mijmeringen 2
-
bo'ke - Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:47
Gustilpe,
met aandacht gelezen
een lieve groet
bo'ke
Die kind wat doodgeskiet is deur soldate by Nyanga
Die kind is nie dood nie
die kind lig sy vuiste teen sy moeder
wat Afrika skreeu skreeu die geur
van vryheid en heide
in die lokasies van die omsingelde hart
Die kind lig sy vuiste teen sy vader
in die optog van die generasies
van geregtigheid en bloed
in die strate van sy gewapende trots
Die kind is nie dood nie
nòg by Langa nòg by Nyanga
nòg by Orlando nòg by Sharpeville
nòg by die polisiestasie in Philippi
waar hy lê met 'n koeël deur sy kop
Die kind is die skaduwee van die soldate
op wag met gewere sarasene en knuppels
die kind is teenwoordig by alle vergaderings en wetgewings
die kind loer deur die vensters van huise en in die harte van moeders
die kind wat net wou speel in die son by Nyanga als orals
die kind wat 'n man geword het trek deur die ganse Afrika
die kind wat 'n reus geword het reis deur die hele wêreld
Sonder 'n pas
Ingrid Jonker
met aandacht gelezen
een lieve groet
bo'ke
Die kind wat doodgeskiet is deur soldate by Nyanga
Die kind is nie dood nie
die kind lig sy vuiste teen sy moeder
van vryheid en heide
in die lokasies van die omsingelde hart
Die kind lig sy vuiste teen sy vader
in die optog van die generasies
van geregtigheid en bloed
in die strate van sy gewapende trots
Die kind is nie dood nie
nòg by Langa nòg by Nyanga
nòg by Orlando nòg by Sharpeville
nòg by die polisiestasie in Philippi
waar hy lê met 'n koeël deur sy kop
Die kind is die skaduwee van die soldate
op wag met gewere sarasene en knuppels
die kind is teenwoordig by alle vergaderings en wetgewings
die kind loer deur die vensters van huise en in die harte van moeders
die kind wat net wou speel in die son by Nyanga als orals
die kind wat 'n man geword het trek deur die ganse Afrika
die kind wat 'n reus geword het reis deur die hele wêreld
Sonder 'n pas
Ingrid Jonker
'zalig druk' heb ik het en ik geniet ervan
dus minder vrije tijd om te dichten en toch : ik geniet ervan
'zalig genieten'
.
'zalig genieten'
.
-
elisa20 - Lid geworden op: 01 nov 2008, 18:10
Lieve Gustilpe
Twee boeiende verhalen over je afrikaanse periode,
(en ook nog daarna), met daarbij een lesje geschiedenis
heb je in knap proza geschreven,
Ik begrijp je heimwee naar dat zonnige warme land!
Met graagte ben ik komen lezen!
groetjes,
elisa
Twee boeiende verhalen over je afrikaanse periode,
(en ook nog daarna), met daarbij een lesje geschiedenis
heb je in knap proza geschreven,
Ik begrijp je heimwee naar dat zonnige warme land!
Met graagte ben ik komen lezen!
groetjes,
elisa
-
ria - Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
Lieve Gustilpe,
Met tranen in d' ogen ben ik komen bijlezen, wat jullie allemaal
in Zuid-Afrika hebben meegemaakt.
Wat ben jij ook daar een sterke vrouw geweest.
Hoe je zonder angst kon leven in die woelige tijden.
Ik heb ook heel wat zaken bijgeleerd, zoals bv. dat de Afrikaners het
niet zo begrepen hadden op wie katholiek was.
Dat is wel verschillend met andere delen van Afrika.
De vriendschapsbanden die zijn voor het leven, dat hebben wij ook
al mogen ervaren.
Als het koor nog een keer naar Vlaanderen komt, ga ik er alles aan
doen om zeker te komen luisteren.
Iedere keer als ik hier op bezoek kom, ga ik rijker en voldaan heen.
Dank je wel, om dit alles met ons te delen.
Lieve groet Gustilpe,
ria

zonsopgang boven onze tuin.
Met tranen in d' ogen ben ik komen bijlezen, wat jullie allemaal
in Zuid-Afrika hebben meegemaakt.
Wat ben jij ook daar een sterke vrouw geweest.
Hoe je zonder angst kon leven in die woelige tijden.
Ik heb ook heel wat zaken bijgeleerd, zoals bv. dat de Afrikaners het
niet zo begrepen hadden op wie katholiek was.
Dat is wel verschillend met andere delen van Afrika.
De vriendschapsbanden die zijn voor het leven, dat hebben wij ook
al mogen ervaren.
Als het koor nog een keer naar Vlaanderen komt, ga ik er alles aan
doen om zeker te komen luisteren.
Iedere keer als ik hier op bezoek kom, ga ik rijker en voldaan heen.
Dank je wel, om dit alles met ons te delen.
Lieve groet Gustilpe,
ria
zonsopgang boven onze tuin.
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.
-
gustilpe - Lid geworden op: 04 okt 2007, 20:52
Assa,
ik wordt hier verwwend met twee mooie werkjes, het één al even mooi als het ander, fijn!
Neske,
ook heel mooi hoor jouw werkje!
Lizeke ziek, Siebrechtje ook, vandaag moest ik hem helemaal uitstroppen,
zijn buikje overhoop, 't is inderdaad altijd iets met die kleintjes.
bo'ke,
ik mocht hier weer een mooi Afrikaans gedicht vinden,
er ligt spijtig genoeg zoveel waarheid in!
Heel fijn dat je dat hier plaatst!
Elisa,
dat zonnige warme land vergeet ik nooit,
blijft mij zo dierbaar!
Bomike,
mooie en minder mooie herinneringen,
zo is het inderdaad!
Ria,
een geschiedenis dat ik al lang eens wou op papier zetten,
al is het hier wel niet op papier,
het is fijn alles te kunnen meedelen!
Ria, wat een prachtige foto!
allen zeer wel bedankt voor het komen lezen, soms denk ik zo'n lange geschiedenis, wie zal dit interesseren, maar als ik zie wat jullie hier allen schrijven kan ik niet anders dan er heel blij om zijn!
lieve groetjes,
gustilpe
ik wordt hier verwwend met twee mooie werkjes, het één al even mooi als het ander, fijn!
Neske,
ook heel mooi hoor jouw werkje!
Lizeke ziek, Siebrechtje ook, vandaag moest ik hem helemaal uitstroppen,
zijn buikje overhoop, 't is inderdaad altijd iets met die kleintjes.
bo'ke,
ik mocht hier weer een mooi Afrikaans gedicht vinden,
er ligt spijtig genoeg zoveel waarheid in!
Heel fijn dat je dat hier plaatst!
Elisa,
dat zonnige warme land vergeet ik nooit,
blijft mij zo dierbaar!
Bomike,
mooie en minder mooie herinneringen,
zo is het inderdaad!
Ria,
een geschiedenis dat ik al lang eens wou op papier zetten,
al is het hier wel niet op papier,
het is fijn alles te kunnen meedelen!
Ria, wat een prachtige foto!
allen zeer wel bedankt voor het komen lezen, soms denk ik zo'n lange geschiedenis, wie zal dit interesseren, maar als ik zie wat jullie hier allen schrijven kan ik niet anders dan er heel blij om zijn!
lieve groetjes,
gustilpe
vriendschap is het kostbaarste geschenk!
-
....vervolg
{In België volgden we het nieuws over Zuid-Afrika op de voet zoals de scholierenopstand van 1976 in Soweto.
Op de zwarte scholen zou nog enkel les gegeven worden in het Afrikaans, de taal van de onderdrukker, terwijl tot nog toe in het Engels werd les gegeven. De zwarte kinderen hadden minderwaardig onderwijs, dat werd beseft maar het Afrikaans zou hen nog minder slaagkansen geven. 80% van de schoolbevolking waren zwarte kinderen, nochtans werd voor het onderwijs van blanke kinderen 15 keer meer geld uitgegeven. De scholieren kwamen massaal op straat, de politie schoot zo’n 100 kinderen dood. De scholierenopstand breidde zich uit naar andere steden, in totaal waren er 661 doden en meer dan 2.000 gewonden.
Er kwam meer en meer internationaal verzet en afkeer tegen apartheid. Zuid-Afrika raakte meer en meer in isolement op politiek en economisch gebied.
In 1978 diende president Vorster zijn ontslag in en werd opgevolgd door Pieter Botha. In 1985 werden de gedwongen verhuizingen naar de thuislanden stopgezet. De internationale gemeenschap eiste ook de vrijlating van Nelson Mandela en andere politieke gevangenen en het opheffen van het verbod op het ANC. In juli 1986 werden de pasjeswetten afgeschaft. Op 10 februari 1990 liet President De Klerk weten dat Nelson Mandela de volgende dag zou worden vrijgelaten. Daarna ging hij onderhandelingen aan met Mandela over de overgang naar een nieuw democratisch Zuid-Afrika.. Op 11 februari 1990 werd Nelson Mandela, boegbeeld van de Anti-Apartheidsstrijd na 27 jaar gevangenschap vrij gelaten.
De Klerk en Mandela kregen samen de Nobelprijs voor de Vrede in 1993 voor het werk dat ze gedaan hadden om het apartheidsregime af te schaffen en de basis te leggen voor een nieuw democratisch Zuid-AfrikaI. In 1994 werd Mandela de eerste zwarte president.
Ik vond het heel verrassend en zo onwaarschijnlijk waar dat na zoveel jaren in gevangenschap doorgebracht te hebben Mandela presdent werd. Op Robbeneiland werd hij vernederd, moest uren en dagen aan een stuk stenen kappen enz. we zagen zijn cel, hoe je daaruit kon komen zonder gebroken te zijn draagt mijn bewondering weg, een ware vrijheidsstrijder!
Wat was ik daar graag bij geweest, ik zou gejuichd hebben}
…Terug naar 1995
Met de groep bezochten we de missie ‘Subiaco’ in Pietersburg van de Benediktijnen van Affligem. Dom Rik, de huidige Abt van Affligem kwam ons ophalen in een hotel in Pietersburg. Ik reed mee met dom Rik, de anderen volgden met de bus 40 km zandpad. Het was een grote Missiepost met een grote school, er leefden daar op de missie een 300-tal zwarte families waarvan men leerde ‘mens zijn met niets’ zo zei Dom Rik, er was ook een materniteit. We kregen er een rondleiding, de kinderen zongen en dansten. Op de materniteit viel het op dat we geen kinderbedjes zagen, de pasgeboren kindjes lagen gewoon bij hun mama.
De Vlaamse Benedictijnen hebben Transvaal verlaten met als laatste Bisschop Fulgence Leroy die in 2007 terug naar de abdij van Affligem kwam. Er is opvolging door zwarte Benedictijnen. Ik mocht de Bisschop en Abt Rik bezoeken in 2008 samen met pater Samijn, er werden veel herinnering bovengehaald en ook een Affligem.
We bezochten de missie ‘Siloë’ geleid door de Zusters van Heule, een blindenschool. Een van de stichters was Dom Albert Peleman, Benedictijn van Dendermonde. Na zijn pensioen als leraar vertrok hij in 1984 naar Siloë om samen met de zusters de blindenschool uit te bouwen. Hij kreeg een thuis bij de zusters.
In Siloë leven zo’n 250 blinden en een 100-tal slechtzienden.
De kinderen zijn hoofdzakelijk albino’s. Albino’s worden verstoten uit hun familie, uit de groep, ze zijn over het algemeen zeer slechtziend of blind. Op de blindenschool leerden de kinderen sisal spinnen en weven. Ze leerden er braille, een van de meisjes, geen albino, vertelde ons dat ze niet blind geboren was. Door jaloezie in de familie had iemand iets in haar ogen gegoten waardoor ze volledig blind werd. Ze kon heel vlot braille lezen en las ons voor. Er waren schrijfmachines voor braille. We zagen een jongetje zonder neus, bij een vechtpartij had iemand dat kind verminkt en zijn neus afgebeten. De kinderen aten er driemaal per dag mieliepap, (maispap) er kwam geen enkele tegemoetkoming van de Staat ter ondersteuning.
We hadden veel bewondering voor het werk van de zusters en iedereen kocht er iets als steun.
Op 14 februari 1999 werd Dom Peleman vermoord. Vroeg in de ochtend kwamen twee mannen naar de missiepost. Ze zegden aan de veiligheidsmensen dat ze de pater nodig hadden om bouwmaterialen te helpen vervoeren. Ze trokken dadelijk naar de kamer van Pater Peleman, die zich aan het klaarmaken was om de Mis te gaan doen op het platteland. Ze eisten geld. Een van de zusters hoorden de pater om hulp schreeuwen, er volgden twee schoten, de zuster snelde ter hulp maar kwam te laat. Ze trof er de verdachten nog aan, jonge mannen vooraan in de twintig, ze eisten ook van haar geld. Ze bleef volhouden dat al het geld op de bank stond, ze moest heel wat klappen incasseren. Ze namen de autosleutels van de pater en schoten nog buiten zijn hond dood.
In 2007 zijn de zusters, oud geworden, vertrokken en terug naar België. De missie bestaat nog, maar ik ben niet meer zeker wie de missie nu leidt, als ik mij niet vergis zijn het Portugese Zusters.
wordt vervolgd….

foto 1 albino blinde kindjes zingen op de missie van Siloë, echte engelenstemmetjes! Ze dragen een hoedje want kunnen niet tegen de zon
foto 2 zingende en dansende kinderen van de school van de Benedictijnen op de missie Subiaco
foto 3 de missie Subiaco
{In België volgden we het nieuws over Zuid-Afrika op de voet zoals de scholierenopstand van 1976 in Soweto.
Op de zwarte scholen zou nog enkel les gegeven worden in het Afrikaans, de taal van de onderdrukker, terwijl tot nog toe in het Engels werd les gegeven. De zwarte kinderen hadden minderwaardig onderwijs, dat werd beseft maar het Afrikaans zou hen nog minder slaagkansen geven. 80% van de schoolbevolking waren zwarte kinderen, nochtans werd voor het onderwijs van blanke kinderen 15 keer meer geld uitgegeven. De scholieren kwamen massaal op straat, de politie schoot zo’n 100 kinderen dood. De scholierenopstand breidde zich uit naar andere steden, in totaal waren er 661 doden en meer dan 2.000 gewonden.
Er kwam meer en meer internationaal verzet en afkeer tegen apartheid. Zuid-Afrika raakte meer en meer in isolement op politiek en economisch gebied.
In 1978 diende president Vorster zijn ontslag in en werd opgevolgd door Pieter Botha. In 1985 werden de gedwongen verhuizingen naar de thuislanden stopgezet. De internationale gemeenschap eiste ook de vrijlating van Nelson Mandela en andere politieke gevangenen en het opheffen van het verbod op het ANC. In juli 1986 werden de pasjeswetten afgeschaft. Op 10 februari 1990 liet President De Klerk weten dat Nelson Mandela de volgende dag zou worden vrijgelaten. Daarna ging hij onderhandelingen aan met Mandela over de overgang naar een nieuw democratisch Zuid-Afrika.. Op 11 februari 1990 werd Nelson Mandela, boegbeeld van de Anti-Apartheidsstrijd na 27 jaar gevangenschap vrij gelaten.
De Klerk en Mandela kregen samen de Nobelprijs voor de Vrede in 1993 voor het werk dat ze gedaan hadden om het apartheidsregime af te schaffen en de basis te leggen voor een nieuw democratisch Zuid-AfrikaI. In 1994 werd Mandela de eerste zwarte president.
Ik vond het heel verrassend en zo onwaarschijnlijk waar dat na zoveel jaren in gevangenschap doorgebracht te hebben Mandela presdent werd. Op Robbeneiland werd hij vernederd, moest uren en dagen aan een stuk stenen kappen enz. we zagen zijn cel, hoe je daaruit kon komen zonder gebroken te zijn draagt mijn bewondering weg, een ware vrijheidsstrijder!
Wat was ik daar graag bij geweest, ik zou gejuichd hebben}
…Terug naar 1995
Met de groep bezochten we de missie ‘Subiaco’ in Pietersburg van de Benediktijnen van Affligem. Dom Rik, de huidige Abt van Affligem kwam ons ophalen in een hotel in Pietersburg. Ik reed mee met dom Rik, de anderen volgden met de bus 40 km zandpad. Het was een grote Missiepost met een grote school, er leefden daar op de missie een 300-tal zwarte families waarvan men leerde ‘mens zijn met niets’ zo zei Dom Rik, er was ook een materniteit. We kregen er een rondleiding, de kinderen zongen en dansten. Op de materniteit viel het op dat we geen kinderbedjes zagen, de pasgeboren kindjes lagen gewoon bij hun mama.
De Vlaamse Benedictijnen hebben Transvaal verlaten met als laatste Bisschop Fulgence Leroy die in 2007 terug naar de abdij van Affligem kwam. Er is opvolging door zwarte Benedictijnen. Ik mocht de Bisschop en Abt Rik bezoeken in 2008 samen met pater Samijn, er werden veel herinnering bovengehaald en ook een Affligem.
We bezochten de missie ‘Siloë’ geleid door de Zusters van Heule, een blindenschool. Een van de stichters was Dom Albert Peleman, Benedictijn van Dendermonde. Na zijn pensioen als leraar vertrok hij in 1984 naar Siloë om samen met de zusters de blindenschool uit te bouwen. Hij kreeg een thuis bij de zusters.
In Siloë leven zo’n 250 blinden en een 100-tal slechtzienden.
De kinderen zijn hoofdzakelijk albino’s. Albino’s worden verstoten uit hun familie, uit de groep, ze zijn over het algemeen zeer slechtziend of blind. Op de blindenschool leerden de kinderen sisal spinnen en weven. Ze leerden er braille, een van de meisjes, geen albino, vertelde ons dat ze niet blind geboren was. Door jaloezie in de familie had iemand iets in haar ogen gegoten waardoor ze volledig blind werd. Ze kon heel vlot braille lezen en las ons voor. Er waren schrijfmachines voor braille. We zagen een jongetje zonder neus, bij een vechtpartij had iemand dat kind verminkt en zijn neus afgebeten. De kinderen aten er driemaal per dag mieliepap, (maispap) er kwam geen enkele tegemoetkoming van de Staat ter ondersteuning.
We hadden veel bewondering voor het werk van de zusters en iedereen kocht er iets als steun.
Op 14 februari 1999 werd Dom Peleman vermoord. Vroeg in de ochtend kwamen twee mannen naar de missiepost. Ze zegden aan de veiligheidsmensen dat ze de pater nodig hadden om bouwmaterialen te helpen vervoeren. Ze trokken dadelijk naar de kamer van Pater Peleman, die zich aan het klaarmaken was om de Mis te gaan doen op het platteland. Ze eisten geld. Een van de zusters hoorden de pater om hulp schreeuwen, er volgden twee schoten, de zuster snelde ter hulp maar kwam te laat. Ze trof er de verdachten nog aan, jonge mannen vooraan in de twintig, ze eisten ook van haar geld. Ze bleef volhouden dat al het geld op de bank stond, ze moest heel wat klappen incasseren. Ze namen de autosleutels van de pater en schoten nog buiten zijn hond dood.
In 2007 zijn de zusters, oud geworden, vertrokken en terug naar België. De missie bestaat nog, maar ik ben niet meer zeker wie de missie nu leidt, als ik mij niet vergis zijn het Portugese Zusters.
wordt vervolgd….

foto 1 albino blinde kindjes zingen op de missie van Siloë, echte engelenstemmetjes! Ze dragen een hoedje want kunnen niet tegen de zon
foto 2 zingende en dansende kinderen van de school van de Benedictijnen op de missie Subiaco
foto 3 de missie Subiaco
-
ria - Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
Mooi Gustilpe, dat je zo verbonden bent en blijft.
Ook mijn hart is in Afrika, zij het dan in West-Afrika
en je weet ook waarom.
Daarom dat ik hier zo graag kom lezen.
Heel veel dank om dit alles met ons te delen.
gezellig weekend gewenst,
ria
Ook mijn hart is in Afrika, zij het dan in West-Afrika
en je weet ook waarom.
Daarom dat ik hier zo graag kom lezen.
Heel veel dank om dit alles met ons te delen.
gezellig weekend gewenst,
ria
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.
-
brun - Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:03
Lieve gustilpe,
Je vele bezoekjes in mijn stekje, waren telkens een warme omarming.
Als dank schenk ik je een gedichtje,
dat heel goed past bij de warmte die jij aan anderen geeft.

Ik ben niet helemaal weg.
Ik blijf je warme topic lezen!
Lieve groetjes,
brun
Je vele bezoekjes in mijn stekje, waren telkens een warme omarming.
Als dank schenk ik je een gedichtje,
dat heel goed past bij de warmte die jij aan anderen geeft.

Ik ben niet helemaal weg.
Ik blijf je warme topic lezen!
Lieve groetjes,
brun
alles mag, maar met respect en diepe aandacht
-
schrijfster - Lid geworden op: 26 sep 2008, 16:16

Lieve Gustilpe,
....lang bij je op bezoek geweest
in gedachten met je terug naar het verleden gereisd.
gelezen en gevoeld je ervaringen en de heimwee
gevoel dat je tussen de zinnen door leest.
Je liefde en passie voor dit land,
ondanks de toch wel vaak doorstane angst.
Altijd zal dit soort landen, en ik weet niet alleen Afrika
zullen een grote passie voor je blijven,
en die jij altijd zult blijven koesteren!
Bedankt voor het mooie hier te kunnen lezen
Lieve groet schrijfster
Tonen wat je hebt,is niet laten zien wie je bent.
-
_Nele_ - Lid geworden op: 06 feb 2007, 19:20
Lieve Gustilpe,
een spannend en triestig verhaal,
van de apartheid in Zuid Afrika!
Héél goed geschreven,en waarheidsgetrouw,
want je hebt het zelf beleefd.
Doet me denken aan de verhalen
van kennissen die in Congo hebben
gewoond ,en moesten vluchten.
Afrika blijft een probleem,ze dachten
teveel dat het allemaal uit de lucht
ging vallen,zonder te werken.
De corruptie tiert welig.
wens je een fijn weekend
Nele

een spannend en triestig verhaal,
van de apartheid in Zuid Afrika!
Héél goed geschreven,en waarheidsgetrouw,
want je hebt het zelf beleefd.
Doet me denken aan de verhalen
van kennissen die in Congo hebben
gewoond ,en moesten vluchten.
Afrika blijft een probleem,ze dachten
teveel dat het allemaal uit de lucht
ging vallen,zonder te werken.
De corruptie tiert welig.
wens je een fijn weekend
Nele

-
bo'ke - Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:47
Gustilpe,
Ik ben met graagte komen bijlezen
een lieve groet
bo'ke
een bijgevoegde link :
http://www.youtube.com/watch?v=31YIoKyi_8c
Ik ben met graagte komen bijlezen
een lieve groet
bo'ke
een bijgevoegde link :
http://www.youtube.com/watch?v=31YIoKyi_8c
'zalig druk' heb ik het en ik geniet ervan
'zalig genieten'
.
'zalig genieten'
.
-
Ria,
Afrika, de spontaniteit van de mensen,
dat valt toch wel op hé,
wat hebben wij niet verloren...
Brun,
het plaatje lijkt wel 'die groot Karoo'
heel mooi, 'Breekbaar' vooral de laatste strofe,
'in breekbare stilte
is liefde aanwezig
Een vurige hoop
die nooit is uitgedoofd'
ontroerend mooi!
schrijfster,
jouw mooie woorden treffen mij,
inderdaad dat soort landen
grijpen mij aan en zijn een passie!
Een heel mooi werkje!
Nele,
Afrika blijft een probleem zeg je
en dat is waar,
het vergt nog generaties denk ik
vooraleer er beterschap komt.
assa,
wat mooi de roos,
of liever prachtig en
zo mooi ingekaderd!
elisa,
je zegt het goed 'wedervaren'
leven en beleven en herbeleven
doe ik nu!
bo'ke,
ik keek naar bijgevoegde link, mooi!
het laatste lied heb ik heel vaak gezongen
samen met onze 'zwartjes',
het komt uit Nkosi sikeleli Africa, God zegen Afrika,
het Nationaal Volkslied!
iedereen zeer zeer hartelijk bedankt voor de interesse, voor het geschrevene, voor de mooie werkjes!
Aan allen een heel fijn weekend,
gustilpe
Afrika, de spontaniteit van de mensen,
dat valt toch wel op hé,
wat hebben wij niet verloren...
Brun,
het plaatje lijkt wel 'die groot Karoo'
heel mooi, 'Breekbaar' vooral de laatste strofe,
'in breekbare stilte
is liefde aanwezig
Een vurige hoop
die nooit is uitgedoofd'
ontroerend mooi!
schrijfster,
jouw mooie woorden treffen mij,
inderdaad dat soort landen
grijpen mij aan en zijn een passie!
Een heel mooi werkje!
Nele,
Afrika blijft een probleem zeg je
en dat is waar,
het vergt nog generaties denk ik
vooraleer er beterschap komt.
assa,
wat mooi de roos,
of liever prachtig en
zo mooi ingekaderd!
elisa,
je zegt het goed 'wedervaren'
leven en beleven en herbeleven
doe ik nu!
bo'ke,
ik keek naar bijgevoegde link, mooi!
het laatste lied heb ik heel vaak gezongen
samen met onze 'zwartjes',
het komt uit Nkosi sikeleli Africa, God zegen Afrika,
het Nationaal Volkslied!
iedereen zeer zeer hartelijk bedankt voor de interesse, voor het geschrevene, voor de mooie werkjes!
Aan allen een heel fijn weekend,
gustilpe