Godsdienstarcheologie - (Deel 3 van Talisman)
-
martien55 - Lid geworden op: 21 feb 2009, 23:28
Klopt.
Ook het ijsselmeer is vroeger een binnenzee geweest, ontstaan uit een "vloed".
Zie wiki
Ook het ijsselmeer is vroeger een binnenzee geweest, ontstaan uit een "vloed".
Zie wiki
Zoiets kan natuurlijk heel makkelijk leiden tot "zondvloedverhalen".De definitieve klap kwam met een serie van stormen in de 12e en vooral 13de eeuw, waarbij grote delen van het het veenland wegsloegen. Het begon met de Julianavloed in 1164. Na de overstromingsrampen van 1212, 1214 en 1219 (eerste Sint Marcellusvloed) en 1248 brak het zeewater in het Almere in, waarbij naar verluidt de duinenrij bij Callantsoog werd weggeslagen. De natuurlijk ontstane barrières waren gebroken. Uit het binnenmeer was een binnenzee ontstaan. Na de stormramp van 1282, waarbij de verbinding tussen Texel en het vasteland wordt doorbroken, en de desastreuse Sint Luciavloed in 1287, waarbij vele tienduizenden doden vielen, was dit proces voltooid en kwam de naam Zuiderzee algemeen in zwang.
Evolution is a fact of life. Deal with it.
-
Reini - Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Maar er zo maar vanuit gaan dat het om aangedikte verhalen en fantasie gaat is ook een brug te ver. Denk je niet? Zei Armandine .
Maar dat zegde ik natuurlijk niet ; gewoon hetgeen Martien hier ook postte : rampen zijn van alle tijden . En ieder volk vertelt zijn verhaal .
Wie o wie , kan verhalen dat een watervloed de hele wereld tegelijkertijd teisterde ?
Als ik een watersnood in Belgie meemaak , weet ik niet wat zich in Amerika afspeelt . Er van uitgaande dat ik geen pc , telefoon , fax enz. voorhanden heb .
Of hebben ze elkaar tegengekomen in hun bootjes , omdat alles onder water stond ; ik denk van niet , 't is wat ver hé , zo 'n oceaan oversteken .
Maar dat zegde ik natuurlijk niet ; gewoon hetgeen Martien hier ook postte : rampen zijn van alle tijden . En ieder volk vertelt zijn verhaal .
Wie o wie , kan verhalen dat een watervloed de hele wereld tegelijkertijd teisterde ?
Als ik een watersnood in Belgie meemaak , weet ik niet wat zich in Amerika afspeelt . Er van uitgaande dat ik geen pc , telefoon , fax enz. voorhanden heb .
Of hebben ze elkaar tegengekomen in hun bootjes , omdat alles onder water stond ; ik denk van niet , 't is wat ver hé , zo 'n oceaan oversteken .
-
Gast
Ben ik volledig met je eens hoor Reini. Dat zei ik dus ook eerder. Echter het epos vertelt dat de Annunaki de rampspoed en de totale vernieling die volgde, zagen vanuit de lucht, vanuit hun luchtschip dus. Zij hadden toen immers de aarde verlaten juist omwille van hetgeen ging volgen.
Zouden astronauten dat vanuit de ruimte niet kunnen zien als er zo'n aardkanteling gebeurde met alle gevolgen van dien?
Dit is toch wel een beetje een ander gezichtspunt, niet?
Zouden astronauten dat vanuit de ruimte niet kunnen zien als er zo'n aardkanteling gebeurde met alle gevolgen van dien?
Dit is toch wel een beetje een ander gezichtspunt, niet?
-
Gast
En uitgaande dat je wél over communicatiemiddelen beschikt zoals b.v. radiozender, zou dat dan wel kunnen ? In het Atrahasis is er wel sprake van 'huizen in de hemel' ( huizen = verblijfplaatsen zoals ufo's. hemel = ruimte . Huizen in de hemel, ofwel: ruimteschepen )Reini schreef:Maar er zo maar vanuit gaan dat het om aangedikte verhalen en fantasie gaat is ook een brug te ver. Denk je niet? Zei Armandine .
En die zullen wel van Genesis hebben afgeschreven aan de hand van een glazen bol, gezien de aarde maar 8000 jaar bestaat en deze bezoekers spreken van 10.000 -den jaren. De zondvloed zou ergens rond 10.000 v.C. plaats gevonden hebben. Probleem voor de creationisten.
-
Reini - Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
En uitgaande dat je wél over communicatiemiddelen beschikt zoals b.v. radiozender, zou dat dan wel kunnen ? In het Atrahasis is er wel sprake van 'huizen in de hemel' ( huizen = verblijfplaatsen zoals ufo's. hemel = ruimte . Huizen in de hemel, ofwel: ruimteschepen )
Het is een theorie die men in gedachten kan houden .
@ Armandine ; hardware probleem al opgelost ? Of is het software ?
Het is een theorie die men in gedachten kan houden .
@ Armandine ; hardware probleem al opgelost ? Of is het software ?
-
Clausewitz - Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:22
Reini:
Het was wellicht in de tijd dat de aarde nog plat was, de zon nog rond de aarde draaide en Joshua, de aanvoeder van de Hebreërs, de zon kon doen stoppen om langer licht te hebben, terwijl hij met trompetten de muren van Jericho deed instorten.Wie o wie , kan verhalen dat een watervloed de hele wereld tegelijkertijd teisterde ? Als ik een watersnood in Belgie meemaak , weet ik niet wat zich in Amerika afspeelt
Wie bewaakt de bewakers.
-
Gast
Weet je wat zo moeilijk is? Als je die boeken niet hebt gelezen en zelf geen randopzoekingen/of vergelijkingen met ander materiaal hebt gedaan, wordt het ook heel moeilijk om erover mee te praten of om erover te redeneren. Een mens is dan al vlug geneigd om alles over een kam te gooien, te minimaliseren of zelfs over boord te gooien.
Ik voor mezelf ben toch heel blij dat ik daar al zoveel tijd in heb gestoken en nog steek. Ik gooi niets zomaar weg (tenzij het reeds onderzocht is) maar ik onderzoek zelf in vele richtingen met de vaak beperkte middelen die me ter beschikking staan.
Tot voor Talisman hier kwam, was ik alleen op dat gebied en werden mijn postings met hoongelach weggewuifd. Ik ben dan ook heel blij dat hij erbij is gekomen.
Ik zou iedereen eens aanraden om het boek "de twaalfde planeet" eens te lezen. Het is een ernstig onderbouwd werk. Als je hem nog kunt vinden uiteraard, want hij is uitverkocht. Gelukkig vond ik hem "per toeval" op de rommelmarkt.
Ik voor mezelf ben toch heel blij dat ik daar al zoveel tijd in heb gestoken en nog steek. Ik gooi niets zomaar weg (tenzij het reeds onderzocht is) maar ik onderzoek zelf in vele richtingen met de vaak beperkte middelen die me ter beschikking staan.
Tot voor Talisman hier kwam, was ik alleen op dat gebied en werden mijn postings met hoongelach weggewuifd. Ik ben dan ook heel blij dat hij erbij is gekomen.
Ik zou iedereen eens aanraden om het boek "de twaalfde planeet" eens te lezen. Het is een ernstig onderbouwd werk. Als je hem nog kunt vinden uiteraard, want hij is uitverkocht. Gelukkig vond ik hem "per toeval" op de rommelmarkt.
-
Gast
Ik heb dit boek nog gevonden in een bib en laten overkomen op mijn bib en dan gewoon volledig gefotocopieerd. Zat niks anders op. Dit is niet de eerste maal dat ik zo'n naslagwerk copiëer. Terwijl er soms boeken op de markt worden gegooid voor enkele euro's, zoals op de boekenmarkt " Boekenfestijn ". Daar durf ik al eens een boek kopen wat ik reeds heb, maar dat is voor mijn collectie 'uitleendienst'armandine schreef:Weet je wat zo moeilijk is? Als je die boeken niet hebt gelezen en zelf geen randopzoekingen/of vergelijkingen met ander materiaal hebt gedaan, wordt het ook heel moeilijk om erover mee te praten of om erover te redeneren. Een mens is dan al vlug geneigd om alles over een kam te gooien, te minimaliseren of zelfs over boord te gooien.
-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
martien55 schreef:Een vraag, BV:
Stel, dat God bij je komt en zegt dat ie van plan is een paar miljoen mensen te verzuipen.
Dat is dan INCLUSIEF vrouwen en kinderen, laten we zeggen de helft zijn kinderen.
Nu komt ie bij jou en vraag aan je of dat een goed idee is.
Je kan twee dingen zeggen:
1. U bent god en dus zult u wel het beste weten.
2. Als u het mij vraagt lijkt me dat niet zo'n goed idee dus doe maar niet.
Wat kies je?
van dit soort vragen heb ik nog een heleboel varianten, dus je kan rekenen op nog ene heel bos andere 'Stel, BV dat... ... Wat doe je?"
Zou God om niets straffen ? De aarde was vol goddeloosheid en geweld.
Voor dat God de sluizen van de hemel openden heeft Noach 120 jaar aan de ark gebouwd. Wat denk je ? Zouden de omstaanders niet gevraagd hebben wat hij deed en waarom ? Waarschijnlijk lachten ze hem uit of verklaarden hem voor gek ! Regenen ? Het had immers nog nooit geregend op aarde.
Zeven dagen voor dat God het veertig dagen en nachten liet regenen moest Noach in de ark gaan met zijn gezin en de dieren. God sloot zelf de deur. Het moeten zeven lange dagen geweest zijn voor Noach, tijdens dewelke hij hoongelach en beschimpingen moest ondergaan. Tot op de dag dat de stortregen begon te vallen, dan was het gedaan met lachen.....
Nemen we nu de verwoesting van de steden Somora en Gomorra die als voorbeeld werden gesteld als straf voor de zonde. (Ezechiel 16:49-50; 2 Petrus 2: 6; Judas 7) Abraham pleitte bij God om de stad alsnog te redden, maar vond geen rechtvaardigen anders dan Lot en zijn gezin. De schoonzoons van Lot weigerden hun huizen te verlaten. God beloofde de steden te redden indien minstens 10 rechtvaardigen zouden gevonden werden. Helaas !
In Romeinen 1 : 21:32 lezen we wat er gebeurd als mensen zich van God afkeren en leven in losbandigheid : vers 26 en 27 heeft het over schandelijke seksuele begeerten zowel van vrouwen die het natuurlijke gebruik van zichzelf ruilden voor een tegennatuurlijk gebruik als van mannen met mannen ontucht plegen. Sommige bijbelgeleerden sluiten hierbij dierlijke seks niet uit. (Leviticus 18:23-24, 27)
Wij zijn God's schepping, en wij dienen te handelen naar Zijn geboden. Wie verfoeilijke dingen doet wordt ter dood veroordeeld.
Mag een schepsel zijn Maker veroordelen ? Ik meen van niet.
Laatst gewijzigd door bluevelvet op 14 jun 2010, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Klaartje - Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez
Auteur: Gabriel Garcia Marquez
-
Gast
daar is de gebruikelijke straf weer van die enige en techtige liefdevolle God. En het wordt hem nog allemaal goedgepraat ook en zelfs in dankbaarheid afgenomen ook nog.
Neen geef mij dan maar het oorspronkelijke Atra-hasis epos. Dat is tenminste een realistisch verslag.
Neen geef mij dan maar het oorspronkelijke Atra-hasis epos. Dat is tenminste een realistisch verslag.
-
martien55 - Lid geworden op: 21 feb 2009, 23:28
bluevelvet schreef:Ahhhh....... We gaan dus draaien en proberen onder de gestelde vraag uit te komen.martien55 schreef:Een vraag, BV:
Stel, dat God bij je komt en zegt dat ie van plan is een paar miljoen mensen te verzuipen.
Dat is dan INCLUSIEF vrouwen en kinderen, laten we zeggen de helft zijn kinderen.
Wat kies je?
van dit soort vragen heb ik nog een heleboel varianten, dus je kan rekenen op nog ene heel bos andere 'Stel, BV dat... ... Wat doe je?"[/quote
Een vraag stellen is oké, maar de antwoorden al in mijn mond leggen vind ik er te veel aan !
Typisch creazut.
Geen idee. Je zei zelf dat Gods wegen ondoorgrondelijk zijn dus daar hou ik me aan.Zou God om niets straffen ?
Maar dat was de vraag niet. De vraag was aan JOU gericht.
En zoals de meeste christenen blijkt het toch ONGELOFELIJK moeilijk te zijn om gewoon een vraag te stellen en dan antwoord te krijgen.
Dus? WAT doe je?
[...] BLAH BLAH BLAH [...]ONGELOFELIJK!!!!!!!!Wij zijn God's schepping, en wij dienen te handelen naar Zijn geboden. Wie verfoeilijke dingen doet wordt ter dood veroordeeld.
HOE IS HET MOGELIJK!!!!!!!
Wat een onbeschaamde, achterlijke, monsterlijke werkelijk walgelijke teksten.
Hoe durf je.
Maar ja, van christenen van jouw soort kan je dit soort werkelijk diep beschamende teksten wel verwachten.
En nou krijg je weer het wegkijken. Let maar op.
Zeg es, BV, verdien ik ter dood veroordeeld te worden? Wat zijn, laten we zeggen, de randvoorwaarden?
Zoiets als kindermisbruik met je priesterpij aan, is dat voldoende? Of erfzonde? Of neuken voordat je getrouwd bent? Of neuken met een gelijk geslacht?
Geef zelf vooral een paar voorbeelden, zou ik zeggen.
Laten we het vooral helder maken.
Maar ja, jij kan weer niet in mijn ziel kijken, he? Dus je kan dit soort walgelijkheden gewoon opschrijven en dan je omdraaien en geen verantwoordelijkheid nemen. Zo gaat dat met de "kleine kudde".
Je zit dicht in de buurt van het in nederland strafbare "haat zaaien".
Ik val stil, merk ik. Hoe KAN iemand zoiets opschrijven. Hoe KAN iemand vinden dat een ter dood veroordeling verdedigbaar is. ZELFS in onze gewone menselijke beschaafde maatschappij hebben we de doodstraf afgeschaft, als blijk van onze beschaving.
Zo niet de schapen uit de kleine kudde.
Je valideert moord en doodslag, geweldpleging, slavernij.
Klets toch geen baarlijke onzin, BV. Ik vroeg je ALLEEN antwoord te geven op mijn vraag. Het gaat niet om veroordelen, maar antwoord op en vraag van JOUW God. Hij vraagt t aan JOU.Mag een schepsel zijn Maker veroordelen ?
Ik word ongelofelijk opgefokt van dit soort legitimering van de meest gruwelijke misdaden, allemaal omdat t ter meerdere eer en glorie zou zijn van "God". Hoe kan iemand ZO ver van God zijn afgedwaald, zo letterlijk GODDELOOS dat moord verdedigbaar is.
Nee dan is de moraliteit van de niet gelovigen een hoop beschaafder een menselijker. Daar is moord NOOIT te verdedigen.
Evolution is a fact of life. Deal with it.
-
Gast
MARTIEN, en dan hebben ze het nog niet over de wijze van terechtstelling! Als men de bijbelse wetten wil volgen, zal dat STENIGING zijn.... in welke godsdienst is dit nog in gebruik ? En dan zijn er hier die vinden dat geloof alle vrijheid moet hebben... Paul de stroppen en BV de stenen ?

-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
martien55, jij stelt een vraag en als antwoord mag ik kiezen uit twee dingen ? ? Nou moemartien55 schreef:
Wat kies je?
En omdat ik niet kies uit de twee opgelegde antwoorden schrijf jij in een volgende post :
Natuurlijk is het ONGELOFELIJK moeilijk om een antwoord te krijgen als je zelf al geeftmartien55 schreef: En zoals de meeste christenen blijkt het toch ONGELOFELIJK moeilijk te zijn om gewoon een vraag te stellen en dan antwoord te krijgen.
Dus? WAT doe je?
-
Paul Siemons - Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22
Bluevelvet schreef: Natuurlijk is het ONGELOFELIJK moeilijk om een antwoord te krijgen als je zelf al geeft
Dat houd toch niet op met dien onnozele tsjevenpraat hé!
Er kan géén zinnig antwoord gegeven worden dan gaan we maar wat "afleidingsmanoeuvers" proberen toe te passen.
Bluevelvet ge zijt hier niet met klein kinderen of "kerkelijk gehersenspoelden" bezig; die zijn niet zo naïef dat ze daarin trappen!!
Mvg,
P.Siemons
Dat houd toch niet op met dien onnozele tsjevenpraat hé!
Er kan géén zinnig antwoord gegeven worden dan gaan we maar wat "afleidingsmanoeuvers" proberen toe te passen.
Bluevelvet ge zijt hier niet met klein kinderen of "kerkelijk gehersenspoelden" bezig; die zijn niet zo naïef dat ze daarin trappen!!
Mvg,
P.Siemons