verkiezingen en stemplicht in de kazerne
-
aapeirden - Lid geworden op: 07 mei 2010, 10:13
Er nadert weer een verkiezingszondag (13 juni 2010). Daardoor vraag ik me af hoe dat in zijn werk gaat voor militairen die dan met dienst zijn. En hoe ging dat vroeger? Niet elke militair kon vanuit zijn kazerne (en zeker niet vanuit Duitsland) vlug even naar huis rijden om te gaan stemmen. Ik vermoed dat er op het vlak van de kieswetgeving ook geen onderscheid was tussen dienstplichtigen en beroepsmilitairen. De stemplicht gold slechts vanaf 21 jaar omdat je dan pas meerderjarig was. Dus voor een deel van de militairen was er geen stemplicht! Waren er in de kazernes of in de garnizoensteden in de BSD ook kiesbureaus? Voor gemeenteraadsverkiezingen lijkt me dat zeker uitgesloten, want elke Belgische gemeente kan toch niet een aantal stembrieven naar de BSD sturen (en tijdig terug krijgen). Werd er iets geregeld met volmachten of via de ambassade? Werd het verkiezingsnieuws met aandacht gevolgd in de kazernes en sijpelde het nieuws vlot door?
Veel dank voor jullie toelichtingen en ik hoop dat jullie reacties bij andere lezers goede herinneringen zullen doen opborrelen!
Veel dank voor jullie toelichtingen en ik hoop dat jullie reacties bij andere lezers goede herinneringen zullen doen opborrelen!
-
william opwijk - Lid geworden op: 01 nov 2004, 16:52
Aan uw werkgever een attest vragen waarop vermeld staat dat u met dienst bent op 13/06/2010. Intussen ga je op internet naar:
http://www.verkiezingen.fgov.be
en daar kan je een pdf document downloaden om de volmacht aan een van je familieleden te overhandigen. Die gaat ermee naar het gemeentehuis om te valideren en de dag van de verkiezingen moet hij/zij in UW kiesbureau UW stem uitbrengen.
http://www.verkiezingen.fgov.be
en daar kan je een pdf document downloaden om de volmacht aan een van je familieleden te overhandigen. Die gaat ermee naar het gemeentehuis om te valideren en de dag van de verkiezingen moet hij/zij in UW kiesbureau UW stem uitbrengen.
Laptop: MD95500 - centrino 1733 mhz - hd 100giga - 2giga ram ddr2 667- win xp-home
Desktop :Intel Core2 quad Q9550 socket 775 2,83 Ghz DDR2 4096 Mb NVIDIA Geforce 9600 GT - Windows 7
Desktop :Intel Core2 quad Q9550 socket 775 2,83 Ghz DDR2 4096 Mb NVIDIA Geforce 9600 GT - Windows 7
-
flupke2 - Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
kiesbureau in kazerne ?? nooit geweten tijdens mijn periode in BSD (1966 tot eind 1982) .Wel herinner ik me dat we eens hebben kunnen stemmen per brief , en ook dat we eens een "reisvergoeding" kregen om te gaan stemmen in eigen gemeente .Wie niet wilde of mocht gaan stemmen (er moest altijd een minimaal percentage van de militairen per eenheid in de BSD blijven) kreeg een bewijs van zijn eenheid om zijn afwezigheid te rechtvaardigen.En ook laten kiezen door iemand anders "per volmacht" was een mogelijkheid.rikg schreef:aapeirden,
In elke kazerne van de BSD was er een kiesbureau waar militairen en hun familie gingen stemmen.
-
Genieterke - Lid geworden op: 15 nov 2002, 01:36
't Is niet om je tegen de haren in te strijken Flupke2, maar met alle zekerheid hebben wij kunnen stemmen in de BSD!
Er werden kiesbureaus in de scholen ingericht, voor Westhoven was dit de school in Porz.
Er lag uiteraard op naam een gesloten briefomslag klaar met de stemlijsten van je gemeente.
Er werdt moeite gedaan om iedereen te laten gaan stemmen.
Het personeel van dienst, wacht, enz werdt afgelost.
Dat was nog de periode dat je mocht 'panacheren', op meerdere personen stemmen die op verschillende lijsten stonden.
Als het ware, persoonlijke voorkeurstemmen.
Het Genieterke
Er werden kiesbureaus in de scholen ingericht, voor Westhoven was dit de school in Porz.
Er lag uiteraard op naam een gesloten briefomslag klaar met de stemlijsten van je gemeente.
Er werdt moeite gedaan om iedereen te laten gaan stemmen.
Het personeel van dienst, wacht, enz werdt afgelost.
Dat was nog de periode dat je mocht 'panacheren', op meerdere personen stemmen die op verschillende lijsten stonden.
Als het ware, persoonlijke voorkeurstemmen.
Het Genieterke
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX !
-
Danny. - Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Wij hebben in onze BSD periode steeds onze kiesplicht in België komen vervullen, of de nodige vrijstellingen opgestuurd, waren dan ook maar in de omstreken van Keulen gelegerd.
Ik herinner mij echter maar één stemmingronde in de BSD, maar toen is daar veel kritiek op gekomen omdat ze daarmee het stemgedrag, van die van de BSD (de tiende provincie), te weten konden komen.
Ik kan mij ook nog herinneren dat ikzelf "van week" was, en dus van een vrijstelling kon genieten, maar dat mijn echtgenote wel opgeroepen werd, zelfs om ergens op een of ander bureau te gaan zetelen.
Zij had dan met 3 kleine kinderen, en met de DVT naar België moeten komen, een dokter heeft ons dan "ter wille" geweest omdat de militaire instanties geen vrijstelling konden opmaken voor mijn echtgenote.
Ik meen mij ook te kunnen herinneren dat de stemlijsten eens per straat opgemaakt werden, dit is dan ook voor dezelfde reden afgeschaft geweest, omdat men dan kon weten wat de inwoners van een bepaalde straat ervan dachten.
Groetjes
Danny
Ik herinner mij echter maar één stemmingronde in de BSD, maar toen is daar veel kritiek op gekomen omdat ze daarmee het stemgedrag, van die van de BSD (de tiende provincie), te weten konden komen.
Ik kan mij ook nog herinneren dat ikzelf "van week" was, en dus van een vrijstelling kon genieten, maar dat mijn echtgenote wel opgeroepen werd, zelfs om ergens op een of ander bureau te gaan zetelen.
Zij had dan met 3 kleine kinderen, en met de DVT naar België moeten komen, een dokter heeft ons dan "ter wille" geweest omdat de militaire instanties geen vrijstelling konden opmaken voor mijn echtgenote.
Ik meen mij ook te kunnen herinneren dat de stemlijsten eens per straat opgemaakt werden, dit is dan ook voor dezelfde reden afgeschaft geweest, omdat men dan kon weten wat de inwoners van een bepaalde straat ervan dachten.
Groetjes
Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender
-
rikg - Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:29
Uit de kieswet van 1998 :
. Voor militairen die in opdracht van hun overheid in groep hun vaste standplaats verlaten wordt een kiesbureel ingericht op het grondgebied van de legerplaats die op dat ogenblik betrokken wordt. Het kiesbureel is ingericht met afzonderlijke stemhokjes per kiesomschrijving.
2. De stembrieven worden in verzegelde urnen gedeponeerd die na sluiting van de kiesverrichtingen, ongeopend en per drager, worden overgebracht naar het ministerie van Landsverdediging te Brussel. Tussen het einde van de kiesverrichtingen en de deponering van de urnen bij de minister mag maximaal 24 uur verlopen.
3. De diensten van het ministerie van Landsverdediging brengen de ongeopende urnen, binnen een nieuwe tijdsspanne van 24 uur, over naar de hoofdtelbureaus van de respectievelijke kiesomschrijvingen.
. Voor militairen die in opdracht van hun overheid in groep hun vaste standplaats verlaten wordt een kiesbureel ingericht op het grondgebied van de legerplaats die op dat ogenblik betrokken wordt. Het kiesbureel is ingericht met afzonderlijke stemhokjes per kiesomschrijving.
2. De stembrieven worden in verzegelde urnen gedeponeerd die na sluiting van de kiesverrichtingen, ongeopend en per drager, worden overgebracht naar het ministerie van Landsverdediging te Brussel. Tussen het einde van de kiesverrichtingen en de deponering van de urnen bij de minister mag maximaal 24 uur verlopen.
3. De diensten van het ministerie van Landsverdediging brengen de ongeopende urnen, binnen een nieuwe tijdsspanne van 24 uur, over naar de hoofdtelbureaus van de respectievelijke kiesomschrijvingen.
-
flupke2 - Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
@ genieterke : je kan gelijk hebben hoor , allen ikzelf herinner me niet ooit gestemd te hebben in de BSD
@ rikg : de wet waarover jij het hebt is bedoeld voor militairen in buitenlandse opdracht , zoals bv nu in Kosovo , maar is (was) niet van toepassing op de BSD : ze verlieten hun vaste standplaats ( = hun kazerne in de BSD ) immers niet .En trouwens , die wet dateert van 1998 , hoeveel BSD'ers waren er toen nog ???
@ rikg : de wet waarover jij het hebt is bedoeld voor militairen in buitenlandse opdracht , zoals bv nu in Kosovo , maar is (was) niet van toepassing op de BSD : ze verlieten hun vaste standplaats ( = hun kazerne in de BSD ) immers niet .En trouwens , die wet dateert van 1998 , hoeveel BSD'ers waren er toen nog ???