gratis domeinnaam en webspace-

Vragen/antwoorden betreffende het maken van je eigen website.

Kitof

04 dec 2009, 21:22

Beste

Zou er een mogelijkheid om een gratis domeinnaam en gratis webspace wel.be ter beschiking zijn? Zo ja waar kan ik deze vinden.

Groetjes

Junior

05 dec 2009, 07:17

Gratis websites zoveel je wil. Persoonlijk ben ik wel tevreden over "free Hostia". Je kan daar een eigen naam kiezen, maar die 'freehostia' blijft daar wel inzitten.
Ik heb geen ervaring met de website zelf, maar ik heb al wel gezien dat je bij one.com een gratis .be naam kan kiezen, maar de site zelf kost je wel € 1,50 per maand (2GB, geloof ik).
Laptop : Windows 11, AVG, Mozilla Firefox & Thunderbird

verhaegen
Support SeniorenNet

05 dec 2009, 13:10

nen "be "is betalen hoor
dus nog enen free
http://www.webs.com/
dan hebt ge niks anders meer nodig , kunt ge alles met maken en doen

maar ge kunt ook een blog maken op sennet zelf
of een fotosite op sennet zelf
das misschien intressanter en gemakkelijker ?

Junior

05 dec 2009, 13:37

verhaegen schreef:nen "be "is betalen hoor
Niet op one.com. Misschien maar een tijdelijke actie, dat weet ik niet, maar ik heb er gisteren nog een reklame van gezien.
Laptop : Windows 11, AVG, Mozilla Firefox & Thunderbird

verhaegen
Support SeniorenNet

05 dec 2009, 13:42

one com
na verloop van tijd bent ge alles kwijt daar

coderunner

05 dec 2009, 15:10

Junior schreef:
verhaegen schreef:nen "be "is betalen hoor
Niet op one.com. Misschien maar een tijdelijke actie, dat weet ik niet, maar ik heb er gisteren nog een reklame van gezien.
Een .be domein bij one.com is het eerste jaar gratis >> het volgend jaar betalend!
Opgelet: Prijzen zijn excl. BTW !!!

Afbeelding
Bedank de perso(o)n(en) die je volledig op vrijwillige basis een antwoord geeft(geven) en/of beantwoord ten minste een reaktie op jouw vraag. Zo weten andere gebruikers EN de moderator dat je "probleem" al dan niet is opgelost. Alvast bedankt.

coderunner

05 dec 2009, 15:21

Beste Kitof,

Al eens gedacht aan de gratis webspace die eventueel in het abonnement van je internet proider zit. Al naargelang het gekozen abonnement geven Skynet, Telenet, Scarlet, ... hun abonnees de mogelijkheid om "gratis" een website te plaatsen op hun servers. Daar je juist de cursus van seniorennet gevolgd hebt om webpagina's te maken gaat het hier over een simpele website in html dus geen PHP of andere scripting taal. Dan hebt je genoeg aan de webspace die je internet provider je geeft.
Als je bij skynet (belgacom) een abonnement hebt, kan je daar een gratis domeinnaam www.eigennaam.net aanvragen, is dus wel geen .be domein maar een .net domein wat denk ik nu ook niet echt een probleem kan zijn. Bij Telenet kan je wel een .be domein aanvragen maar dit is dan wél betalend!

Afhankelijk van bij welke internet provider je bent aangesloten, lost dit je probleem al geheel/gedeeltelijk op.

mvg,
Coderunner
Bedank de perso(o)n(en) die je volledig op vrijwillige basis een antwoord geeft(geven) en/of beantwoord ten minste een reaktie op jouw vraag. Zo weten andere gebruikers EN de moderator dat je "probleem" al dan niet is opgelost. Alvast bedankt.

Stef

06 dec 2009, 10:12

Beste coderunner,

Ik ben op dit ogenblik een cursus Joomla aan het volgen en binnen enkele weken kunnen we met onze site's op het internet.
Maar, naar ik ergens al eens vernomen heb, kan je met een Joomla-site niet terecht bij Telenet of Skynet.
Maar waar dan best wel? Gratis of betalend, al gelijk als het maar niet te duur is.
Stef
MS Windows 8.1 - 64 bit, Intel Core i7-4790 CPU - 3.60 GHz, 16 GB RAM, NVIDIA GeForce GT 640
stephoto.be

coderunner

06 dec 2009, 15:32

Beste Stef,
Stef schreef:Maar, naar ik ergens al eens vernomen heb, kan je met een Joomla-site niet terecht bij Telenet of Skynet.
Dit is juiste informatie :wink:
Stef schreef:Maar waar dan best wel? Gratis of betalend, al gelijk als het maar niet te duur is.
Daar ik zelf niet met Joomla werk, heb ik ook geen ondervinding met webhostservers die 100% Joomla ondersteunen. Ik heb ooit een website voor iemand moeten maken en die persoon had zijn vorige website met eigen domeinnaam staan op de servers van http://www.1eurohosting.nl/ ( http://www.b-smarthosting.net/ ) en daar weet ik van dat deze webhost voor 100% Joomla ondersteunt.

Anders in je zoekmachine (bv. Google) ingeven "webhost support joomla" of iets dergelijks.

mvg,
Coderunner
Laatst gewijzigd door coderunner op 06 dec 2009, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Stef

06 dec 2009, 16:33

Ik zal op die site's eens rondkijken.
Alvast bedankt
Stef
MS Windows 8.1 - 64 bit, Intel Core i7-4790 CPU - 3.60 GHz, 16 GB RAM, NVIDIA GeForce GT 640
stephoto.be

coderunner

06 dec 2009, 18:00

Stef schreef:Ik zal op die site's eens rondkijken.
Alvast bedankt
Stef
Beste Stef,

Dat is graag gedaan en bedankt om dit hier te melden.

Hopelijk reageren er ook andere forumbezoekers die wel een goede webhost weten die Joomla 100% ondersteunt.

mvg,
Coderunner

Kitof

07 dec 2009, 17:51

Beste

alvast bedankt voor de tips (maar van het laatste begrijp ik niets meer).
Bij telenet moet de expres hebben voor ze je een gratis domeinaam geven, nu zal ik eventjes via scarlet proberen.

Dank u wel allemaal

coderunner

07 dec 2009, 18:50

Kitof schreef:alvast bedankt voor de tips (maar van het laatste begrijp ik niets meer).
Bij telenet moet de expres hebben voor ze je een gratis domeinaam geven, nu zal ik eventjes via scarlet proberen.
Beste Kitof,

Het is daarom dat ik zei "afhankelijk van je abonnement bij je Internet Provider". Bij Telenet zit er geen "gratis" webruimte in het BasisNet en ComfortNet pakket, wel in de duurdere pakketten ExpressNet en TurboNet. Als er geen webruimte in je abonnement zit, dan kan men ook geen domeinnaam krijgen natuurlijk, nogal logisch.
Je kan steeds een domeinnaam .be registreren bij een erkend agent
Lees "Hoe registreren" eens door.

mvg,
Coderunner

Kitof

07 dec 2009, 19:25

Beste

Nog eventjes verder gezocht maar ben nu helemaal van mijn melk.
Wil je eventjes het verschil tussen domeinaam, webspace en hosting.

Dank u

coderunner

07 dec 2009, 20:03

Kitof schreef:Wil je eventjes het verschil tussen domeinaam, webspace en hosting.
Beste Kitof,
Wikipedia schreef:Webhosting is een dienst die particulieren of bedrijven ruimte aanbiedt voor het opslaan van informatie, afbeeldingen, of andere inhoud die toegankelijk is via een website. Om snelheid en veiligheid te garanderen en ervoor zorg te dragen dat een webpagina of een website altijd beschikbaar is, worden deze opgeslagen bij een zogenaamd hostingbedrijf of een webhost.
Dus:
Om een website online (= het World Wide Web afgekort www of kortweg het Web) te zetten, heb je een bedrijf nodig die je website op hun servers hebben staan (= hosten), de zgn. webhost

Zij hosten je website, m.a.w. zij geven je op hun servers een plaatsje (ruimte) om je website op te plaatsen, deze plaats op de server noemt men de webspace (webruimte)

Om je website te tonen op het internet, heb je de url (= de link of het adres) nodig. Dit is een getal (=IP nummer/adres) maar omdat dit moeilijk te onthouden is wordt er een naam gekoppeld aan dat getal zijnde domeinnaam of subdomeinnaam
vb. domeinnaam >> www.telenet.be of www.jospeeters.be
vb. subdomeinnaam >> users.telenet.be/jos.peeters

Hopelijk heb ik het verstaanbaar uitgelegd en anders hoor ik het wel van je.

mvg,
Coderunner