De HISTORISCHE JEZUS
-
DR - Lid geworden op: 25 jan 2008, 13:13
Onjuist. Nazareth was de WOONPLAATS van Jezus en zijn familie. Zijn geboorteplaats, Bethlehem, is genoemd in Micha 5:2.Clausewitz schreef:.Het is een imaginaire stad voor een imaginaire profeet.
Matth 2:
1.Nadat Jezus in de dagen van koning Herodes te Bethlehem in Judea geboren was, zie! astrologen uit oostelijke streken kwamen naar Jeruzalem
2 en zeiden: „Waar is degene die als koning der joden geboren is? Want wij hebben zijn ster gezien [toen wij] in het oosten [waren], en wij zijn gekomen om hem hulde te brengen.”
3 Toen koning Herodes dit hoorde, raakte hij in beroering en heel Jeruzalem met hem;
4 en na alle overpriesters en schriftgeleerden van het volk bijeengeroepen te hebben, ging hij bij hen informeren waar de Christus geboren zou worden.
5 Zij zeiden tot hem: „Te Bethlehem in Judea; want zo is het door bemiddeling van de profeet geschreven:
Lees de Bijbel dagelijks.
-
Gast
DR schreef:De Bijbel kent maar één opstanding. Jezus liet dat zien.armandine schreef:Maar over welke opstanding sprak men hier?.
Je bedoelt hiermee zijn opstand uit de dode en zijn hemelvaart?wat werd Abraham beloofd? En waarom?Om de belofte aan Abraham te vervullen
De kleine kudde bestaat dan uit levende heidenen die de HG ontvingen? En zijn zij dan diegene die de nieuwe aarde zullen bevolken?werd de kleine kudde als mederegeersders ingesteld. Toen de jeoden masaal weigerden, werd dat voorrecjht aan bekekrde heidenen gegeven. Alleen deze groep wordt omgevormd (wedergeboren) tot hemels leven.
Dus een opstanding van geestelijke wezens in de hemel zelf?Een letterlijke hemelse opstanding als geestelijk wezen.Welke is de grote schare vanuit de hemel?
Hier volgt mijn resume :
Op het einde der tijden zal dus de nieuwe aarde bevolkt worden met een levende kleine kudde heidenen die de HG ontvingen en de geestelijke heropgestande wezens uit de "hemel" En samen zullen zij regeren op de nieuwe aarde als nieuwe geestelijke wezens.
Heb ik het juist begrepen Dr?
-
Gast
En wat is het antwoord van DR hierop:talisman schreef:Is dat de techniek die men gebruikt bij 'hersenspoeling'?DR schreef:Kennelijk nodig. Herhaling voor nadruk.talisman schreef:U vervalt in herhaling DR.
Nee. Om weerbarstige mensen eens zelf te laten denken.
Hebben we het nu hier over Bethelehem of Nazareth?DR schreef:Onjuist. Nazareth was de WOONPLAATS van Jezus en zijn familie. Zijn geboorteplaats, Bethlehem, is genoemd in Micha 5:2.Clausewitz schreef:.Het is een imaginaire stad voor een imaginaire profeet.
Matth 2:
1.Nadat Jezus in de dagen van koning Herodes te Bethlehem in Judea geboren was, zie! astrologen uit oostelijke streken kwamen naar Jeruzalem
2 en zeiden: „Waar is degene die als koning der joden geboren is? Want wij hebben zijn ster gezien [toen wij] in het oosten [waren], en wij zijn gekomen om hem hulde te brengen.”
3 Toen koning Herodes dit hoorde, raakte hij in beroering en heel Jeruzalem met hem;
4 en na alle overpriesters en schriftgeleerden van het volk bijeengeroepen te hebben, ging hij bij hen informeren waar de Christus geboren zou worden.
5 Zij zeiden tot hem: „Te Bethlehem in Judea; want zo is het door bemiddeling van de profeet geschreven:
-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Clausewitz,Clausewitz schreef:DR:-Nazareth wordt geen enkele keer vernoemd in het Oude Testament.Het Boek van Joshua(19.10,16) spreekt over de 'kolonisatie' door de stam van Zebulon in die streek en noemt 12 steden en 5 dorpen maar zet Nazareth niet bij op de lijst.De meeste geleerden identificeren Nazareth met En-Nasira (Nazerat) in Galilea.
-Alhoewel de Talmud 63 steden in Galilea vermeldt, zeggen de boeken helemaal niets over Nazareth .
-Ook Paulus weet er niets over te vertellen.
-De 'epistels' van Rabbi Solly hebben het 221 keer over Jezus maar over Nazareth geen enkele keer
-Geen enkele oudegeschiedschrijver of geograaf vermeldt Nazareth.Er is pas de eerste keer sprake van in de IVe eeuw.
Dit zou natuurlijk allemaal geen belang hebben, als we zoals in de nabijgelegen 'heidense' stad Sepphoris, konden wandelen tussen Ie eeuw ruines van badhuizen,villa's of theaters.Maar er zijn geen gelijkaardige ruines van Nazareth te vinden.
-Tenslotte vertelt Josephus heen veel over Galilea en over zijn talrijke campagnes in de kleine provincie, tijdens de eerste Joodse oorlog in het jaar 60 Hij vernoemt 45 steden en dorpen in Galilea maar Nazareth helemaal niet.
Heden ten dage bezoeken meer dan 1 miljoen toeristen (50% van de toeristen die Israel bezoeken)Nazareth.Wie zou dit leuke eindeloze feest willen bederven? Hou het dus stil...Er is geen bewijs voor een stad Nazareth in de Ie eeuw noch in de litteratuur,noch archeologisch noch historisch.Het is een imaginaire stad voor een imaginaire profeet.
Zoals Mysterie Man al schreef, het doet er in feite niet toe of Nazareth al dan niet bewoond was ten tijde van Jezus. Natuurlijk, als niet-gelovigen beweren dat Nazareth niet bestond ten tijde van Jezus, ga ik met PLEZIER op zoek of dat wel zo is, om als mogelijk het tegendeel aan te tonen. Ik weet ook dat (nog) niet ALLES met archeologische vondsten te bewijzen is, dan geef ik het voordeel aan de bijbel. Deze heeft al genoeg bewezen, niet op tegenspraak te zijn gevonden, al duurt het soms jaren vooraleer de atheïstische uitspraken weerlegd kunnen worden. Voorbeelden genoeg !
Wat WEL belangrijk is, is Jezus geboorte, lijden en dood, zoals reeds aangekondigd in het O.T en waarvan wij de vervulling kunnen lezen in het N.T. Wij weten niet alles over Jezus leven op aarde.
Johannes schrijft in zijn Evangelie 21:25 dat er nog zo veel dingen zijn die Jezus heeft gedaan en moest alles uitvoerig worden beschreven de wereld alle boekrollen niet zou kunnen bevatten !
En vooral niet vergeten, dat er enorm veel geschriften verloren zijn gegaan, onopzettelijk of verplicht verbrand, en zeer zeker ook tijdens de christenvervolging.
-
Gast
quote BLEVELVET
Wat WEL belangrijk is, is Jezus geboorte, lijden en dood, zoals reeds aangekondigd in het O.T en waarvan wij de vervulling kunnen lezen in het N.T. Wij weten niet alles over Jezus leven op aarde.
------------------------------------
vraag: Kunt u me zeggen waar ergens in het O.T. de geboorte, lijden en dood van Jezus (Joshua ben Yoesef ) wordt vermeld ?
Enne, al tijd gevonden om de Talpiot-video's te bekijken?
vraag: Kunt u me zeggen waar ergens in het O.T. de geboorte, lijden en dood van Jezus (Joshua ben Yoesef ) wordt vermeld ?
-
Clausewitz - Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:22
BV:
Samengevat werken de christene apologisten (Zoals DR , BV...) zich hier in het zweet om uit te leggen dat: 'Natuurlijk heeft niemand van Nazareth gehoord,we spreken immers over een écht zeer klein plaatsje'.Ze zakken daarbij van stad naar gemeente,dan dorp en tenslotte gehucht.De Joden hadden een absolute afkeer van de onzuiverheid van de doden en zouden volgens hun gebruiken nooit een dorp bouwen in de nabijheid van graven. Die moesten altijd buiten het dorp liggen.De aanwezigheid in Nazareth van zeer talrijke rotsgraven zo kort bij de 'grotto' bewijst dat er in de Ie eeuw helemaal geen dorp was.De plaats was niet bewoond, zelf als ze werd gebruikt voor landbouw.In werkelijkheid was er daar hoogstens een familieboerderij gedurende enkele honderden jaren, rekening houdend met de nabijgelegen necropolis.Eén boerderj maakt nog geen dorp. Het Nazareth van de bijbel is fictie.En als dat al fictie is...Natuurlijk, als niet-gelovigen beweren dat Nazareth niet bestond ten tijde van Jezus, ga ik met PLEZIER op zoek of dat wel zo is, om als mogelijk het tegendeel aan te tonen
Wie bewaakt de bewakers.
-
talisman, wie bedoel je met Joshua ben Yousef ? Jezus wordt niet "zoon van Joseph" genoemd, daar over heeft de bijbel het niet !talisman schreef:quote BLEVELVET
Over de Talpiot tomb hebben we het al gehad op een ander topic. Mijn mening was dat deze niet het graf van Jezus en zijn familie is. Er is geen enkel bewijs dat dat zo is. De namen op de kistjes zijn namen die veelvuldig voorkwamen in Jezus tijd. En er zijn heel wat onregelmatigheden om de Talpiot tomb het familiegraf van Jezus te kunnen noemen.
In 1980 gevonden en men komt er jaren later achter dat het het graf van Jezus en familie is ? ? Raar is dat ! Link met "The Da Vinci Code ?
Er kwam veel protest uit gelovige hoek op de documentaire die werd beschreven als "Archeological fiction," "pseudo-scientific," "Gnostic propaganda," "Gnostic partisanship.....
De Romeinse methode van executie was een zorgvuldig proces om de plaatselijke bevolking te terrorizeren. Het slachtoffer werd naakt aan een kruis (of paal ? ) gehangen. De plaats van executie was zo bedacht opdat veel mensen de executie konden aanschouwen. Eigenlijk kreeg het lichaam geen soort van begrafenis maar bleef het aan het kruis hangen, opgeëten door dieren. Wat er overbleef werd in een vuilnisput gedumpt.
Bij Jezus verliep het anders.
In zijn boek "Who killed Jesus?" schreef John Dominic Crossan :
"First, the crucified one is especially a disobedient slave or anyone considered an equivalent nobody, hence its designation as the slave penalty. Second, the crucified one is left unburied on the cross as carrion."
-
Clausewitz wat weet jij nu af van het oude Nazareth ?Clausewitz schreef: De aanwezigheid in Nazareth van zeer talrijke rotsgraven zo kort bij de 'grotto' bewijst dat er in de Ie eeuw helemaal geen dorp was.De plaats was niet bewoond, zelf als ze werd gebruikt voor landbouw.In werkelijkheid was er daar hoogstens een familieboerderij gedurende enkele honderden jaren, rekening houdend met de nabijgelegen necropolis.Eén boerderj maakt nog geen dorp. Het Nazareth van de bijbel is fictie.En als dat al fictie is...
Als men Nazareth bezoekt, moet men wel weten dat de oude 'stad' hoger op de westelijke heuvel lag dan het moderne Nazareth en daar vlak bij de zogenoemde 'berg der neerstorting'.
Het huidige Nazareth ligt rond de Kerk van de Aankondiging uit 1955!
Natanael kwam uit Kana, vlak bij Nazareth. Natanael zei: Kan uit Nazareth iets goeds komen ? (Johannes 1 : 46). Waarschijnlijk omdat het zo klein en weinig bevolkt was.
Men heeft grotten ontdekt die in die tijd voor de kleine boeren als graanopslag dienden.
In Lukas 4 : 16 staat te lezen dat Jezus te Nazareth kwam waar hij was grootgebracht en ging volgens zijn gewoonte op de sabbatdag naar de synagoge. Het is daar dat, toen hij tot de menigte sprak hij op een zeker moment zegde 'dat geen profeet in zijn eigen streek wordt erkend'. Toen hij verder sprak werd het volk toornig, joegen hem ijlings de stad uit, en voerden hem op de rand van de berg, waarop hun stad was gebouwd, om hem in de afgrond te werpen....
Bij het woord 'berg' moeten we eerder denken aan een behoorlijk grote heuvel.
De steile helling van de ebel Qafsa, die uitkijkt over de vallei, wordt wel de ‘berg der neerstorting’ genoemd.
-
Gast
BV, Als u het hier wil hebben over de HISTORISCHE JEZUS spreekt men van Joshua ben Yoesef, gezien dit de orriginele naam was en niet Jezus. Zo ver ben je mee?bluevelvet schreef:talisman, wie bedoel je met Joshua ben Yousef ? Jezus wordt niet "zoon van Joseph" genoemd, daar over heeft de bijbel het niet !talisman schreef:quote BLEVELVET
Over de Talpiot tomb hebben we het al gehad op een ander topic. Mijn mening was dat deze niet het graf van Jezus en zijn familie is. Er is geen enkel bewijs dat dat zo is. De namen op de kistjes zijn namen die veelvuldig voorkwamen in Jezus tijd. En er zijn heel wat onregelmatigheden om de Talpiot tomb het familiegraf van Jezus te kunnen noemen.
In 1980 gevonden en men komt er jaren later achter dat het het graf van Jezus en familie is ? ? Raar is dat ! Link met "The Da Vinci Code ?
Er kwam veel protest uit gelovige hoek op de documentaire die werd beschreven als "Archeological fiction," "pseudo-scientific," "Gnostic propaganda," "Gnostic partisanship.....
De Romeinse methode van executie was een zorgvuldig proces om de plaatselijke bevolking te terrorizeren. Het slachtoffer werd naakt aan een kruis (of paal ? ) gehangen. De plaats van executie was zo bedacht opdat veel mensen de executie konden aanschouwen. Eigenlijk kreeg het lichaam geen soort van begrafenis maar bleef het aan het kruis hangen, opgeëten door dieren. Wat er overbleef werd in een vuilnisput gedumpt.
Bij Jezus verliep het anders.
In zijn boek "Who killed Jesus?" schreef John Dominic Crossan :
"First, the crucified one is especially a disobedient slave or anyone considered an equivalent nobody, hence its designation as the slave penalty. Second, the crucified one is left unburied on the cross as carrion."
Moet u al met ernstige buikkrampen zitten om de Talpiot-site te linken aan 'De DaVinchi Code'. En ik kan best aannemen dat er nog een massa 'gelovigen' met soortgelijke buikkrampen zitten. Bifidus helpt bij moeilijke transit.
En nu enkele cijfers, mocht u denken dat ik enkel over die Youtube-docu beschik:
Rond het begin van onze jaartelling werd de totale bevolking van Jeruzalem geschat op hooguit 80.000 zielen, waarvan:
- 7.200 met de naam Joshua ( voor uw begrip Jezus )
- 11.200 met de naam Yoesef ( voor uw begrip Jozef)
- 3.300 met de naam Maria of een variante ervan
- 400 met de naam Mariamne
- met de naam Jose is er maar een ossuarium bekend
En als we deze combinatie namen in kansberekenen steken, waarvan we Mattheüs, Jacobus en de drie andere namen buiten beschouwing laten zitten we dan al aan 1 (EEN) kans op 2,5 miljoen ( 2.500.000) dat dit zich tweemaal zou voordoen. Met andere woorden: De bevolking van Jeruzalem zou meer dan 2,5 miljoen zielen moeten tellen om tweemaal deze combinatie te hebben. Zelfs de totale bevolking van Israël was maar de helft hiervan. ( diaspora niet meegerekend). En wat er op de docu nog niet te zien is: Er is DNA onderzoek gedaan op al de Talpiot-ossuaria en daaruit is onomstotelijk (ONOMSTOTELIJK) bewezen dat
-Joshua de zoon was van Yoesef en Maria
-Jakobus de zoon was van Yoesef en Maria
- Mariame geen verdere verwanten in de tombe had
- Jose de ZOON was van Joshua en Mariamne
En ik heb daar DaVinchi niet voor nodig hoor!
Ik wacht ook nog op de vraag waar geschreven staat dat men Jezus verwachtte? Weet je nog, enkele postings terug? Deze topic heeft toch de titel DE HISTORISCHE JEZUS, niet ?
-
Het komt in de hele bijbel niet voor.armandine schreef:Dr. als de drieéénheidsleer een valse en heidense leer is, wat is dan de juiste leer volgens de Bijbel?
Wanneer je gaat zoeken waar het vandaan komt, kom je in het oude Babylon terecht, gesticht door Nimrod. Hij was een tegenstander van God.
Van heidense religies zijn overgenomen o.a.: Kerstmis, Pasen, verjaardagen, de leer van de onstrefelijke ziel, de hemel, hel en vagevuur leer, Maria aanbidding, beelden aanbidding, kinderdoop enz.
-
talisman, alsof ik jou hier nog uit de doekjes moet doen over al de profetiën die Jezus aankondigden en die in vervulling zijn gegaan, zoals te lezen in het N.T.talisman schreef: Ik wacht ook nog op de vraag waar geschreven staat dat men Jezus verwachtte? Weet je nog, enkele postings terug? Deze topic heeft toch de titel DE HISTORISCHE JEZUS, niet ?
Net als toen, zijn er nog altijd mensen die Jezus niet als de Messias aanvaarden. Ik geloof dat de Joden er nog altijd op wachten.
Misschien kan jij me vertellen over wie we het dan hebben in het O.T. als het Jezus niet is ? Ik denk dat je je er geen raad mee zult weten.
-
Gast
Met andere woorden, je weet het eigenlijk niet zo goed of het nu Jezus is die verwacht werd. Ik vroeg je enkel - waar ergens geschreven staat dat dat Jezus verwacht werd - . Er is wel een Messiaanse verwachting, maar was daar sprake van 'Jezus' ( of Joshua )? Ik denk niet dat ergens voorspeld was dat het JEZUS VAN NAZARETH zou zijn. Maak ik me duidelijk genoeg?bluevelvet schreef:talisman, alsof ik jou hier nog uit de doekjes moet doen over al de profetiën die Jezus aankondigden en die in vervulling zijn gegaan, zoals te lezen in het N.T.talisman schreef: Ik wacht ook nog op de vraag waar geschreven staat dat men Jezus verwachtte? Weet je nog, enkele postings terug? Deze topic heeft toch de titel DE HISTORISCHE JEZUS, niet ?
Net als toen, zijn er nog altijd mensen die Jezus niet als de Messias aanvaarden. Ik geloof dat de Joden er nog altijd op wachten.
Misschien kan jij me vertellen over wie we het dan hebben in het O.T. als het Jezus niet is ? Ik denk dat je je er geen raad mee zult weten.
-
Nee, sorry. Ik doelde op de opstandingen die Jezus verrichtte. Hij liet zien dat hij in staat was om mensen uit de dood op te wekken. Dat gebeurde steeds op aarde. Wanneer die mensen een onsterfelijke ziel zouden hebben gehad en zij in de hemel zouden zijn geweest , zou hij ze terug gehaald hebben. Dat zou wreed geweest zijn.armandine schreef: Je bedoelt hiermee zijn opstand uit de dode en zijn hemelvaart?.
Ik had je toch een tekst gegeven? Genesis 15:wat werd Abraham beloofd? En waarom?
1 Na deze dingen kwam het woord van JHWH in een visioen tot Abram en luidde: „Vrees niet, Abram. Ik ben een schild voor u. Uw beloning zal zeer groot zijn.”
2 Hierop zei Abram: „Soevereine Heer JHWH, wat zult gij mij geven, aangezien ik kinderloos heenga en degene die mijn huis zal bezitten, een man van Damaskus is, Eliëzer?”
3 En Abram voegde eraan toe: „Zie! Gij hebt mij geen zaad gegeven, en zie! een zoon van mijn huisgezin volgt mij als erfgenaam op.”
4 Maar zie! het woord van JHWH tot hem luidde als volgt: „Deze zal u niet als erfgenaam opvolgen, maar een die uit uw eigen inwendige delen zal voortkomen, zal u als erfgenaam opvolgen.”
5 Nu bracht hij hem naar buiten en zei: „Zie alstublieft omhoog naar de hemel en tel de sterren, indien gij ze mogelijkerwijs kunt tellen.” Verder zei hij tot hem: „Zo zal uw zaad worden.”
6 En hij stelde geloof in JHWH; voorts rekende hij het hem als rechtvaardigheid toe.
Wat achtergrond info.
Hij was de tiende in de geslachtslijn van Noach. Hij woonde in Ur, een zeer welvarende stad.
Deze stad was doortrokken van Babylonische afgoderij. Hij geloofde in JHWH op basis van nauwkeurige kennis, die hij van Noachs zoon Sem kreeg. Hij gebruikte Gods naam JHWH. God gaf hem opdracht om naar een ver, vreemd land te trekken en dat hij van hem een grote natie zou maken.
Hij was met Sarah getrouwd en hadden geen kinderen en zij waren al op een leeftijd, dat men geen kinderen meer kon krijgen. Hij toonde zijn grote geloof en gehoorzaamde. Hij trok ongeveer 1000 Km noordwestwaarts en woonde rondtrekkend in tenten.
Op 14 Nissan (!) 1943 v.C. stak hij de Eufraat over en trad het verbond tussen hem en JHWH in werking.
Zie voor het verdere verloop Gen 12, 13, 14.
Als gevolg van Gods belofte werd Sarah in Gen 18 zwanger en kreeg en zoon. In Gen 22 stelde God Abraham op de proef en gebood hem zijn 25 jarige zoon Isaac te offeren. Daarmee werd het offer van Gods eigen zoon Jezus, bijna 1900 jaar later, afgebeeld.
De kleine kudde bestaat aanvankelijk exclusief uit Joden. Toen deze massaal weigerden tot het nieuwe verbond toe te treden, werd dit voorrecht aan bekeerde heidenen gegeven. Daarmee verloren de Joden de exclusiviteit, maar door bekering konden ook zij toetreden. Dit gebeurde vanaf het jaar 33 n.C. De grote schare zijn degenen die Gods ingrijpen aan het einde der tijden overleven. Dat zijn degenen die zich aan God hebben opgedragen en zij hebben dus alle heidense sporen uit hun geloof verwijderd. Zij volgen Jezus opdracht uit om het Goede nieuws wereldwijd te prediken. Mt 24:14.De kleine kudde bestaat dan uit levende heidenen die de HG ontvingen? En zijn zij dan diegene die de nieuwe aarde zullen bevolken.
Nee. Helaas is jou het verschil niet duidelijk tussen de grote schare en de kleine kudde. De kleine kudde zijn de hemelse mederegeerders met Jezus (het nieuwe jeruzalem) over de grote schare, die op de aarde zijn.Op het einde der tijden zal dus de nieuwe aarde bevolkt worden met een levende kleine kudde heidenen die de HG ontvingen en de geestelijke heropgestande wezens uit de "hemel" En samen zullen zij regeren op de nieuwe aarde als nieuwe geestelijke wezens.
Heb ik het juist begrepen Dr?
-
talisman schreef:Hebben we het nu hier over Bethelehem of Nazareth?DR schreef:Onjuist. Nazareth was de WOONPLAATS van Jezus en zijn familie. Zijn geboorteplaats, Bethlehem, is genoemd in Micha 5:2.Clausewitz schreef:.Het is een imaginaire stad voor een imaginaire profeet.
Matth 2: