Godsdienstarcheologie - (Deel 3 van Talisman)
-
Gast
BLUEVELVET,bluevelvet schreef:Natuurlijk bestonden de Nazareeërs al lang voor de komst van Johannes de Doper. In het boek Numeri, hoofdstuk 6, kunnen we uitgebreid lezen wat het Naziraat inhoudt. In Rechters en Amos lezen we ook steeds over de Nazireeërs. Simson was er één van (Re 13:5) en ook Samuël.
Johannes de Doper sloot er zich bij aan.
Jezus wordt in de bijbel verwezen als een Nazarener, een Nazoreeër, of Jezus de Nazarener, Jezus de Nazoreeër, Jezus de Nazareeër, Jezus van Nazareth... de ene als betekenis van Jezus die zich volledig aan God wijd en de andere benaming naar de woonplaats van Jezus.
In Handelingen leest men over de sekte der Nazarenen, sekte der Nazoreeërs...
De apostel Paulus was zelfs een tijdje naziraat en hem werd gevraagd de kosten van het naziraat van een paar mannen op zich te nemen. Door die kosten te betalen toonde men dat men zich aan de Mozaïsche Wet hield. Men noemde hen een sekte maar in feite ging het om een onderdeel van het traditionele geloof.
Waarom de Essenen Nazareeërs genoemd werden zie ik niet zo zitten, misschien aten ze geen vlees, dronken geen wijn, knipten hun haren niet..... misschien vandaar ? Er wordt wel gezegd van hen dat ze de Pentateuch of de boeken van Mozes niet accepteerden !
Jezus kon daar bij gevolg geen deel van uitgemaakt hebben. [/url]
Wie is het hier die verwarring schept ? heeft deze posting de bedoeling om ons af te leiden van de posting op topic 'Was Jezus 3 dagen in het graf' : Wo.19 mei 15.22 ? Hebt u daar niks meer over te zeggen ?
En nu komt ge hier af met: " Er wordt wel gezegd.." . Wie is is die "ER" ?? Zo begint elke roddel he ?
Ik zal even uw vraag met andere begrippen invullen. Misschien gaat er dan al een lampje branden:
- Waarom Jezuïeten Christenen genoemd werden zie ik zo niet zitten..". Zie je het nu ?
Als ge bij de les was gebleven had u kunnen opmaken dat nét deze joodse sekte wél de Pentateuch ( Thora ) en de boeken van Mozes naleefden.
De hoofdstromingen ten tijde van Jezus waren de Sadduceeën, de Farizeeën en de Essenen. De Egyptische geloofsgenoten waren de Therapeuten.
De Nazarenen waren de joden die bekend stonden om hun vroomheid en strikt de Mozaïse wet bewaakten, wat ze zelf als De Weg omschreven. Nu zou men spreken van Chassidische joden.
Heel wat zaken, gelijklopend met de handelingen van Jezus en zijn apostelen kan men herkennen bij de Essenen, zoals:
- Weelde en rijkdom werden versmaad. Ze deelden hun persoonlijke bezittingen met hun geloofsgenoten.
- Er werd onderling geen handel bedreven en kenden geen persoonlijk bezit.
- Ze kenden als enige stroming binnen het jodendom ' het dopen van nieuwe leden'.
- Als ze reisden namen ze niets mee behalve hun wapens,zo schrijft Jozephus.( zie ook Mar.6:8-10 )
- Ze gaven onderdak aan iedereen, ook de vijand en gaven ook medische verzorging.
- Ze kenden ook het ritueel van ' het breken van het brood'.
- Sommigen bekleedde een hoge functie in het sanhedrin, zoals Menahem, esseen en vice-president ( ab bet din ).
Er waren binnen de essenen twee groepen; de celibataire ( voor een bepaalde periode ) en de gehuwden, volgens Josephus zo'n 4000, verspreid over de steden van Israël.
En gezien u zelf Num 6 aangeeft kan u daar uit opmaken dat Jezus zijn look hier totaal op was afgestemd. Uit Re 13:5 kan u ook duidelijk afleiden waar de evangelisten hun inspiratie vonden. Alles wat kon dienen om gewicht in hun schaal te werpen hebben ze ook aangegrepen. Dat zal u ook wel herkennen zeker ?
En nu nog ontkennen dat Jezus geen Esseen was moet je al zéér ver weg zijn.
En nogmaals, Nazareth bestond nog niet ten tijde van Jezus. Dit was al een eerste fout die de evangelisten maakten ( volgens mij opzettelijk om sporen te wissen ) met van 'Nazarener' , 'van Nazareth' te maken. Juiste vertaling zou hier op neer komen: Jezus, de hoeder van de Weg.
-
Reini - Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Taisman schreef:
Heel wat zaken, gelijklopend met de handelingen van Jezus en zijn apostelen kan men herkennen bij de Essenen, zoals:
- Weelde en rijkdom werden versmaad. Ze deelden hun persoonlijke bezittingen met hun geloofsgenoten.
- Ze kenden als enige stroming binnen het jodendom ' het dopen van nieuwe leden'.
- Ze gaven onderdak aan iedereen, ook de vijand en gaven ook medische verzorging.
Wat me opviel Talisman is :dat deze mooie deugden haaks staan op de huidige religies , en nog geen klein beetje .
(luister naar mijn woorden , maar zie niet naar mijn daden )
Wat me opviel Talisman is :dat deze mooie deugden haaks staan op de huidige religies , en nog geen klein beetje .
-
Gast
En kan je dan voorstellen Reini, dat men hier nog durft te posten dat de genocide in '70 de joden hun eigen schuld was omdat ze niet naar Jezus zouden hebben geluisterd! Wat een wraakroepende bewering! Ze riepen toch duidelijk : ' Bar-a-bas' vrij ?Reini schreef:Taisman schreef:
-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
talisman schreef:l]
BLUEVELVET,
Wie is het hier die verwarring schept ? heeft deze posting de bedoeling om ons af te leiden van de posting op topic 'Was Jezus 3 dagen in het graf' : Wo.19 mei 15.22 ? Hebt u daar niks meer over te zeggen ?
En nu komt ge hier af met: " Er wordt wel gezegd.." . Wie is is die "ER" ?? Zo begint elke roddel he ?
Kalmpjes aan talisman, deze posting was bedoeld op het volgende :
Is dat nu zo verwarrend ?talisman schreef: Significant is dat de Nazareeërs er al waren voor Johannes de Doper, zodat hij niet de stichter, maar de leider van de beweging was.
Ja en die "ER" kan veel beduiden, jij zou dat toch moeten weten ? Voeg jij bij alles wat je aanhaalt een naam ? Ik ook niet
-
Gast
JURE, dit is en zeer goede vraag, maar het antwoord hierop is zeer complex in die mate dat de deskundigen er nog steeds niet uit zijn. Er waren duidelijk verschillende mechanismen werkzaam binnen en buiten de joodse gemeenschap.jure schreef:Mijn uitermate groot respect voor Uw kennis Talisman. Verbluffend ( nog niet overbluffend).
Maar door dit alles stel ik mij de vraag waarom de Bijbel, neme we aan zo'n 70 -80 jaar AD vervalst werd.
Wat is de zin van zo veel verpreid liggende schrifturen? Als men manupulatie als argument geeft kan dit haast niet. Daarvoor zijn de geschriften te weinig gestructureerd.
Propaganda voor wie en door wie?.
Dit Talisman is een ernstige overweging en geen aanval op Uw , haast monnikenwerk.
Waarom?
Vriendelijke groet
jure
- Zelfs de evangelies laten een totaal verschillend gedachtengoed zien. Marcus bv., is totaal verschillend van Johannes. Waarom ? omdat er reeds binnen het joodse gedachtengoed grote verschillen waren. Men kenden geen dogma's, enkel een grondwettelijk geloof. Lukas, een griek, had buiten zijn evangelie ook nog eens als ghostwriter van Paulus, Handelingen ( zeker deels ) geschreven.
- Dan moeten we de tijd en plaats bekijken: net na een der grootste opstanden die het Romeinse rijk te verduren kreeg moesten deze evangelies verhalen over een man die daar aanvankelijk de oorzaak van was. Ze konden gewoon niet openlijk de waarheid schrijven en anderzijds begrepen ze maar amper hoe het nu eigenlijk zat met die beweging.
- Dan hebben we nog eens Paulus die een heel ander verhaal kwam vertellen dan het historische. Om dit uit de doeken te doen heb ik minstens honderd blz. nodig. Ik wil er nu enkel over zeggen dat zijn versie vergeven zat met Helleense invloeden en ook voor dit publiek geschreven. Handelingen heeft daardoor ook niks gemeen met de Jezusbeweging. De apostelen hebben hem na een tweede vrzoeningspoging ( 1ste verzoening : esseense retraite ) hem uit het land gezet. Pauleke is nooit door Rome terechtgesteld, maar heeft zichzelf uit zijn eigen script geschreven.
Nog geen driehonderd jaar later was van De WEG geen spoor meer te bekennen. We hebben een mozaïekvloer opgegraven, waarvan meer dan de helft van de afbeelding in stukjes tussen het zand zit. Er is nog veel puzzelwerk te doen. Maar wàt men heeft is reeds genoeg om zich een beeld te vormen van de voostelling.
-
"Geef onze messias, onze koning terug"talisman schreef:En kan je dan voorstellen Reini, dat men hier nog durft te posten dat de genocide in '70 de joden hun eigen schuld was omdat ze niet naar Jezus zouden hebben geluisterd! Wat een wraakroepende bewering! Ze riepen toch duidelijk : ' Bar-a-bas' vrij ?Reini schreef:Taisman schreef:
(luister naar mijn woorden , maar zie niet naar mijn daden )( kan ik me indenken
). Bar-a-bas betekend letterlijk : Zoon-van-de-vader. Welke zoon van welke vader ?? Hoeveel keer lezen we niet " De Mensenzoon " of " De zoon van de Vader"? ( niet te verwarren met God de zoon, gezien dit zuivere blasfemie betekend voor de joden en genoeg om te worden gestenigd ). "Zoon van de vader" en " Mensenzoon" ( de mens= de uitverkorende jood ) was de titel van de koning der joden. Maw. ze riepen in koor: Geef onze messias, onze koning terug.
Wat een verzinsel nu weer
Dat is een theorie, onder meer geopperd door Hyam Maccoby die veronderstelt dat een joodse menigte voor het paleis van Pilatus om de vrijlating van Jezus zou hebben geroepen. Jezus werd dan aangesproken met Bar-Abbá (Aramees), wat betekend 'zoon van de vader' .
Een laatste theorie - uit het boek Holy Blood - Holy Grail - stelt nog beter : 'Jezus Barabbas' zou in feite de zoon van Jezus Christus en Maria Magdalena zijn......
AUB. zeg ! Men moge zich de vraag stellen, tot welk nut en wie er baat bij heeft om bijna 2000 jaar na de feiten de oude geschriften volledig op zijn kop te zetten ? Als ik u zo lees talisman, blijft er NIETS maar dan ook NIETS meer over van het N.T. Jij verliest uit het oog de talrijke archeologische vondsten, plaatsen, namen, enz... die overeenstemmen met de bijbel. Hoe knoop je dat dan aan elkaar ?
Academici verklaarden dat er geen bewijs was voor de lokaties of namen zoals die in de geschriften van Lucas werden genoemd, en verwierpen zijn complete verslag. Geleerden beweerden dat het hele Boek Handelingen onbetrouwbaar was.
Raad eens ?
In totaal noemt Lucas tweeëndertig landen, vierenvijftig steden en negen eilanden zonder een enkele fout. En ja, Lukas was geen ooggetuige, maar hij schreef dan ook : "ik ben van meet af aan alle dingen nauwkeurig nagegaan..... " De bewijzen liegen er niet om.
Wat wil je nog meer ?
Zijn die vondsten dan niet belangrijk en alles-zeggend over de accuraatheid van de bijbel ?
Gebruik eens je oren en ogen man voor zinnige feiten
-
Gast
bluevelvet schreef:"Geef onze messias, onze koning terug"talisman schreef:En kan je dan voorstellen Reini, dat men hier nog durft te posten dat de genocide in '70 de joden hun eigen schuld was omdat ze niet naar Jezus zouden hebben geluisterd! Wat een wraakroepende bewering! Ze riepen toch duidelijk : ' Bar-a-bas' vrij ?Reini schreef:Taisman schreef:
(luister naar mijn woorden , maar zie niet naar mijn daden )( kan ik me indenken
). Bar-a-bas betekend letterlijk : Zoon-van-de-vader. Welke zoon van welke vader ?? Hoeveel keer lezen we niet " De Mensenzoon " of " De zoon van de Vader"? ( niet te verwarren met God de zoon, gezien dit zuivere blasfemie betekend voor de joden en genoeg om te worden gestenigd ). "Zoon van de vader" en " Mensenzoon" ( de mens= de uitverkorende jood ) was de titel van de koning der joden. Maw. ze riepen in koor: Geef onze messias, onze koning terug.
Wat een verzinsel nu weerJij durft z'n talisman
![]()
Dat is een theorie, onder meer geopperd door Hyam Maccoby die veronderstelt dat een joodse menigte voor het paleis van Pilatus om de vrijlating van Jezus zou hebben geroepen. Jezus werd dan aangesproken met Bar-Abbá (Aramees), wat betekend 'zoon van de vader' .
---------------------------------------------------------------
BV ,
De logica zelf he ? Hij is toch voordien binnegehaald als hun koning. Barabas IS geen naam van een persoon. Lees dan eens voor uit eigen werk he ?
------------------------------------------------------------------
Een laatste theorie - uit het boek Holy Blood - Holy Grail - stelt nog beter : 'Jezus Barabbas' zou in feite de zoon van Jezus Christus en Maria Magdalena zijn......![]()
BV ,
Zou ook kunnen he ? Maar daar heb ik het nu toevallig niet over.
-----------------------------------------------------------------------
AUB. zeg ! Men moge zich de vraag stellen, tot welk nut en wie er baat bij heeft om bijna 2000 jaar na de feiten de oude geschriften volledig op zijn kop te zetten ? Als ik u zo lees talisman, blijft er NIETS maar dan ook NIETS meer over van het N.T.
--------------------------------------------------------------------------------
BV ,
Tja, zeker niet veel van UW bijbel. Dat is duidelijk. Misschien een betere kijk op de feiten ?
----------------------------------------------------------------------------------
Jij verliest uit het oog de talrijke archeologische vondsten, plaatsen, namen, enz... die overeenstemmen met de bijbel. Hoe knoop je dat dan aan elkaar ?
---------------------------------------------------------------------------------
BV ,
Ik verlies HELEMAAL de archeologische vondsten en plaatsen niet uit het oog. Dàt is precies wat de 'gelovigen' WEL doen. Of er gewoon een eigen verhaaltje rond spinnen.
-------------------------------------------------------------------------------
Academici verklaarden dat er geen bewijs was voor de lokaties of namen zoals die in de geschriften van Lucas werden genoemd, en verwierpen zijn complete verslag.
-----------------------------------------------------------------------------
BV ,
Academici ? Wélke academici hebt u in het visier, BV ?
---------------------------------------------------------------------------------
Geleerden beweerden dat het hele Boek Handelingen onbetrouwbaar was.
------------------------------------------------------------------------------------
BV ,
Op welke punten 'onbetrouwbaar' dan wel ? Op de artefacts of sites ?? Of op de inhoud.
---------------------------------------------------------------------------
Raad eens ?
In totaal noemt Lucas tweeëndertig landen, vierenvijftig steden en negen eilanden zonder een enkele fout. En ja, Lukas was geen ooggetuige, maar hij schreef dan ook : "ik ben van meet af aan alle dingen nauwkeurig nagegaan..... " De bewijzen liegen er niet om.
BV ,
Ja, blijkbaar liegt u erom he ? Wie schreef er maar pas dat alle evangelisten ooggetuigen of apostelen waren ? Ik niet. U misschien ?
-------------------------------------------------------
Wat wil je nog meer ?
------------------------------------------------------
BV ,
Wat dachtt u van de waarheid ? Te moeilijk om te vatten ?
----------------------------------------------------------
Zijn die vondsten dan niet belangrijk en alles-zeggend over de accuraatheid van de bijbel
?
BV ,
Weer eens, over welke vondsten hebt u het hier ? De Nag Hammadi, de Qumran rollen, het Boek van de Geboden ( 2de eeuw )? of nog andere ?
--------------------------------------------------------------------
BV ,
Hou je hoofd eens wat schuin, misschien loopt er dan nog water uit.
------------------------------------------------------------
-
Gast
Wat ik reeds maanden geleden gepost heb wordt op dit ogenblik uitgezonden op DISCOVERY WORLD: De stamboom van Toetanchamon en zijn relatie tot Yoeya ( Jozef van Egypte ) en zijn vader Achnaton ( Mozes )
http://heritage-key.com/blogs/ann/king- ... #slideshow
http://heritage-key.com/blogs/ann/king- ... #slideshow
-
Gast
OK, dan kan ik hieruit besluiten, gezien een weerwoord uitblijft, dat BV me volmondig bijtreedt.talisman schreef:bluevelvet schreef:"Geef onze messias, onze koning terug"talisman schreef:En kan je dan voorstellen Reini, dat men hier nog durft te posten dat de genocide in '70 de joden hun eigen schuld was omdat ze niet naar Jezus zouden hebben geluisterd! Wat een wraakroepende bewering! Ze riepen toch duidelijk : ' Bar-a-bas' vrij ?Reini schreef:Taisman schreef:
Wat een verzinsel nu weerJij durft z'n talisman
![]()
BV ,
De logica zelf he ? Hij is toch voordien binnegehaald als hun koning. Barabas IS geen naam van een persoon. Lees dan eens voor uit eigen werk he ?
Een laatste theorie - uit het boek Holy Blood - Holy Grail - stelt nog beter : 'Jezus Barabbas' zou in feite de zoon van Jezus Christus en Maria Magdalena zijn......![]()
BV ,
Zou ook kunnen he ? Maar daar heb ik het nu toevallig niet over.
-----------------------------------------------------------------------
AUB. zeg ! Men moge zich de vraag stellen, tot welk nut en wie er baat bij heeft om bijna 2000 jaar na de feiten de oude geschriften volledig op zijn kop te zetten ? Als ik u zo lees talisman, blijft er NIETS maar dan ook NIETS meer over van het N.T.
--------------------------------------------------------------------------------
BV ,
Tja, zeker niet veel van UW bijbel. Dat is duidelijk. Misschien een betere kijk op de feiten ?
----------------------------------------------------------------------------------
Jij verliest uit het oog de talrijke archeologische vondsten, plaatsen, namen, enz... die overeenstemmen met de bijbel. Hoe knoop je dat dan aan elkaar ?
BV ,
Ik verlies HELEMAAL de archeologische vondsten en plaatsen niet uit het oog. Dàt is precies wat de 'gelovigen' WEL doen. Of er gewoon een eigen verhaaltje rond spinnen.
Academici verklaarden dat er geen bewijs was voor de lokaties of namen zoals die in de geschriften van Lucas werden genoemd, en verwierpen zijn complete verslag.
-----------------------------------------------------------------------------
BV ,
Academici ? Wélke academici hebt u in het visier, BV ?
Geleerden beweerden dat het hele Boek Handelingen onbetrouwbaar was.
------------------------------------------------------------------------------------
BV ,
Op welke punten 'onbetrouwbaar' dan wel ? Op de artefacts of sites ?? Of op de inhoud.
---------------------------------------------------------------------------
Raad eens ?
BV ,
Ja, blijkbaar liegt u erom he ? Wie schreef er maar pas dat alle evangelisten ooggetuigen of apostelen waren ? Ik niet. U misschien ?
-------------------------------------------------------
Wat wil je nog meer ?
------------------------------------------------------
BV ,
Wat dachtt u van de waarheid ? Te moeilijk om te vatten ?
Zijn die vondsten dan niet belangrijk en alles-zeggend over de accuraatheid van de bijbel
?
BV ,
Weer eens, over welke vondsten hebt u het hier ? De Nag Hammadi, de Qumran rollen, het Boek van de Geboden ( 2de eeuw )? of nog andere ?
--------------------------------------------------------------------
BV ,
Hou je hoofd eens wat schuin, misschien loopt er dan nog water uit.
------------------------------------------------------------
-
Gast
Hoe kun je dat nu weten of je met mijn zienswijze niet akkoord bent ? Te onduidelijk om op te antwoorden, zeg je zelf! Zal ik je wat zeggen: Je weet er niet de ballen van en hebt hier geen antwoord op.bluevelvet schreef:talisman, het weze nog eens gezegd : op onduidelijke postings geen reaktie van mijnentwege.
Of ik al dan niet akkoord ga met je zienswijze zal je op die manier niet te weten komen.
-
werewoef - Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53
Ik was er natuurlijk niet bij op het proces van O.L. Heer , give or take 2000 jaren leen , maar ik dacht toch te weten dat er op dit proces twee persoenen waren namelijk Ons Heer en Barrabas , een opstandsleider en moordenaar van meerdere romeinse soldaten .
Als ik nu denk te lezen dat ene barrabas en Jesis één en dezelfde Persoon waren, hoor ik het toch in Rome en andere plaatsen donderen, hoor .
Aan Jure erg blij om je tussenkomsten weer te mogen lezen en by the way, effe hier off topic, je eigen versie van je Akte van Geloof vond ik grandioos .
MVG--- Werewoef
Als ik nu denk te lezen dat ene barrabas en Jesis één en dezelfde Persoon waren, hoor ik het toch in Rome en andere plaatsen donderen, hoor .
Aan Jure erg blij om je tussenkomsten weer te mogen lezen en by the way, effe hier off topic, je eigen versie van je Akte van Geloof vond ik grandioos .
MVG--- Werewoef
AMEN en AUM
-
ABRAHAM en de stad UR
Ur wordt in het Oude Testament vier keer genoemd en is gelegen in het hedendaagse Irak. De restanten van Ur worden tegenwoordig "Tell el-Mukayyar" genoemd. Opgravingen aldaar hebben veel informatie opgeleverd over de heidense cultuur in de tijd van Abraham. Genesis verhaalt hoe Abraham's vader Terach zijn familie naar Haran verhuisde, nu een oude stad in Turkije. In datzelfde gebied in Turkije worden eveneens dorpen aangetroffen die nog steeds de namen dragen van Abraham's grootvader en overgrootvader, Nachor en Serug (Genesis 11:22).
Ur en Haran zijn uit die tijd juist bekend waarin de maangod Sin werd vereerd.
Vele eeuwen later (zie Handelingen 7) is Stefanus aan het woord en heeft hij het over Abraham toen hij voor het Sanhedrin gebracht werd :
'God is verschenen aan onze vader Abraham, toen hij nog in Mesopotamië was, voordat hij in Haran ging wonen'.....
Ziehier weer de samenhang met het O.T.
Ur wordt in het Oude Testament vier keer genoemd en is gelegen in het hedendaagse Irak. De restanten van Ur worden tegenwoordig "Tell el-Mukayyar" genoemd. Opgravingen aldaar hebben veel informatie opgeleverd over de heidense cultuur in de tijd van Abraham. Genesis verhaalt hoe Abraham's vader Terach zijn familie naar Haran verhuisde, nu een oude stad in Turkije. In datzelfde gebied in Turkije worden eveneens dorpen aangetroffen die nog steeds de namen dragen van Abraham's grootvader en overgrootvader, Nachor en Serug (Genesis 11:22).
Ur en Haran zijn uit die tijd juist bekend waarin de maangod Sin werd vereerd.
Vele eeuwen later (zie Handelingen 7) is Stefanus aan het woord en heeft hij het over Abraham toen hij voor het Sanhedrin gebracht werd :
'God is verschenen aan onze vader Abraham, toen hij nog in Mesopotamië was, voordat hij in Haran ging wonen'.....
Ziehier weer de samenhang met het O.T.
-
Reini - Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Blue Velvet , het vervelende is , dat jij je mosterd altijd blijft halen uit hetzelfde boekje .
Daar staan waarheden in , doorspekt met verhaaltjes om de mens te overtuigen in god te geloven .
Op die manier ga je de echte geschiedenis , voor zover nog na te gaan , onder de mat vegen .
Je kan dat vergelijken met een aardrijkskundeles tegenover het bos van roodkapje .
Moet jij eens raden wie over het bos van roodkapje vertelt ....
Daar staan waarheden in , doorspekt met verhaaltjes om de mens te overtuigen in god te geloven .
Op die manier ga je de echte geschiedenis , voor zover nog na te gaan , onder de mat vegen .
Je kan dat vergelijken met een aardrijkskundeles tegenover het bos van roodkapje .
-
Gast
En dan zou ik wel eens willen weten welke nationaliteit en tot welke etnische groep die Abraham wel behoorde.Reini schreef:Blue Velvet , het vervelende is , dat jij je mosterd altijd blijft halen uit hetzelfde boekje .
-
BELANGRIJKE STEDEN VAN HET OUDE ISRAEL
Sichem speelt een belangrijke rol in het O.T. en was een belangrijke stad in de tiende eeuw v. Chr., na de splitsing van het Koninkrijk in een Noordelijk en Zuidelijk Koninkrijk (I Kon. 12:25). Opgravingen hebben enorme muren en een systeem van versterkte poorten blootgelegd, waaronder de tempel van Baäl-Bérith (Rechters 9: 4, 46) waar de mensen van Sichem hun toevlucht zochten tijdens de aanval van Abimelech.
De stad wordt bij naam genoemd in diverse boeken van het O.T en is een belangrijke bron ter bevestiging van het bijbelse verslag : nl. in Genesis, Jozua, Rechters, 1 Koningen, I & II Kronieken, Psalmen, Jeremia en Hosea.
Sichem is ook de stad waar Jozef werd begraven nadat zijn lichaam was opgegraven en vanuit Egypte werd overgeplaatst (Jozua 24:32).
In Johannes 4:6 wordt verwezen naar de 'Jakobsbron' waar Jezus met de Samaritaanse vrouw een ontmoeting had. (Jacob vestigde zich te Sichem, na het verlaten van zijn schoonvader Laban, Gen. 33:18)
De stad wordt wordt nog vermeld op een Egyptische stéle en in de geschriften van Jozefus.
Sichem speelt een belangrijke rol in het O.T. en was een belangrijke stad in de tiende eeuw v. Chr., na de splitsing van het Koninkrijk in een Noordelijk en Zuidelijk Koninkrijk (I Kon. 12:25). Opgravingen hebben enorme muren en een systeem van versterkte poorten blootgelegd, waaronder de tempel van Baäl-Bérith (Rechters 9: 4, 46) waar de mensen van Sichem hun toevlucht zochten tijdens de aanval van Abimelech.
De stad wordt bij naam genoemd in diverse boeken van het O.T en is een belangrijke bron ter bevestiging van het bijbelse verslag : nl. in Genesis, Jozua, Rechters, 1 Koningen, I & II Kronieken, Psalmen, Jeremia en Hosea.
Sichem is ook de stad waar Jozef werd begraven nadat zijn lichaam was opgegraven en vanuit Egypte werd overgeplaatst (Jozua 24:32).
In Johannes 4:6 wordt verwezen naar de 'Jakobsbron' waar Jezus met de Samaritaanse vrouw een ontmoeting had. (Jacob vestigde zich te Sichem, na het verlaten van zijn schoonvader Laban, Gen. 33:18)
De stad wordt wordt nog vermeld op een Egyptische stéle en in de geschriften van Jozefus.