LEGERDIENST 62 A TE LOMBARDSIJDE-ESSENTHO EN KORBACH DEEL 2

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

expara

10 apr 2010, 14:43

In de A batterij was er ook een Adj Van De Perre, een hersteller die niet te verlegen was om zijn collega's af en toe eens een loer te draaien; Zo kon hij geweldig goed de sirene nadoen die blazing sky aankondigde, meerdere keren zijn wij zo hals over kop vruchteloos naar buiten gelopen, je kon het verschil gewoon niet horen als hij in de gang zijn keel weer eens openzette. De Perre zoals wij hem noemden kon tijdens de break ook met een uitgestreken gezicht binnenkomen in de kantine vd site en roepen " heren de kolonel", waarop iedereen dan rechtvloog....voor niets natuurlijk. Uiteindelijk werd er daarom na een tijdje niet meer gereageerd op de Perre zijn foute aankondigingen, iedereen bleef gewoon zitten. Maar op een keer was het dan toch eens echt, de kolonel stond echt in de refter, eerst geen reacktie, dan nog wat geaarzel door de verbazing en ongeloof, om uiteindelijk toch allemaal recht te veren. De kolonel bemerkte die rare verwelkoming en men heeft hem dan uitgelegd wat de reden daarvan was; Ik heb De Perre nooit meer voor niets "Heren de kolonel " horen aankondigen, maar dat verhaal is nog dikwijls over de tong gegaan. Adj Van De Perre en echtgenote als ik een top tien lijst van de sympathiekste echtparen moest opstellen, stonden Jullie eenzaam bovenaan. Groeten Willy en morgen meer.

Peetje Maurice

11 apr 2010, 10:39

Beste ex-para, eigenlijk begrijp ik niet goed hoe iemand met een opleiding van paracommando bij de luchtdoelartillerie zo maar kon muteren zoals dat heet.
Ik was gewone soldaat en heb mijn opleiding in het jaar 1974 in Lombardsijde gekregen. Daar was toen het 3de bataljon para gelegerd en iedere milicien was al de dood voor hen. Para's hielden de gewone milicien voor de gek, er waren niet alleen de psychische vernedereringen, maar van fysisch geweld tegenover een gewone milicien hadden ze ook geen schrik. Het waren buitenbeetjes, de meeste toch. Er waren ook goede bij. Gelukkig was er toen de "padre" die de para's een beetje kon intomen. Ze hadden schrik van hem.
Gewone miliciens hadden de taak voor bediening te zorgen in de ruime kantiene van Lombardsijde. We werden daar door de para's vernederd tot en met. Zo riskeerde men het leven te verliezen wanneer het sluitingsuur gekomen was van de kantiene om hun glas voor hun neus weg te halen en er nog enkele druppels bier in waren. Die gasten waren eenvoudigweg niet te doen. Zo hebben ze enkele miliciens, na sluitingsuur van de kantiene afgewacht en hun een pak rammel verkocht waarbij deze miliciens goed waren voor de spoedafdeling van het Oostends ziekenhuis.
In Essentho heb ik nooit een para gezien, ik heb er vele kazernes bezocht, nooit heb ik er ééntje ontmoet.
De meeste beroepsmilitairen konden het goed vinden met de gewone milicien, we waren als het ware een grote familie. Ik mag er dan ook niet aan denken dat een para in Essentho zou aanwezig geweest zijn, gelet op hun varkensmanieren die ik heb gezien in Lombardsijde.
Let wel, vat dit niet persoonlijk op. Uw bijdragen de laatste tijd waren zéér interessant om te lezen en uiteraard bent u wat mij betreft dan ook héél hartelijk welkom op dit stukje forum.
Mijn legerdienst heb ik beschouwd als iets noodzakelijks, we moesten legerdienst vervullen, ik heb er het beste proberen van te maken. Ik heb héél goede herinneringen aan de legerdienst en in feite ben ik voorstander om zo'n verplichte legerdienst terug in te voeren, al ware het maar om de jongeren van tegenwoordig een beetje discipline te leren, want dat hebben ze de dag van vandaag niet meer.
Ik ben eigenlijk blij dat ik het vaderland heb gediend, ook al was dit maar voor enkele maanden en ik koester geen wrok tegenover beroepsmilitairen, die mensen deden ook maar hun werk, de ene was wat gemakkelijker dan de andere maar dat is zo op ieder werk. Tussen de goede patatten waren er ook enkele rotte, dat is zo voor iedere aardappeloogst.
Met vriendelijke groet,

Der Peet :wink:
Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)

expara

11 apr 2010, 11:36

Even kijken wie ik mij nog meer herinner van de A-batterij.Eerste WM Dhooge; Boons (MT);V Meirvenne (BCC en Launcher); WM Bergmans die ik de eerste dagen begeleid heb; WM De Bock uit Beveren, die een jaartje vrij genomen heeft om naar Zuid Afrika te gaan, en Hugo, ben je al terug? WM Pensaert een jonkman die inwoonde in de kazerne, net zoals ik, dus veel uurtjes samen in de bar gezeten. WM Van Fraghem (lchr en Bcc); Brigadier Chef Derous een uiterst bekwame loaderoperator.
Samen met nog andere beroeps, ben ik ook de namen van mijn crew's vergeten die in de A batterij uit dienstplichtigen bestond. Schandalig eigenlijk want ik heb altijd goede ploegen gehad,die ondanks het feit dat ze daar soms tegen hun zin waren toch hun best deden binnen mijn ploeg! Met deze WELGEMEENDE DANK aan al die kerels; Het ga jullie goed.
Drie maal ben ik naar Kreta geweest, tweemaal als crewlid, en éénmaal als Lchr Cdt zelf. De ploegen bestonden telkens uitsluitend uit Ooffr, en toen ik als Lchr Cdt meeging was ikzelf de jongste in graad wat het aantal dienstjaren betrof. Honderden keren hadden wij in de voorbije jaren geoefend op oa hangfire. We waren een crew met serieus wat ervaring en toch liep het fout toen we plots een echte hangfire hadden! Als Lchr Cdt gaf ik toen het enige juiste bevel, namelijk disconnect umbilical lchr A, wat de crewchief weigerde!!! Ik duwde hem opzij om het zelf te doen, maar de Amerikaanse evaluator was mij net voor. Wij zijn dan nadien (de evaluator en ik) de hangfire onschadelijk gaan maken.
Ik heb vandaag nog steeds dat ambetante gevoel dat ik daar toen geflikt ben door iemand die zich gepasseerd voelde voor de functie van Lchr Cdt, temeer omdat eens terug in Korbach ik op het bureel van Kapt Vos moest komen (die ondertussen batterij Cdt geworden was), ik kreeg daar mijn mutatie te horen naar de D-batterij, ze vragen mij een zeer goede lchr Cdt en ik stuur hen mijn beste aldus Kapt Vos, en ik dacht ja ja zal wel zijn, wie stuurd nu zijn beste mensen naar de concurentie!!! Dus jongens tot morgen in Essentho. Groeten Willy.

expara

11 apr 2010, 12:13

Hallo Peetje Maurice, ik zie nu pas Uw vragende antwoord, waarop ik heel eerlijk ga antwoorden.
Toen mij moeder terminaal kanker had, zij ze dikwijls ik zou onze Willy toch zo graag nog als soldaat eens zien. Ik was toen 16 en ben dan naar het stadhuis gelopen want ik wilde zo snel mogelijk soldaat worden, gelijk hoe of waar ik wilde desnoods wanuit het stadhuis naar eender welke kazerne vertrekken. Maar zo werkt het natuurlijk niet , de eerstvolgende lichting was voor de paras. Zo ben ik daar beland, en het heeft niet mogen zijn voor mijn moeder, 2 maanden na haar dood stond ik aan het graf in uniform. Het is nog steeds emotieoneel om dit te typen, dus zo een harde para ben ik niet. U heeft wel gelijk, er zitten varkens tussen ,er zou meer gefilterd moeten worden naar mijn mening, maar heus er zijn gelukkig toch meer goede dan slechte paras. In 74 ben ik van Lombarsijde naar Korbach gemuteerd, dus U kon mij niet zien in Essentho, en zoals reeds gezegd slechts op de zeldzaame officiele gelegenheden droeg ik mijn brevetten. Ik ben fier dat ik die gehaald heb, maar niet in die mate dat ik daar dagelijks wil met pronken, want dan werd ik ook het slachtoffer van vooroordelen(varkentjes weet je wel)
Groeten Willy

expara

12 apr 2010, 09:08

In de D batterij bleek nog een Lokeraar te dienen, namelijk Adj Janssens Desire, den Dies in de volksmond, een aangenaam persoon met wie ik in de bar menig pintje heb gedronken. Als ons verlof gelijk viel gebeurde het zelfs dat hij meereed met mij naar Lokeren (ondanks het feit dat hijzelf ook een auto had) zo heb ik ook zijn vrouw en zoon leren kennen. Zijn zoon heeft trouwens ook zijn dienstplicht vervuld in Essentho. Ik weet niet meer hoe die functie noemde maar den Dies onderhield en teste de msl's in een apart gebouw alvorens ze gebruikt werden.
Spijtig genoeg moet ik melden dat den Dies niet lang van zijn pensioen heeft kunnen genieten; Na mijn legertijd heb ik als bijverdienste een tiental jaren bij een begrafenisonderneming gewerkt in Lokeren, plots moest ik daar onze oud collega Adj Chef Janssens himself begraven! Ik was daar echt niet goed van.Hij is met militaire eer begraven. Tijdens die plechtigheid zag ik ook Adj Chef Zonnekein (lchr hersteller) nog eens terug, dat was tof maar ik had hem wel liever onder aangename omstandigheden ontmoet.
Janssens Dies Desire, als er familie of vrienden meelezen, weet dan dat hij ook in mijn hart verder leefd.
Jaren terug heb ik een brief ontvangen van het leger met de vraag om die in te vullen, het leek meer op een gezondheid onderzoek van het HAWK personeel, zijn er meer dan normaal kankerdoden bij de HAWK?????
Morgen vrolijker nieuws. Groeten Willy
Gast

13 apr 2010, 00:05

De straling van de Highpower heeft vooral vele slachtoffers gemaakt vele jaren later, als je op de site van de vriendenkring Hawk gaat kijken vindt je daar een lijst van zij die gingen...effe schrikken...veel nog vrij "jonge" mensen.
Door omstandigheden ken ik meerdere ex-Para's, één is een zeer goeie kameraad (1Para). Een man met het hart op de juiste plaats...hij vertelde me dat de opleiding para-cdo vele macho's aantrok, gasten Haantje de voorste, niet vies van een robbertje vechten op cafe of zoals in Lombardsijde met andere militairen. Och...die gasten kwamen na een tijdje vooral zichzelf tegen vertelde hij...het waren de stilsten in het "Varken" te Schaffen, en de meesten kraakten definitief in MLD. Helaas waren het vooral dezen die het bn Para-cdo een slechte naam bezorgden. De volledig (Wing en Dolk) gebrevetteerden waren meestal gasten die als je ze gerust liet je ook met rust lieten. Zo heb ik het toch ervaren...ook in Lombardsijde, al ervaar ik op parafora dat 1Para me nog dat tikkeltje gediciplineerder lijkt dan 3Para, deze laatsten werden wel dikwijls uitgedaagd door de zeemacht, da AA-school hield zich hier niet mee bezig. Dit vertelde me een ex-3Para een tijdje geleden die rond mijn tijd ook in Lombardsijde was.
Ik ben benieuwd om te lezen wanneer jij in Essentho verbleef Willy.
Vr gr, Willem

expara

13 apr 2010, 11:59

Hawk, ik ga mij nu (volledig )bekend maken, daarvoor heb ik mijn fotoalbum eerst moeten bekijken want vele namen en data zijn me ontglipt,en ik fris op die manier mijn geheugen een beetje op. Dat is nodig omdat ik in 1994 schlachtoffer geworden ben van een ongeval waardoor ik op invalliditeit ben terecht gekomen, en dat oa ook wat geheugenprobleempjes geeft. Ik ben Godu Willy, geboren 1953 en als sm bij de Para's gegaan in Diest op 01 juni 1971. 07 nov 71 Militair Brevet van Parachutist. 02 febr 72 Commando Brevet. Aug 72 Militair Brevet voor onberispelijke en uitzonderlijke wijze van dienen.(Ben toen dezelfde maand BV geworden).
Eind 72 of begin 73 ben ik in Lombarsijde aan mijn opleidng voor TOO bij de HAWK begonnen, zelf weet ik niet meer of die 3 dan wel 6 maanden heeft geduurd? Ik moet dus ergens in 1973 in Korbach gearriveerd zijn. Volgens mijn fotoalbum moet ik eind 76 ten laatste begin 77 naar Essentho verhuisd zijn, alwaar ik gebleven ben tot nov 1979. Einde militaire loopbaan, ik ben dan nog anderhalf jaar in Korbach blijven wonen om dicht bij mijn zoontje te zijn dat ik daar had met een Duitse vrouw. Ik werkte daar toen in de fabriek van Continental (zowat half Korbach werkte daar toen). Sinds 1981 woon ik terug in Lokeren, ben in 1983 gelukkig gehuwd en ben dat nog steeds, 2 kinderen en 3 kleinkinderen.
Wat Uw Paravriend zegd, daar sluit ik mij volledig bij aan, in Diest was de agressie meer tussen Vlaamse en Waalse compagnie's en dat bleef dus meer binnen de muren van de citadel. In gans mijn legerdienst heb ik slechts 2 maal mijn vuisten MOETEN gebruiken; éénmaal toen de dertiende comp onze kamer binnenviel, en éénmaal in Arolsen op de kermis in een bokstent voor een geldprijs die ik niet gewonnen heb.
De uitleg is wat langer geworden dan gedacht, daarom ga ik nu stoppen om morgen meer te vertellen over mijn tijd in Essentho. Groeten Willy.

Peetje Maurice

13 apr 2010, 18:57

expara schreef:Jaren terug heb ik een brief ontvangen van het leger met de vraag om die in te vullen, het leek meer op een gezondheid onderzoek van het HAWK personeel, zijn er meer dan normaal kankerdoden bij de HAWK?????
Morgen vrolijker nieuws. Groeten Willy
Dat was dan enkel voor de beroeps. Ikzelf hen enkele maanden, de Highpower, en de overige radars bediend. Heb vele uren in de BCC doorgebracht, dag en nacht. Nooit of nooit heeft men me op onderzoek laten gaan. Soms had ik de indruk dat beroeps de werkjes die er dienden te gebeuren aan die Highpower radar aan miliciens overlieten. Er werd ons in Lombardsijde genoeg op het stralingsgevaar gewezen, in Essentho werd er met geen woord over gerept. Jammer dat men ook niet die brieven aan de 'gewone' milicien heeft gezonden. Er zijn gevallen gekend waar ook miliciens het slachtoffer werden van die straling...

Der Peet
:wink:
Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)

papafreddy

13 apr 2010, 22:43

Volgens mijn fotoalbum moet ik eind 76 ten laatste begin 77 naar Essentho verhuisd zijn, alwaar ik gebleven ben tot nov 1979.kermis in een bokstent voor een geldprijs die ik niet gewonnen heb.
De uitleg is wat langer geworden dan gedacht, daarom ga ik nu stoppen om morgen meer te vertellen over mijn tijd in Essentho. Groeten Willy.
Dag Willy
Ik was toen in 1976 Olt in Essentho op de BOC bij Cmd Titeca en Cdt Govaerts.
Ik ga eens kijken in het slagorde verslag van dat jaar 1976
Ik denk dat toen Cmd Vos E. de Batt Cmd was van A bat.
Cmd Puype Gerard was Bij Cmd van B batj.
Die was toen vrijgezel maar woont nu te Roeselare met een mooie gezellin.
Wie er toen ook bij u was, Res Olt Van Doorn R. en Res Olt Vanneste Luc, die was Pl Cmd
Olt Van Doorn was functionaris van de shop en dergelijk te Korbach, is da soms CDSCA.
Die heeft eind 1976 bijgetekend maar heeft na 10 jaar het leger ontgoocheld verlaten.
Cmd Snoekx Jef was toen Sport Off
Volgende week zal ik die personen allemaal terug zien.
We komen terug samen te Lombardsijde met een etentje en gezellig samen zijn.
Er bestaat zo een vriendenkring van Lombardsijde en van 62A.

MVGr.
PapaFreddy
Gast

13 apr 2010, 23:50

Ik was in Essentho als Kroo ts eind januari en eind juli 1976 Willy, op de BOC, veel samengewerkt met Papafreddy aldaar, zo kennen we al een groot deel van jouw verhaal, zoals je merkt komen onze periode's niet overeen, ondanks een paar grote topics hier ben ik nog niemand van mijn lichting Kroo tegengekomen, tja, Kroo's waren per lichting nu eenmaal niet zo vertegenwoordigd in Essentho, er zat er ene op de D-batterij, drie op de BOC en nog ene op de staf. De rest van ons peloton zat in Korbach en Brakel.
Vr gr, Willem :wink:

expara

14 apr 2010, 20:57

De BSM van de D was Adj Jacobs,de toenmalige Cdt weet ik niet meer, ik herinner mij wel zijn opvolger Kapt Vereecke, een echte leider en goede vader voor zijn batterij, kortom een grote mijnheer. In de kazerne en bar verbleven oa De Seppe een Adj hersteller en Fransken een 1WM hersteller, hun famillienamen weet ik niet meer, wij spraken elkaar ook altijd met voornaam aan. Verder nog Bob Neyt Chef MT en 1WM De Wilde die voor de generatoren zorgde. En daar was ook een Adj die nog in Korea had gevochten, van gestalte een klein manneken, hij durfde al eens in de bar op zijn buik rondsluipen om te demonstreren hoe het er in Korea aan toe ging. De Koreanen konden mij nooit raken ,omdat ik zo klein ben schoten ze altijd over mij vertelde hij toen! Op een keer toen hij in verlof was heb ik zijn papegaai eens ladderzat gemaakt door dat beestje zijn drinkwater te vervangen door vodka! Juist voor hij terug kwam deed ik terug water in het bakje, koko die een tijdje alleen maar vodka kon drinken geraakte niet meer op zijn stokje en bleef voortdurend onderaan zijn kooi zitten. Toen hij dan in de bar kwam vertellen hoe ziek zijn koko wel geworden was uit treurnis door zijn afwezigheid, wel toen lagen wij allemaal in een deuk van het lachen. Met koko is alles na een ferme kater alles goed gekomen en het is echt met éénmaal gebleven.
Morgen wat meer over het echte werk, en wat meer namen van toen. Groeten Willy

danys

15 apr 2010, 11:03

Beste Willy, expara,

Als 43 A-er volg ik ook dit forum een beetje.

Ik las dat er in Essentho een Adjudant was, de Seppe, wel in 1986 was er in Brakel ook een adjudant die we de Seppe noemden, Adj. Van den Steen, voornaam was Jozef geloof ik maar iedereen zei de Seppe. Zijne wapenbroeder (of moet ik toogbroeder zeggen) was ene adjudant Van Daele, door iedereen Polleke genaamd. Die had een papegaai.
Het kan toeval zijn, maar ik weet dat er veel beroeps uit Brakel vroeger in Essentho zaten, en in 1986 was 62a hoofdzakelijk Franstalig. De Vlamingen waren grotendeels naar Brakel gegaan. Beide adjudanten waren vrijgezel en sliepen in de kazerne, de ene woont nu in Kreta (heb ik op het forum van 43a gelezen).

Groetjes,

Dany (ook uit Lokeren)

expara

15 apr 2010, 21:30

Danys, dank U om mijn geheugen op te frissen, in mijn vorig bericht gaat het inderdaad om Adj Van den Steen en Adj Van Daele alias Polleke met zijn koko. Eens zien wie ik mij verder nog herinner uit de D batterij.
Eerst en vooral mijn crew waar ik meestal met samenwerkte, SM die alle drie bijgetekend hebben(ben daar een beetje fier op). Dus de BV Bemelmans mijn zeer betrouwbare crewchief, de BV's Van Krunckelsven en Duschek, harde werkers en niet bang om tijdens bv TAC EVAL's hun handen vuil te maken. Met die mannen aan mijn zijde moest ik niet vrezen voor Adj Chanoine zijn evaluatie's, door sommige onterecht gevreesd, maar niet door ons dus. Zelfs een rode foponsteking werd door ons opgemerkt, die man had dan misschien een job waardoor hij bij sommigen niet zo geliefd was maar hij was wel eerlijk en tussen pot en pint best aangenaam. Bedankt CREW voor jullie inzet voor mij, jullie waren TOP.
Verder WM Verschelden Chris een toffe Lchr Cdt met een sympathieke vrouw. WM Rutjens was daar ook toen Lchr Cdt en voetbalde bij Essentho. De D batterij heeft trouwens eens een matchken gespeeld tegen de plaatselijke ploeg uit Rhoden, ik stond toen in de goal(we hebben verloren)
Adj Zonnekein hersteller vd lchr's, alias Adj Zonneschein genoemd omdat er met moeite een lachje af kon, maar met de tijd vond ik hem steeds sympathieker en ontdekte ik zowaar een droge humorist in hem. Verder nog Adj Smeyers, 1WM Spittaels (BCC en MT). Adj Dhaen een hersteller met wie ik goed overweg kon, hij was een wielertoerist en door hem ben ik toen ook op de racefiets gesprongen. Adj Van Hulle, zeer goede hersteller, en gezellige man.KRO Van Den Abeele die bijgetekend heeft, hij was mijn onderbuur (ik ben in 78 gehuwd en van de kazerne naar de appartementen verhuisd) en een Offr met gevoel voor humor die gehuwd is met een vrouwelijke beroepsmilitair, ook met hen was de band goed. Er waren ook een paar vrouwelijke BV in de batterij, daar waren de meningen sterk over verdeeld. De mijne is, bij de Para's of tijdens een TAC EVAL bij de HAWK, als er zwaar duw en trekwerk aan te pas komt dan heb ik toch liever een stevige man naast mij. Dus bij de selectie moet men daar zeker rekening mee houden.
In mijn album plakken nog vele fotos uit die tijd, als ik zover gevorderd ben om die hier te publiseren zal ik dat zeker doen, geef mij nog wat tijd want ik heb nu 2 maand een cp en ben langzaam maar zeker aan het bijleren. Jongens dat was het zo wat, ik ga deze site regelmatig verder opvolgen en als ik mij geroepen voel om te reageren zal ik dat zeker niet laten. Allemaal de groeten van Willy.

expara

15 apr 2010, 21:45

Hallo Danys ik merk nu pas dat U ook van Lokeren bent, ik woon op de Spoele, ben daar trouwens ook geboren en behalve mijn Duitse tijd heb ik daar altijd al gewoond. Groeten Willy

papafreddy

16 apr 2010, 00:17

expara schreef:KRO Van Den Abeele die bijgetekend heeft, hij was mijn onderbuur (ik ben in 78 gehuwd en van de kazerne naar de appartementen verhuisd) en een Offr met gevoel voor humor die gehuwd is met een vrouwelijke beroepsmilitair, ook met hen was de band goed. Er waren ook een paar vrouwelijke BV in de batterij
Dag Willy

Ik denk dat ik toch uw geheugen eerst wat zal moeten helpen wat betreft Kol BD Vereecke Alain, wat trouwens een toffe vriend van mij is en tevens een streekgenoot van mij.
Volgende week zie ik hem en zal eens vragen of hij U nog kent, hij is trouwens voorzitter van de vriendenkring van 62A.
In 77 waren volgend heren Bij Comd tot de 4 april 1977 was dat Kapt Demuylder Jean en vanaf die datum was het Kapt Debuyser M.
Lt Vereecke Alain was nog altijd Vuurl Pl Comd.
Olt Vandennabeele A was toen Pl Cmd.
Lt Vereecke A. is Bij Comd geworden van D Bij op 10 aug 1978 in de plaats van Kapt De Buyser M die mutatie deed naar 14A.
Wie er die periode ook in de D Bij was, was Olt Van Cauwenberghe Luc, ook een KRO die bijgetekend had, was lichtings genoot van Olt Vandennabeele.
Vandennabeele was geen gemakkelijke kerel, ook nie naar bepaalde Vbv's, zo erg zelfs dat hij zichzelf buitenspel heeft gezet in het leger.
Die is ondertussen enkele jaren terug overleden, jammerlijk door zelfdoding!!!!!!!!

Zo dat was nog wat info, die uit de jaarverslagen komen, die naar de Groepering werden gestuurd

MVGr.
PapaFreddy