Zijn er mensen die iets meer weten over het Spaanse vreemdelingenlegioen die destijds in Puerto de Rosario op het eiland Fuerteventura gelegerd was? Is de kazerne de moeite waard om te bezoeken alvast hartlijk dank hiervoor.
Ook ik wil is graag komen kennis maken met het seniorennet ik ben al zelf over de vijftig tja een oud spook he ! of wat dacht je en ik werk ook bij senioren en heb altijd veel interesse ervoor gehad
Gast

04 okt 2009, 00:46

Waarom uitgerekend het "Spaanse Vreemdelingenlegioen" ?? Nooit van gehoord ?? Volgens mij is er maar één vreemdelingenlegioen...onder Franse vlag.

MichelN

06 okt 2009, 10:47

Hawk schreef:Waarom uitgerekend het "Spaanse Vreemdelingenlegioen" ?? Nooit van gehoord ?? Volgens mij is er maar één vreemdelingenlegioen...onder Franse vlag.
Toch wel: het Spaanse vreemdelingenlegioen werd opgericht in 1920. In 1921 kon dat legioen onder leiding van Franco de enclave Melilla (nu berucht vanwege de stroom asielzoekers die van daaruit trachten Europa te bereiken, Melilla is eigenlijk een stukje Europa in Afrika en bijgevolg een Schengen-land) bevrijden van opstandige Rif-stammen nadat het Spaanse leger een zware nederlaag geleden had, Franco werd in 1923 opperbevelhebber van het Spaans Vreemdelingenlegioen.

In tegenstelling tot het Franse (Fransen mochten geen lid worden, alleen buitenlanders) mochten Spaanse onderdanen er onderdeel van uitmaken.
Er waren zelfs Nederlanders lid van dat legioen en Franco gebruikte in 1934 zijn Marokkaanse troepen ondermeer bij het neerslaan van de links-anarchistische opstandelingen in Asturië.
Al bij al was zowat een kwart van het Spaans Vreemdelingenlegioen van buitenlandse nationaliteit. Als ik mij niet vergis bestaat dat legioen nog steeds en zijn het voornamelijk elitetroepen.

Over de kazerne op Fuertaventura weet ik echt niets.

Mvg,
MN

zotspook

07 okt 2009, 16:03

Hartelijk dank Michelin, voor de informatie, voor zover ik weet zijn ze van 1974 tot 1996 op Fuerteventura geweest, omdat bij de onafhankelijkheid van de laatste Spaanse kolonie : de Spaanse Sahara hun doel nutteloos was, daarom waren ze naar daar overgebracht en het zouden ongeveer 4500 man geweest zijn, maar de inwoners van het eiland waren er niet mee opgezet dat ze er gelegerd waren. En hebben van de hoofdstad Puerto del Rosario en het eiland een rommeleiland gemaakt, ze hadden een opleiding in de woestijn gekregen hebben, hadden een zeer slechte naam op Fuerteventura en omdat ze geen taken hadden dan soms verkeer te regelen en op aandringen van de eilandbewoners zijn ze naar het Spaanse vasteland overgebracht. Dit omdat ik binnekort het eiland ga bezoeken, en natuurlijk zoek ik naar de informatie van dit eiland en zo kwam ik ook uit bij het vreemdelingenlegioen, er zou in Puerto del Rosario een grote kazerne van hun zijn, waar zij destijds gelogeerd hebben, en als er nog iets te zien van hen moest zijn dan konden we dit ook bezoeken, ik heb wel een plaats gevonden met een kazerne dat zona militar heet. groetjes.
Ook ik wil is graag komen kennis maken met het seniorennet ik ben al zelf over de vijftig tja een oud spook he ! of wat dacht je en ik werk ook bij senioren en heb altijd veel interesse ervoor gehad

Redgemak

27 okt 2009, 14:25

Zotspook

het spaans vreemdelingenlegioen bestaat nog steeds en het hoofdkwartier is gevestigd in Almeria, zuid spanje.

Alle info http://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_Legion

ben er een paar keer voorbij geweest, veel is er echter niet te zien (zoals aan alle militair kazernes)

Jean

stevens-willy

29 okt 2009, 15:08

Redgemak

29 okt 2009, 18:10

Willy

dit is niet het legioen waarover deze threat gaat, hier gaat het over het spaans vreemdelingen legioen, een deel van de spaanse strijdkrachten.
Jouw link gaat over het Legion Condor

Jean

zotspook

29 okt 2009, 22:32

Ik ben ondertussen op Fuerteventura geweest en het was er nog rommelig, naar het schijnt ten gevolge van het legioen, ze wilden het in de jaren zestig uitbouwen voor toeristen, en vooral de rozenkranshaven Puetro del Rosario, maar omdat ze er toen waren, hebben ze het zuiden en het noorden van Fuerteventura uitgebouwd voor toeristen, en het teken van dit eiland is de geit, vroeger werd de hoofdstad de geitehaven genoemd. De kazerne zou afgebroken worden en ze zouden op de plaats alsook op het plein een mooi stadspark aanleggen, zodat er niks meer van de rommel zou overblijven, er zijn zeer vele bouwwerven op het eiland. In ieder geval hartelijk dank voor de informatie, het eiland is droog, heet en dor en we hebben van ons verblijf genoten.

rpt13

14 jan 2012, 03:38

Het spaanse Legioen is een standaard leger zo als de meeste maar ze hebben wel binnen het legioen een elite eenheid! en zijn traditioneler als de andere leger onderdelen van het spaanse krijgs macht...

Het is eigenlijk een slechte kopie van het Franse Vreemdelingen legioen zo als meerdere vreemdelingen legioenen in de wereld, het britse legioen is een top legioen met top soldaten heb er zelf een paar keer mee gediend...

Maar mijn voor keur blijft toch bij het eerste legioen het legion-etrangere

Waar ik mijn ziel heb verkocht

Zij hebben ook als enigste legioen nog spullen in het musea van de oprichting en de veld tochten waar ze deel aan hebben genomen..

Legio Patria Nostra