De HISTORISCHE JEZUS
-
DR - Lid geworden op: 25 jan 2008, 13:13
De Misjna en de talmoed zijn menselijke overleveringen van schriftgeleerden. Zoals uit de Bijbel blijkt waren de meningen controversieel. Wanneer NU een jood de bijbel leest heeft hij een Bijbel (Tenach) die rondom de tekst voorzien is van Rabbijnse commentaren en daaromheen zijn weer commentaren op die commentaren.
Zo hebben ze wetten gecreëerd volgens de letter en niet volgens de geest. Ze zijn nu nog erger, dan in Jezus tijd.
Zo wordt b.v. tot in detail beschreven wat een "gevonden" voorwep is en hoe te handelen.
Zo hebben ze wetten gecreëerd volgens de letter en niet volgens de geest. Ze zijn nu nog erger, dan in Jezus tijd.
Zo wordt b.v. tot in detail beschreven wat een "gevonden" voorwep is en hoe te handelen.
Lees de Bijbel dagelijks.
-
Gast
O,O,O Wat ben ik NU onder de indruk van bovenvermelde lijst. Alsof ik niet wist dat Talmoed en Tenach geen geheel vormen en het eerste een gebundelde bespreking van het tweede. Heel handig maneuvre om mijn oorspronkelijke vraag te ontwijken. MIJN VRAAG WAS WAAR ERGENS IN DE JOODSE GESCHRIFTEN, DE TALMOED, DE TENACH e.a. WAAR ERGENS TE LEZEN STAAT STAAT DAT JEZUS DE MESSIAS/CHRISTUS VERWACHT WERD.DR schreef:Ik laat gewoon zien, dat je bulkopmerking omjuist is. De talmoed en misna zijn geen onderdeel van de Bijbel.talisman schreef:![]()
![]()
Dat noemen de JG's een antwoord!
![]()
Nie te doen.
De bronnen van de vertalers van de NWV staan in de voetnoten vermeld.
Bronnen voor de tekst van de New World Translation — Hebreeuwse Geschriften (O.T.)
Oorspronkelijke Hebreeuwse Geschriften en vroege afschriften
Aramese targoems
Dode-Zeerollen
Samaritaanse Pentateuch
Griekse Septuaginta
Oudlatijn
Koptisch, Ethiopisch, Armeens
Hebreeuwse medeklinkertekst
Latijnse Vulgaat
Griekse vertalingen — Aquila, Theodotion, Symmachus
Syrische Pesjitta
Masoretische tekst
Codex Cairensis
Petersburger Profetencodex
Codex van Aleppo
Ginsburgs Hebreeuwse tekst
Codex Leningradensis B 19A
Biblia Hebraica (BHK), Biblia Hebraica
Stuttgartensia (BHS)
Bronnen voor de tekst van de New World Translation — Christelijke Griekse Geschriften(N.T.)
Oorspronkelijke Griekse Geschriften en vroege afschriften
Armeense vertaling
Koptische vertalingen
Syrische vertalingen — Curetons-Syrisch, Philoxeniana,
Harclensis, Syro-Palestijns, Sinaïtisch-Syrisch, Pesjitta
Oudlatijn
Latijnse Vulgaat
Sixtijnse en Clementijnse herziene Latijnse tekst
Griekse cursieve hss.
Tekst van Erasmus
Tekst van Stephanus
Textus receptus
Griekse tekst van Griesbach
Emphatic Diaglott
Papyri — (bijv.: Chester Beatty P45, P46, P47; Bodmer P66,
P74, P75)
Vroege Griekse unciale hss. — Vaticanus 1209 (B),
Sinaiticus (א), Alexandrinus (A), Ephraemi Syri rescriptus
(C), Bezae (D)
Griekse tekst van Westcott en Hort
Griekse tekst van Bover
Griekse tekst van Merk
Griekse tekst van Nestle-Aland
Griekse tekst van de United Bible Societies
23 Hebreeuwse vertalingen (14de–20ste eeuw), hetzij uit
het Grieks vertaald of uit de Latijnse Vulgaat,
gebruiken het Tetragrammaton voor de goddelijke naam
Daarbij is ook nog een grote lijst van papyrii, die ik niet weergeef.
Die onzin heeft nu al lang genoeg geduurd. Ik verwacht nu eens voor één keer een citaat. Allee, laat u eens gaan. Blijkbaar wist BV geen antwoord te verzinnen.
-
Gast
DR, de huidige joodse godsdienst komt hier niet aan de orde!DR schreef:De Misjna en de talmoed zijn menselijke overleveringen van schriftgeleerden. Zoals uit de Bijbel blijkt waren de meningen controversieel. Wanneer NU een jood de bijbel leest heeft hij een Bijbel (Tenach) die rondom de tekst voorzien is van Rabbijnse commentaren en daaromheen zijn weer commentaren op die commentaren.
Als er opmerkingen gemaakt dient te worden omtrent de letter en niet de geest, zijn het wél de JG's. Dàt is duidelijk.
Enne, geen commentaar meer te lezen i.v.m. bijgeleverde cijfers omtrent de Talpiot-site ? Zijn jullie er nog niet uit of staat het in de bijbel dat het graf wel leeg zou moeten zijn. Zoals ik al zei; het N.T. is geen historische weergave. Zo blijkt weer duidelijk.
-
Ik ontwijk helemaal niets. Ik geef je wel degenlijk antwoord, maar door je verbale agressie komen je lippen boven je ogen uit en zie je niets.talisman schreef: Heel handig maneuvre om mijn oorspronkelijke vraag te ontwijken..
Ik heb hele lijsten, maar dat verwerp je m.i. toch. Bovendien kan je met behulp van een goede Bijbel met verwijsteksten zo zien over welke profetieën de schriftgeleerden het haddenMIJN VRAAG WAS WAAR ERGENS IN DE JOODSE GESCHRIFTEN, DE TALMOED, DE TENACH e.a. WAAR ERGENS TE LEZEN STAAT STAAT DAT JEZUS DE MESSIAS/CHRISTUS VERWACHT WERD.
.
De naam van de Messias komt in het o.t. niet voor. Gabriël gaf Maria de opdracht om de Messias Jezus te noemen.
De schriftgeleerden wisten ongeveer wanneer de Messias geboren werd en waar, op basis van de vele bekende profetieën.
Maar om jou terwille te zijn zal ik de eerste profetie noemen, die Jezus betreft, zodat je die kan afwijzen. Gen 3:15.
Laatst gewijzigd door DR op 05 nov 2009, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Het is een uitvloeisel van de religie in Jezus tijd. Door vergelijking kan je zien, dat de tendens van afval zich heeft voortgezet.talisman schreef:DR, de huidige joodse godsdienst komt hier niet aan de orde! .
JG volgen het voorbeeld van Jezus en b.v. Salomo qua instelling. Zij weten dat zij voor kennis volledig afhankelijk zijn van de schepper. Hij geeft wie hij wil.Als er opmerkingen gemaakt dient te worden omtrent de letter en niet de geest, zijn het wél de JG's. Dàt is duidelijk..
.
De Bijbel is geen geschiedenisboek, er worden alleen die gegevens opgenomen die belangrijk zijn om Gods ingrijpen te overleven. Het geeft feitelijke gegevens. Oogetuigen zagen dat het graf leeg was. Het lichaam verdween, zoals in het verleden wel vaker lichamen verdwenen zijn in de bijbel.Enne, geen commentaar meer te lezen i.v.m. bijgeleverde cijfers omtrent de Talpiot-site ? Zijn jullie er nog niet uit of staat het in de bijbel dat het graf wel leeg zou moeten zijn. Zoals ik al zei; het N.T. is geen historische weergave. Zo blijkt weer duidelijk.
Maar ja, dat is voor atheïsten natuurlijk onverteerbaar. Die willen de letter.
-
Gast
Ik lees in Gen 3.15 : vijandschap sticht ik tussen U en de vrouw, tussen uw kroost en het hare. Het zal, uw kop bedreigen en gij zijn hiel.
Whaoww wat een liefhebbende God zeg. Maar waar staat nu dat Jezus de messias is? Iemand hier dat gelezen in Gen 3.15? Welke ogen heb jij eigenlijk Dr. X-ogen of zo? Jij leest blijkbaar dingen die er niet staan.
-
Gast
Ach ARMANDINE, men moet echt geen genie zijn om uit de antwoorden van DR af te leiden dat ie maar wat uit zijn nek heeft gekletst. En maar orakelen dat Jezus als verlosser/messias/vul zelf maar in, verwacht werd. Jazeker verwachtten de joden een verlosser van zijn bezetter,en het herstel van het koninkrijk. Al die onzin dat dit en dat in de bijbel staat. Net dat wat in de bijbel staat wordt in vraag gesteld. Armandine, de JG sekte heeft gewoon geen poot om op te staan. Zonde van de drama's die dit al hebben veroorzaakt. Dit is niets anders dan misbruik maken van de mensen hun onwetendheid betreft de Jezusgeschiedenis. En dat beperkt zich niet enkel op de JG's, maar ook op alle varianten van het christendom. Allemaal!armandine schreef:Ik lees in Gen 3.15 : vijandschap sticht ik tussen U en de vrouw, tussen uw kroost en het hare. Het zal, uw kop bedreigen en gij zijn hiel.Whaoww wat een liefhebbende God zeg. Maar waar staat nu dat Jezus de messias is? Iemand hier dat gelezen in Gen 3.15? Welke ogen heb jij eigenlijk Dr. X-ogen of zo? Jij leest blijkbaar dingen die er niet staan.
-
Gast
helemaal met je eens Talisman. En hun enige grond is de zelf vervullende profetie via cirkel redenering
-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
talisman, je ben wel heel mis als je denkt dat er in de Tenach geen verwijzingen staan naar de komende Messias.talisman schreef:
MIJN VRAAG WAS WAAR ERGENS IN DE JOODSE GESCHRIFTEN, DE TALMOED, DE TENACH e.a. WAAR ERGENS TE LEZEN STAAT STAAT DAT JEZUS DE MESSIAS/CHRISTUS VERWACHT WERD.
Die onzin heeft nu al lang genoeg geduurd. Ik verwacht nu eens voor één keer een citaat. Allee, laat u eens gaan. Blijkbaar wist BV geen antwoord te verzinnen.
Zoals DR. al schreef, de naam van de aangekondigde Verlosser, gezalfde (Messias) werd veel later aan Maria medegedeeld.
Wij hebben kennis van meer dan 300 profetiën in het O.T en worden er omgekeerd ongeveer evenveel beschreven in het N.T. door mensen die vele eeuwen later leefden en die steeds verwezen naar het O.T. Zelfs Jezus verwees er veelvuldig naar. Of denk je dat dat toeval is ?
Het O.T. en het N.T. mogen niet van elkaar gescheiden worden als het om het begrip "Messias" gaat. Daar hebben de Joden echt problemen mee.
Feit is in elk geval dat er meer dan 300 profetieën over de komende Mashiach in alle drie delen van de TENACH staan, zowel in de Tora [de Wet] alsook in de ,yaybn N’vi’im [de Profeten] en in de ybvtk Ketuvim [de Geschriften], waarvan de ,ylht Tehilim [de Psalmen] de kern vormen. Ongeveer 40 van deze profetieën zijn zelfs zeer specifiek en spreken rechtstreeks over 'Yeshua', ook al doen de rabbijnen hun best om dat voor hun achterban te verbergen.
Jezus is de enige Israëliet uit de stam Juda en het geslacht van David op wie alle Messiaanse profetieën toegepast kunnen worden en in wiens aardse leven de meeste van deze voorspellingen nawijsbaar reeds zijn uitgekomen. De rest zal vervuld worden bij Zijn wederkomst !
Ook Jezus zelf is daar in Lucas 24:44 heel duidelijk over: Kort vóór zijn hemelvaart herinnerde Hij Zijn discipelen betreffende enkele dingen die hij hen had onderwezen. “Hij zeide tot hen: Dit zijn Mijn woorden, die Ik tot u sprak, toen Ik nog bij u was, dat alles wat over Mij geschreven staat in de Wet van Mozes en de Profeten en de Psalmen moet vervuld worden.” In alle drie delen van de TENACH komen wij dus van Genesis tot Maleachi meer dan 300 teksten tegen waarin over Jezus gesproken wordt.
A.u.b. talisman, dit is mijn antwoord !
Als dit verzinsels zijn wil ik het graag horen van u en ook waarom, vooral dan waarom !
-
Gast
BV,bluevelvet schreef:talisman, je ben wel heel mis als je denkt dat er in de Tenach geen verwijzingen staan naar de komende Messias.talisman schreef:
MIJN VRAAG WAS WAAR ERGENS IN DE JOODSE GESCHRIFTEN, DE TALMOED, DE TENACH e.a. WAAR ERGENS TE LEZEN STAAT STAAT DAT JEZUS DE MESSIAS/CHRISTUS VERWACHT WERD.
Zoals DR. al schreef, de naam van de aangekondigde Verlosser, gezalfde (Messias) werd veel later aan Maria medegedeeld.
Wij hebben kennis van meer dan 300 profetiën in het O.T en worden er omgekeerd ongeveer evenveel beschreven in het N.T. door mensen die vele eeuwen later leefden en die steeds verwezen naar het O.T. Zelfs Jezus verwees er veelvuldig naar. Of denk je dat dat toeval is ?
Het O.T. en het N.T. mogen niet van elkaar gescheiden worden als het om het begrip "Messias" gaat. Daar hebben de Joden echt problemen mee.
Feit is in elk geval dat er meer dan 300 profetieën over de komende Mashiach in alle drie delen van de TENACH staan, zowel in de Tora [de Wet] alsook in de ,yaybn N’vi’im [de Profeten] en in de ybvtk Ketuvim [de Geschriften], waarvan de ,ylht Tehilim [de Psalmen] de kern vormen. Ongeveer 40 van deze profetieën zijn zelfs zeer specifiek en spreken rechtstreeks over 'Yeshua', ook al doen de rabbijnen hun best om dat voor hun achterban te verbergen.
Jezus is de enige Israëliet uit de stam Juda en het geslacht van David op wie alle Messiaanse profetieën toegepast kunnen worden en in wiens aardse leven de meeste van deze voorspellingen nawijsbaar reeds zijn uitgekomen. De rest zal vervuld worden bij Zijn wederkomst !
Ook Jezus zelf is daar in Lucas 24:44 heel duidelijk over: Kort vóór zijn hemelvaart herinnerde Hij Zijn discipelen betreffende enkele dingen die hij hen had onderwezen. “Hij zeide tot hen: Dit zijn Mijn woorden, die Ik tot u sprak, toen Ik nog bij u was, dat alles wat over Mij geschreven staat in de Wet van Mozes en de Profeten en de Psalmen moet vervuld worden.” In alle drie delen van de TENACH komen wij dus van Genesis tot Maleachi meer dan 300 teksten tegen waarin over Jezus gesproken wordt.
A.u.b. talisman, dit is mijn antwoord !
Als dit verzinsels zijn wil ik het graag horen van u en ook waarom, vooral dan waarom !
En daar heeft u zo lang over gedaan om hier te vertellen dat er 300, driehonderd vermeldingen in de Tenach staan die naar ene Joshua de 'Verlosser' verwijzen. Ik neem aan dat dit 'ongeveer' 300 een ruwe raming is. Maar ondanks deze ongeveer driehonderd keer kan u alsnog geen enkel citaat vermelden? Even goed afspreken: al uw verwijzingen naar het N.T. ga ik wel negeren, gezien dit een ander te wassen varkentje is dat nog gewassan met worden, bij wijze van spreken uiteraard.
Dat er sprake is in de Tenach e.a.,dat deze 'Verlosser' uit de stam van David moest komen, is mij wel bekend zoals ik ook al meermaals te kennen gaf. En nu is het aan u om aan te tonen dat hier Jezus uit het N.T. mee bedoeld wordt. En dat zie ik nog steeds niet. Als ik klaar en duidelijk informatie heb gegeven omtrent het familiegraf van Joshua kwam DR met de tegenwerping dat Joshua een veel voorkomende naam was in die streken. Juist, meer dan 700 maal in Jeruzalem alleen al. (Maar niet in combinatie met de andere namen) En nu gaat u elke keer dat er sprake is in de Tenach van ene Joshua (40 maal), dit linken aan de 'Verlosser'? Zijn het hier niet de Joden, maar de JG's die hier aan 'wegmoffelen' doen?
In uw plaats zou ik opnieuw een vergadering beleggen voordat u hier opnieuw zo een blooper plaatst. (tjonge, waar blijven ze het toch verzinnen, die JG's
-
Gast
BV, ik zal u een handje helpen: Immanuël. (zegt u dat iets?) Ge ziet, ik ben niet moeilijk he?
-
Tja, dat is nu inzicht hebben in de Bijbel.armandine schreef:Ik lees in Gen 3.15 : vijandschap sticht ik tussen U en de vrouw, tussen uw kroost en het hare. Het zal, uw kop bedreigen en gij zijn hiel.Whaoww wat een liefhebbende God zeg. Maar waar staat nu dat Jezus de messias is? Iemand hier dat gelezen in Gen 3.15? Welke ogen heb jij eigenlijk Dr. X-ogen of zo? Jij leest blijkbaar dingen die er niet staan.
(Genesis 3:15) En ik zal vijandschap stellen tussen u en de vrouw en tussen uw zaad en haar zaad. Hij zal u in de kop vermorzelen en gij zult hem in de hiel vermorzelen.”
Wie is "U'?
Wat wordt er bedoeld met de vrouw?
Wat is het zaad?
Als hij de kop vermorzeld wat gebeurd er dan?
Als hem de hiel wordt vermorzeld, wat heeft dat voor gevolg?
"Ik" is JHWH. Tegen wie praat hij?
Maar dat zal wel te moeilijk zijn.
Er wordt in feite gezegd dat Jezus "hiel" vermorzeld zal worden, een verwonding die hersteld kan worden.
De kop van Satan zal vermorzeld worden en dat is fataal. Zijn vernietiging wordt in Openbaring 20:11 beschreven.
-
Een paar dan, die je vervolgens van tafel kan vegen.
Micha 5:2 „En gij, o Bethlehem Efratha, die te klein zijt om onder de duizenden van Juda gerekend te worden, uit u zal mij voortkomen degene die heerser in Israël zal worden, wiens oorsprong is uit oude tijden.”
Gen. 49:10 „De scepter zal van Juda niet wijken, noch de gebiedersstaf van tussen zijn voeten, totdat Silo komt; en aan hem zal de gehoorzaamheid der volken behoren.”
Jer. 23:5, 6 „’Zie! Er komen dagen’, is de uitspraak van JHWH, ’en ik zal David stellig een rechtvaardige spruit verwekken. En een koning zal stellig regeren en met doorzicht handelen en gerechtigheid en rechtvaardigheid in het land oefenen. In zijn dagen zal Juda gered worden, en Israël zelf zal in zekerheid verblijf houden. En dit is zijn naam waarmee hij genoemd zal worden: JHWH is onze rechtvaardigheid.’”
Jes. 7:14 „Daarom zal JHWH zelf u een teken geven: Ziet! Het meisje [LXX: parthenos („maagd”)] zelf zal werkelijk zwanger worden, en zij baart een zoon, en zij zal hem stellig de naam Immanuël geven.”
Zach. 9:9 „Verblijd u zeer, o dochter van Sion. Juich in triomf, o dochter van Jeruzalem. Zie! Uw koning zelf komt tot u. Hij is rechtvaardig, ja, gered; nederig, en rijdend op een ezel.”
Ps. 118:22 „De steen die de bouwlieden hebben verworpen, is het hoofd van de hoek geworden.”
Jes. 53:12 „Zelfs onder de overtreders werd [hij] geteld.”
Ps. 34:20 „Hij behoedt al zijn beenderen; niet één ervan is gebroken.”
Jes. 53:9 „Hij zal zijn grafstede zelfs bij de goddelozen stellen, en bij de rijke klasse in zijn dood, ondanks het feit dat hij geen geweld had gepleegd en er geen bedrog in zijn mond was.”
Ps. 16:10 „Want gij zult mijn ziel in Sjeool niet verlaten.”
Deut. 18:18, 19 „Een profeet zal ik voor hen verwekken uit het midden van hun broeders, aan u gelijk; en ik zal inderdaad mijn woorden in zijn mond leggen, en hij zal stellig tot hen spreken alles wat ik hem gebieden zal. En het moet geschieden dat de man die niet naar mijn woorden, die hij in mijn naam zal spreken, zal luisteren, van hem zal ikzelf rekenschap eisen.”
Micha 5:2 „En gij, o Bethlehem Efratha, die te klein zijt om onder de duizenden van Juda gerekend te worden, uit u zal mij voortkomen degene die heerser in Israël zal worden, wiens oorsprong is uit oude tijden.”
Gen. 49:10 „De scepter zal van Juda niet wijken, noch de gebiedersstaf van tussen zijn voeten, totdat Silo komt; en aan hem zal de gehoorzaamheid der volken behoren.”
Jer. 23:5, 6 „’Zie! Er komen dagen’, is de uitspraak van JHWH, ’en ik zal David stellig een rechtvaardige spruit verwekken. En een koning zal stellig regeren en met doorzicht handelen en gerechtigheid en rechtvaardigheid in het land oefenen. In zijn dagen zal Juda gered worden, en Israël zelf zal in zekerheid verblijf houden. En dit is zijn naam waarmee hij genoemd zal worden: JHWH is onze rechtvaardigheid.’”
Jes. 7:14 „Daarom zal JHWH zelf u een teken geven: Ziet! Het meisje [LXX: parthenos („maagd”)] zelf zal werkelijk zwanger worden, en zij baart een zoon, en zij zal hem stellig de naam Immanuël geven.”
Zach. 9:9 „Verblijd u zeer, o dochter van Sion. Juich in triomf, o dochter van Jeruzalem. Zie! Uw koning zelf komt tot u. Hij is rechtvaardig, ja, gered; nederig, en rijdend op een ezel.”
Ps. 118:22 „De steen die de bouwlieden hebben verworpen, is het hoofd van de hoek geworden.”
Jes. 53:12 „Zelfs onder de overtreders werd [hij] geteld.”
Ps. 34:20 „Hij behoedt al zijn beenderen; niet één ervan is gebroken.”
Jes. 53:9 „Hij zal zijn grafstede zelfs bij de goddelozen stellen, en bij de rijke klasse in zijn dood, ondanks het feit dat hij geen geweld had gepleegd en er geen bedrog in zijn mond was.”
Ps. 16:10 „Want gij zult mijn ziel in Sjeool niet verlaten.”
Deut. 18:18, 19 „Een profeet zal ik voor hen verwekken uit het midden van hun broeders, aan u gelijk; en ik zal inderdaad mijn woorden in zijn mond leggen, en hij zal stellig tot hen spreken alles wat ik hem gebieden zal. En het moet geschieden dat de man die niet naar mijn woorden, die hij in mijn naam zal spreken, zal luisteren, van hem zal ikzelf rekenschap eisen.”
-
Gast
talisman schreef:armandine schreef:Oke. Poets, poets. Tafel weer schoon.Armandine, lees eens wat er staat onder JES:7;14. En kijk eens naar de 'hint' die ik BV reeds gegeven had.
Die spreken dan van 'Begrijpelijk lezen' en ' onder de mat vegen'.
. HALLOOO, alle JG's, katholieken en gereformeerden. WAAR STAAT ER ERGENS IN HET O.T. DAT JEZUS WERD VERWACHT ALS DE, RESPECTIEVELIJK; DE VERLOSSER, DE MESSIAS, DE CHRISTUS ? In your dreams, in your dreams
Net zo min dat er een 'maagd' van een kind zou bevallen, sprake was. Die joden waren niet zou achterlijk hoor!!!
Gelukkig maak je mij der attent op zeg. Ik wist dat niet eens. Had daar nog nooit van gehoord. Het staat er zwart op wit en nog beweren die dat Jezus de messias is. Niet te doen zeg.
De messias is dus nog niet geboren. Awel ik geloof het goed zie. Het is namelijk diene type die voor mij nog geboren moet worden. Snapt ge ???
Je maakt mij weer heel gelukkig Talisman.
-
Gast
armandine schreef:talisman schreef:armandine schreef:Oke. Poets, poets. Tafel weer schoon.Armandine, lees eens wat er staat onder JES:7;14. En kijk eens naar de 'hint' die ik BV reeds gegeven had.
Die spreken dan van 'Begrijpelijk lezen' en ' onder de mat vegen'.
. HALLOOO, alle JG's, katholieken en gereformeerden. WAAR STAAT ER ERGENS IN HET O.T. DAT JEZUS WERD VERWACHT ALS DE, RESPECTIEVELIJK; DE VERLOSSER, DE MESSIAS, DE CHRISTUS ? In your dreams, in your dreams
Net zo min dat er een 'maagd' van een kind zou bevallen, sprake was. Die joden waren niet zou achterlijk hoor!!!
Nonde pillepatat .
Gelukkig maak je mij der attent op zeg. Ik wist dat niet eens. Had daar nog nooit van gehoord. Het staat er zwart op wit en nog beweren die dat Jezus de messias is. Niet te doen zeg.![]()
De messias is dus nog niet geboren. Awel ik geloof het goed zie. Het is namelijk diene type die voor mij nog geboren moet worden. Snapt ge ???Nu weet ik tenminste als hij zich voorstelt als Immanuël dat het de ware Jacob is. he
Je maakt mij weer heel gelukkig Talisman.