De HISTORISCHE JEZUS
-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Jezus van Nazareth is één van de grootste persoonlijkheden in onze geschiedenis. Hij torent ver boven alle anderen uit die de wereld groot gemaakt hebben. Hij zette de wereld op zijn kop zoals niemand ooit gedaan heeft of nog zal doen. 2,1 miljard mensen treden huidig in zijn voetstappen, en zelfs degene die hem niet volgen, ervaren nog steeds het effect dat Hij had, heeft gehad, en altijd zal hebben in de wereld. Alleen deze enkele constatering maakt hem al zo anders dan alle andere 'grootheden' die ooit geschiedenis gemaakt hebben !
Graag citeer ik uit het boek van Josh McDowell, "The New Evidence that Demands a Verdict" (1999), pagina 157.
"Jezus was geboren in een obscuur plaatsje als kind van een plattelands vrouw. Hij groeide op in een ander dorp waar hij als timmerman werkte totdat Hij dertig jaar oud was. Drie jaar lang was hij een reizend predikant. Hij heeft nooit een boek geschreven. Hij had geen zetel in de regering. Hij was niet de vader van een familie; Hij bezat geen huis. Hij ging niet naar college. Hij heeft nooit een bezoek aan een grote stad gebracht. Hij heeft nooit verder dan 300 kilometer van zijn geboorteplaats gereisd. Hij heeft nooit een van de dingen gedaan die normaal gesproken met grootheid samengaan. Hij had alleen zichzelf als geloofsbrief. Hij was slechts 33 jaar oud toen de golf van de jubilee opinie zich tegen Hem keerde. Zijn vrienden renden weg. Een van hen verloochende Hem. Hij werd overgedragen aan Zijn vijanden en onderging de spotternij van een rechtszaak. Hij werd tussen twee dieven aan een kruis gehangen. Terwijl hij stervende was, vergokten Zijn beulen het enige bezit was hij op aarde had; Zijn kleding. Nadat Hij was gestorven is Hij, door het medelijden van een vriend, in een geleend graf gelegd. Twintig eeuwen zijn gekomen en gegaan, en vandaag de dag is Hij nog steeds de centrale figuur van het menselijke ras.
Alle legers die ooit hebben gemarcheerd, al de oorlogsvloten die ooit zijn uitgevaren, al de volksvertegenwoordigingen die ooit hebben bestaan, alle koningen die ooit hebben geregeerd, al deze tezamen, hebben niet zo’n effect op het leven van de mens hier op aarde gehad als dit ene solitaire leven."
Graag citeer ik uit het boek van Josh McDowell, "The New Evidence that Demands a Verdict" (1999), pagina 157.
"Jezus was geboren in een obscuur plaatsje als kind van een plattelands vrouw. Hij groeide op in een ander dorp waar hij als timmerman werkte totdat Hij dertig jaar oud was. Drie jaar lang was hij een reizend predikant. Hij heeft nooit een boek geschreven. Hij had geen zetel in de regering. Hij was niet de vader van een familie; Hij bezat geen huis. Hij ging niet naar college. Hij heeft nooit een bezoek aan een grote stad gebracht. Hij heeft nooit verder dan 300 kilometer van zijn geboorteplaats gereisd. Hij heeft nooit een van de dingen gedaan die normaal gesproken met grootheid samengaan. Hij had alleen zichzelf als geloofsbrief. Hij was slechts 33 jaar oud toen de golf van de jubilee opinie zich tegen Hem keerde. Zijn vrienden renden weg. Een van hen verloochende Hem. Hij werd overgedragen aan Zijn vijanden en onderging de spotternij van een rechtszaak. Hij werd tussen twee dieven aan een kruis gehangen. Terwijl hij stervende was, vergokten Zijn beulen het enige bezit was hij op aarde had; Zijn kleding. Nadat Hij was gestorven is Hij, door het medelijden van een vriend, in een geleend graf gelegd. Twintig eeuwen zijn gekomen en gegaan, en vandaag de dag is Hij nog steeds de centrale figuur van het menselijke ras.
Alle legers die ooit hebben gemarcheerd, al de oorlogsvloten die ooit zijn uitgevaren, al de volksvertegenwoordigingen die ooit hebben bestaan, alle koningen die ooit hebben geregeerd, al deze tezamen, hebben niet zo’n effect op het leven van de mens hier op aarde gehad als dit ene solitaire leven."
-
Gast
Wel Bluevelvet, dat is nu eens een mooi verhaaltje zie. Nogal wat mooier dan de HISTORISCHE VERSIE. Ken je ook het verhaal van HET MEISJE MET DE SULFERSTOKJES. Niet zo mooi, maar toch ook om bij te huilen hoor.bluevelvet schreef:Jezus van Nazareth is één van de grootste persoonlijkheden in onze geschiedenis. Hij torent ver boven alle anderen uit die de wereld groot gemaakt hebben. Hij zette de wereld op zijn kop zoals niemand ooit gedaan heeft of nog zal doen. 2,1 miljard mensen treden huidig in zijn voetstappen, en zelfs degene die hem niet volgen, ervaren nog steeds het effect dat Hij had, heeft gehad, en altijd zal hebben in de wereld. Alleen deze enkele constatering maakt hem al zo anders dan alle andere 'grootheden' die ooit geschiedenis gemaakt hebben !
-
Reini - Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Speciaal voor BV : het is hier al tot in den treure uitgelegd Blue , dat Het geloof zoals we dat nu kennen , gevormd is in de eerste eeuwen van onze tijdrekening . NA CHRISTUS DUS .
Men heeft een flink aantal geschriften gevormd tot een boek dat de waarheid moest verbeelden , om zo de macht tot zich toe te trekken .
Anders was deze Jezus nooit zo beroemd geworden : men heeft er een god van gemaakt , die hij nooit was , en nooit zal zijn . (zo'n beetje te vergelijken met ELVIS )
Het is de wereldlijke en kerkelijke macht die hem dat aanzien gaven .
Anders waren gewoon de andere goden op het appel gebleven hoor .
Nu is dat Nieuwe testament voor mij niks slechts hoor , en als je dat volgt ben je een goed mens . Veel beter dat het OT waar wraak en geweld de boventoon voerden .
Maar kan jij en andere gelovigen niet goed zijn zonder in een god te geloven , denkelijk is de angst voor een leven na de dood je ook wijsgemaakt in je jeugd ... Bevrijd je uit die ketens beste !
Men heeft een flink aantal geschriften gevormd tot een boek dat de waarheid moest verbeelden , om zo de macht tot zich toe te trekken .
Anders was deze Jezus nooit zo beroemd geworden : men heeft er een god van gemaakt , die hij nooit was , en nooit zal zijn . (zo'n beetje te vergelijken met ELVIS )
Nu is dat Nieuwe testament voor mij niks slechts hoor , en als je dat volgt ben je een goed mens . Veel beter dat het OT waar wraak en geweld de boventoon voerden .
Maar kan jij en andere gelovigen niet goed zijn zonder in een god te geloven , denkelijk is de angst voor een leven na de dood je ook wijsgemaakt in je jeugd ... Bevrijd je uit die ketens beste !
-
Gast
Zo is dat Reini. Maar dit sluit niet uit dat men best gelovig kan blijven. Geloven in een goddelijke kracht en een leven na de dood. Dit moet men strikt gescheiden houden van het geloof in een christus die niet de onze is.Reini schreef:Speciaal voor BV : het is hier al tot in den treure uitgelegd Blue , dat Het geloof zoals we dat nu kennen , gevormd is in de eerste eeuwen van onze tijdrekening . NA CHRISTUS DUS .
-
Sigius - Lid geworden op: 17 jun 2009, 19:03
Gans het leven na de dood heb je juist aan Hem te danken. Ieder huis heeft zijn architect. Dat je het loskoppeld van de kerk, zeer groot gelijk! Maar niet van de Christus, al zijn er hier een paar die dat graag zouden willen.. Onheroepelijk kom je Hem daar vroeg of laat tegen... En nu spreek in niet uit boeken maar uit ervaring..Geloven in een goddelijke kracht en een leven na de dood. Dit moet men strikt gescheiden houden van het geloof in een christus die niet de onze is.
Kennis heeft geen waarde als u geen liefde bezit.
-
Gast
Ja, daar heb je het weer. Ik ben benieuwd wat u daar over kwijt wil.Sigius schreef:Gans het leven na de dood heb je juist aan Hem te danken. Ieder huis heeft zijn architect. Dat je het loskoppeld van de kerk, zeer groot gelijk! Maar niet van de Christus, al zijn er hier een paar die dat graag zouden willen.. Onheroepelijk kom je Hem daar vroeg of laat tegen... En nu spreek in niet uit boeken maar uit ervaring..Geloven in een goddelijke kracht en een leven na de dood. Dit moet men strikt gescheiden houden van het geloof in een christus die niet de onze is.
-
Tja daar heb je het weer...Ja, daar heb je het weer. Ik ben benieuwd wat u daar over kwijt wil.
Waar het hart van vol is loopt de mond van over Talisman..
Dat is bij jou juist hetzelfde als bij ieder ander. Iedere mens heeft zijn geloof. Bij de ene kan dat geschiedenis zijn, bij de andere zijn dat complottheorieen. Er zijn er die geloven in God en er zijn er die geloven in Aliens. Voor iedereen wat wils. Maar iedere mens is overtuigd van zijn gelijk en iets loslaten wat al jaren verankerd is is voor iedereen moeilijk.
Hoevele malen is godsdienst of wetenschap al niet achterhaald en aangepast. De mens zit graag in zijn veilig cocoon en nieuwe theorieen roepen angst op bij velen. Maar zelfs al weet de ene mens meer dan de andere dan geeft hem nog niet het recht om anderen te veroordelen. Ooit komt de dag dat er maar één godsdienst meer zal zijn en die zal volledig overeen stemmen met de wetenschap. Maar voor het zo ver is zal er nog veel water naar de zee stromen.
Ik zie het zo: Iedere mens is op weg en, voor de ene gaat die weg langs Westers of Oosters godsdiensten of sekten, voor een andere is dat wetenschap of archeologie. Maar ondanks die vele tegen strijdigheden zijn wij toch allen boeders en zusters van elkaar en moeten wij samenleven op onze thuisplaneet aarde genaamd, die zelf ook een levend wezen is. En alleen de liefde in ons kan ons eventuele verschillen doen overwinnen.
Wat mijzelf betreft, ook ik ben nog ver van de universele liefde. Te veel verkeerde eigenschappen moeten nog overwonnen worden in mij, maar ik doe mijn best. En zolang ik hier op aarde en als mens leef zal ik fouten maken (bewust of onbewust) want die lessen zijn het waarvoor ik en alle anderen hier zijn. Meer is er niet! Ik zou willen dat iedere mens zou ervaren wat ik en vele anderen hebben meegemaakt. Maar zo werkt het niet. Er zijn niet alleen stoffelijke wetten maar ook geestelijke die de mens nog onbekend zijn. Van zodra hij ook die gaat leren kennen zal de mens echt weten dat hij goddelijk is. Moord en doodslag zal ophouden en er zal eindelijk vrede zijn op aarde. Jezus noemde dat het koninkrijk Gods..
-
DR - Lid geworden op: 25 jan 2008, 13:13
Velen beweren dat de Bijbel aangepast is. Ik deel die mening niet. Alle pogingen daartoe zijn m.i. traceerbaar.Sigius schreef:
Hoevele malen is godsdienst of wetenschap al niet achterhaald en aangepast.
Ik zie het zo: Iedere mens is op weg en, voor de ene gaat die weg langs Westers of Oosters godsdiensten of sekten, voor een andere is dat wetenschap of archeologie. Maar ondanks die vele tegen strijdigheden zijn wij toch allen boeders en zusters van elkaar en moeten wij samenleven op onze thuisplaneet aarde genaamd, die zelf ook een levend wezen is. En alleen de liefde in ons kan ons eventuele verschillen doen overwinnen.
. Moord en doodslag zal ophouden en er zal eindelijk vrede zijn op aarde. Jezus noemde dat het koninkrijk Gods..
Opvallend is dat "de weg" steeds door satanische manipulatie vervreemd.
Keer op keer heeft de schepper corrigerend ingegrepen.
De achterkleinzoon van Noach stichtte in het oude Babylon zijn eigen religie, waarvan nu in nagenoeg alle religies nog sporen van te vinden zijn.
Na Gods laatse ingrijpen, ook wel Armageddon genoemd, zal de aarde inderdaad voor altijd zonder oorlog, misdaad e.d. zijn.
Door de door God gewenste nauwkeurige kennis is het mogelijk alle geschillen op te lossen.
Lees de Bijbel dagelijks.
-
Beste DR, Je deelt die mening niet omdat je anders botst met uw organisatie. Als je ondanks alle bewijzen die hier reeds gegeven zijn op het seniorenforum of door de kerken zelf dit nog steeds blijft geloven dan is dat pure koppigheid..Velen beweren dat de Bijbel aangepast is. Ik deel die mening niet. Alle pogingen daartoe zijn m.i. traceerbaar.
Misschien is het juist omgedraaid DR en waarom grijpt God nu dan niet in?Opvallend is dat "de weg" steeds door satanische manipulatie vervreemd. Keer op keer heeft de schepper corrigerend ingegrepen.
Nog voor de wetenschap het tegenovergestelde zegt...Hij had toch de evolutieleer kunnen tegen houden of niet?
Nochtans is jullie religie pas gesticht in de 19e eeuw..De achterkleinzoon van Noach stichtte in het oude Babylon zijn eigen religie, waarvan nu in nagenoeg alle religies nog sporen van te vinden zijn.
God heeft geen laatste ingrijpen DR, Hij helpt waar hij kan.. Waarom zou God nu ineens wel ingrijpen (en dan nog voor de laatste keer) en niet tijdens de christenvervolging, de kruistochten, de inquisitie, de heksenvervolging, de Franse revolutie, de godsdienstoorlogen, WO I of WO II ?Na Gods laatse ingrijpen, ook wel Armageddon genoemd, zal de aarde inderdaad voor altijd zonder oorlog, misdaad e.d. zijn.
Daar ben ik mee akkoord...Door de door God gewenste nauwkeurige kennis is het mogelijk alle geschillen op te lossen.
-
dhr.antoon - Lid geworden op: 24 mei 2007, 19:55
Tot op heden ben ik geen bewijzen tegengekomen die de bijbel in discrediet brengtBeste DR, Je deelt die mening niet omdat je anders botst met uw organisatie. Als je ondanks alle bewijzen die hier reeds gegeven zijn op het seniorenforum of door de kerken zelf dit nog steeds blijft geloven dan is dat pure koppigheid..
-
Beste Antoon het gaat hem niet over de Bijbel in discrediet brengen maar over de volledige gelloofwaardigheid van de Bijbel.. Enkele voorbeelden:Tot op heden ben ik geen bewijzen tegengekomen die de bijbel in discrediet brengt
1. Als de Bijbel volledig door God geinspireerd was dan had het verhaal van Adam en Eva er nooit ingestaan. Maar wel de evolutietheorie.
2. In Job zou dan gestaan hebben op het rond der aarde en niet op het plat der aarde..
3. Nergens in de Bijbel zou vermiste schriftuur mogen voorkomen, want dat bewijst zijn incompleetheid. Hij staat er vol van..
4. Het boek zou geen duizend religies maar één religie moeten voortbrengen of God zou er een gebruiksaanwijziginbg moeten aan toegevoegd hebben.
5. God zou nooit toegestaan hebben DAT de openbaringen van Petrus of Paulus niet in zijn bijbel zijn opgenomen. Om dan nog te zwijgen van de andere apocrieve boeken. Wie stelde de Bijbel samen..?
6. God zou niet menselijk zijn afgebeeld maar in volle glorie als de allerhoogste kracht van het universum zonder fouten en vol liefde.
7. Hij zou ook geen enkele tegenstijdigheid mogen bevatten enz...
In detail ga ik niet meer treden dat is hier al genoeg gebeurd in andere topics. Trouwens deze topic gaat over Jezus en niet over de Bijbel...
-
Aime1955 - Lid geworden op: 02 jan 2008, 23:10
Sigius schreef:Beste Antoon het gaat hem niet over de Bijbel in discrediet brengen maar over de volledige gelloofwaardigheid van de Bijbel.. Enkele voorbeelden:Tot op heden ben ik geen bewijzen tegengekomen die de bijbel in discrediet brengt
1. Als de Bijbel volledig door God geinspireerd was dan had het verhaal van Adam en Eva er nooit ingestaan. Maar wel de evolutietheorie.
2. In Job zou dan gestaan hebben op het rond der aarde en niet op het plat der aarde..
3. Nergens in de Bijbel zou vermiste schriftuur mogen voorkomen, want dat bewijst zijn incompleetheid. Hij staat er vol van..
4. Het boek zou geen duizend religies maar één religie moeten voortbrengen of God zou er een gebruiksaanwijziginbg moeten aan toegevoegd hebben.
5. God zou nooit toegestaan hebben DAT de openbaringen van Petrus of Paulus niet in zijn bijbel zijn opgenomen. Om dan nog te zwijgen van de andere apocrieve boeken. Wie stelde de Bijbel samen..?
6. God zou niet menselijk zijn afgebeeld maar in volle glorie als de allerhoogste kracht van het universum zonder fouten en vol liefde.
In detail ga ik niet meer treden dat is hier al genoeg gebeurd in andere topics. Trouwens deze topic gaat over Jezus en niet over de Bijbel...
Lang voordat de mensheid in het algemeen aanvaardde dat de aarde rond is, verklaarde de bijbel: „[God] spant het noorden uit over de lege ruimte, hangt de aarde op aan niets” (Job 26:7).
Bovendien onthult de bijbel dat „er Een [is] die woont boven het rond der aarde — waarvan de bewoners als sprinkhanen zijn” (Jesaja 40:22).
-
Gast
Sigius schreef:Beste Antoon het gaat hem niet over de Bijbel in discrediet brengen maar over de volledige gelloofwaardigheid van de Bijbel.. Enkele voorbeelden:Tot op heden ben ik geen bewijzen tegengekomen die de bijbel in discrediet brengt
-
7 Hy breydt het Noorden uyt over het woeste: hy hangt de aerde aen een niet. 8 Hy bindt de wateren in sijne wolcken: nochtans en scheurt de wolcke daer onder nietLang voordat de mensheid in het algemeen aanvaardde dat de aarde rond is, verklaarde de bijbel: „[God] spant het noorden uit over de lege ruimte, hangt de aarde op aan niets” (Job 26:7).
21 En weet ghylieden niet? hoort ghy niet? isset u vanden aenbeginne niet bekent gemaeckt? en hebt ghy op de grontvesten der aerde niet gelett?Bovendien onthult de bijbel dat „er Een [is] die woont boven het rond der aarde — waarvan de bewoners als sprinkhanen zijn” (Jesaja 40:22).
22 Hy ist die daer sitt boven den cloot der aerde, ende der selver inwoonders zijn als sprinckhanen: hy ist die de hemelen uytspant als eenen dunnen doeck, ende breydtse uyt als een tente, om te bewoonen:
Beste Aime,
Wij hebben deze discussie al gehad... Het rond der aarde is pas later toegevoegd. Bovenstaande vertaling is uit 1637.. Lees zelf...
-
Mysterie Man - Lid geworden op: 30 sep 2009, 09:56
Maar één godsdienst meer ? En dan ook nog in overeenstemming met de wetenschap ? Dat is wel een erg krasse uitspraak Sigius !Sigius schreef: Ooit komt de dag dat er maar één godsdienst meer zal zijn en die zal volledig overeen stemmen met de wetenschap. Maar voor het zo ver is zal er nog veel water naar de zee stromen.
Geloof/godsdienst heeft immers te maken met geloven, niet met weten. En het weten van de wetenschap heeft niets te maken met geloof.
Geloof en weten kunnen elkaar aanvullen, maar ze zijn toch wel verschillend denk ik.
Ik weet dus niet of er ooit een dag zal komen dat geloof en wetenschap verzoend zullen zijn. Want het geloof is niet wetenschappelijk, en de wetenschap kan het geloof nooit ontkennen of bewijzen.
Het zijn dingen die tot een verschillende orde behoren. Niet-overlappende magisteria noemde Stephen Jay Gould dat.
"(NOMA staat voor Non-Overlapping Magisteria. Het betekent dat het religieuze leergezag (magisterium) alleen geldt op godsdienstig en moreel terrein en niet op wetenschappelijk terrein. Omgekeerd geldt dat het wetenschappelijk leergezag geen autoriteit heeft binnen godsdienstige en morele aangelegenheden. Kortom beide magisteria mogen elkaar niet overlappen. In dat verband prees Stephen J. Gould paus Johannes Paulus II, omdat de Heilige Vader zich wat de evolutietheorie betreft, strikt aan het NOMA-principe houdt. De paus zei namelijk op 22 oktober 1996 in een toespraak tot de Pauselijke Academie van Wetenschappen: "Nieuwe kennis heeft ertoe geleid dat de evolutietheorie meer is dan een hypothese."
Bron: http://www.rkkerk.nl/actualiteit/2004/d ... r2004.html
Het leven is één groot feest, maar we moeten wel ZELF de slingers ophangen.