Godsdienstarcheologie - (Deel 3 van Talisman)
-
Clausewitz - Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:22
Martien:
Je prachtig cartesiaans betoog over de zondvloed is 'irréfutable', anders gezegd onweerlegbaar maar bij BV heeft dat nog altijd geen effect.Wil zet ze al jaren schaakmat Dan verdwijnt ze voor een tijdje maar komt terug met dezelfde 'balivernes' die ze gaat halen op ID-en creasites.Er is geen logische verklaring voor zo een obstinatie.Je hebt de pech dat ik met cijfertjes om kan gaan.
Wie bewaakt de bewakers.
-
Gast
Tenzij volgehouden koppigheid in eigen gelijk met vooral gesloten deuren en ramen?Clausewitz schreef:Martien:Je prachtig cartesiaans betoog over de zondvloed is 'irréfutable', anders gezegd onweerlegbaar maar bij BV heeft dat nog altijd geen effect.Wil zet ze al jaren schaakmat Dan verdwijnt ze voor een tijdje maar komt terug met dezelfde 'balivernes' die ze gaat halen op ID-en creasites.Er is geen logische verklaring voor zo een obstinatie.Je hebt de pech dat ik met cijfertjes om kan gaan.
-
Gast
En te bedenken dat de Kerk maar pas in 1994 ( negentienhonderd negenenveertig!) het gelijk van Galileo heeft toegegeven. Mannekes, we hebben hier nog werk op het sennet.Reini schreef:martien55 schreef:Kortom, de zon draait om de aarde.
Just , ik zie 't alle dagen .![]()
-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Verhalen over de Zondvloed !
-------------------------------------
In het verhaal van Deucalion en Pyrrha, volgens de vijfde-eeuwse schrijver Hellanicus landde de ark van Deucalion bij de berg Otfrys in Thessalië. Volgens Apollodorus en Ovidius bij de Parnassus, en volgens een latere Romeinse schrijver zelfs op de Etna. Na de spraakverwarring van Babel 'verstrooiden' de mensen zich en namen het verhaal van de vloed mede. Dat zou de oorzaak zijn dat later de namen aan de plaatselijke goden en plaatselijke berg aangepast werden.
Maar de grote lijnen van het verhaal komen over het algemeen redelijk overeen :
"De mensen waren zodanig verwilderd en zo gewend geraakt aan misdaad en kwaad dat Zeus vond dat er geen hoop meer was en besloot hen te vernietigen..... Daarom besloot hij de aarde te vernietigen met een enorme zondvloed..... Deucalion, zoon van Prometheus en getrouwd met Pyrrha, dochter van Epimetheus en Pandora werd door Prometheus aangeraden een schip te bouwen en overleefden het omdat ze als enigen vroom geleefd hadden....
De schrijver LUCIANUS, Griekstalige schrijver in het Romeinse rijk, (120-180) vertelt dat
de aarde voor de zondvloed bevolkt werd door een ander soort mensen, die bekend stonden om hun slechtheid en wetteloosheid. DEUCALION was een van hen, maar hij was anders dan alle anderen. Omdat hij zo verstandig en trouw was ten opzichte van de Goden werd hij gespaard toen besloten werd de mensheid weg te vagen. Deucalion ging aan boord van de ark samen met zijn vrouw en kinderen en toen hij aan boord was gegaan kwamen varkens, paarden, leeuwen, slangen en alle andere landdieren op het schip, in paren. Ze deden elkaar geen kwaad want met de hulp van God waren ze heel vriendelijk tegen elkaar en ze bleven op de ark totdat het water gezakt was..... .
Bron : Wiki / Griekse zondvloedverhalen.
wordt vervolgd !
-------------------------------------
In het verhaal van Deucalion en Pyrrha, volgens de vijfde-eeuwse schrijver Hellanicus landde de ark van Deucalion bij de berg Otfrys in Thessalië. Volgens Apollodorus en Ovidius bij de Parnassus, en volgens een latere Romeinse schrijver zelfs op de Etna. Na de spraakverwarring van Babel 'verstrooiden' de mensen zich en namen het verhaal van de vloed mede. Dat zou de oorzaak zijn dat later de namen aan de plaatselijke goden en plaatselijke berg aangepast werden.
Maar de grote lijnen van het verhaal komen over het algemeen redelijk overeen :
"De mensen waren zodanig verwilderd en zo gewend geraakt aan misdaad en kwaad dat Zeus vond dat er geen hoop meer was en besloot hen te vernietigen..... Daarom besloot hij de aarde te vernietigen met een enorme zondvloed..... Deucalion, zoon van Prometheus en getrouwd met Pyrrha, dochter van Epimetheus en Pandora werd door Prometheus aangeraden een schip te bouwen en overleefden het omdat ze als enigen vroom geleefd hadden....
De schrijver LUCIANUS, Griekstalige schrijver in het Romeinse rijk, (120-180) vertelt dat
de aarde voor de zondvloed bevolkt werd door een ander soort mensen, die bekend stonden om hun slechtheid en wetteloosheid. DEUCALION was een van hen, maar hij was anders dan alle anderen. Omdat hij zo verstandig en trouw was ten opzichte van de Goden werd hij gespaard toen besloten werd de mensheid weg te vagen. Deucalion ging aan boord van de ark samen met zijn vrouw en kinderen en toen hij aan boord was gegaan kwamen varkens, paarden, leeuwen, slangen en alle andere landdieren op het schip, in paren. Ze deden elkaar geen kwaad want met de hulp van God waren ze heel vriendelijk tegen elkaar en ze bleven op de ark totdat het water gezakt was..... .
Bron : Wiki / Griekse zondvloedverhalen.
wordt vervolgd !
-
Vervolg Zondvloedverhalen.
In Apamea Cibotos in Phrygië ( landstreek in het westelijk deel van Centraal-Klein-Azië) zijn aanwijzingen voor het zondvloedverhaal te vinden. De naam Cibotos betekent Ark en op een muur in het dorp staat de ark afgebeeld met twee passagiers erin en buiten de ark nog twee, een man en een vrouw. Op de top van de mast staan twee vogels, waarvan men zegt dat de ene een raaf is en de andere een duif met een olijftak. Ook staat er naast de ark NOE, het Griekse equivalent van Noach.
Een bewijs dat de mensen in Apamea Cibotos in de DERDE
eeuw na Christus op de hoogte waren van het Hebreeuwse zondvloedverhaal.
Een anekdote : Toen er onlusten uitbraken in Phrygië wilden de Phrygiers de rust herstellen en vroegen het orakel wie als koning moest gekroond worden. Ze moesten de eerste man kiezen gezeten op een wagen die op weg naar de tempel was. Het was een arme boerenzoon, Gordias die koning werd. Zijn wagen bond hij vast aan een zuil met een fikse knoop, de Gordiaanse knoop die niemand kon ontwarren. Het orakel sprak : wie er in slaagt de knoop te ontwarren, wordt heerser over Azië. Alexander de Grote deed verwoede pogingen, maar kreeg de knoop niet los. Het gelach en gegniffel nam toe bij de Phrygiers. Toen richtte Alexander zich tot de menigte en riep dat het orakel niets gezegd had over de manier van losmaken. Alexander heft zijn zwaard en in één klap hakt hij de knoop door..... Alexander verovert Azië tot het noorden van Indië.
Sindsdien staat deze Gordiaanse knoop voor een dilemma, in een moeilijke kwestie waarbij je
'de knoop moet doorhakken'.
In elke legende berust een grond van waarheid !
In Apamea Cibotos in Phrygië ( landstreek in het westelijk deel van Centraal-Klein-Azië) zijn aanwijzingen voor het zondvloedverhaal te vinden. De naam Cibotos betekent Ark en op een muur in het dorp staat de ark afgebeeld met twee passagiers erin en buiten de ark nog twee, een man en een vrouw. Op de top van de mast staan twee vogels, waarvan men zegt dat de ene een raaf is en de andere een duif met een olijftak. Ook staat er naast de ark NOE, het Griekse equivalent van Noach.
Een bewijs dat de mensen in Apamea Cibotos in de DERDE
eeuw na Christus op de hoogte waren van het Hebreeuwse zondvloedverhaal.
Een anekdote : Toen er onlusten uitbraken in Phrygië wilden de Phrygiers de rust herstellen en vroegen het orakel wie als koning moest gekroond worden. Ze moesten de eerste man kiezen gezeten op een wagen die op weg naar de tempel was. Het was een arme boerenzoon, Gordias die koning werd. Zijn wagen bond hij vast aan een zuil met een fikse knoop, de Gordiaanse knoop die niemand kon ontwarren. Het orakel sprak : wie er in slaagt de knoop te ontwarren, wordt heerser over Azië. Alexander de Grote deed verwoede pogingen, maar kreeg de knoop niet los. Het gelach en gegniffel nam toe bij de Phrygiers. Toen richtte Alexander zich tot de menigte en riep dat het orakel niets gezegd had over de manier van losmaken. Alexander heft zijn zwaard en in één klap hakt hij de knoop door..... Alexander verovert Azië tot het noorden van Indië.
Sindsdien staat deze Gordiaanse knoop voor een dilemma, in een moeilijke kwestie waarbij je
'de knoop moet doorhakken'.
In elke legende berust een grond van waarheid !
-
Clausewitz - Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:22
Inderdaad Woityla, de Poolse paus, die 500 heiligen bijmaakte, verklaarde na 400 jaar nadenken dat Galileo gelijk had maar de eigenlijke veroordeling door de toenmalige Inquisitie werd niet te niet gedaan.talisman schreef:En te bedenken dat de Kerk maar pas in 1994 ( negentienhonderd vierennegentig!) het gelijk van Galileo heeft toegegeven. Mannekes, we hebben hier nog werk op het sennet.Reini schreef:Just , ik zie 't alle dagen .martien55 schreef:Kortom, de zon draait om de aarde.![]()
Wie bewaakt de bewakers.
-
Gast
Ja maar Clausewitz, als ze hier op sennet ook 400 jaar nodig hebben om inzicht te krijgen ga ik ondertussen een terraske doen zulle.Clausewitz schreef:Inderdaad Woityla, de Poolse paus, die 500 heiligen bijmaakte, verklaarde na 400 jaar nadenken dat Galileo gelijk had maar de eigenlijke veroordeling door de toenmalige Inquisitie werd niet te niet gedaan.talisman schreef:En te bedenken dat de Kerk maar pas in 1994 ( negentienhonderd vierennegentig!) het gelijk van Galileo heeft toegegeven. Mannekes, we hebben hier nog werk op het sennet.Reini schreef:Just , ik zie 't alle dagen .martien55 schreef:Kortom, de zon draait om de aarde.![]()
-
Hallooooooooooooo, martien55, talisman en armandine, zingen jullie nu in koor 'liever niet lezen'
Wat nu zeg, het topic is toch niet exclusief om dingen te lezen die jullie oren strelen ? Als jullie het altijd eens zijn met mekaar, waarom nog discuteren nietwaar, en dan vooral de vraag met wie ?
"Discussie" tja, of beter gezegd als jullie argumenten genoeg hebben om te kunnen weerleggen. Maar in dit geval is het nogal moeilijk om de ogen te sluiten, en dan staat men soms wel eens met de mond vol tanden, helaas !
En dan maar gezamenlijk 'mompelen' van liever niet lezen...... kan ik best aannemen, het zou hen eens de ogen moeten openen en de één wil precies niet onderdoen voor de ander. Is jullie leuze geworden : 'SAMEN zijn wij sterk' ?
Of het zal helpen is dan weer wat anders !
Psssssssssssssssssssst, martien, talisman en armandine, ik hoef niet gelezen te worden, dan krijg ik alvast geen sneer terug, lees jullie maar van mekaar. Veel leesgenot.
Enne martien, nee ik ga ze niet alle 300 weergeven, talisman zette de toon, en ik vond dat zijn verhaal niet zo veel gelijkenissen vertoonde met het zondvloedverhaal uit Genesis, vandaar. Stoort het jou dat er zovelen zijn en heb je er problemen mee ?
Wat nu zeg, het topic is toch niet exclusief om dingen te lezen die jullie oren strelen ? Als jullie het altijd eens zijn met mekaar, waarom nog discuteren nietwaar, en dan vooral de vraag met wie ?
"Discussie" tja, of beter gezegd als jullie argumenten genoeg hebben om te kunnen weerleggen. Maar in dit geval is het nogal moeilijk om de ogen te sluiten, en dan staat men soms wel eens met de mond vol tanden, helaas !
En dan maar gezamenlijk 'mompelen' van liever niet lezen...... kan ik best aannemen, het zou hen eens de ogen moeten openen en de één wil precies niet onderdoen voor de ander. Is jullie leuze geworden : 'SAMEN zijn wij sterk' ?
Psssssssssssssssssssst, martien, talisman en armandine, ik hoef niet gelezen te worden, dan krijg ik alvast geen sneer terug, lees jullie maar van mekaar. Veel leesgenot.
Enne martien, nee ik ga ze niet alle 300 weergeven, talisman zette de toon, en ik vond dat zijn verhaal niet zo veel gelijkenissen vertoonde met het zondvloedverhaal uit Genesis, vandaar. Stoort het jou dat er zovelen zijn en heb je er problemen mee ?
-
Gast
bluevelvet schreef:Psssssssssssssssssssst, martien, talisman en armandine, ik hoef niet gelezen te worden,
Neen natuurlijk niet. Gelovigen hebben gewoon een podium nodig om hun geloof te belijden en te verkondigen. De ene doet dat met gedichtjes en liedjes. De andere met prentjes en gebeden en bijbelteksten. En nog een ander doet dat met 300 zondvloedverhalen die zouden bewijzen dat het volgens jou Hebreeuwse zondvloedverhaal klopt. Meer niet.
Bedoel je misschien dat je de gelijkenissen niet kunt/wilt zien? Is ook een beetje normaal hoor. De Bijbel foebelde zo nogal een beetje met de overleveringen, zodat het in hun plaatje paste. Vandaar....dus ik begrijp jeen ik vond dat zijn verhaal niet zo veel gelijkenissen vertoonde met het zondvloedverhaal uit Genesis, vandaar.
En wat mezelf betreft heb ik nog nooit een oproep gedaan om iets niet te lezen. En ik denk ook Talisman en Martien niet. Die oproep komt steeds vanuit de gelovigenhoek. Bizar he of ook nog niet opgemerkt? Vinden jullie zulke pottenkijkers misschien een beetje vervelend ?Niet treuren hoor, we doen dat uit liefde voor onze medemensen.
-
martien55 - Lid geworden op: 21 feb 2009, 23:28
OOOOOOOOOOKKKKKKKKKKKKKKK HHHHHHHHHAAAAAAAALLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLOOOOOOOOOOOOO!bluevelvet schreef:Hallooooooooooooo, martien55, talisman en armandine,
????zingen jullie nu in koor
Wij zingen niet hoor. Last van geluidsspiegelingen?
EHHH..... Nee, "liever niet posten"...'liever niet lezen'![]()
Gaan we bitchen?Wat nu zeg,
Wie zegt dat dan? Dacht je dat dan?het topic is toch niet exclusief om dingen te lezen die jullie oren strelen ?
Met onze lieve heer.Als jullie het altijd eens zijn met mekaar, waarom nog discuteren nietwaar, en dan vooral de vraag met wie ?
Dat laatste is altijd een waarschuwing dat de steller een formulering gaat kiezen die een parafrase is van het vorige, maar dan in ZIJN of HAAR straatje."Discussie" tja, of beter gezegd
Die heb ik. Die had ik. Altijd al gehad. Maar er komt NOOIT een antwoord op die argumenten, alleen het steeds maar weer herhalen van de eigen mantra.als jullie argumenten genoeg hebben om te kunnen weerleggen.
BUULSH**!!Maar in dit geval is het nogal moeilijk om de ogen te sluiten,
Onzin.
Kletskoek.
Fabeltjeskrant.
Geklets in de ruimte.
Ik stelde dat:
1. De omtrek van de aarde niet kan toenemen.
2. Er niet voldoende energie is om in 6000 jaar de huidige bergen en diepzeetroggen te laten ontstaan.
3. Er niet voldoende energie is om alle sediment te laten ontstaan.
4. De oude volkslegenden veel meer onderwerpen gemeenschappelijk hebben dan alleen natuurgeweld, maar dat we weten dat DIE topics onjuist zijn, dus waarom zou dat een argument zijn voor een zondvloed.
5. Je voor een geloofwaardige zondvloedonderbouwing je toch moet aantonen dat de verhalen OP HETZELFDE moment ontstaan zijn.
6. MET het verzuipen van de hele wereldbevolking OOK de legenden verzopen zijn.
7. In 6000 jaar NIET de nu bekende mensenrassen kunnen ontstaan.
Ga je mond spoelen en vertel niet van dit soort achterlijke leugens. Zie boven.en dan staat men soms wel eens met de mond vol tanden, helaas !
Wordt er hier gemompeld?En dan maar gezamenlijk 'mompelen' van liever niet lezen.....
De enige die mompelt bijn JIJ, BV. Je mompelt iets achter je hand over verdelgen, kaf en koren en als ik je recht aankijk roep je snel "dat zei ik niet". Laf.
Je kent de waarheid. Doe ken je al jarenlang. Je weet PRECIES hoe het zit. En toch schouw je niet in je boezem, laat je de voortdurende roep van Hem achter je, sluit je de oren en bent horende doof en ziende blind.kan ik best aannemen, het zou hen eens de ogen moeten openen
Natuurlijk. T is een complot. Achterlijke nonsens.en de één wil precies niet onderdoen voor de ander.
Wat nou?????????????????????Is jullie leuze geworden : 'SAMEN zijn wij sterk' ? Of het zal helpen is dan weer wat anders !
Ben je bang dat je verliest?
Geeft niet BV, je hebt allang verloren. Je erkent alleen je Heer en Meester nog niet. Maar t zijn de laatste sputteringen.
WAAROM dan in VREDESNAAM hier posten? Ga dan wat anders doen.Psssssssssssssssssssst, martien, talisman en armandine, ik hoef niet gelezen te worden,
Dank.dan krijg ik alvast geen sneer terug, lees jullie maar van mekaar. Veel leesgenot.
Ik amuseer me met je posts UITSTEKEND. Ik zou t voor geen goud willen missen.
Heb je nog niet een bijbelcitaat voor me? Of een wijze levensles? Of een goede raad over hoe met mijn leven om te gaan?
Zoiets van "je begrijpt toch wel dat God meer houdt van zn eigen kindertjes dan van jullie"? Zoiets?
Niet?Enne martien, nee ik ga ze niet alle 300 weergeven,
Mooi. Zinloze actie. dan zou ik t hier ook gewoon bij laten.
Tabee.
????talisman zette de toon, en ik vond dat zijn verhaal niet zo veel gelijkenissen vertoonde met het zondvloedverhaal uit Genesis,
Staat er een zondvloedverhaal in Genesis? Een verhaal over een wereldwijde overstroming? He, dat is nieuws.
Laat dat nou als twee druppels water lijken op die twee oudere verhalen, met zelfs de getallen overgenomen. Deels van t 1 en deels van t ander.
Maar dat wist je allang.
De toon werd gezet toen je massamoord ging verdedigen.
En de termen "verdelgen", "kaf" en "koren" gebruikte, en "kindertjes van God".
De zoveelste creatruuk. Niet de inhoud behandelen maar proberen een emotionele reactie los te peuteren.vandaar. Stoort het jou dat er zovelen zijn
Nee, punt 1 het zijn er niet "zovelen" en ten tweede is er geen argument. Zie boven.
Ik heb problemen met je narcistische, autistische, arrogante en volstrekt egocentrische houding.en heb je er problemen mee ?
Evolution is a fact of life. Deal with it.
-
Nog een paar overleveringen van de zondvloed :
Uit CHINA : Dit verhaal vermeld dat Fuhi, zijn vrouw, drie zonen en drie dochters de grote vloed ontsnapten. Hij en zijn familie waren de enige overlevenden op aarde. Na de grote vloed is uit hen de gehele aarde bevolkt.
Uit HAWAIÏ : Lang na de dood van Kuniuhonna, de eerste mens, werd de wereld een boze en verschrikkelijke plaats om te leven. Er was één goede man overgebleven; zijn naam was Nu-u. Hij maakte een grote kano met daarop een huis en vulde die met dieren. De wateren kwamen over de gehele aarde en doodden alle mensen. Slechts Nu-u en zijn familie werden gered.
Uit MEXICO : De Toltec indianen van het oude Mexico zeiden, "de eerste wereld duurde 1716 jaar en werd verwoest door een grote vloed die de hoogste bergen bedekte." Slechts één familie met de naam Coxcox overleefde.
Bron: "Dinosaurs by Design" door Duane Gish.
De vergelijkingen met het bijbelse zondvloedverhaal zijn frappant !
Wat moeten we met de opvallende overeenkomsten in al de zondvloedverhalen ?
Het Babylonische zondvloedverhaal behoort tot het Gilgamesj-epos. Er zijn veel overeenkomsten met het Genesis verhaal : de zondvloed was het gevolg van God, als straf voor de slechtheid van de mens en de ramp was voorspeld aan de hoofdpersoon. De held had een schip gebouwd dat met pek was besmeerd, een beperkt aantal mensen en een groot aantal andere levende wezens aan boord werden gered en zij die niet aan boord waren, werden vernietigd.
Is dat een bewijs dat Genesis er later een eigen versie van heeft gemaakt ? Gezien de verschillen is het weinig aannemelijk dat de Hebreeën hun verhalen hebben ontleend aan de Babyloniërs.
Waarschijnlijker is dat beide verhalen een gemeenschappelijke oorsprong hebben.
Elk volk en elke religie bezat de overleveringen in hun oorspronkelijke vorm, maar in de loop der eeuwen zijn er steeds meer aanpassingen en vervormingen gekomen in de verhalen.
Uit CHINA : Dit verhaal vermeld dat Fuhi, zijn vrouw, drie zonen en drie dochters de grote vloed ontsnapten. Hij en zijn familie waren de enige overlevenden op aarde. Na de grote vloed is uit hen de gehele aarde bevolkt.
Uit HAWAIÏ : Lang na de dood van Kuniuhonna, de eerste mens, werd de wereld een boze en verschrikkelijke plaats om te leven. Er was één goede man overgebleven; zijn naam was Nu-u. Hij maakte een grote kano met daarop een huis en vulde die met dieren. De wateren kwamen over de gehele aarde en doodden alle mensen. Slechts Nu-u en zijn familie werden gered.
Uit MEXICO : De Toltec indianen van het oude Mexico zeiden, "de eerste wereld duurde 1716 jaar en werd verwoest door een grote vloed die de hoogste bergen bedekte." Slechts één familie met de naam Coxcox overleefde.
Bron: "Dinosaurs by Design" door Duane Gish.
De vergelijkingen met het bijbelse zondvloedverhaal zijn frappant !
Wat moeten we met de opvallende overeenkomsten in al de zondvloedverhalen ?
Het Babylonische zondvloedverhaal behoort tot het Gilgamesj-epos. Er zijn veel overeenkomsten met het Genesis verhaal : de zondvloed was het gevolg van God, als straf voor de slechtheid van de mens en de ramp was voorspeld aan de hoofdpersoon. De held had een schip gebouwd dat met pek was besmeerd, een beperkt aantal mensen en een groot aantal andere levende wezens aan boord werden gered en zij die niet aan boord waren, werden vernietigd.
Is dat een bewijs dat Genesis er later een eigen versie van heeft gemaakt ? Gezien de verschillen is het weinig aannemelijk dat de Hebreeën hun verhalen hebben ontleend aan de Babyloniërs.
Waarschijnlijker is dat beide verhalen een gemeenschappelijke oorsprong hebben.
Elk volk en elke religie bezat de overleveringen in hun oorspronkelijke vorm, maar in de loop der eeuwen zijn er steeds meer aanpassingen en vervormingen gekomen in de verhalen.
-
martien55 - Lid geworden op: 21 feb 2009, 23:28
Een vraag, BV:
Stel, dat God bij je komt en zegt dat ie van plan is een paar miljoen mensen te verzuipen.
Dat is dan INCLUSIEF vrouwen en kinderen, laten we zeggen de helft zijn kinderen.
Nu komt ie bij jou en vraag aan je of dat een goed idee is.
Je kan twee dingen zeggen:
1. U bent god en dus zult u wel het beste weten.
2. Als u het mij vraagt lijkt me dat niet zo'n goed idee dus doe maar niet.
Wat kies je?
van dit soort vragen heb ik nog een heleboel varianten, dus je kan rekenen op nog ene heel bos andere 'Stel, BV dat... ... Wat doe je?"
Stel, dat God bij je komt en zegt dat ie van plan is een paar miljoen mensen te verzuipen.
Dat is dan INCLUSIEF vrouwen en kinderen, laten we zeggen de helft zijn kinderen.
Nu komt ie bij jou en vraag aan je of dat een goed idee is.
Je kan twee dingen zeggen:
1. U bent god en dus zult u wel het beste weten.
2. Als u het mij vraagt lijkt me dat niet zo'n goed idee dus doe maar niet.
Wat kies je?
van dit soort vragen heb ik nog een heleboel varianten, dus je kan rekenen op nog ene heel bos andere 'Stel, BV dat... ... Wat doe je?"
Evolution is a fact of life. Deal with it.
-
Gast
bluevelvet schreef:
...De vergelijkingen met het bijbelse zondvloedverhaal zijn frappant !
...Wat moeten we met de opvallende overeenkomsten in al de zondvloedverhalen ?
... Gezien de verschillen is het weinig aannemelijk dat de Hebreeën hun verhalen hebben ontleend aan de Babyloniërs.
...Waarschijnlijker is dat beide verhalen een gemeenschappelijke oorsprong hebben.
.
Of wat denk je van het Summerisch epos als de gemeenschappelijke oorsprong die tot hiertoe bekend is?
Je bent echt grappig.
-
Reini - Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Armandine , jij schreef :
Of wat denk je van het Summerisch epos als de gemeenschappelijke oorsprong die tot hiertoe bekend is?
Eigenlijk zou het vreemd zijn dat alle volkeren dit epos onder ogen kregen.
Zo klein is de wereld niet .
Als ik BV's uitleg lees, komt de gedachte in me op , dat bij elke overstroming , tsunami , waterramp , elke mens zijn have en goed bijeen raapt , zijn dieren probeert te redden , (dat laatste was toendertijd van levensbelang) , en in zijn kano of boot zijn hachje tracht te redden .
Dit is een heel normaal verschijnsel , dat met overlevering niet persé iets moet te maken hebben .
Mooi voorbeeld is in Nederland te vinden : in 1953 de grote watersnood .
Een aantal mensen konden overleven en hun dieren in veiligheid brengen , anderen verdronken jammerlijk ; weer een zondvloed ?
Het is dus een verschijnsel dat zich jammer genoeg , op gezette tijden voordoet .
Als ik BV's uitleg lees, komt de gedachte in me op , dat bij elke overstroming , tsunami , waterramp , elke mens zijn have en goed bijeen raapt , zijn dieren probeert te redden , (dat laatste was toendertijd van levensbelang) , en in zijn kano of boot zijn hachje tracht te redden .
Dit is een heel normaal verschijnsel , dat met overlevering niet persé iets moet te maken hebben .
Een aantal mensen konden overleven en hun dieren in veiligheid brengen , anderen verdronken jammerlijk ; weer een zondvloed ?
Het is dus een verschijnsel dat zich jammer genoeg , op gezette tijden voordoet .
-
Gast
Ik denk Reini dat de meeste overleveringen mondeling zijn doorgegeven. En je weet hoe dat gaat van die mug en de olifant. De nodige aanpassingen gebeurden om welke reden dan ook en ernstige verbastering trad op door de tijden door. Het epos vertelt dat de "storm de vier hoeken van de wereld teisterden. Het zou hier om een aardkanteling zijn gegaan.Reini schreef:Armandine , jij schreef :
Voor de rest ben ik akkoord met wat je zegt. Idd. grote natuurcatastroven zijn van alle tijden en vaak worden zij gezien als een straf van God door het geweldadig karakter ervan. En elke bevolkingsgroep zal wel zo'n verhaal van rampen te melden hebben. Verhalen die worden aangedikt enz.
De ramp vermeld in het epos gaat echter over iets totaal anders. Dat de wetenschap voor een wereldwijde katastrofe nog geen bewijzen heeft gevonden is juist. En aanvaard ik ook. Maar daarom wil dat niet zeggen dat het niet heeft plaatsgevonden. Maar we moeten roeien met de riemen die we hebben. En dat doen we oa. met oude teksten te onderzoeken en te analyseren . Maar er zo maar vanuit gaan dat het om aangedikte verhalen en fantasie gaat is ook een brug te ver. Denk je niet?