leger terug invoeren ja/ neen

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

Leger ja/neen

Ja
176
89%
Neen
22
11%

Totaal aantal stemmen: 198

14567

03 jan 2010, 11:17

Mannekes.......STOP ermee!!!!!!!!!!!
Ieder zijn gedacht, er zijn trouwens CD&V ers en Vlaams Belangers en het is niet nodig dat de éne zijn overtuiging opdringt aan de andere. :!:

koleos

03 jan 2010, 12:15

Ik kom ook eens piepen,als ik dat allemaal lees....iedereen heeft ergens een punt...iedereen heeft ergens wel 'n beetje gelijk.Zou het niet allemaal met wat alles te maken hebben,opvoeding,technologie,vooruitgang,respect enz...
Ik heb 2 (brave) kinderen...27 en 23jaar werken goed,extra overuren enz..maar stel dat je ze een jaar naar duitsland moet sturen.ik weet het niet,wij hebben ze(de opvoeding) voor een klein stukje zelf gevormd.Iedereen wilt dat zijn kinderen het beter hebben.
Ergens zouden ze dat eens voor kortere tijd moeten meemaken,voor een maand of twee.Ik heb alleszins mijn mond leren houden bij het leger.Dus leger terug invoeren zou ik zeggen ja,financieel en in deze moeilijke tijden zeg ik nee.
groetjes,
guy mievis

Aime1955

03 jan 2010, 12:30

14567 schreef:Mannekes.......STOP ermee!!!!!!!!!!!
Ieder zijn gedacht, er zijn trouwens CD&V ers en Vlaams Belangers en het is niet nodig dat de éne zijn overtuiging opdringt aan de andere. :!:
Degenen die hier reclame maken voor het militarisme zijn hier in de overgrote meerderheid.
Wie is het die moet zwijgen?

flupke2

03 jan 2010, 14:22

het zijn gewoonlijk degenen die absoluut tegen het leger zijn die het luidste roepen als er een ramp gebeurt : "Waar blijft het leger om te helpen"

Aime1955

03 jan 2010, 14:35

flupke2 schreef:het zijn gewoonlijk degenen die absoluut tegen het leger zijn die het luidste roepen als er een ramp gebeurt : "Waar blijft het leger om te helpen"
Laat mij in heel korte bewoordingen het zo stellen.

Ik en mijn kinderen gaan niet in het leger.
Maar wij vragen ook niet dat een soldaat zijn leven geeft voor ons.

Nu zal je misschien zeggen ,ja,maar als puntje bij paaltje komt zal je daar wel graag de voordelen van genieten.

Ik kan harde bewijzen op tafel leggen,dat nu, in vredestijd,zelfs nog in Europa ,mannen die legerdienst weigeren ,voor een aantal jaren de gevangenis ingaan en een mooie tijd van hun jong leven moeten inruilen.
In Rusland worden we naar werkkampen gestuurd,tijdens de oorlog werden we naar concentratiekampen getransporteerd.

flupke2

03 jan 2010, 16:26

aima 1955 schreef : "Ik kan harde bewijzen op tafel leggen,dat nu, in vredestijd,zelfs nog in Europa ,mannen die legerdienst weigeren ,voor een aantal jaren de gevangenis ingaan en een mooie tijd van hun jong leven moeten inruilen"

Dat is toch volledig normaal ,vind ik . In een bepaald land ,hetwelke doet er niet toe ,bestaat een wetgeving die bepaalt dat bepaalde personen(jonge mannen) een bepaalde opdracht (legerdienst)moeten uitvoeren .Wie deze opdracht niet uitvoert wordt gestraft ,logisch toch??
En wie daarmee niet akkoord gaat moet maar emigreren naar een onbewoond eiland en er zijn eigen kas zitten opvreten. :lol:

stevens-willy

03 jan 2010, 19:38

flupke2 schreef:aima 1955 schreef : "Ik kan harde bewijzen op tafel leggen,dat nu, in vredestijd,zelfs nog in Europa ,mannen die legerdienst weigeren ,voor een aantal jaren de gevangenis ingaan en een mooie tijd van hun jong leven moeten inruilen"

Dat is toch volledig normaal ,vind ik . In een bepaald land ,hetwelke doet er niet toe ,bestaat een wetgeving die bepaalt dat bepaalde personen(jonge mannen) een bepaalde opdracht (legerdienst)moeten uitvoeren .Wie deze opdracht niet uitvoert wordt gestraft ,logisch toch??
En wie daarmee niet akkoord gaat moet maar emigreren naar een onbewoond eiland en er zijn eigen kas zitten opvreten. :lol:
Dit vind ik nu eens een gepast antwoordt.

Willy

Santoske

07 jan 2010, 21:20

Na dit hele topic gelezen te hebben, kan ik het niet bedwingen het te zeggen... zelf ben ik 30, en was een moeilijke puber. Rechtstaan in de bus voor een vrouw? waarom zou ik? die kreeg toch ook benen om op te staan... zo dacht ik... Nu ik 30 ben, is die tijd wel over... Ik lees hier vooral reacties als "de jeugd heeft geen dicipline en respect meer"... Ben ik deels akkoord mee... maar..

1. dronken rijden..: elke dag in de krant een jongere die bezopen rond een boom hangt.. mag ik er even op wijzen dat bijna 70% van de 18-30 jarigen voor een totaal alcoholverbod is, tegenover 20% bij de 45-70 jarigen. De "jeugd" gaat eten in de mc donalds, met ne cola.. 45 jarigen doen dat in een restaurant, met een glas wijn, liefst een andere bij elk gerecht...

2. de strafregel "dat mag niet want daar maak je me erg verdrietig mee" werkt NIET, een lap tegen hun achterhoofd werkt nog steeds beter...

en punt 3... vergeet niet dat "ongediciplineerde onrespectvolle crapuleuze jeugd van tegenwoordig" opgevoed is door de nu 35-70 jarigen... laat ons zeggen, 80% van de mensen die hier nu hun gal spuwen over de jeugd, die wél naar het leger gingen voor respect en dicipline, maar die de verantwoordelijkheid van opvoeding van de jeugd wel in de schoenen van het leger schuift... Blijkbaar leren ze in het leger vooral hoe je de schuld van je eigen falen, best op een ander schuift...

something to think about, don't you think?

Genieterke

08 jan 2010, 06:59

Na dit hele topic gelezen te hebben, kan ik het niet bedwingen het te zeggen... zelf ben ik 30, en was een moeilijke puber. Rechtstaan in de bus voor een vrouw? waarom zou ik?
Dit zegt reeds genoeg :roll:

Het Genieterke :P
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX !

voorn

08 jan 2010, 12:42

95% van wie zijn legerdienst moest doen was wel goed opgevoed. Voor die 5 % was dat dus de ideale plaats voor respekt en disipline bij te brengen.
En dan was er nog een aantal die nog nooit op eigen benen hadden gestaan en nu eens eindelijk voor zichzelf moesten opkomen ( en die groep was groter dan je dacht).

vuurleider

11 jan 2010, 23:09

Ja volledig mee akkoord,de hedendaagse jeugd zou dan eens leren wat respekt,gehoorzaamheid en luisteren betekenen. Ze zouden dan ook eens leren bevelen te aanvaarden en op te volgen.

ludoc

12 jan 2010, 06:42

Militaire dienst terug invoeren ja,maar eerst en vooral gaat dat de belastingsbetaler weer geld kosten, deze militairen moeten opgeleid,gevoed, getraind, gekleed gehuisvest en vervoerd worden ons leger is daar niet meer voor uigerust, een de accomendatie het personeel en zo zijn er nog vele zaken die moeten uitgewerkt worden. Ik ben zelf 34 jaar militair geweest en wat er de laatste jaren bezig is bij het leger, dan ben ik blij dat ik op pensioen ben.
Maar ik blijf er bij een goede zaak de legerdienst invoeren, maar dat er geen dicipline is onder de kinderen dat ligt aan de ouders.

bobby1940

12 jan 2010, 09:50

in de jaren 1958-59_60 koste een milisien 100.000belg frank per jaar,met inbergrip van zijn solde. Dus nu gooien de criminelen met de crem aan het hoofd diuzenden euros weg voor slechte vliegtuigen , en zijn snoepreisjes
dus steekt dat geld nu maar in opleiding en disipline voor dienst plichtigen , en niet in beroeps, want die doen ook niets van de ganse dag en ze kosten nog meer geld, in mijn tijd ik was ook beroeps waren we 24 uur per dag van dienst zonder dat we een overuur uitbetaald werden nu vijf minuten over 5 en hun vakbond staat al aan de klaagmuur das geen leger meer das een fabriek,ik verdiende in 1958 bruto 4100 belg frank en daar ging nog 1000 frank af voor op een spaarboek verplicht te zetten groetjes

Aime1955

12 jan 2010, 18:13

ludoc schreef: Maar ik blijf er bij een goede zaak de legerdienst invoeren, maar dat er geen dicipline is onder de kinderen dat ligt aan de ouders.
Juist!

Jaren heeft men de filosofie rondgestrooid dat een tik op de broek verkeerd was.

Nu is men daarop terug gekomen.

http://www.demorgen.be/dm/nl/992/Wetens ... ller.dhtml

Longinus

01 feb 2010, 18:08

Vanzelfsprekend , JA