de tijd van toen 70+ /TE BEWAREN

Hier mag je praten, grappen maken, vertellen over alles.
Een humorist is iemand wiens vrolijkheid van zijn hart naar zijn hersenen is verhuisd. (Otto Weis - 1847)
amadee

23 jan 2010, 16:23

Dag Karen, goeiedag allemaal,

Voor Karen, de anderen mogen meeluisteren:

Hierbij hetgeen ik vond van "Oomken". Ik heb het uit "Zanglust, een boekje vol Vlaamse liedjes van 1922. De muziek (in cijfers) staat er ook bij; hebt ge die? Als ge wilt stuur ik dat ook op, maar ik moet het dan eerst skannen.
Is er een speciale reden waarvoor ge die tekst grag hebt??

OOMKEN
tekst: L.Lambrechts - muziek: Paul Gilson

Oomken heeft getwist in huis, Oomken moet vertrekken,
Oomken is dat kijven moe, moe dat eeuwig gekken;
't Luistert naar geenreden meer: Oomken wil vertrekken.
Vader paait, maar vruchteloos: "moet het maar vergeten"
Moeder paait, maar vruchteloos: "hadden niet geweten.
Vruchteloos paait iedereen; Oomken wil vertrekken!
Daar verschijnt het jongste kind "Oomken baardje trekken"
Treinkes maken, juke doen, Oomken niet vertrekken.
Oomken schiet een traan in 't oog! 't Kan niet meer vertrekken.

Ik zend dit, vooraleer ik weer eens een stommiteit doe.
Ik kom later terug want ik heb nog wel wat te vertellen.

amadee
------

Labberdie, labberda, labberdonia

Karen1994

23 jan 2010, 18:47

Dag allemaal, en vooral amadee,
ik ben heeeeel erg blij dat ik de hele tekst heb! Mijn opa zegt het altijd als hij bij ons thuis wil vertrekken. En hij kwam niet verder dan 3 regeltjes.

Ik zou graag ook de muziek erbij hebben, als dat kan.

Heeeeel erg bedankt! Ik ben heeel gelukkig nu, en binnenkort mijn opa ook!!

Groetjes!
Marie Louiske, haha

Tillie

23 jan 2010, 20:17

Ik wist niet dat het een liedje was. Wij zegden het op als gedichtje.
Zonder vrouwen gaat het niet, dat heeft zelfs God moeten toegeven.
Duse

jeronimo

23 jan 2010, 21:58

Nee Tillie, ik wist ook niet dat het een liedje was
Zeg amadee, staan er soms geen gewone noten bij
dan zou ik het eens kunnen spelen op mijn mandoline.
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.
amadee

23 jan 2010, 23:35

Goeiedag,
Eigenlijk goeienavond, Karen, Tillie, Jeronimo.

Hierbij nr 32 van Zanglust, "275 liederen voor School en Haard", uit het jaar 1922:

AfbeeldingAfbeelding

275 Vlaamse liederen, te beginnen met het Belgisch Vaderlandsch Lied, gevolgd door de Vlaamsche Leeuw, en eindigend met 25 Geestelijke Liederen.
Met oervlaamse liederen zoals "Mijn Moederspraak" en anderen die wij vroeger zongen totdat we hees waren, en dan nog. Liederen die ik mij en velen van ons nog herinner:
"Door de Nederlanden naar de wijde diepe zee" (De Schelde)
"De trommel slaat, de fluite gaat, de wind ontvouwt devane.....
"Het Vlaamsche heir staat immer pal, daar 't winnen of daar....
enz.enz..... liederen over Vlaanderen, de zee, de Schelde, de Kempen, over vader en over moeder, enz.enz.
En zo van die liedjes, kinderliedjes en andere, die ik mij vagelijk herinner van héél lang geleden, en jullie misschien ook wel, zoals Oomke:
"Kap ik mijn wilgen blokjes.."
"Piet Moeial moet alles weten, Piet moeial is overal...
"Sa Moeder zet de pot op 't vuur, de reus is hier...
"Karrekiet-kiet-kiet, 'kwoon in 't riet-riet-riet....
"Vriezeman heeft op straat gezeten, heeft in mijnen neus gebeten...
"Wie zag ik op een avond, al aan den hemel staan, een lacher...

Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan, Karen, je grootvader zal er zich misschien nog wel iets van herinneren. Liedjes die het al lang niet meer doen, tenzij ze onder andere vorm en in 't engels uit Amerika komen.
---
Kijk, hier hebben we onze trommelaar weer.
Maar dat is voor later. Ondertussen, kunnen jullie eens gissen wanneer die foto zou genomen zijn, enz.

Afbeelding

Daag, Amadee

jeronimo

24 jan 2010, 12:53

Afbeelding
Haaaaa.... amadee, ge denkt dat ge alleen muzikant waart.
Ik speelde banjo gedurende 10 jaar in een cabaretgroepje.
IK denk dat uw foto van juist na den oorlog is.
Ik heb het zangboekje uit 1951," zingende jeugd".
Van die opgesomde liedjes ken ik er wel enkele.
Ook heb ik nog een met de hand geschreven liedjesboek
van mijn vader ( van rond 1920) waarvan ik er vele kan zingen

Fokke

24 jan 2010, 13:29

jeronimo schreef:Afbeelding
Haaaaa.... amadee, ge denkt dat ge alleen muzikant waart.
Ik speelde banjo gedurende 10 jaar in een cabaretgroepje.
IK denk dat uw foto van juist na den oorlog is.
Ik heb het zangboekje uit 1951," zingende jeugd".
Van die opgesomde liedjes ken ik er wel enkele.
Ook heb ik nog een met de hand geschreven liedjesboek
van mijn vader ( van rond 1920) waarvan ik er vele kan zingen
In mijn tienerjaren heb ik ook banjo leren spelen (Circus Rens o.a.) maar met een verhuis ben ik die banjo kwijtgespeeld.
En die liedjes waarover jij het hebt heb ik ook bijna allemaal geleerd op school. Dat zangboekje heb ik ook nog! In die tijd werd er nog gezongen op school... Vlaamse liederen, toen mocht dat nog. Nu zingen ze op school bijna niet meer. In de kleuterscholen is het al K3 dat de klok slaat.
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

Karen1994

24 jan 2010, 15:00

amadee schreef:Goeiedag,
Eigenlijk goeienavond, Karen, Tillie, Jeronimo.

Hierbij nr 32 van Zanglust, "275 liederen voor School en Haard", uit het jaar 1922:

AfbeeldingAfbeelding

275 Vlaamse liederen, te beginnen met het Belgisch Vaderlandsch Lied, gevolgd door de Vlaamsche Leeuw, en eindigend met 25 Geestelijke Liederen.
Met oervlaamse liederen zoals "Mijn Moederspraak" en anderen die wij vroeger zongen totdat we hees waren, en dan nog. Liederen die ik mij en velen van ons nog herinner:
"Door de Nederlanden naar de wijde diepe zee" (De Schelde)
"De trommel slaat, de fluite gaat, de wind ontvouwt devane.....
"Het Vlaamsche heir staat immer pal, daar 't winnen of daar....
enz.enz..... liederen over Vlaanderen, de zee, de Schelde, de Kempen, over vader en over moeder, enz.enz.
En zo van die liedjes, kinderliedjes en andere, die ik mij vagelijk herinner van héél lang geleden, en jullie misschien ook wel, zoals Oomke:
"Kap ik mijn wilgen blokjes.."
"Piet Moeial moet alles weten, Piet moeial is overal...
"Sa Moeder zet de pot op 't vuur, de reus is hier...
"Karrekiet-kiet-kiet, 'kwoon in 't riet-riet-riet....
"Wie zag ik op een avond, al aan den hemel staan, een lacher...

Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan, Karen, je grootvader zal er zich misschien nog wel iets van herinneren. Liedjes die het al lang niet meer doen, tenzij ze onder andere vorm en in 't engels uit Amerika komen.
---
Kijk, hier hebben we onze trommelaar weer.
Maar dat is voor later. Ondertussen, kunnen jullie eens gissen wanneer die foto zou genomen zijn, enz.

Afbeelding

Daag, Amadee
Bedankt! Ik apprecieer dit heel erg! "Karrekiet-kiet-kiet, 'kwoon in 't riet-riet-riet....
Dat zijn nog liedjes die ik me nog vaag herrinner. Het eerste bijna niet, maar het tweede hebben we nog in het kleuterklasje gezongen (ik denk het eerste kleuterklasje!) haha, er zijn nog maar weinigen die die liedjes kunnen appreciëren, maar ik ben een uitzondering, hoe ouder, hoe meer ik over een liedje wil weten. In die Engelse liedjes zit meer computer dan echte stem he!
Marie Louiske, haha
amadee

24 jan 2010, 23:07

Goeiedag,

Ik doet deugd te mogen vernemen dat mijn zoktocht naar "Oomke" heeft bijgedragen tot enige vreugde onder mijn deelgenoten op dit forum. Van het boekje "Zanglust" met al die oude liedjes heb ik ondertussen nog wat verder genoten, zomaar, alhoewel ik de meesten ben vergeten of nooit gekend heb. In het boekje staat ook nog iets over de componist met een foto, en ook nog "Eenige woorden Vlaamsche Muziekgeschiedenis", die zowaar beginnen van "de oudste tijden toen onze stamvaderen liederen zongen bij godsdienst-plechtigheden die zij vierden in de uitgestrekte wouden die ons land bedekten, en dat zij, zoowel op het bloedige oorlogsveld als bij de zegetocht naar huis, liederen zongen .........". Van die tijd echter staan er geen teksten of componisten in het boekje.

Verder lees ik dat "Zanglust" werd cadeau gezgeven aan mijn vader door één van de3 verzamelaars van de liedjes. Mijn vader heeft het stevig ingekaft, maar dat het uitbundig geraadpleegd werd is aan de staat van de bladeren te zien.

Jeronimo, ge zijt abuus. Ik kan geen enkel instrument bespelen, daar kon ik geen geduld genoeg voor opbrengen. De jongeman aan de trommel van de Jazzband ken ik heelemaal niet, overigens is het een foto vanuit .... 1922 !!!
Sorry, ik heb u echt niet willen foppen of u misleiden: ik wou niet de aandacht op het mannetje, maar wel op de trommel en het opschrift trekken.

De trommelaar maakt deel uit van een "Jazzband"(??). Hier de hele band :
Afbeelding

De foto dateert dus van 1922. Is gemaakt door een echte fotograaf.
De bandleden zijn flaminganten. En ik vertel daar nog wat over in mijn volgende bijdrage.
Salutjes

-------

Hij vleide geen groten der wereld, wat recht was en schoon joeg zijn boezem in brand.

Karen1994

28 jan 2010, 16:50

Dag allemaal!
Het begint precies een spel te worden! Haha!
Maar ik heb dus opnieuw een vraag. Ik heb nu de volledige versie van oomken afgegeven aan mijn opa, ik noem hem pa, eigenlijk. Pa was er heel blij mee! Toen herinnerde hij zich weer een stuk van een gedicht.
"In het jaar 2000", dat zou de titel moeten zijn.

Nu mijn vraag: Kent iemand het gedicht of tenminste flarden van het gedicht?
Alvast bedankt!
Karen
Marie Louiske, haha
amadee

21 feb 2010, 23:05

Goeiedag,

Ik ben er weer, dat is lang geleden, maar ja, mijn verstand begint heel traag te werken, en dat is nu weeral de derde keer dat ik opnieuw heb moeten beginnen, ..
Tussen mijn "archieven" heb ik nog eens 3 boekjes vlaamse liedjes gevonden en dat brengt dat aantaal boekes op 12, en toch zeker 500 liedjes, vlaamse liedjes, waarvan een aantal dubbel of driedubbel, maar zonder de liedjes van Nonkel Bob.
Over nonkel Bob hebben julli alles al gehoord. Ik heb ook nog mijnheer Davidse ontmoet, dat moet zowat in 1948 en een paar jaar nadien.
Bob Davidse en Annie traden toen op in de Solo-parade, een grote rondreizende tent, met een groot jazz-orkest, zangeres, clown, een grappenmaker die de boel aan elkar praatte. En met Bob Davidse met zijn vrouw en met zijn gitaar, die er Annemarie zong, zuid-afrikaanse liedje en ik ben vergeten wat nog.
Ik werkte toen op de Solo, de margarine, op de reclameafdeling die voor die Soloparade zorgde en daar zag ik Bob Davidse al wal eens. Ik moest ik een groot boek fakturen en andere dingen inschrijven wat die reclame allemaal kostte, en dat was nogal wat. Ik moest er voor zorgen dat dat betaald werd, na het nodige nazicht, de handtekeningen en stempels. En zo kwam Mijnheer Davidse, zoals ik hem noemde, mij van tijd tot tijd vragen hoever het stond met de uitbetaling van de lonen. Alsof ik de
directeur was en daar iets aan te zeggen had.
Ik leerde Bob Davidse kennen al een zeer bescheiden, lieve en vriendelijke man, maar dat heeft u op de TV ook wel vernomen. Omdat ik kort nadien voor en lange tijd verdween, en later ik pas in 1986 voor het eerst een TV kocht, hem ik hem nooit als "nonkel Bob van den TV" gekend.
Karen, ... Ik ben op zoek geweest naar dat gedichtje "In het jaar 2000",
waarnaar ge op zoek zijt voor je opa, ge kunt nooit weten of ze daar een liedje van gemaakt hebben, zoals dat het geval was met "Oompje". Maar als dat al bestaat zal dat van nà 1950 zijn. Ik heb wel ergen op het internet een liedje gevonden met de titel "Vanaf het jaar 2000" gezongen door de Strangers. Ik denk niet dat het dat is dat ge zoekt. Ik wou het hierbij doorsturen, maar ik kreeg het niet gedaan...
Op het internet kunt ge heel veel nederlandstalige gedichtjes terugvinden.
Zoeken onder "versjes" o.a.
Hiermee heb ik het ijs gebroken; maar dat was eigenlijk niet nodig want het is toch aan 't dooien.
-----------
Ran-plan-plan Jan, mijneman. Ik den pot en gij de pan

plan

erca

02 mar 2010, 18:58

Beste meneer Amadee,
Geruime tijd ben ik op zoek naar de teksten van de liedjes die je hieronder citeert:

Uit Zanglust graai ik volgende oude liedjes:
"Piet Moeial moet alles weten, Piet Moeial is overal bij"
"Wie zag ik op nen avond al aan de, hemel staan?
Een lacher van nen kerel! Wie was het? Janneke Maan!"
"Vriez'man heeft op straat gezeten, heeft in mijnen neus gebeten...."
"Kap ik mijn wilgenblokjes, parenwijs uit den boom...."
"Oomken heeft getwist in huis, oomken wil vertrekken
oomken is dat kijven moe, moe dat eeuwig gekken.."

Mijn grootvader, die bij ons inwoonde, zong ze steeds voor de kleine kinderen. Is het mogelijk de volledige teksten van deze liedjes te bezorgen. Je zou er mij en mijn moeder echt veel plezier mee doen.

We zijn ook nog op zoek naar het lied over "mijnen witten ezel"... als er iemand is die hierover iets meer weet: alle informatie is welkom.

Hopend op een goed antwoord... en met vriendelijke groeten alvast hartelijk dank.

Erca

jeronimo

02 mar 2010, 20:11

Hallo erca
Uit die ganse reeks ken ik één liedje, in de tijd nog
op school geleerd. Ja ik ken de tekst nog van buiten.
'Kap er mijn wilgen blokjes, paargewijs uit den boom
'k zie zonder broek of rokjes, hamerend aan de boom.
ref.
klompen aan den voet, klompen aan de voet
staat onze guitjes goed
klompen aan den voet, klompen aan den voet
staat onze guitjes goed
Laatst gewijzigd door jeronimo op 04 mar 2010, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.

erca

03 mar 2010, 23:52

Dankje wel Jeronimo voor je reactie. Ik ken er alleen het refreintje van. Wat Janneke maan betreft : we missen nog enkele zinnen. We kennen het wel als volgt:

Ik zag eens op een avond
al aan de hemel staan
een lacherd van een kerel
Wie was het? Janneke maan!

Hoe droeg een dikke bussel
...
...
...

Kent er iemand het vervolg... ? Ik meen mij te herinneren dat er 3 strofen waren.

Van de Vriezeman kennen we alleen nog maar het eerste zinnetje...

groeten,
Erca
amadee

05 mar 2010, 18:51

Goeiedag,

Hierbij alvast Janneke Maan, vooraleer ik nog eens een verkeerde
beweging maak.
En nu het vanavond nog volle maan is.
Ik kom seffes vroem, denk ik. (*).
amadee

Janneke Maan
H. Van Tichelen / Jan Broeckx