De HISTORISCHE JEZUS
-
Clausewitz - Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:22
BV:
Profetieën bestaan niet BV.Je maakt je nog maar eens belachelijk met die kinderpraat.Het is gewoon boerenbedrog.Alleen de voorspellingen van de sekte van de getuigen gaan in vervulling.Bij hen is de wereld weer al ondergegaan in 1975.De akker die met het 'bloedgeld' werd gekocht werd al gauw 'Akeldama' ('bloedgrond' of 'bloedakker') genoemd. Zo gingen de profetiën van het O.T. in vervulling
Wie bewaakt de bewakers.
-
Gast
Dat wil gewoon niet in dat koppeke, Clausewitz. Dat zit constant vol water. Ik heb anders al duidelijk uitgelegt dat ze die geschiedenis van Judas verzonnen hebben met die voorspelling als inspiratiebron. Die BV doet hier gewoon aan 'ledenwerving' en niks anders. Nu dat DR verdwenen is moet ze van de club een tandje bijsteken, meer is dat niet.Clausewitz schreef:BV:Profetieën bestaan niet BV.Je maakt je nog maar eens belachelijk met die kinderpraat.Het is gewoon boerenbedrog.Alleen de voorspellingen van de sekte van de getuigen gaan in vervulling.Bij hen is de wereld weer al ondergegaan in 1975.De akker die met het 'bloedgeld' werd gekocht werd al gauw 'Akeldama' ('bloedgrond' of 'bloedakker') genoemd. Zo gingen de profetiën van het O.T. in vervulling
-
Gast
quote BV:
Ireaneus schrijft nochtans over een opgehangene die zelf zijn evangelie niet schreef maar anderen voor hem dat deden..... gaat hier wel degelijk over Judas Iskariot. En ook in het Evangelie van Judas zelf leest men meen dan één keer zijn naam voluit geschreven !
Fragment uit het evangelie van Judas : “Het geheime verslag van de openbaring die Jezus vertelde aan Judas Iskariot, drie dagen voor hij Pasen vierde. Toen Jezus op aarde verscheen, verrichtte Hij tekenen en grote wonderen ten behoeve van de redding van de mensheid. Terwijl sommigen de weg van gerechtigheid bewandelden en anderen de weg van overtredingen, werden twaalf discipelen geroepen......... ”
Tja, waarom jij ook al de kerkvaders hun bestaan wil ontkennen.
------------------------------------------------------------------------------
Antwoord:
Waarom ik die 'kerkvaders' hun fabeltjes niet geloof ? Omdat ze oude geschriften vervalst hebben, stukken weggelaten en stukken bijgeplakt zoals het hen best uit kwam. Zelfs een heel evangelie hebben ze weggemoffelt, en daar bestaat briefwisseling over. Heb ik al gepost en doe dat niet opnieuw. En ik de kerkvaders hun ' bestaan' ontken ? WAAR en WANNEER ?? Ge kunt het niet laten he ? Liegebeest !!
Ireaneus schrijft nochtans over een opgehangene die zelf zijn evangelie niet schreef maar anderen voor hem dat deden..... gaat hier wel degelijk over Judas Iskariot. En ook in het Evangelie van Judas zelf leest men meen dan één keer zijn naam voluit geschreven !
Fragment uit het evangelie van Judas : “Het geheime verslag van de openbaring die Jezus vertelde aan Judas Iskariot, drie dagen voor hij Pasen vierde. Toen Jezus op aarde verscheen, verrichtte Hij tekenen en grote wonderen ten behoeve van de redding van de mensheid. Terwijl sommigen de weg van gerechtigheid bewandelden en anderen de weg van overtredingen, werden twaalf discipelen geroepen......... ”
Tja, waarom jij ook al de kerkvaders hun bestaan wil ontkennen.
------------------------------------------------------------------------------
Antwoord:
Waarom ik die 'kerkvaders' hun fabeltjes niet geloof ? Omdat ze oude geschriften vervalst hebben, stukken weggelaten en stukken bijgeplakt zoals het hen best uit kwam. Zelfs een heel evangelie hebben ze weggemoffelt, en daar bestaat briefwisseling over. Heb ik al gepost en doe dat niet opnieuw. En ik de kerkvaders hun ' bestaan' ontken ? WAAR en WANNEER ?? Ge kunt het niet laten he ? Liegebeest !!
-
rolija - Lid geworden op: 27 jan 2004, 17:41
Ledenwerving... zou BV wel beseffen dat dit juist een omgekeerd effect heeft.talisman schreef:Dat wil gewoon niet in dat koppeke, Clausewitz. Dat zit constant vol water. Ik heb anders al duidelijk uitgelegt dat ze die geschiedenis van Judas verzonnen hebben met die voorspelling als inspiratiebron. Die BV doet hier gewoon aan 'ledenwerving' en niks anders. Nu dat DR verdwenen is moet ze van de club een tandje bijsteken, meer is dat niet.Clausewitz schreef:BV:Profetieën bestaan niet BV.Je maakt je nog maar eens belachelijk met die kinderpraat.Het is gewoon boerenbedrog.Alleen de voorspellingen van de sekte van de getuigen gaan in vervulling.Bij hen is de wereld weer al ondergegaan in 1975.De akker die met het 'bloedgeld' werd gekocht werd al gauw 'Akeldama' ('bloedgrond' of 'bloedakker') genoemd. Zo gingen de profetiën van het O.T. in vervulling
"Spel- en typfauten zijn doelbewust en tot grood jolijt van de leser gemaakd."
-
Gast
quote BV:
Judas Iskariot was één van de twaalf apostelen, werd verrader genoemd, leverde Jezus uit aan de hogepriesters voor 30 zilverlingen, en kwam aan zijn einde door een val of door verhanging. De akker die met het 'bloedgeld' werd gekocht werd al gauw 'Akeldama' ('bloedgrond' of 'bloedakker') genoemd. Zo gingen de profetiën van het O.T. in vervulling. Wat jij buiten de bijbel nog wil fantaseren rond deze volgens jou dan nog fictieve figuur is voor mij van weinig interesse.
---------------------------------------------------
Antwoord:
Hoe en waarom ze Judas Iskariot uitgevonden hebben, heb ik ook al uitvoerig besproken. Nog niet opgevallen dat de 'lijst' van apostelen bij Markus, Mattheus en Lukas steeds eindigt met Judas Iskariot, (die Hem verraden heeft ). Ik verdenk onze vriend Ireneus ervan. Het evangelie van Johannes zal nog op de redactie gezeten hebben, want die ként geen Judas die Hem verraden heeft. Allee, dat is toch het vermelden waard of niet ? Baai de weey, ik kom aan 14 mannelijke apostelen als ik alle figuren door de vier evangelisten genoemd optel. Telt ge mee ?: 1- Simon (Petrus), 2- Jakobus ( zoon van Zebedeus ), 3- Johannes ( broer van Jakobus), 4- Andréas ( broer van Jakobus), 5- Filippus, 6- Bartholomeus, 7- Matthéus ( de tollenaar ), 8- Thomas ( Didymus ), 9- Jakobus ( zoon van Alfeüs ), 10- Thaddeüs ( Lebbeüs ), 11- Jude ( 'broer' van Jakobus), 12- Simon ( Zelotes/Kananites), 13- Nathánaël , en als toemaatje 14- Judas Iskariot. En dan tel ik Mariamne Magdal nog niet mee, en wordt duidelijk door Jezus himself als beste apostel aangeduid.
De evangelist Johannes heeft een buis op geschiedenis; die kan er maar 6 bij naam noemen en de rest is hij vergeten.
En nu nog even de familiebanden belichten:
- Jakobus ( zijn stiefvader/oom Zebedeus ) is de broer van Jezus. ( Markus )
- Andréas is de broer van Jakobus ( Mattheus )
- Judas ( Jude ) is de broer van Jakobus ( Lukas )
Misschien zit er toch een Judas te veel op het bankje ??
En die andere Judas, de broer van Jezus en Jakobus was eigenlijk de ZOON van Jezus.
SHOCK !!
Judas Iskariot was één van de twaalf apostelen, werd verrader genoemd, leverde Jezus uit aan de hogepriesters voor 30 zilverlingen, en kwam aan zijn einde door een val of door verhanging. De akker die met het 'bloedgeld' werd gekocht werd al gauw 'Akeldama' ('bloedgrond' of 'bloedakker') genoemd. Zo gingen de profetiën van het O.T. in vervulling. Wat jij buiten de bijbel nog wil fantaseren rond deze volgens jou dan nog fictieve figuur is voor mij van weinig interesse.
Antwoord:
Hoe en waarom ze Judas Iskariot uitgevonden hebben, heb ik ook al uitvoerig besproken. Nog niet opgevallen dat de 'lijst' van apostelen bij Markus, Mattheus en Lukas steeds eindigt met Judas Iskariot, (die Hem verraden heeft ). Ik verdenk onze vriend Ireneus ervan. Het evangelie van Johannes zal nog op de redactie gezeten hebben, want die ként geen Judas die Hem verraden heeft. Allee, dat is toch het vermelden waard of niet ? Baai de weey, ik kom aan 14 mannelijke apostelen als ik alle figuren door de vier evangelisten genoemd optel. Telt ge mee ?: 1- Simon (Petrus), 2- Jakobus ( zoon van Zebedeus ), 3- Johannes ( broer van Jakobus), 4- Andréas ( broer van Jakobus), 5- Filippus, 6- Bartholomeus, 7- Matthéus ( de tollenaar ), 8- Thomas ( Didymus ), 9- Jakobus ( zoon van Alfeüs ), 10- Thaddeüs ( Lebbeüs ), 11- Jude ( 'broer' van Jakobus), 12- Simon ( Zelotes/Kananites), 13- Nathánaël , en als toemaatje 14- Judas Iskariot. En dan tel ik Mariamne Magdal nog niet mee, en wordt duidelijk door Jezus himself als beste apostel aangeduid.
De evangelist Johannes heeft een buis op geschiedenis; die kan er maar 6 bij naam noemen en de rest is hij vergeten.
En die andere Judas, de broer van Jezus en Jakobus was eigenlijk de ZOON van Jezus.
-
Gast
Ach, laat die in het gedacht dat ze goed bezig is.rolija schreef:Ledenwerving... zou BV wel beseffen dat dit juist een omgekeerd effect heeft.talisman schreef:Dat wil gewoon niet in dat koppeke, Clausewitz. Dat zit constant vol water. Ik heb anders al duidelijk uitgelegt dat ze die geschiedenis van Judas verzonnen hebben met die voorspelling als inspiratiebron. Die BV doet hier gewoon aan 'ledenwerving' en niks anders. Nu dat DR verdwenen is moet ze van de club een tandje bijsteken, meer is dat niet.Clausewitz schreef:BV:Profetieën bestaan niet BV.Je maakt je nog maar eens belachelijk met die kinderpraat.Het is gewoon boerenbedrog.Alleen de voorspellingen van de sekte van de getuigen gaan in vervulling.Bij hen is de wereld weer al ondergegaan in 1975.De akker die met het 'bloedgeld' werd gekocht werd al gauw 'Akeldama' ('bloedgrond' of 'bloedakker') genoemd. Zo gingen de profetiën van het O.T. in vervulling
-
Gast
Over gelezen BV ?talisman schreef:quote BV:
Antwoord:
En die andere Judas, de broer van Jezus en Jakobus was eigenlijk de ZOON van Jezus.SHOCK !!
-
Gast
En welke apostel staat hier dubbel geboekt onder een andere naam ? Ik heb wel alle bekende tweede namen reeds opgegeven. Maar kijk, misschien weet u meer dan de New College in Oxford. Die profs zijn ook niet meer wat ze geweest zijn he ?bluevelvet schreef:En zoals gewoonlijk wijkt talisman nog maar eens af van het N.T. om het in 'fabeltjeskrant' uit te geven.
Van de 12 apostelen maakt hij er 14, hij houdt er geen rekening mee dat soms één apostel onder meerdere namen bekend was.
-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Ja, fantaseer maar verder over de discipelen van Jezus.talisman schreef:En welke apostel staat hier dubbel geboekt onder een andere naam ? Ik heb wel alle bekende tweede namen reeds opgegeven. Maar kijk, misschien weet u meer dan de New College in Oxford. Die profs zijn ook niet meer wat ze geweest zijn he ?bluevelvet schreef:En zoals gewoonlijk wijkt talisman nog maar eens af van het N.T. om het in 'fabeltjeskrant' uit te geven.
Van de 12 apostelen maakt hij er 14, hij houdt er geen rekening mee dat soms één apostel onder meerdere namen bekend was.
Uit vergelijking met de lijst van apostelen in Luk. 6:16, en Hand. 1:13 lijkt het dat Judas, Lebbéüs en Thaddéüs dezelfde persoon waren.
Judas, broer van Jezus was toen geen apostel van Jezus, zie in zijn brief vers 17, waarin hij het heeft over 'de apostelen van onze Heer Jezus Christus' : gedenkt gij der woorden, die voorzegd zijn van de apostelen van onzen Heere Jezus Christus;
18 Dat zij u gezegd hebben, dat er in den laatsten tijd spotters zullen zijn, die naar hun goddeloze begeerlijkheden wandelen zullen......
Daar sluit hij dus zijn eigen vanuit. In eerste instantie waren de broers van Jezus geen volgelingen van hem.
In feite worden de twaalf eerst 'discipelen' genoemd en dan na de opstanding "apostelen" omdat in deze betekenis ze 'gezonden' worden. Discipel is meer in de betekenis van 'leerling'....
Judas Iskariot werd vervangen door Matthias, als twaalfde apostel.
-
Gast
LAP ! Er staat iemand het water aan de lippen.bluevelvet schreef:Ja, fantaseer maar verder over de discipelen van Jezus.talisman schreef:En welke apostel staat hier dubbel geboekt onder een andere naam ? Ik heb wel alle bekende tweede namen reeds opgegeven. Maar kijk, misschien weet u meer dan de New College in Oxford. Die profs zijn ook niet meer wat ze geweest zijn he ?bluevelvet schreef:En zoals gewoonlijk wijkt talisman nog maar eens af van het N.T. om het in 'fabeltjeskrant' uit te geven.
Uit vergelijking met de lijst van apostelen in Luk. 6:16, en Hand. 1:13 lijkt het dat Judas, Lebbéüs en Thaddéüs dezelfde persoon waren.
Judas, broer van Jezus was toen geen apostel van Jezus, zie in zijn brief vers 17, waarin hij het heeft over 'de apostelen van onze Heer Jezus Christus' : gedenkt gij der woorden, die voorzegd zijn van de apostelen van onzen Heere Jezus Christus;
18 Dat zij u gezegd hebben, dat er in den laatsten tijd spotters zullen zijn, die naar hun goddeloze begeerlijkheden wandelen zullen......
Daar sluit hij dus zijn eigen vanuit. In eerste instantie waren de broers van Jezus geen volgelingen van hem.
In feite worden de twaalf eerst 'discipelen' genoemd en dan na de opstanding "apostelen" omdat in deze betekenis ze 'gezonden' worden. Discipel is meer in de betekenis van 'leerling'....
Judas Iskariot werd vervangen door Matthias, als twaalfde apostel.
Voor de lezers: BRON:
- Markus 3: 16-20
- Mattheüs 10: 2-5
- Lukas 6: 14-16
- Johannes 1: 40-43 en 21 : 2
En Handelingen is van sprookjesverteller Paulus. Totaal on-historisch en onbetrouwbaar.
En als ge Levi niet kunt plaatsen, dat is de pseudo van Mattheüs. Nog iets ?
-
De discipelen verlieten Hem
Profetie: Zacharia 13:7 “Zwaard! ontwaak tegen Mijn Herder, en tegen de Man, Die Mijn Metgezel is, spreekt de HEERE (YAHWEH) der heirscharen; sla die Herder, en de schapen zullen verstrooid worden; maar Ik zal Mijn hand tot de kleinen wenden”.
VERVULLING : Mattheüs 26:56 : "Doch dit alles is geschied, opdat de Schriften der profeten zouden vervuld worden. Toen vluchtten al de discipelen, Hem verlatende”. (Zie ook Markus 14:27)
Beschuldigd door valse getuigen
Profetie: Psalm 35:11 :“Wrevelige getuigen staan er op; hetgeen ik niet weet, eisen zij van mij”.
VERVULLING : Mattheüs 26:59-61: “En de overpriesters, en de ouderlingen, en de gehele grote raad zochten valse getuigenis tegen Jezus, opdat zij Hem doden mochten; en vonden niet. 60 En hoewel er vele valse getuigen toegekomen waren, zo vonden zij toch niet. 61 Maar ten laatste kwamen twee valse getuigen …”.
(Statenvertaling)
In het Evangelie van Mattheus valt het op dat hij dikwijls verwijst naar aanhalingen uit het O.T. in verband met 'Mozes en de profeten' en gaande over Jezus Christus, zoals "... opdat vervult zou worden hetgeen gesproken is....." . De 'vervullingscitaten' lezen we in Mattheus 12 keer terwijl in Lukas vijf keer en slechts twee keer in Markus.
Mattheus laat duidelijk uitkomen dat de Joden op de eerste plaats komen. Zo lezen we in Mattheus 1:21, dat Jezus zijn volk (Israël) zal redden van hun zonden. In Matt. 2:2 komen heidense wijzen vragen naar de nieuwgeboren 'koning der Joden'. Als Jezus aan het kruis/paal hangt draagt hij diezelfde titel. (Matt 27:37). Jezus stuurt zijn discipelen erop uit om zich allereerst te begeven tot de 'verloren schapen van het huis Israël'. (Matt. 10:6.)
Profetie: Zacharia 13:7 “Zwaard! ontwaak tegen Mijn Herder, en tegen de Man, Die Mijn Metgezel is, spreekt de HEERE (YAHWEH) der heirscharen; sla die Herder, en de schapen zullen verstrooid worden; maar Ik zal Mijn hand tot de kleinen wenden”.
VERVULLING : Mattheüs 26:56 : "Doch dit alles is geschied, opdat de Schriften der profeten zouden vervuld worden. Toen vluchtten al de discipelen, Hem verlatende”. (Zie ook Markus 14:27)
Beschuldigd door valse getuigen
Profetie: Psalm 35:11 :“Wrevelige getuigen staan er op; hetgeen ik niet weet, eisen zij van mij”.
VERVULLING : Mattheüs 26:59-61: “En de overpriesters, en de ouderlingen, en de gehele grote raad zochten valse getuigenis tegen Jezus, opdat zij Hem doden mochten; en vonden niet. 60 En hoewel er vele valse getuigen toegekomen waren, zo vonden zij toch niet. 61 Maar ten laatste kwamen twee valse getuigen …”.
(Statenvertaling)
In het Evangelie van Mattheus valt het op dat hij dikwijls verwijst naar aanhalingen uit het O.T. in verband met 'Mozes en de profeten' en gaande over Jezus Christus, zoals "... opdat vervult zou worden hetgeen gesproken is....." . De 'vervullingscitaten' lezen we in Mattheus 12 keer terwijl in Lukas vijf keer en slechts twee keer in Markus.
Mattheus laat duidelijk uitkomen dat de Joden op de eerste plaats komen. Zo lezen we in Mattheus 1:21, dat Jezus zijn volk (Israël) zal redden van hun zonden. In Matt. 2:2 komen heidense wijzen vragen naar de nieuwgeboren 'koning der Joden'. Als Jezus aan het kruis/paal hangt draagt hij diezelfde titel. (Matt 27:37). Jezus stuurt zijn discipelen erop uit om zich allereerst te begeven tot de 'verloren schapen van het huis Israël'. (Matt. 10:6.)
-
Gast
quote BV:
Matt. 26: 61 Maar ten laatste kwamen twee valse getuigen …”
----------------------------------------------------------------------------
Uit welke editie hebt ge dat weer geplukt BV ? In de NBV staat anders wel het volgende :
Matt.26: 61 Die zeiden: Die man heeft gezegd dat : Ik kan de tempel van God afbreken en in drie dagen weer opbouwen.
Waar zijn die 'valse getuigen' nu gebleven
En zo vals was die getuigenis niet, maar wat Jezus daarmee bedoelde snap je toch niet.
En wat heeft dit plaksel nu te maken met " In de veertien apostelen "? Ik tel er nog altijd 14. Dat zijn 14 linkerbenen en 14 rechterbenen. Jahweh heeft hier blijkbaar met deze vier musketiers hun tjokkedijzen aan het spelen geweest. Zet ze samen en ge hebt al ruzie.
Uit welke editie hebt ge dat weer geplukt BV ? In de NBV staat anders wel het volgende :
Matt.26: 61 Die zeiden: Die man heeft gezegd dat : Ik kan de tempel van God afbreken en in drie dagen weer opbouwen.
Waar zijn die 'valse getuigen' nu gebleven
En wat heeft dit plaksel nu te maken met " In de veertien apostelen "? Ik tel er nog altijd 14. Dat zijn 14 linkerbenen en 14 rechterbenen. Jahweh heeft hier blijkbaar met deze vier musketiers hun tjokkedijzen aan het spelen geweest. Zet ze samen en ge hebt al ruzie.
-
Uit de Statenvertaling : Mattheus 26 , volledig vers 61 : "Maar ten laatste kwamen twee valse getuigen, en zeiden: Deze heeft gezegd: Ik kan den tempel Gods afbreken, en in drie dagen denzelven opbouwen".talisman schreef:quote BV:
Waar zijn die 'valse getuigen' nu geblevenEn zo vals was die getuigenis niet, maar wat Jezus daarmee bedoelde snap je toch niet.
Het commentaar daarop luidt :
Dit was een verdraaiing der woorden van Christus, Joh. 2:19, want Christus heeft aldaar niet gezegd: Ik kan den tempel afbreken. enz., maar: breekt gij den tempel af, enz., verstaande dat van den tempels zijns lichaams.
En inderdaad Jezus is na drie dagen weer opgestaan ! (Joh. 2:22)
-
Gast
BV, hebt ge 't nog altijd over DE HISTORISCHE JEZUS of de mythologische Jezus ? Ik denk dat ge die twee door elkaar haald. Een historische dooie blijft historisch dood he ! Met die mythologische kan alles wat in 't script staat. Die dooien uit de film staan ook op na de opname. Die zijn ook niet écht dood. Maar alle HISTORISCHE ORRIGINELEN zijn dood en blijven dat ook. En wat betreft die'n tempel; Johannes heeft vree zijn best gedaan om een verklaring te vinden voor het gebeuren, maar wees nu eerlijk, ge moet wél pretentie hebben om uzelf op de rechtbank een tempel te noemen he ? Maar hoe dat dat nu juist zat met die'n tempel.... heb ik daar niet al wat over geschreven ? Ennne, ge ziet dat ge die 'evangelisten' ook niet erg kunt vertrouwen he ? We hebben dat gezien met die apostelen; zelfs Johannes weet het eigenlijk niet zo goed meer, maar die wou niet zo afschrijven zoals zijn voorgangers. En trouwens, gij weet het ook niet zo goed he ?
-
Ik haal hier profetieën aan van het O.T. en hun vervulling in het N.T. over Jezus Christus. Daarom ook dat Dhr. Antoon profetieën aanhaalde, jij had dat precies niet begrepen hé TALISMAN !
Maar hoe dat dat nu juist zat men die'n tempel schreef talisman ?
Jezus voorzegde de verwoesting van de tempel: Markus 13:2 'En Jezus zei tot hem: Zie je deze grote gebouwen ? Er zal hier geen enkele steen op de andere steen gelaten worden die niet zal worden afgebroken'.
De tempel werd in 70 verwoest door de Romeinen, op de negende dag van de maand Av volgens de Hebreeuwse kalender. De eerste tempel werd ongeveer 656 jaar eerder, eveneens verwoest op de negende van de maand Av.
De 'negende van Av' (Hebr. Tisha B'av) is de jaarlijkse vastendag in het Jodendom, ter gedachtenis van de verwoesting van de beide tempels. Deze dag wordt "de droevigste dag in de Joodse geschiedenis" genoemd.
Waarom zou Jezus zich geen tempel mogen noemen ?
Het individuele lichaam van een gelovige wordt een tempel genoemd omdat in hem de Heilige Geest woont, tempel waarvan Jezus de hoeksteen is (I Kor. 3 : 16,17; 6:19; Ef. 2 : 20-22)
Gelovigen vormen de tempel van de levende God : II Kor. 6:16 : "En welke overeenkomst heeft Gods tempel met afgoden? Want wij zijn de tempel van de levende God, zoals God gezegd heeft; ‘Ik zal onder hen wonen en wandelen, en Ik zal hun God zijn en zij zullen mijn volk zijn".
Zie ook nog I Petrus 2: 4-5 : 4 ....een levende steen, door mensen verworpen.... 5 u wordt ook zelf als levende stenen gebouwd, als een geestelijk huis....."
God woont NIET meer in gebouwen..... maar velen hebben dat NIET begrepen !
Maar hoe dat dat nu juist zat men die'n tempel schreef talisman ?
Jezus voorzegde de verwoesting van de tempel: Markus 13:2 'En Jezus zei tot hem: Zie je deze grote gebouwen ? Er zal hier geen enkele steen op de andere steen gelaten worden die niet zal worden afgebroken'.
De tempel werd in 70 verwoest door de Romeinen, op de negende dag van de maand Av volgens de Hebreeuwse kalender. De eerste tempel werd ongeveer 656 jaar eerder, eveneens verwoest op de negende van de maand Av.
De 'negende van Av' (Hebr. Tisha B'av) is de jaarlijkse vastendag in het Jodendom, ter gedachtenis van de verwoesting van de beide tempels. Deze dag wordt "de droevigste dag in de Joodse geschiedenis" genoemd.
Waarom zou Jezus zich geen tempel mogen noemen ?
Het individuele lichaam van een gelovige wordt een tempel genoemd omdat in hem de Heilige Geest woont, tempel waarvan Jezus de hoeksteen is (I Kor. 3 : 16,17; 6:19; Ef. 2 : 20-22)
Gelovigen vormen de tempel van de levende God : II Kor. 6:16 : "En welke overeenkomst heeft Gods tempel met afgoden? Want wij zijn de tempel van de levende God, zoals God gezegd heeft; ‘Ik zal onder hen wonen en wandelen, en Ik zal hun God zijn en zij zullen mijn volk zijn".
Zie ook nog I Petrus 2: 4-5 : 4 ....een levende steen, door mensen verworpen.... 5 u wordt ook zelf als levende stenen gebouwd, als een geestelijk huis....."
God woont NIET meer in gebouwen..... maar velen hebben dat NIET begrepen !