LEGERDIENST 62 A TE LOMBARDSIJDE-ESSENTHO EN KORBACH DEEL 2

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

stoop

02 dec 2009, 11:44

deze forum juist ontekt mijn stamnummer 56-16030 opleidinggedaan in jambes daarna naar LOMBARDZIJDE staf en diensten batterij
lang geleden...ik herinner mij nog enkele namen
valere veulemans uit hasselt zijn ouders hadden een cafe op de markt.
gilbert van hooren. wij sliepen allen inblok 10 kamer 10
mannen van de klas 1956 (lees dit)
mijn werk!! daar was stroom(electriek) voor de kanonnen 90m/m leveren met een generator
forum voor mij

Alain-Julien1950

04 jan 2010, 20:16

:D

Hello,

Mijn half-broer Freddy Vandecasteele is in alle kasernes geweest, hij was heel zijn leven bij de 62 A Hawk

Alain-Julien Taelman

nb: Ik was bij de 14 Cie Genie in Arolsen

brakelfan

02 apr 2010, 22:24

Gegroet collega's van 62A. Heden deze site ontdekt. Ik had mijn opleiding vanaf 1/11/73 in Lombardsijde en herken dan ook de foto's. Eind januari 74 moest ik naar Brakel bij 43A, B- batterij en werd, wat men toen noemde "CCDB". Ik zat dus veel op site maar deed dit graag, niet te veel bazen hoewel als we in 20 min stonden was 't ook best prettig. Veel schaken met de luitenants, beroeps en KROO's. Een grote familie waren wij toen. De foto's van de kazerne, site Willebadessen en onze site Bosseborn roepen nostalgische herinneringen op. Onze commandant was toen kapitein Pauwels en een korporaal Van den Steen of Van der Steen was er toen ook, kleine blonde met een snor. Een deel van mijn toenmalige kamergenoten in Lombardsijde werd naar Korbach en Essentho gestuurd. Als één van jullie mensen kennen van de B-batterij uit die periode had ik dat graag geweten met dank. Een site voor 43A bestaat blijkbaar niet zo direkt of weten jullie waar ik deze kan vinden? 't doet me deugd het jargon nog eens te horen. Groeten

Peetje Maurice

03 apr 2010, 11:38

Beste Brakelfan!

Op pagina 4 van het forum "Legerdienst" staan drie onderwerpen die het 43ste A in Brakel aanhalen! Er even naar toe zou ik zeggen, terug de nostalgie eventjes opsnuiven!

Met vriendelijke groet en veel plezier ermee!

Der Peet

Hawkist ASO 1974 Essentho 62A
Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)

radio-operateurke

03 apr 2010, 13:32

Hallo Peet,

reeds héél lang geleden dat we mekaar nog spraken :oops: :oops: .

Hopelijk alles goed met jou; ik zie dat je nog regelmatig de topic bezoekt.
Sedert de belangstelling grotendeels is weggevallen bezoek ik ook niet regelmatig meer onze site 62A.
Vind ik toch wel spijtig :cry: :cry:

Aan alle anciens van 62A en 43A een Zalig en Vrolijk Paasfeest.
Raf.

Peetje Maurice

03 apr 2010, 21:24

radio-operateurke schreef:Hallo Peet,

reeds héél lang geleden dat we mekaar nog spraken :oops: :oops: .

Hopelijk alles goed met jou; ik zie dat je nog regelmatig de topic bezoekt.
Sedert de belangstelling grotendeels is weggevallen bezoek ik ook niet regelmatig meer onze site 62A.
Vind ik toch wel spijtig :cry: :cry:

Aan alle anciens van 62A en 43A een Zalig en Vrolijk Paasfeest.
Raf.
Da's inderdaad spijtig 'radio-operateurke', misschien komen nieuwe ideeën, verse gedachten terug. Wie weet? :cry:

Zalig en vrolijk paasfeest ook voor jou radio-operateurke en ook voor alle anciens, zowel de beroeps als de gewone milicien! 8)
Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)

expara

05 apr 2010, 20:20

Hallo ,doe mijn eerste stappen op seniorennet, ik heb na mijn para tijd nog verschillende jaren als wachtmeester (launcher commandant) rondgelopen eerst in Korbach en daarna in Essentho; Ik ben daar zelfs gehuwd en na mijn legertijd nog een jaartje blijven wonen, waarna ik naar het Vaderland ben teruggekeerd. Het was een tijd waar ik nu nog met gemengde gevoelens naar terug kijk, ik had er vele vrienden in alle rangen van hoog tot laag, en ik denk nog dikwijls "hoe zou het die gasten vergaan zijn"? Ik heb mijn naam ook al zien staan in een reactie, maar om die allemaal uit te pluizen ben ik nog wel een tijdje bezig! Wie mij goed kende weet dat ik van het eerst bataljon para uit Diest kwam, en daarna naar de Hawk ben overgestapt. Wie mij contacteerd krijgd zeker een mailtje terug.
Gast

06 apr 2010, 00:27

expara schreef:Hallo ,doe mijn eerste stappen op seniorennet, ik heb na mijn para tijd nog verschillende jaren als wachtmeester (launcher commandant) rondgelopen eerst in Korbach en daarna in Essentho; Ik ben daar zelfs gehuwd en na mijn legertijd nog een jaartje blijven wonen, waarna ik naar het Vaderland ben teruggekeerd. Het was een tijd waar ik nu nog met gemengde gevoelens naar terug kijk, ik had er vele vrienden in alle rangen van hoog tot laag, en ik denk nog dikwijls "hoe zou het die gasten vergaan zijn"? Ik heb mijn naam ook al zien staan in een reactie, maar om die allemaal uit te pluizen ben ik nog wel een tijdje bezig! Wie mij goed kende weet dat ik van het eerst bataljon para uit Diest kwam, en daarna naar de Hawk ben overgestapt. Wie mij contacteerd krijgd zeker een mailtje terug.
Ik was in Essentho in 1976, ik kan me niemand herinneren met een wing en dolk op zijn uniform...en eigenlijk...vind ik het raar dat een rode muts achteraf kiest voor een gewone legereenheid...vooral dan nog ene uit 1Para...21ste cie ?? In ieder geval gegroet en welkom !
Vr gr, Willem

expara

06 apr 2010, 08:15

Ik ben als milicien in Diest binnen gegaan in1971, eerst bij de stafcompagnie van het eerste para, waarna ik later als TS naar de 21 cie werd overgeplaatst. Ik was de enige van die lichting die bijgetekend heeft. In afwachting dat ik naar school kon voor tijdelijke ooffr (blauwe lintjes) in Lombarsijde bij de HAWK ben ik nog als BV barman geweest bij de off; De bar en het logement van die heren lag toen nog buiten de citadel, eigenlijk bijna in het stad van Diest (mooie stad trouwens). Na ongeveer zes maanden in Lombarsijde, waar ik als KTOO opleiding heb genoten van Adj Lefevere en Riekaert ben ik overgeplaatst halfweg 1973 naar Korbach bij de A batterij als launcher commandant, en nog later naar Essentho D batterij, die hun site hadden in Rhoden( wij hebben nog een matchken gevoetbald tegen die Duitsers) maar daarover later nog meer, elke dag zal ik iets meer van de sluier lichten! Ik werd mijn overstap naar de HAWK door mijn ex collegas niet in dank afgenomen, in zover dat ik zelfs op vraag van mijn oversten alleen nog bij officiele gelegenheden mijn dolk, wing, en rode muts droeg. Kwestie van niet onnodig te provoceren. Groetjes en morgen meer.
Gast

06 apr 2010, 23:58

Al een boeiend verhaal Expara, en als ik me niet vergis, je ging door de Who Dares Wins bogen door... links bevindt zich de ingang naar het paradeplein, rechts kan je een laan in met wat verder trappen naar beneden die uitkomen naast de Allerheiligenkapel , de Allerheiligenberg, een mooi authentiek stukje Diestse bovenstad. Daar wat verder bevond zich die bewuste bar hé. Nog niet zolang geleden gesloten denk ik. De off hadden daar hun eigen glas met naam er op als ik me niet vergis. (De Allerheiligenberg was ooit decor voor de jaren zestigreeks "Wij Heren van Zichem"). In ieder geval pak je het hier erg goed aan om mondjesmaat de sluier op te lichten.
Dat je collega's je de overstap niet in dank afnamen kan ik best geloven, je stapte immers over naar een "w...eenheid", en je zal wel weten welk woord hier ontbreekt. :wink: :lol:
Vr gr, Willem

expara

07 apr 2010, 08:37

Alles correct Willem, alleen van die persoonlijke glazen heb ikzelf niets gemerkt, ik weet wel dat de offr nooit met geld moesten betalen, want ik had een fiche van elk persoon die toelating had om deze bar te betreden; daarop moest ik het verbruik noteren en dan was er een adj chef die dat met hen afrekende op het eind v/d maand. Had ik daar de functie van barman mogen houden, dan was ik zeker bij de para's gebleven! maar zoals gezegd ik had een aanvraag gedaan om ooffr te worden bij de HAWK waardoor ik in afwachting deze job heb gekregen. Overigens het was wel degelijk mooi para te zijn, ik vond het een prachtige tijd, MAAR ik had alles nu wel gezien en vond dat anderen nu eens veel buiten in de kou mochten (slapen),veel uit huis zijn, en dergelijke. Kortom ik zag mij dat niet doen voor de rest van mijn leven, voor alles is er een tijd! Mijn toenmalige Cdt was toen nog LT Buyse, ik zou zijn naam in hoofdletters moeten zetten want die man was uitzonderlijk bekwaam als para en daarnaast ook als mens. Hij is dan ook een van de weinige wiens naam ik echt onthouden heb uit die tijd. Morgen meer over mijn periode in Lombarsijde. Groeten

expara

07 apr 2010, 08:40

Alles correct Willem, alleen van die persoonlijke glazen heb ikzelf niets gemerkt, ik weet wel dat de offr nooit met geld moesten betalen, want ik had een fiche van elk persoon die toelating had om deze bar te betreden; daarop moest ik het verbruik noteren en dan was er een adj chef die dat met hen afrekende op het eind v/d maand. Had ik daar de functie van barman mogen houden, dan was ik zeker bij de para's gebleven! maar zoals gezegd ik had een aanvraag gedaan om ooffr te worden bij de HAWK waardoor ik in afwachting deze job heb gekregen. Overigens het was wel degelijk mooi para te zijn, ik vond het een prachtige tijd, MAAR ik had alles nu wel gezien en vond dat anderen nu eens veel buiten in de kou mochten (slapen),veel uit huis zijn, en dergelijke. Kortom ik zag mij dat niet doen voor de rest van mijn leven, voor alles is er een tijd! Mijn toenmalige Cdt was toen nog LT Buyse, ik zou zijn naam in hoofdletters moeten zetten want die man was uitzonderlijk bekwaam als para en daarnaast ook als mens. Hij is dan ook een van de weinige wiens naam ik echt onthouden heb uit die tijd. Morgen meer over mijn periode in Lombarsijde. Groeten
Gast

08 apr 2010, 00:11

Goed expara, met deze volgen we jouw verhaal verder in een decor dat meer aanleunt met dit Topic.
Vr gr, Willem

expara

08 apr 2010, 10:01

Toen ik in Lombarsijde arriveerde als kandidaat TOO (blauw lintje) moest ik samen met de toenmalige lichting KROO de opleiding HAWK volgen. Het was voornamelijk Adj Lefevere die daar voor zorgde (ik heb veel personen gekend die in de loop van de tijd bevorderd zijn, gemakshalve noem ik de graden die deze personen hadden toen ik hen de laatste keer zag). Ook Adj Riekaert die ik veel later nog eens ontmoet heb toen ik mijn examen voor GOO, ook in Lombarsijde moest afleggen. Er was daar ook zo een smalle donkerharige donker gebrilde WM hij had ook een snorretje denk ik, nogal een plezante kerel waar wij toen menig uurtje in de kantine hebben doorgebracht, ook KROO Drieghe uit Beervelde was daar om te helpen goedaardige streken uit te halen. Bv er was daar een Chef waar wij ook les van kregen, die na de dienst steevast een pintje ging pakken in de grote kantine, hij verplaatste zich daarbij met de fiets die hij ook steevast parkeerde op dezelfde plaats. Samen met nog 2 KROOs hebben wij toen eens zijn fiets redelijk degelijk vastgebonden tijdens zijn kantinebezoek, het duurde wel wat voor hij eindelijk huiswaarts kon.Met deze sorry, maar 'twas leuk.
Toen ons peleton eens uitgejoeld werd door paserende para's, vroeg de batterij Cdt om mijn rode muts te vervangen door de blauwe, waar ik graag op inging, ik had toch zelf gevraagd om bij de HAWK te komen nietwaar? Ik zat toen zo een beetje in een overgangsfase, als ik niet slaagde voor TOO bij de HAWK keerde ik immers terug naar Diest. Morgen vertrek ik naar Kobach, met goede herrinneringen aan Lombarsijde. Groeten van Willy. (Sorry dat mijn vorige er tweemaal op staat, ik ben echt nog een leek op cp vlak)

expara

09 apr 2010, 11:11

Ik moest mij aanmelden in Korbach Kw Kapt Paul Claes bij de A batterij.Toen ik daar voor het bureau van Adj Willaerts de toenmalige BSM strak in houding sprong en mij volgens het boekje aanmelde, zei die in het Antwerps zonder pracktisch op te kijken "het is al goed jong gij bent hier niet bij de para's. Ga maar naar de QM voor uw uitrusting, ik zal iemand meesturen om uw kamer te tonen, installeer u op uw gemak, ga de kazerne maar eens verkennen en zie dat ge tegen morgen met alles in orde bent, ik verwacht U dan hier terug tegen acht uur".Voila dat was in eerste instantie mijn welkom.
De volgende dag maakte ik dan kennis met Cdt Van Speybroeck en Lt Van Maele, waarna ik voorgesteld werd en kennis kon maken met de aldaar aanwezige beroeps van allerlei rangen.
Toen vertrokken wij met de bus richting A-Site voor mijn eerst werkdag als launcher Cdt; Alles was zowat nieuw voor mij dus die dag werd gebruikt om de volledige site grondig te verkennen, het materiaal te bekijken en mensen aan hun functie te koppellen, wie is wie, wie doet wat? en dergelijke, het was een zeer leerrijke dag, en elke dag zou ik nog bijleren. Raar ik miste die echte decipline van vroeger, maar was toch wel tevreden daar te zijn; Voor het eerst op een ECHTE site, ik zag het wel zitten. Wat de volgende weken, maanden brengen! Dat zien we morgen, Groeten Willy